AnonymBruker Skrevet 30. mars #1 Del Skrevet 30. mars Jeg skal operere om noen dager, og har fått høre at operasjonsavdelingen på det aktuelle sykehuset er «hissige» på bruk av medikamenter. De vil ha folk ut så raskt som mulig, og kjører på med opioider (som oxynorm) og andre medisiner som hindrer at pasientene «klager». Min mor fikk så mye oxynorm at hun ikke visste hverken opp eller ned, og jeg gav opp å kommunisere med henne. Jeg er tidligere rusmissbruker, vi snakker 15år tilbake i tid, og jeg er ikke redd for å bli avhengig. Det jeg derimot er redd for er å bli ruset (slik som bl.a min mor ble). Jeg vil ALDRI oppleve det igjen. Den gang var det noe jeg jaktet på, nå er det noe jeg frykter. Svimmelheten, kvalmen, følelsen av å ikke ha kontroll, tankene som spinner. Jeg drikker ikke alkohol engang lengre, for det er så fantastisk deilig å ha full kontroll på kroppen, og slippe svimmelhet og fjern vireklighet. Hvis jeg sier ifra om at jeg ikke ønsker sterke smertestillende, tror dere det blir respektert? Eller rissikerer jeg å våkne til at det blir satt ei sprøyte i armen uansett, slik som min mor opplevde? Jeg takler smerte godt, og skulle det bli for ille, så får jeg heller be om smertestillende selv. Jeg vil ikke ha det «i tilfelle». Jeg har født 3 barn hjemme i senga, med en kald klut i pannen og ei varmeflaske på korsryggen. Jeg har også brukket nakken i bilulykke og var sengeliggende i 2år. Smerte skal jeg overleve. Rus takler jeg ikke. Anonymkode: 46929...cc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #2 Del Skrevet 31. mars Jeg er operert flere ganger uten smertelindring etter operasjoner. Årsaken er at de medikamentene som gis, ikke har effekt. Nå gir jeg enkelt og greit beskjed om at jeg ikke skal ha x og y og z, og får så spørsmål om hva jeg vil ha istedenfor (blir nok misstenkt for å ha hatt problemer med rus). Sier det som det er, og sier jeg kun skal ha paracet. Dette blir respektert. De han gi morfin da, men har ikke fått tilbud om dette. Ja, det er vondt, veldig vondt, men værst de første 48 timene. Lykke til med din operasjon, det går nok bra 😊 Anonymkode: 6ff6a...116 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #3 Del Skrevet 31. mars Dette må du opplyse om, og om de gjør noe mot ditt ønske er dette overgrep og du kan saksøke (eller hva man gjør i Norge). pasientskadeerstatning eller noe sånt. Få noen til å være med deg etterpå,overvåke om du føler du ikke er istand til det selv. Anonymkode: 3d7c7...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #4 Del Skrevet 31. mars Hvis de gir klar beskjed, så må de respektere det. Jeg tåler ikke en del smertestillende, så ved de fleste av mine operasjoner så fikk jeg Ibux og Paracet. Var bare ene gangen jeg fikk morfin da jeg lå på sykehuset, men jeg kjente ingen rus, så var nok ikke store dosene jeg fikk. Anonymkode: 33a2d...d5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #5 Del Skrevet 31. mars Etter operasjonen trenger du ikke få noe. Men alle får opiater under operasjonen. Anonymkode: a9a6f...538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #6 Del Skrevet 31. mars Lurer veldig på hva du skal operere som skal gjøre det uten bedøvelse? Narkose inneholder opioider, og det finnes verre smerter enn å føde. Har du så vondt at du ikke kommer deg ut av senga etter operasjonen risikerer du blodpropp av å ligge i ro. Det er ikke farlig å ta smertestillende når det trenges, men som eksnarkis har du jo ikke akkurat et normalt syn på det. Den neste gangen du får smertestillende uten å kontrollere det selv er ved narkose, ellers trenger du ikke ta imot noe som helst. Anonymkode: 4269e...4cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #7 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 21.22): Jeg skal operere om noen dager, og har fått høre at operasjonsavdelingen på det aktuelle sykehuset er «hissige» på bruk av medikamenter. De vil ha folk ut så raskt som mulig, og kjører på med opioider (som oxynorm) og andre medisiner som hindrer at pasientene «klager». Min mor fikk så mye oxynorm at hun ikke visste hverken opp eller ned, og jeg gav opp å kommunisere med henne. Jeg er tidligere rusmissbruker, vi snakker 15år tilbake i tid, og jeg er ikke redd for å bli avhengig. Det jeg derimot er redd for er å bli ruset (slik som bl.a min mor ble). Jeg vil ALDRI oppleve det igjen. Den gang var det noe jeg jaktet på, nå er det noe jeg frykter. Svimmelheten, kvalmen, følelsen av å ikke ha