Gå til innhold

Sant jeg ikke er vanskelig som ikke vil sende treåringen på søndagsskole?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er selvfølgelig helt greit å takke nei. 

Anonymkode: d9888...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 19.14):

Tenker at det kan være fint å bli inkludert. De forkynner vel ikke akkurat til barn. Mye handler om folkeskikk og sosial samhandling.  Så så mye motstand behøver du ikke å ha ?

Anonymkode: a772c...fca

Søndagsskole inngår i tilbudet om trosopplæring, så de forkynner jo. Alderstilpasset, men det er forkynning. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 10.56):

Jeg er helt enig med deg.

Vet ikke alder på din mor, men moren min som er født på 50-tallet døpte jo for eksempel ungene sine kun fordi det er en "fin tradisjon". Det var ALDRI prat om den kristne tro i barndomshjemmet mitt. Tror rett og slett den generasjonen ofte tenker litt annerledes rundt "kirkelige" ting og aktiviteter. Mannen min og jeg tok derimot et aktivt valg om ikke å døpe vårt barn, og mamma synes dette er unødvendig å være så steil på. Kunne vært koselig med dåp, liksom, er hennes mening. For oss er det jo utenkelig når vi ikke er kristne.

Anonymkode: 11738...2ef

Ja. Det er bare noe man gjør, fordi alle andre gjør det. Det tar seg ikke bra ut å være "hedning", er synet mine foreldre har. Jeg har spurt de om de tror på Gud og Jesus, og det gjør de ikke. Vi snakket ikke om religion hjemme, har aldri lest juleevangeliet eller noe sånt.

Likevel var det uaktuelt for meg å slippe kirkelig konfirmasjon, for det var kun to ungdommer i parallellklassen, visstnok med skikkelig sære foreldre (sv'ere), som valgte borgerlig (nå humanetisk).

Mitt barn er ikke døpt, og det taklet foreldrene mine overraskende bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at det fantes søndagsskole lenger🤣 Uansett, en treåring har ikke behov for det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 11.03):

Hehe, ante ikke at søndagsskole fortsatt var en ting! Vi ble prakket på muligheten om å gå på babykor i kirken og jeg får helt hetta av tanken. Vi er ikke ett snev av kristne, eller spesielt religiøse sann generelt. Om guder skal hedres her så er det Odin og kompani.

Ville egentlig bare sagt det som det er, at dere ikke er spesielt religøse. Folk må tåle å høre det selv om de er religiøse selv.

Sikkert godt ment sann sosialt sett, men det blir feil for meg at religion eller for eksempel andre livsverdier skal prakkes ned over hodet ens i slike settinger. Snikete. Mye bedre med nøytrale møter hvor alle uavhengig av bakgrunn kan delta.

Anonymkode: 51495...d11

Jeg gikk på babysang i kirken, og det var helt greit. Kan ikke huske at det var noen religiøse sanger... Kommer nok helt an på hvem som driver det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 10.56):

Herlighet hva er jeg det leser her?  HJernevaskede barn på søndagsskole??  så trangsynte dere er da!

Gikk på søndagsskole selv jeg, med andre barn fra området her. Det var sang, lek og tegning og noen få linjer fra Bibelen hver gang, vi lærte mye fint der. Og så hadde vi små kort der vi fikk gullstjerne hver gang vi møtte opp. Syns det var utrolig stas!

Hva er det med samfunnet vårt i dag som er så redd for alt som har med religion å gjøre? Det er ikke forkynnelse hverken på søndagsskole eller julegudstjenester i skolen. Det er å høre på litt fra Bibelen - en fin bok forøvrig , og hva er egentlig galt med det??  Samfunnet vårt trenger litt åndelig påfyll også, ellers er jeg redd vi er på vei bort fra alt vi kjenner.

Anonymkode: dfae9...0b6

Merker at jeg blir noe irritert over slike svar. Hvordan er det å bli presentert en bibelhistorie som sannhet, som treåring, ikke forkynning, tenker du? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 20.02):

Hvis foreldre er så opptatt av at barna ikke skal høre på eventyr (bibelen) håper jeg virkelig at de aldri leser eventyr for barna eller fiktive historier.

Anonymkode: ae3b1...67c

Når du leser eventyr til barna dine, sier du virkelig at dette er sant? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg over. Da mitt barn var yngre, og vi leste eventyr/ så tv som hun opplevde som skummelt, så passet jeg også på å forklare at det er bare fantasi, det er ikke ekte.

Når småbarna lærer at Jesus døde for de, så er det ingen på søndagsskolen som kommer til å opplyse om at dette er en historie som kristne tror på. Det vil bli presentert som sannhet. 

