Gå til innhold

Sant jeg ikke er vanskelig som ikke vil sende treåringen på søndagsskole?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er ikke opptatt av kristendommen i et kulturperspektiv. Kristendommen kom til Norge med vold og makt og er ikke noe jeg ønsker å trekke ned over mine barn sine hoder med makt. På skolen får de lære om religion i et kulturperspektiv og en trenger ikke noe mer enn det.

Jeg har selv gått på bibelskole og selv om jeg ikke hadde direkte vondt av det så er det heller ikke noe jeg hadde stor glede og utbytte av. Jeg hadde langt mer foretrukket en fin søndagstur som barn eller rett og slett være uten aktivitet en dag i uken (barn har jo nesten ikke fritid i dag men skal være med på alt).

Jeg har selv lest bibelen 2 ganger og kan si at noe skumlere skrekkbok finnes ikke i denne verden. Stephen king go home, bibelen burde kommet med en aldersgrense på 18.

Foreldre må selv få bestemme hvor mye tro skal preget barnet sin oppvekst, i mange hjem preger det barnet sin oppvekst mye, nesten på grensen av hva som er sundt for et barn spør du meg men enhver har rett til å oppfostre sine barn slik de ønsker og for andre er det ikke noe viktig. Jeg er av den oppfatning at jeg er glad for at det ikke skal være forkynnelse for barn på skole (skolegudstjeneste f.eks). Å sende små barn på en søndagsskole vil ikke være rett for mange, og å blande seg inn i foreldrenes avgjørelse om det høres iallefall helt på staur ut. 

Anonymkode: f503d...ee9

De kan lære om kristendommen på skolen når de blir større

Anonymkode: 430c5...c60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det heter turning, forball, bibelskole eller ballett så tenker jeg, at på generelt grunnlag så lever en 3 åring allerede et så presset og overstimulert liv at jeg tenker alle former for aktiviteter er galt. 
Små barn trenger ro, tid med mor og far, og trygghet. 
Å tvinge barn før skolealder inn i noe som helst på fritiden er galt. 
Og kanskje spesielt bibelskole. Det appellerer til intellektet - noe som også er galt når man bare er 3 år og kun bør leve i fantasien noen år til. 
hilsen kristen -som selv liker bibelskole, men IKKE til små barn

Anonymkode: 98fcc...dd2

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på søndagsskole og er absolutt ikke troende nå idag. Trudde ikke på Gud og Jesus som barn heller.

Jeg husker det var noe om kristendom og fortellinger. Det var gøy og vi lekte sammen alle barna og de voksne.

Jeg tipper jeg gikk der hver søndag i 1 års tid og idag så ser jeg tilbake på det som en fin sosial arena for barn.

En 3 åring vil neppe få med seg noe om kristendom, det blir mest lek og sang. Samtidig så forstår jeg ditt valg og din mor har iallefall ikke noe å si i denne saken.

Anonymkode: d1b50...13a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet selv synes det er gøy, er det en ting – men ingen grunn til å gi det en sjanse bare for å glede andre!

Jeg gikk selv på søndagsskole da jeg var liten, men holdt ut bare noen søndager før jeg ga opp. Det var såååå kjedelig og konservativt! Jeg er nok litt for rebelsk for slikt!

Anonymkode: 6bf96...ba6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke noe annet enn en god forelder som beskytter barna dine mot religiøs hjernevasking. Bibelen er en lærebok i hat, fordømmelse og diskriminering, og det er det siste verden trenger mer av nå!

Anonymkode: 69b5f...a43

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det et problem hva moren din mener? Jeg skjønner ikke. 

Anonymkode: 7b612...bef

Det bare irriterte meg veldig, at hun la seg borti det og pratet om hvor viktig det er. Hun bør forstå at det ikke er viktig for oss, og at det rent objektivt faktisk ikke er viktig på noen måte.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp, ingen grunn til at en treåring skal lære om det nå, når de uansett får lære om det på nøytralt vis på skolen. Kjøper ikke argumentet om å lære det fra et kulturperspektiv heller, for det forstår de uansett ikke i den alderen.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis barnet selv synes det er gøy, er det en ting – men ingen grunn til å gi det en sjanse bare for å glede andre!

Jeg gikk selv på søndagsskole da jeg var liten, men holdt ut bare noen søndager før jeg ga opp. Det var såååå kjedelig og konservativt! Jeg er nok litt for rebelsk for slikt!

Anonymkode: 6bf96...ba6

Huff ja, jeg gikk der selv. Heldigvis fikk jeg slutte ganske fort!

Ts

Anonymkode: 6e71f...fac

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde min mor uttrykt skuffelse over noe sånt så hadde jeg faktisk bare ledd høyt og veldig tydelig poengtert at vi er ikke religiøse og at jeg håper virkelig ikke ungene mine skal tro på sånt oppspinn de heller. 

Her uttrykte besteforeldrene til oss foreldre stor skuffelse og direkte sjokk over at vi ikke døper ungene våre. Jeg forklarte at jeg ser på det som blasfemi å døpe ungene sine i en tro ingen av oss noensinne har trodd på. Etter litt tenketid slo de seg til ro med det.
Mener for øvrig det samme om de som gifter seg i kirken «for det er tradisjon» 🤢 respektløst ovenfor de som tror på Gud. 

