Gå til innhold

Sant jeg ikke er vanskelig som ikke vil sende treåringen på søndagsskole?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Vi bor på et lite sted og er relativt nytilflyttet, så hele familien min har fått med seg at ei dame i bygda ville verve treåringen vår til søndagsskolen. Jeg syntes jo det var hyggelig at hun inviterte oss og setter pris på tanken, men vi er ikke religiøse og takket pent nei til å bli med der. Problemet nå er at moren min er skuffet. Hun uttrykte det ikke så veldig, men hun stilte seg helt uforstående til valget vårt, selv om hun vet veldig godt at vi ikke er troende. Hun mente vi i hvert fall kunne gi det en sjanse, men jeg kjenner hvert fiber i kroppen stritter imot. Har ingenting til overs for å forkynne Bibelen til små barn som om det er sannhet. Føler det blir helt feil at jeg skal måtte forsvare valget vårt her? Hva tenker dere?

Anonymkode: 6e71f...fac

• Liker 19
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi nei, moren din får lære seg å tåle skuffelser, for bibel- og koranskole og sånt er jo litt unødvendig og sært. Styr unna!

Anonymkode: 95894...06a

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oi nei, moren din får lære seg å tåle skuffelser, for bibel- og koranskole og sånt er jo litt unødvendig og sært. Styr unna!

Anonymkode: 95894...06a

Ja altså, jeg vet jo at det er ganske harmløst det som læres bort der, men uansett har vi jo ingen grunn eller interesse til å delta. Religion hadde lite plass i oppveksten vår selv om moren vår innerst inne er troende, så jeg skjønner ikke den forventningen til at jeg skal oppdra barna mine religiøst på noen måte. Av og til tror jeg hun kødder med meg 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig å takke nei, hva skal et barn på tre år med et slik tilbud? Og din mor må jo få mene hva hun vil, men hun burde holde det for seg selv. 

Anonymkode: 64d70...e21

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt man trenger å diskutere og forsvare. 

Du har valgt nei, ferdig snakka. Du trenger ikke høre fra oss om det er rett, eller finne ut hva du skal si til din mor. Du har ingen forklaringsplikt ovenfor henne.

Anonymkode: d5d79...ae5

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal være så bekymret for at ungen din får forkynt Bibelen. Når dere så små er det mest lek og form og farge. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor pike skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke du skal være så bekymret for at ungen din får forkynt Bibelen. Når dere så små er det mest lek og form og farge. 

Det kan man leke et annet sted.

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har gått på slikt (som jeg selv som barn), og konfirmasjonsundervisning, selv om vi ikke er religiøse. Jeg anså det som opplæring i hva den norske kultur er tuftet på, og at barna har like godt av å kjenne til kristendommen som annet. Mer, siden vår kultur er bygget opp rundt dette. 

De har likevel tatt selvstendige valg i forhold til tro, som jeg selv gjorde etterhvert, men med kunnskaper om kristendommen som jeg ikke hadde særlig motivasjon til å sette dem inn i selv. De ble ikke troende de også, men med innsikt i bibelhistorier. 

Anonymkode: 73394...5b0

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi bor på et lite sted og er relativt nytilflyttet, så hele familien min har fått med seg at ei dame i bygda ville verve treåringen vår til søndagsskolen. Jeg syntes jo det var hyggelig at hun inviterte oss og setter pris på tanken, men vi er ikke religiøse og takket pent nei til å bli med der. Problemet nå er at moren min er skuffet. Hun uttrykte det ikke så veldig, men hun stilte seg helt uforstående til valget vårt, selv om hun vet veldig godt at vi ikke er troende. Hun mente vi i hvert fall kunne gi det en sjanse, men jeg kjenner hvert fiber i kroppen stritter imot. Har ingenting til overs for å forkynne Bibelen til små barn som om det er sannhet. Føler det blir helt feil at jeg skal måtte forsvare valget vårt her? Hva tenker dere?