Jeg mener at den kristne guden er dypt umoralsk på en rekke måter, men denne tråden er neppe stedet å gå inn på det. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (På 31.3.2025 den 0.02):

Jeg tror ikke du skal være så bekymret for at ungen din får forkynt Bibelen. Når dere så små er det mest lek og form og farge. 

Jeg hadde aldri sendt barnet mitt på søndagsskole for å leke! 

Anonymkode: e69f2...f29

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 20.27):

Jeg leser ikke Stephen king sin "ondskapens hotell" bok for barna mine og er lite interessert i å lese eller forkynne bibelen for mine barn heller. Begge deler er eventyr, begge deler har et ganske groteskt innhold og når de er gamle nok står de fritt til å både lese bibelen og Ondskapens hotell. Dog er det kommet langt mer menneskelig ondskap ut av bibelen og kristendommen enn Stephen King sin skrekkroman.

Religion enten det er Islam eller kristendommen eller andre dommer og dogmer er noe jeg overhodet ikke er interessert i å tvinge mine barn på, når de er gamle nok til å velge selv står de fritt til å oppsøke religiøse skrifter og miljøer men jeg har virkelig ikke tenkt til å påvirke de til å oppsøke slike miljøer ved å sende de på "bibelskole" fra tidlig av. Nei ærlig talt.

Anonymkode: f503d...ee9

Du kan ikke lese fiktive historier for barna dine da alt er eventyr. Det gkelder barnebøker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du leser eventyr til barna dine, sier du virkelig at dette er sant? 

Det var nå en tolkning også...🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere flyttet et sted hvor så godt som alle ungene går på søndagsskole? Isåfall kan det være det moren din henger seg opp i, at dere blir "outsiderne". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville i hvert fall brukt en fridag på kvalitetstid med barnet mitt fremfor søndagsskole. Høres veldig rart ut at en søndagsskole skal ha så stor plass i et mindre lokalsamfunn. Hvor i alle dager er dette? Er vel andre aktiviteter eller lekeplasser dere kan reise hvor barnet kan treffe jevnaldrende? 

Anonymkode: 0979c...5a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville aldri drømt om å sende ungen min på noen søndagsskole, eller noe som helst sted som prediker og forteller ungene at du skal brenne i helvete om du ikke oppfører deg sånn og sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var nå en tolkning også...🙄

Det var en som sa at det skader ikke med litt indoktrinering av treåringer, for det er jo bare eventyr.

Da sier jeg at når man leser eventyr, så vil man normalt sett ikke framstille det som sannhet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var en som sa at det skader ikke med litt indoktrinering av treåringer, for det er jo bare eventyr.

Da sier jeg at når man leser eventyr, så vil man normalt sett ikke framstille det som sannhet.

Helt fair sammenligning, det.

Anonymkode: 6e71f...fac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du kan ikke lese fiktive historier for barna dine da alt er eventyr. Det gkelder barnebøker også.

Får ta inn med teskei-metoden på deg også da. Når foreldre leser eventyret om Rødhette  til barn, og barn blir redde fordi ulven spiste opp bestemor, så forteller normale foreldre barna sine at dette er et eventyr, og at ulver spiser ikke folk. 

Når treåringer på søndagsskole får høre at Jesus døde for våre synder, og at *Gud redder noen barn med kreft, hvis man ber nok, mens han lar andre barn med kreft dø, og treåringen synes dette høres rimelig urettferdig ut, så må hen avfinne seg med at "Guds veier er uransakelige" og "Gud har bedre moral enn mennesker, vi forstår bare ikke hvorfor han oppføre seg som en psyko" selv om han i Bibelen fremstilles som en sykelig sjalu, kvinnehatende, hevngjerring, langsint djevel. 

*Et barn i min datters klasse har kristne foreldre og tror at han ble reddet pga bønn, mens andre døde. Han sliter med dette, naturlig nok.

Jeg har også problemer med at man etter kristen tro kan voldta barn, myrde og torturere, og bli tilgitt hvis man angrer sine synder og tror på Jesus. Da blir man reddet fra fortapelse og får leve lykkelig alle sine dager. Mens skikkelige folk, som vier sitt liv til å hjelpe andre, går fortapelse i møte. Fordi de ikke tror på den rette religionen. 

Selvsagt får ikke småbarn på søndagsskolen høre alle de grusomme detaljene. Men budskapet står. De må reddes fra noe, og Jesus måtte dø for at det kunne skje. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 23.55):

jeg vet jo at det er ganske harmløst det som læres bort der,

Intet religiøst budskap er harmløst. Hadde det vært harmløst, hadde de ikke forsøkt å indoktrinere småbarn som ikke har evne til kritisk tenkning.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...