Anonymkode: b59ae...03d

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja det var det jeg mente. Når barnet er 3 år gammelt har det lite på en søndagsskole å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i søndagsskolen, bruk søndagen til det dere vil isteden ;)  Slapp selv å gå på søndagsskole var helle ute i naturen og stekte pølser på bål med foreldrene og storebror min ;)

Endret av Anciol
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi bor på et lite sted og er relativt nytilflyttet, så hele familien min har fått med seg at ei dame i bygda ville verve treåringen vår til søndagsskolen. Jeg syntes jo det var hyggelig at hun inviterte oss og setter pris på tanken, men vi er ikke religiøse og takket pent nei til å bli med der. Problemet nå er at moren min er skuffet. Hun uttrykte det ikke så veldig, men hun stilte seg helt uforstående til valget vårt, selv om hun vet veldig godt at vi ikke er troende. Hun mente vi i hvert fall kunne gi det en sjanse, men jeg kjenner hvert fiber i kroppen stritter imot. Har ingenting til overs for å forkynne Bibelen til små barn som om det er sannhet. Føler det blir helt feil at jeg skal måtte forsvare valget vårt her? Hva tenker dere?

Gjør det DU vil.

Anonymkode: 04715...651

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville testet det ut rett og slett for at barnet ditt kanskje lettere får venner. Hvis «alle» treåringene fra bhg går der, så er det kanskje leit for henne å ikke bli med? Det er vel uansett ingen oppmøteplilt, så kan vel kanskje bare teste det? Hilsen ikke-religiøs mamma til to (som ikke går på søndagsskole for har ikke fått med meg at det er et miljø for det her)

Anonymkode: 1afdf...217

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (22 timer siden):

Religion av forskjellig art har formet samfunnet og historien vår. Det er masse uttrykk, også innen kunst, som bygger på bibelen både GT og NT. 
GT er forresten det samme som toraen, hvis man kjenner litt til innholdet der har man en bakgrunn for også å skjønne litt av det som foregår rundt om i verden nå. Ting skjer ikke i et vakuum.

osv osv

GT? Lærer de noe særlig om GT i søndagsskolen da? Ser ikke helt for meg at man leser fra f.eks Esekiel 23 der, det er vel heller Jesus som metter 5000 osv. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg er ikke opptatt av kristendommen i et kulturperspektiv. Kristendommen kom til Norge med vold og makt og er ikke noe jeg ønsker å trekke ned over mine barn sine hoder med makt. På skolen får de lære om religion i et kulturperspektiv og en trenger ikke noe mer enn det.

Jeg har selv gått på bibelskole og selv om jeg ikke hadde direkte vondt av det så er det heller ikke noe jeg hadde stor glede og utbytte av. Jeg hadde langt mer foretrukket en fin søndagstur som barn eller rett og slett være uten aktivitet en dag i uken (barn har jo nesten ikke fritid i dag men skal være med på alt).

Jeg har selv lest bibelen 2 ganger og kan si at noe skumlere skrekkbok finnes ikke i denne verden. Stephen king go home, bibelen burde kommet med en aldersgrense på 18.

Foreldre må selv få bestemme hvor mye tro skal preget barnet sin oppvekst, i mange hjem preger det barnet sin oppvekst mye, nesten på grensen av hva som er sundt for et barn spør du meg men enhver har rett til å oppfostre sine barn slik de ønsker og for andre er det ikke noe viktig. Jeg er av den oppfatning at jeg er glad for at det ikke skal være forkynnelse for barn på skole (skolegudstjeneste f.eks). Å sende små barn på en søndagsskole vil ikke være rett for mange, og å blande seg inn i foreldrenes avgjørelse om det høres iallefall helt på staur ut. 

….og den erstattet en syk kultur som var ekstremt voldelig og lite bra. Kristendommen gjorde nordmenn siviliserte, samme om du tror på Jesus eller ei. 

Anonymkode: 2c80b...92b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 23.58):

Fornuftig å takke nei, hva skal et barn på tre år med et slik tilbud?

Nyinnflyttet på et lite sted….

Kan jo være greit for mammaen også det, datteren får møte andre barn i nabolaget. Bli kjent med de man skal gå på skolen med. Mor finner noen å drikke kaffe sammen med. 

Er jo ikke sånn at historien om Jesus dominerer livene til de fleste som har gått på søndagsskolen, de fleste av oss feirer jul, og fint lite annet.

Mitt råd er at når man bor på et lite sted, er det greit å bli etablert i lokalmiljøet, særlig når man har barn. Det er ofte ikke så store klasser, kanskje greit å bli kjent med folk. 
Ser ikke for meg at det bare er de gladkristne sine unger som går der. 

Gjerne ikke så mange andre kontakt punkt med lokal miljøet? Så finner dere gjerne ut om turn, dans, og andre leke grupper når dere er der.

