Gå til innhold

Sant jeg ikke er vanskelig som ikke vil sende treåringen på søndagsskole?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig med deg.

Vet ikke alder på din mor, men moren min som er født på 50-tallet døpte jo for eksempel ungene sine kun fordi det er en "fin tradisjon". Det var ALDRI prat om den kristne tro i barndomshjemmet mitt. Tror rett og slett den generasjonen ofte tenker litt annerledes rundt "kirkelige" ting og aktiviteter. Mannen min og jeg tok derimot et aktivt valg om ikke å døpe vårt barn, og mamma synes dette er unødvendig å være så steil på. Kunne vært koselig med dåp, liksom, er hennes mening. For oss er det jo utenkelig når vi ikke er kristne.

Anonymkode: 11738...2ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herlighet hva er jeg det leser her?  HJernevaskede barn på søndagsskole??  så trangsynte dere er da!

Gikk på søndagsskole selv jeg, med andre barn fra området her. Det var sang, lek og tegning og noen få linjer fra Bibelen hver gang, vi lærte mye fint der. Og så hadde vi små kort der vi fikk gullstjerne hver gang vi møtte opp. Syns det var utrolig stas!

Hva er det med samfunnet vårt i dag som er så redd for alt som har med religion å gjøre? Det er ikke forkynnelse hverken på søndagsskole eller julegudstjenester i skolen. Det er å høre på litt fra Bibelen - en fin bok forøvrig , og hva er egentlig galt med det??  Samfunnet vårt trenger litt åndelig påfyll også, ellers er jeg redd vi er på vei bort fra alt vi kjenner.

Anonymkode: dfae9...0b6

Det var säkert väldigt fint.

Men om man INTE är kristen eller troende, varför ska man DÅ skicka barnen på en söndagsskole?

Bibeln kan vara en fin bok om man läser rätt stycken, det är också en väldigt brutal bok. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ante ikke at søndagsskole fortsatt var en ting! Vi ble prakket på muligheten om å gå på babykor i kirken og jeg får helt hetta av tanken. Vi er ikke ett snev av kristne, eller spesielt religiøse sann generelt. Om guder skal hedres her så er det Odin og kompani.

Ville egentlig bare sagt det som det er, at dere ikke er spesielt religøse. Folk må tåle å høre det selv om de er religiøse selv.

Sikkert godt ment sann sosialt sett, men det blir feil for meg at religion eller for eksempel andre livsverdier skal prakkes ned over hodet ens i slike settinger. Snikete. Mye bedre med nøytrale møter hvor alle uavhengig av bakgrunn kan delta.

Anonymkode: 51495...d11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Herlighet hva er jeg det leser her?  HJernevaskede barn på søndagsskole??  så trangsynte dere er da!

Gikk på søndagsskole selv jeg, med andre barn fra området her. Det var sang, lek og tegning og noen få linjer fra Bibelen hver gang, vi lærte mye fint der. Og så hadde vi små kort der vi fikk gullstjerne hver gang vi møtte opp. Syns det var utrolig stas!

Hva er det med samfunnet vårt i dag som er så redd for alt som har med religion å gjøre? Det er ikke forkynnelse hverken på søndagsskole eller julegudstjenester i skolen. Det er å høre på litt fra Bibelen - en fin bok forøvrig , og hva er egentlig galt med det??  Samfunnet vårt trenger litt åndelig påfyll også, ellers er jeg redd vi er på vei bort fra alt vi kjenner.

Du (og min mor) står fritt til å mene dette, ja. Samtidig står jeg fritt til å mene at vi ikke trenger åndelig påfyll, og ta et valg basert på det. Er ikke verre, liksom.

Ts

Anonymkode: 6e71f...fac

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist og oppvokst med ikke-religiøse foreldre. Jeg deltok på søndagsskole i en pinsemenighet ved flere anledninger gjennom oppveksten fordi venninnen min hørte til der, og husker godt at de sa at jeg kom til å bli fortapt og komme til helvete når jeg dør hvis jeg ikke fant Jesus. Jeg fant han ikke. Ikke et godt minne fra oppveksten. 

Anonymkode: d5f8f...21b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

….og den erstattet en syk kultur som var ekstremt voldelig og lite bra. Kristendommen gjorde nordmenn siviliserte, samme om du tror på Jesus eller ei. 

Anonymkode: 2c80b...92b

Og hvis du er så keen på å dytte Jesus og Gud ned over hode på små barn (stakkars) så står du fritt til å gjøre det. Ts og vi andre står fritt til å la være. 

Screenshot_20250401_185829_SamsungInternet.thumb.jpg.7759b284d62db40c532bf8a97d6eb35a.jpg

Heldigvis i vårt hus må vi ikke slå opp i bibelen for å ha moral. Men slår du opp i bibelen finner du mange eksempler på at Gud slaktet små barn, slaveri anbefales og voldtekt var innenfor samt det å eie 200 koner. Så uansett om vikingene hadde en noe rå kultur kan en ikke si at kristendommen er noe bedre, heller verre. Om du selv føler for å tvinge religion over på dine barn står du fritt til det men heldigvis står vi andre fritt til å spare våre barn for dette også.