Du trenger ikke forsvare valget deres til noen. Heller ikke moren din. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun skuffet pga da får ikke barnet det religiøse eller fordi hun tenker det er en fin sosial arena for barnet og dere? 

Anonymkode: 07dda...611

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Å insistere på at ditt barn skal hjernevasket? Jeg hadde bedt henne om å klappe igjen..dette har hun ingenting med. Evt. Så kan du jo kontre ved å få den lokale moskeen til å sende henne en invitasjon, så kan du insistere på at hun går..

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt ts. Vi er ateister og her oppdrar jeg barna mine i den retningen. Barna står selvsagt fritt til å velge når de er gamle nok men jeg har ikke noe trang til å kaste bibelen og søndagsskole på de. Og jeg trenger virkelig ikke forklare eller forsvare min barneoppdragelse for andre. Jeg tror heller ikke barn har godt av å bli indoktrinert i religiøs tro så tidlig.

Jeg skal ikke tvinge noe tro på en Gud på barna mine og det hadde blitt ganske månelyst om andre hadde blandet seg inn i den biten, det er jo fullstendig uakseptabelt. Så nei ts det skal du ikke bry deg om, hun har ingenting med det å gjøre.

Anonymkode: f503d...ee9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det selvsagt dere foreldre som tar avgjørelsen om. Hvis det føles feil er det feil for dere. 
Men skjønner ikke helt skepsisen for å være ærlig. Er enig med #8 her i at kristendommen og bibelhistorier er det kulturen vår er bygget på, og det er nyttig for barnet å kjenne til. 
Jeg er agnostiker, men husker søndagsskolen med glede. Flannelografen og den lille boka med stjerner vi fikk for å møte opp. 
Religion av forskjellig art har formet samfunnet og historien vår. Det er masse uttrykk, også innen kunst, som bygger på bibelen både GT og NT. 
GT er forresten det samme som toraen, hvis man kjenner litt til innholdet der har man en bakgrunn for også å skjønne litt av det som foregår rundt om i verden nå. Ting skjer ikke i et vakuum.

Billedkunstner Haakon Bleken uttrykte bekymring for de unges bibelkunnskap, de forstår ikke bibelsk symbolikk lenger og derfor glipp av noe i bildene hans som ofte er preget av dette. 
Er veldig glad for at jeg ble utstyrt med verktøy for å forstå disse som barn. 
Det er en del av vår kulturarv.

-kain og abel

-Josef og de sjalu brødrene hans (skjønner du Dolly Partons Coat of many colors uten å ha kjennskap til denne historien?)

-moses i sivet

-Moses som ledet israelittene ut av Egypt og gjennom Rødehavet. ( gir gospel-musikk overhodet noen mening uten denne. Se for deg det lille slavebarnet som noen hadde lært å lese, og som storøyd leste og fortalte om at i de hvites bibel, der står det om oss! Det står om oss! LET MY PEOPLE GO! Dr. King snakket på 60-tallet om the Promised Land..  et ekko av dette. Berømt tale)

-Daniel i løvehulen.

-Jesus, som omga seg med de fattige og utstøtte, og som preket om barmhjertighet mens andre sto klare med steiner 

osv osv

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (17 minutter siden):

Det er det selvsagt dere foreldre som tar avgjørelsen om. Hvis det føles feil er det feil for dere. 
Men skjønner ikke helt skepsisen for å være ærlig. Er enig med #8 her i at kristendommen og bibelhistorier er det kulturen vår er bygget på, og det er nyttig for barnet å kjenne til. 
Jeg er agnostiker, men husker søndagsskolen med glede. Flannelografen og den lille boka med stjerner vi fikk for å møte opp. 
Religion av forskjellig art har formet samfunnet og historien vår. Det er masse uttrykk, også innen kunst, som bygger på bibelen både GT og NT. 
GT er forresten det samme som toraen, hvis man kjenner litt til innholdet der har man en bakgrunn for også å skjønne litt av det som foregår rundt om i verden nå. Ting skjer ikke i et vakuum.