Anonymkode: 1f480...c13

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 23.43):

Vi bor på et lite sted og er relativt nytilflyttet, så hele familien min har fått med seg at ei dame i bygda ville verve treåringen vår til søndagsskolen. Jeg syntes jo det var hyggelig at hun inviterte oss og setter pris på tanken, men vi er ikke religiøse og takket pent nei til å bli med der. Problemet nå er at moren min er skuffet. Hun uttrykte det ikke så veldig, men hun stilte seg helt uforstående til valget vårt, selv om hun vet veldig godt at vi ikke er troende. Hun mente vi i hvert fall kunne gi det en sjanse, men jeg kjenner hvert fiber i kroppen stritter imot. Har ingenting til overs for å forkynne Bibelen til små barn som om det er sannhet. Føler det blir helt feil at jeg skal måtte forsvare valget vårt her? Hva tenker dere?

Ingen vits i å prakke søndagsskole på et barn hvis dere ikke er religiøse. Moren din får bare være skuffet. Det er ikke verdens undergang. En 3 åring har ikke akkurat så mye utbytte av noe søndagsskole heller... Det er vel mest for å møte andre barn da og det gjør de jo i barnehagen og når de besøker venner vil jeg tro..

Anonymkode: 57336...479

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri sendt et barn på søndagsskole. Ikke faen. Er ikke kristen og vil ikke prakke kristendom på et lite barn. Ikke et stort et heller for den saks skyld. Men mindre ungen hadde hatt et stort ønske om det da. 

Anonymkode: 780b8...ac1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Stor pike skrev (På 31.3.2025 den 0.02):

Jeg tror ikke du skal være så bekymret for at ungen din får forkynt Bibelen. Når dere så små er det mest lek og form og farge. 

Nei, vi fikk bsrnebibel og ble fortslt historier fra bibelen - og tegnet deretter

Anonymkode: 32788...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nyinnflyttet på et lite sted….

Kan jo være greit for mammaen også det, datteren får møte andre barn i nabolaget. Bli kjent med de man skal gå på skolen med. Mor finner noen å drikke kaffe sammen med. 

Er jo ikke sånn at historien om Jesus dominerer livene til de fleste som har gått på søndagsskolen, de fleste av oss feirer jul, og fint lite annet.

Mitt råd er at når man bor på et lite sted, er det greit å bli etablert i lokalmiljøet, særlig når man har barn. Det er ofte ikke så store klasser, kanskje greit å bli kjent med folk. 
Ser ikke for meg at det bare er de gladkristne sine unger som går der. 

Gjerne ikke så mange andre kontakt punkt med lokal miljøet? Så finner dere gjerne ut om turn, dans, og andre leke grupper når dere er der.

Anonymkode: 1f480...c13

Her er heldigvis flere andre kontaktpunkter, så vi trenger ikke søndagsskolen som en sånn arena 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 8.25):

Hadde min mor uttrykt skuffelse over noe sånt så hadde jeg faktisk bare ledd høyt og veldig tydelig poengtert at vi er ikke religiøse og at jeg håper virkelig ikke ungene mine skal tro på sånt oppspinn de heller. 

Her uttrykte besteforeldrene til oss foreldre stor skuffelse og direkte sjokk over at vi ikke døper ungene våre. Jeg forklarte at jeg ser på det som blasfemi å døpe ungene sine i en tro ingen av oss noensinne har trodd på. Etter litt tenketid slo de seg til ro med det.
Mener for øvrig det samme om de som gifter seg i kirken «for det er tradisjon» 🤢 respektløst ovenfor de som tror på Gud. 

Anonymkode: b59ae...03d

Precis så tänker jag också.

Jag är inte religös, min man är inte religiös.
Vi tror inte på någon Gud.
Jag är inte konfirmerad, min man följde traditionen.
Ingen av oss är med i något kyrkosamfund.
Vi gifte oss inte i kyrkan
Barnen är inte döpta.

VARFÖR ska barnen då gå på söndagsskola?

Att lära sig om kristen kultur, eller judisk, muslimsk och annan kultur man träffar på finns det andra tillfällen på än en indoktrinerande skola.

Att lära känna andra barn, och deras föräldrar, finns det andra tillfällen.

Gå på tur istället. Fyr opp bål, grilla pölser och njut av livet och naturen.

Vad andra tycker om ERA val må vara deras åsikter, oavsett om din mor är skuffet eller inte.

Endret av Furstina
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet hva er jeg det leser her?  HJernevaskede barn på søndagsskole??  så trangsynte dere er da!

Gikk på søndagsskole selv jeg, med andre barn fra området her. Det var sang, lek og tegning og noen få linjer fra Bibelen hver gang, vi lærte mye fint der. Og så hadde vi små kort der vi fikk gullstjerne hver gang vi møtte opp. Syns det var utrolig stas!

Hva er det med samfunnet vårt i dag som er så redd for alt som har med religion å gjøre? Det er ikke forkynnelse hverken på søndagsskole eller julegudstjenester i skolen. Det er å høre på litt fra Bibelen - en fin bok forøvrig , og hva er egentlig galt med det??  Samfunnet vårt trenger litt åndelig påfyll også, ellers er jeg redd vi er på vei bort fra alt vi kjenner.

Anonymkode: dfae9...0b6

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...