Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi har bestemt oss for å bytte bank. I den anledning gikk vi nøye igjennom kontoer renter osv, for å finne ut hva som ville lønne seg.

Jeg oppdaget da at jeg har 0% rente på både brukskontoen og den ene sparekontoen min...

Brukskontoen ble opprettet når jeg var 17 år, og den gang visste jeg vel knapt hva renter var, og stolte på de i banken.

Når mannen og jeg skulle kjøpe leilighet for 15 år siden, ble jeg anbefalt av de i banken og opprette en bufferkonto, Det var jo lurt det. Så har spart på denne i alle disse årene, men altså hatt 0% rente på pengene.

Jeg skjønner jo at det er min egen feil, at jeg ikke har vært inne å sjekket dette, men jeg kan ikke begripe at de kan ha kontoer uten renter i det hele tatt? og Jeg har jo i begge tilfellene tatt i mot råd fra rådgivere i banken som jeg trodde på, da jeg selv har lite forståelse for sånt.

Jeg har jo antagelig tapt flere tusen kroner på 25 år...

Er det noe jeg kan gjøre med dette? Hvem kan jeg evt. klage til?

Anonymkode: adb67...468

Når du lever i en boble, der du bruker DNB så tja, hva skal man si? 
De færreste bankene har renter på bruks kontoene. Bufferkonto er har betingelser f.eks. den banken jeg bruker maks rente på beløp opp til ett gitt beløp. Da fyller man den kontoen med maks beløp, og putter resten av sparepengene på en konto i en bank med god rente. 
Den eneste du kan klage på og til er deg selv, og at du ikke har lest betingelser for den banktjenestene du har benyttet deg av. 
Obos banken er en av få banker med rente på brukskontoen, er usikker på om du må ha medlemskap for å få best rente der. Har bare lommerusk på en konto der. 

Anonymkode: 96c8b...4b8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Joda TS det er slik bankene lurer folk. Alle som sier motsatte her, vil bare ikke innrømme at de ble lurt. Når DNB kjøpte SBanken, gjorde de alle mine kontoer også til «brukskontoer» med null rente på. Sbanken var alltid på topp av beste renter.. Tok meg også noen måneder å merke det. Bytt bank.. DNB er dessverre så pass store at jeg ikke tror at det nyter å klage noen sted.

Anonymkode: 2a2d4...0fe

Det er faktisk en annen situasjon. Her har TS opprettet kontoen som i utgangspunktet ikke hadde noen rente, og banken har heller ikke sagt at det er noen rente på dem. At brukskontoer og "vanlige" sparekontoer ikke har rente, bør være allmennkunnskap. 

At dine kontoen med rente tidligere, har blitt omgjort til kontoer uten rente, skulle du ha blitt spesifikt opplyst om (kanskje du også ble det, men du leste ikke de nye papirene?)

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppdaget også at sparekontoene i Danske Bank faktisk hadde skikkelig lav rente, og at de hadde bedre alternativer. Men det var min skyld som ikke fulgte skikkelig med. I ditt tilfelle, TS, har du fylt ut skattemeldingen i et tiår eller to uten å legge merke til at du fikk null i rente? Sorry, kan ikke klage på DNB da, og det sier jeg selv om jeg misliker DNB sterkt. 
Folk må være klar over at «rådgiverne» i banker er selgere, som først og fremst skal maksimere bankens profitt.

Anonymkode: 0ce98...843

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Mezzosoprena skrev (12 timer siden):

Det er faktisk en annen situasjon. Her har TS opprettet kontoen som i utgangspunktet ikke hadde noen rente, og banken har heller ikke sagt at det er noen rente på dem. At brukskontoer og "vanlige" sparekontoer ikke har rente, bør være allmennkunnskap. 

At dine kontoen med rente tidligere, har blitt omgjort til kontoer uten rente, skulle du ha blitt spesifikt opplyst om (kanskje du også ble det, men du leste ikke de nye papirene?)

Vet ikke hvor du har dette fra? Jeg har både brukskonto og et par vanlige sparekontoer (ikke høyrente) hos Dnb, og den ene sparekontoen (som jeg selv opprettet for noen år tilbake) døpte jeg om til "bufferkonto". Og på den som altså er en vanlig sparekonto, står det at det er 2.75% rente. Helt vanlig sparekonto uten noen begrensninger e.l. Samme rente på den andre sparekontoen jeg har der.

Jeg kaller ikke det at vanlige sparekontoer "ikke har rente", selv om den kunne vært høyere.

Endret av Million
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 23.34):

Du kan bytte bank. I dag faktisk. Det er ganske lett. 

Anonymkode: 72728...20c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

DNB er experter på å lure bankkunder kvitta  meg med disse i 2013 og selge en Bufferkonto uten renter er bare tull 

AnonymBruker
Skrevet

Hvem kan jeg evt. klage til?

