Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bestemt oss for å bytte bank. I den anledning gikk vi nøye igjennom kontoer renter osv, for å finne ut hva som ville lønne seg.

Jeg oppdaget da at jeg har 0% rente på både brukskontoen og den ene sparekontoen min...

Brukskontoen ble opprettet når jeg var 17 år, og den gang visste jeg vel knapt hva renter var, og stolte på de i banken.

Når mannen og jeg skulle kjøpe leilighet for 15 år siden, ble jeg anbefalt av de i banken og opprette en bufferkonto, Det var jo lurt det. Så har spart på denne i alle disse årene, men altså hatt 0% rente på pengene.

Jeg skjønner jo at det er min egen feil, at jeg ikke har vært inne å sjekket dette, men jeg kan ikke begripe at de kan ha kontoer uten renter i det hele tatt? og Jeg har jo i begge tilfellene tatt i mot råd fra rådgivere i banken som jeg trodde på, da jeg selv har lite forståelse for sånt.

Jeg har jo antagelig tapt flere tusen kroner på 25 år...

Er det noe jeg kan gjøre med dette? Hvem kan jeg evt. klage til?

Anonymkode: adb67...468

AnonymBruker
Skrevet

Det har tatt deg flere ÅR å oppdage at kontoene ikke er rentebærende? Du bør lære av dette og ta bedre kontroll på økonomien din. Både forsikringer, strømabonnement og baksforbindelser bør vurderes med jevne mellomrom. 

Anonymkode: 86594...645

• Liker 21
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi har bestemt oss for å bytte bank. I den anledning gikk vi nøye igjennom kontoer renter osv, for å finne ut hva som ville lønne seg.

Jeg oppdaget da at jeg har 0% rente på både brukskontoen og den ene sparekontoen min...

Brukskontoen ble opprettet når jeg var 17 år, og den gang visste jeg vel knapt hva renter var, og stolte på de i banken.

Når mannen og jeg skulle kjøpe leilighet for 15 år siden, ble jeg anbefalt av de i banken og opprette en bufferkonto, Det var jo lurt det. Så har spart på denne i alle disse årene, men altså hatt 0% rente på pengene.

Jeg skjønner jo at det er min egen feil, at jeg ikke har vært inne å sjekket dette, men jeg kan ikke begripe at de kan ha kontoer uten renter i det hele tatt? og Jeg har jo i begge tilfellene tatt i mot råd fra rådgivere i banken som jeg trodde på, da jeg selv har lite forståelse for sånt.

Jeg har jo antagelig tapt flere tusen kroner på 25 år...

Sa banken at det var rente på disse kontoene? For du leste vel papirene du signerte når kontoen(e) ble opprettet? Hvis ikke, så har du jo ikke blitt lurt! Du sier jo selv at det din egen feil at du ikke har oppdaget det før nå.

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke blitt lurt. 

Dette er ditt ansvar.

Anonymkode: 64bf5...7fe

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

du har ikke blitt lurt, du har ikke kontroll.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

DNB er en useriøs bank!! Og de har ansatte der uten relevant erfaring. 

Spoiler
Sitat

Anonymkode: 9144a...60a

AnonymBruker
Skrevet

Og nei, du kan ikke klage eller gjøre noe med dette. 

I og med at du ikke har sjekket dette før, så har det jo heller ikke vært veldig viktig for deg. Det er jo artikler i avisene flere ganger årlig om å forhandle med bank og forsikringer om renter og vilkår. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo ikke blitt lurt. Det er du som omtaler (og eventuelt selv har døpt) denne såkalte sparekontoen din som en sparekonto, det er ikke det DNB kaller den. Jeg kan ikke kalle en brukskonto i banken min for "tusenprosentsrentekontoen" og påstå jeg blir lurt når jeg knapt tjener penger på å ha alle sparepengene mine der.

Anonymkode: 774c1...793

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

DNB er en useriøs bank!! Og de har ansatte der uten relevant erfaring. 

Vis skjult innhold

Uten relevant utdanning skulle det stå. 

AnonymBruker
Skrevet

Joda TS det er slik bankene lurer folk. Alle som sier motsatte her, vil bare ikke innrømme at de ble lurt. Når DNB kjøpte SBanken, gjorde de alle mine kontoer også til «brukskontoer» med null rente på. Sbanken var alltid på topp av beste renter.. Tok meg også noen måneder å merke det. Bytt bank.. DNB er dessverre så pass store at jeg ikke tror at det nyter å klage noen sted.

Anonymkode: 2a2d4...0fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Joda TS det er slik bankene lurer folk. Alle som sier motsatte her, vil bare ikke innrømme at de ble lurt. Når DNB kjøpte SBanken, gjorde de alle mine kontoer også til «brukskontoer» med null rente på. Sbanken var alltid på topp av beste renter.. Tok meg også noen måneder å merke det. Bytt bank.. DNB er dessverre så pass store at jeg ikke tror at det nyter å klage noen sted.

Anonymkode: 2a2d4...0fe

Hvis du ikke sjekker i forbindelse med ny bank engang, så kan du ikke legge skylden på DnB altså.. Det er jo ingen tidspunkt man får så mye info om bankforholdene sine som i en slik prosess.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Du har ikke lagt merke til 0 rente i årsoppgaven eller selvangivelsen? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig at brukskontoer har 0% rente. Det er litt av grunnen til at man ikke skal drive å oppbevare penger der. Det og sikkerhet selvsagt.

De fleste kontoer som kan kalles høyrentekonto eller for den del egna for sparing har kriterier som binding, forsinka uttak, max antall utttak i året eller lignende. Selvfølgelig er det ikke lureri, det er vanlige vilkår og du har garantert fått informasjon om endring av vilkår og lignende ila disse 25 årene. Dette er 100% din feil og ingenting banken har gjort feil.

Anonymkode: fe94f...caa

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan klage til de som ikke ga deg opplæring i økonomi, og som ikke lærte deg sjekke selvangivelse/skattemeldingen, kontoutskrifter og årsoppgaver? Altså foreldrene dine?

Jeg har heller ingen anelse hvilken konto jeg fikk da jeg var 17 år, men det har stått opp og ned i media i alle år om dette med å sjekke renter og betingelser, og spesielt rundt den tiden selvangivelse/skattemelding har blitt sendt ut. Hvordan har du sjekket rentefradrag uten å vite noe om renter på kontoen?

Anonymkode: 38500...f98

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Foreldrene dine?

Anonymkode: 436e8...43b

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Som de fleste sier, du er ikke lurt. Kun hvis du ble lovet en rente du ikke har fått, er du lurt. Eller hvis de har latt være å informere om eventuelle rentenedsettelser. 

Jeg vet at spesielt mange eldre mennesker har sparepengene stående på konto med lav eller ingen rente, og det kan være store summer. Men man må følge med selv så lenge man er istand til det. 

Anonymkode: 0611e...edb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har ikke blitt lurt, du har bare fått deg en dyr og litt kjip lærepenge. Føler med deg. 

Nå vet du bedre og som de sier: "know better, do better"

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Lurt eller ikke; DNB er en drittbank. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke litt lurt, du har ikke fulgt med i timen.

Anonymkode: eb25d...c6d

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er dette samme TS om mener å ha blitt lurt av megler for å ha lagt inn for høyt bud på bolig?

Anonymkode: a9f34...3cc

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...