Anonymkode: f503d...ee9

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 23.43):

Vi bor på et lite sted og er relativt nytilflyttet, så hele familien min har fått med seg at ei dame i bygda ville verve treåringen vår til søndagsskolen. Jeg syntes jo det var hyggelig at hun inviterte oss og setter pris på tanken, men vi er ikke religiøse og takket pent nei til å bli med der. Problemet nå er at moren min er skuffet. Hun uttrykte det ikke så veldig, men hun stilte seg helt uforstående til valget vårt, selv om hun vet veldig godt at vi ikke er troende. Hun mente vi i hvert fall kunne gi det en sjanse, men jeg kjenner hvert fiber i kroppen stritter imot. Har ingenting til overs for å forkynne Bibelen til små barn som om det er sannhet. Føler det blir helt feil at jeg skal måtte forsvare valget vårt her? Hva tenker dere?

Tenker at det kan være fint å bli inkludert. De forkynner vel ikke akkurat til barn. Mye handler om folkeskikk og sosial samhandling.  Så så mye motstand behøver du ikke å ha ?

Anonymkode: a772c...fca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenker at det kan være fint å bli inkludert. De forkynner vel ikke akkurat til barn. Mye handler om folkeskikk og sosial samhandling.  Så så mye motstand behøver du ikke å ha ?

Anonymkode: a772c...fca

Jo, de gjør absolutt det. Var ikke annet enn forkynnelse og lovsang da jeg gikk der selv som lite barn.

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 31.3.2025 den 6.30):

Er dere ikke troende er det jo bare rart å sende barnet på søndagsskole 

Her må jeg si jeg er uenig med deg. Datteren min er av og til med vennene sine på søndagsskolen. Hun liker å dra dit og har det veldig fint. Selv om jeg ikke er troende så har jeg ingenting imot kristendommen eller andre religioner. 

Anonymkode: d6914...1eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forstått hvorfor folk som mener det som står i Bibelen bare er tull, allikevel er så redde for å høre om det. Om det bare er tull, er det jo bare som et eventyr som blir fortalt. Men det skal ties ihjel. Det er jo mye bedre å bli fortalt at det ikke finnes noe. Og alle skal være enig i det. 

Anonymkode: f586a...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er per definisjon forkynnelse. Hvorfor skal man sitte å høre på bibelvers når man ikke interesserer seg for det? Det er ikke frykt, det er bortkastet tid. Åndelig påfyll kan man få i naturen, på søndagstur, uten bibelvers. Ikke vær så trangsynt da. 

Anonymkode: 0a907...a03

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

….og den erstattet en syk kultur som var ekstremt voldelig og lite bra. Kristendommen gjorde nordmenn siviliserte, samme om du tror på Jesus eller ei. 

Anonymkode: 2c80b...92b

Kristendommen slaktet folk som ikke ville tro på budskapet deres ned for fote. Folk ble såpass undertrykket at de bekjente seg til en fremmed guddom Tenker du at det var en sivilisert måte å gjøre det på? 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri forstått hvorfor folk som mener det som står i Bibelen bare er tull, allikevel er så redde for å høre om det. Om det bare er tull, er det jo bare som et eventyr som blir fortalt. Men det skal ties ihjel. Det er jo mye bedre å bli fortalt at det ikke finnes noe. Og alle skal være enig i det. 

Folk er ikke redde for å høre om det. De er bare mektig lei av forkynnelse, og ønsker å slippe å få høre om Gud, Jesus og resten av sulamitten, samt at barna deres også skal slippe å bli utsatt for dette. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndagskole var kjempegøy når jeg var barn, men så hadde vi ikke hysteriske foreldre som trodde at barna kom til å dø hvis de hørte noe fra bibelen.

Anonymkode: ae3b1...67c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gaia skrev (10 minutter siden):

Kristendommen slaktet folk som ikke ville tro på budskapet deres ned for fote. Folk ble såpass undertrykket at de bekjente seg til en fremmed guddom Tenker du at det var en sivilisert måte å gjøre det på? 

Folk er ikke redde for å høre om det. De er bare mektig lei av forkynnelse, og ønsker å slippe å få høre om Gud, Jesus og resten av sulamitten, samt at barna deres også skal slippe å bli utsatt for dette. 

Det gjorde islam også, men det var kanskje ikke så nøye det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis foreldre er så opptatt av at barna ikke skal høre på eventyr (bibelen) håper jeg virkelig at de aldri leser eventyr for barna eller fiktive historier.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis foreldre er så opptatt av at barna ikke skal høre på eventyr (bibelen) håper jeg virkelig at de aldri leser eventyr for barna eller fiktive historier.

Jeg leser ikke Stephen king sin "ondskapens hotell" bok for barna mine og er lite interessert i å lese eller forkynne bibelen for mine barn heller. Begge deler er eventyr, begge deler har et ganske groteskt innhold og når de er gamle nok står de fritt til å både lese bibelen og Ondskapens hotell. Dog er det kommet langt mer menneskelig ondskap ut av bibelen og kristendommen enn Stephen King sin skrekkroman.

Religion enten det er Islam eller kristendommen eller andre dommer og dogmer er noe jeg overhodet ikke er interessert i å tvinge mine barn på, når de er gamle nok til å velge selv står de fritt til å oppsøke religiøse skrifter og miljøer men jeg har virkelig ikke tenkt til å påvirke de til å oppsøke slike miljøer ved å sende de på "bibelskole" fra tidlig av. Nei ærlig talt.

Anonymkode: f503d...ee9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er ikke redde? Ønsker bare ikke å verken delta eller støtte det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at en søndagsskole vil forkynne at eventyrene de forteller, er virkelige og har skjedd på ekte. Et vanlig eventyr blir ikke lagt frem sånn.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det relevant å dra inn islam i et emne om kristen søndagsskole?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har Islam å gjøre med kristningen av Norge, som Anonym 92b og jeg skrev om? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...