Billedkunstner Haakon Bleken uttrykte bekymring for de unges bibelkunnskap, de forstår ikke bibelsk symbolikk lenger og derfor glipp av noe i bildene hans som ofte er preget av dette. 
Er veldig glad for at jeg ble utstyrt med verktøy for å forstå disse som barn. 
Det er en del av vår kulturarv.

-kain og abel

-Josef og de sjalu brødrene hans (skjønner du Dolly Partons Coat of many colors uten å ha kjennskap til denne historien?)

-moses i sivet

-Moses som ledet israelittene ut av Egypt og gjennom Rødehavet. ( gir gospel-musikk overhodet noen mening uten denne. Se for deg det lille slavebarnet som noen hadde lært å lese, og som storøyd leste og fortalte om at i de hvites bibel, der står det om oss! Det står om oss! LET MY PEOPLE GO! Dr. King snakket på 60-tallet om the Promised Land..  et ekko av dette. Berømt tale)

-Daniel i løvehulen.

-Jesus, som omga seg med de fattige og utstøtte, og som preket om barmhjertighet mens andre sto klare med steiner 

osv osv

Jeg er ikke opptatt av kristendommen i et kulturperspektiv. Kristendommen kom til Norge med vold og makt og er ikke noe jeg ønsker å trekke ned over mine barn sine hoder med makt. På skolen får de lære om religion i et kulturperspektiv og en trenger ikke noe mer enn det.

Jeg har selv gått på bibelskole og selv om jeg ikke hadde direkte vondt av det så er det heller ikke noe jeg hadde stor glede og utbytte av. Jeg hadde langt mer foretrukket en fin søndagstur som barn eller rett og slett være uten aktivitet en dag i uken (barn har jo nesten ikke fritid i dag men skal være med på alt).

Jeg har selv lest bibelen 2 ganger og kan si at noe skumlere skrekkbok finnes ikke i denne verden. Stephen king go home, bibelen burde kommet med en aldersgrense på 18.

Foreldre må selv få bestemme hvor mye tro skal preget barnet sin oppvekst, i mange hjem preger det barnet sin oppvekst mye, nesten på grensen av hva som er sundt for et barn spør du meg men enhver har rett til å oppfostre sine barn slik de ønsker og for andre er det ikke noe viktig. Jeg er av den oppfatning at jeg er glad for at det ikke skal være forkynnelse for barn på skole (skolegudstjeneste f.eks). Å sende små barn på en søndagsskole vil ikke være rett for mange, og å blande seg inn i foreldrenes avgjørelse om det høres iallefall helt på staur ut. 

Anonymkode: f503d...ee9

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bestemmer hva barna dine skal gå på. 
jeg er heller ikke religiøs på noen måte, og bor også på et lite sted som dere. Bestemor ønsket veldig å ta med seg barna våre på søndagsskolen, og det fikn hun lov til. De har en fin time i lag der om søndagen. Barna storkoser seg. Hører de innimellom nevner jesus og gud, og kan noen kristne sanger. Men ser ikke problemet med det. 

som sagt er ikke jeg religiøs. Ikke giftet oss i kirka, ikke døpt barna osv. jeg er ikke vokst opp i en kristen familie heller. Jeg gikk i kristen barnehage. Gikk noen ganger på søndagsskole med nabobarna. Smittet ikke særlig over på meg, eneste jeg merker er at jeg er hakket stødigere i noen bibelfortellinger enn andre😅

Anonymkode: c36eb...bac

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er dere ikke troende er det jo bare rart å sende barnet på søndagsskole 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt mer på det! Hater også å være bundet til ting i helgene, bortsett fra en og annen fotballkamp. 

Anonymkode: 1ae9f...fab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det et problem hva moren din mener? Jeg skjønner ikke. 

Anonymkode: 7b612...bef

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...