Det er jo til deg og de som har oppdratt deg.

Klage til deg selv for å ikke være mer våken, klage til de som har oppdratt deg for å ikke lære deg om renter. Du kan muligens også klage til skolene du har gått på, for renter er grunnskolepensum.

Du er ikke blitt lurt. Du har bare vært naiv i en kapitalistisk verden der "alle" er ute etter å tjene penger til egen lomme.

Anonymkode: 28bd0...e0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (4 timer siden):

DNB er experter på å lure bankkunder kvitta  meg med disse i 2013 og selge en Bufferkonto uten renter er bare tull 

DnB selger ikke bufferkonto, så ja, det er bare tull.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

DnB selger ikke bufferkonto, så ja, det er bare tull.

DNB selger alt du får gebyr i fleisen bare du går inn døra 

AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (1 time siden):

DNB selger alt du får gebyr i fleisen bare du går inn døra 

Du kommer ikke inn døra til DnB.

Det er mye svada på gang i tråden her.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kommer ikke inn døra til DnB.

Det er mye svada på gang i tråden her.

Før kom man inn døra der 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en trøst, TS, så har jeg vært i samme båt. Ikke at jeg føler meg lurt, jeg har bare ikke fulgt godt nok med. Når jeg ser hvor mange tusen jeg får i renteinntekter i nåværende bank skjønner jeg jo at jeg har vært dum. Men det tar jeg helt og holdent på egen kappe og gidder ikke å skylde på noen andre (ei heller mine foreldre).

Anonymkode: daafd...b58

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos DNB må du betale dyrt for å si opp kundeforhold. Verste banken i landet!

Du har ikke blitt lurt, du har sovet i timen. DNB lurer de som lures kan. Les de papirene du får av banken, står ikke med liten skrift engang, de skjuler det ikke, de bare spekulerer i at folk ikke leser det de signerer. De bryr seg null, de har så mange kunder og mye penger i omløp, at ditt tap spiller null rolle for dem. Enkeltpersoner som deg er verdt null og niks for dem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på å føle seg dum, og å føle seg lurt. Du blander, TS.

Anonymkode: 256c6...0f7

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at det er din egen feil men du lurer på hvor du kan klage? Skal du klage på din egen feil?

For ja, det er 100% din feil og ditt ansvar. 

Anonymkode: 2a3d0...24e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (21 timer siden):

Kan garantere deg med 110% sikkerhet at det har blitt sendt ut brev om dette.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan garantere deg med 110% sikkerhet at det har blitt sendt ut brev om dette.

Det er jeg også helt sikker på 🤣

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (På 31.3.2025 den 21.51):

Det er faktisk en annen situasjon. Her har TS opprettet kontoen som i utgangspunktet ikke hadde noen rente, og banken har heller ikke sagt at det er noen rente på dem. At brukskontoer og "vanlige" sparekontoer ikke har rente, bør være allmennkunnskap

Jeg har 3,69% rente på brukskontoen min og 5,06% rente på den vanlige sparekontoen min uten noen begrensninger. 

Men at man selv er ansvarlig for å vite hvilke vilkår man sier ja til når man oppretter en konto er det som definitivt burde være allmennkunnskap.

Anonymkode: 0b97c...9e0

Skrevet

Når man ikke har tatt seg bryet med å sjekke renten sin så tenker jeg man ikke har penger som verdens største bekymring akkuratt.

Du får ta det som en læring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bestemt oss for å bytte bank. I den anledning gikk vi nøye igjennom kontoer renter osv, for å finne ut hva som ville lønne seg.

Jeg oppdaget da at jeg har 0% rente på både brukskontoen og den ene sparekontoen min...

Brukskontoen ble opprettet når jeg var 17 år, og den gang visste jeg vel knapt hva renter var, og stolte på de i banken.

Når mannen og jeg skulle kjøpe leilighet for 15 år siden, ble jeg anbefalt av de i banken og opprette en bufferkonto, Det var jo lurt det. Så har spart på denne i alle disse årene, men altså hatt 0% rente på pengene.

Jeg skjønner jo at det er min egen feil, at jeg ikke har vært inne å sjekket dette, men jeg kan ikke begripe at de kan ha kontoer uten renter i det hele tatt? og Jeg har jo i begge tilfellene tatt i mot råd fra rådgivere i banken som jeg trodde på, da jeg selv har lite forståelse for sånt.

Jeg har jo antagelig tapt flere tusen kroner på 25 år...

Du har ikke blitt lurt av noen. Det er ditt ansvar å finne ut av sånt på egen hånd og du skulle vel ha lest gjennom papirene du skrev under på når du opprettet kontoene. Der står det gjerne detaljert også.

Anonymkode: ff3f6...a68

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...