kontroll, tankene som spinner. Jeg drikker ikke alkohol engang lengre, for det er så fantastisk deilig å ha full kontroll på kroppen, og slippe svimmelhet og fjern vireklighet. Hvis jeg sier ifra om at jeg ikke ønsker sterke smertestillende, tror dere det blir respektert? Eller rissikerer jeg å våkne til at det blir satt ei sprøyte i armen uansett, slik som min mor opplevde? Jeg takler smerte godt, og skulle det bli for ille, så får jeg heller be om smertestillende selv. Jeg vil ikke ha det «i tilfelle». Jeg har født 3 barn hjemme i senga, med en kald klut i pannen og ei varmeflaske på korsryggen. Jeg har også brukket nakken i bilulykke og var sengeliggende i 2år. Smerte skal jeg overleve. Rus takler jeg ikke. Anonymkode: 46929...cc8 Ekspander Jeg tror du juger, ass 😂 Anonymkode: 5962f...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #8 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 21.22): Jeg skal operere om noen dager, og har fått høre at operasjonsavdelingen på det aktuelle sykehuset er «hissige» på bruk av medikamenter. De vil ha folk ut så raskt som mulig, og kjører på med opioider (som oxynorm) og andre medisiner som hindrer at pasientene «klager». Min mor fikk så mye oxynorm at hun ikke visste hverken opp eller ned, og jeg gav opp å kommunisere med henne. Jeg er tidligere rusmissbruker, vi snakker 15år tilbake i tid, og jeg er ikke redd for å bli avhengig. Det jeg derimot er redd for er å bli ruset (slik som bl.a min mor ble). Jeg vil ALDRI oppleve det igjen. Den gang var det noe jeg jaktet på, nå er det noe jeg frykter. Svimmelheten, kvalmen, følelsen av å ikke ha kontroll, tankene som spinner. Jeg drikker ikke alkohol engang lengre, for det er så fantastisk deilig å ha full kontroll på kroppen, og slippe svimmelhet og fjern vireklighet. Hvis jeg sier ifra om at jeg ikke ønsker sterke smertestillende, tror dere det blir respektert? Eller rissikerer jeg å våkne til at det blir satt ei sprøyte i armen uansett, slik som min mor opplevde? Jeg takler smerte godt, og skulle det bli for ille, så får jeg heller be om smertestillende selv. Jeg vil ikke ha det «i tilfelle». Jeg har født 3 barn hjemme i senga, med en kald klut i pannen og ei varmeflaske på korsryggen. Jeg har også brukket nakken i bilulykke og var sengeliggende i 2år. Smerte skal jeg overleve. Rus takler jeg ikke. Anonymkode: 46929...cc8 Ekspander Står det i journalen din at du tidligere har hatt en misbrukerproblematikk? Hvis nei, så sier du i fra om nettopp dette. Da er det så enkelt at de tilpasser smertelindringene til dine behov for smertelindring og ditt behov for å ikke få medikamenter som skaper trøbbel for din fortid. Der er standardbehandling etter ulike operasjoner, men det er mennesker sjo skal både behandle deg og se deg som et menneske med dine behov. Du er ikke en vare på et samlebånd. Anonymkode: 703bd...1c8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #9 Del Skrevet 3. april Nyopperert TS her! Jeg tok opp frykten min med en gang jeg kom på kirurgisk avdeling, og det ble godt tatt imot. Forklarte hva som lå bak, og med en gang rus ble nevnt, så var det ganske tydelig at dette hadde de nok vært borti før. De droppet alt av «ekstra» medisiner, og reduserte det de kunne. Fikk bekreftet i forkant at de skulle kun ty til smertestillende om de så ett kroppslig behovd hos meg under narkosen. Og etter operasjonen kom kirurgen og sa at det hadde gått helt fint uten, og ingen form for smertelindring var blitt gitt, ikke engang det som er vanlig del av narkosen (fentanyl tror jeg de kalte det?). Nå er det 12t siden operasjon, og jeg tar kun paracet og ibux. Det fikk jeg også før operasjonen. Jeg er utrolig fornøyd, de behandlet meg veldig bra, og jeg følte meg sett og respektert. Smertenivået er helt akseptabelt. Anonymkode: 46929...cc8 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #10 Del Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 14.13): Jeg tror du juger, ass 😂 Anonymkode: 5962f...fd7 Ekspander I alle dager? Hva er det du tror jeg juger om her, og hvorfor skulle jeg? Er dette godt nok bevis? ts Anonymkode: 46929...cc8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #11 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 23.24): Nyopperert TS her! Jeg tok opp frykten min med en gang jeg kom på kirurgisk avdeling, og det ble godt tatt imot. Forklarte hva som lå bak, og med en gang rus ble nevnt, så var det ganske tydelig at dette hadde de nok vært borti før. De droppet alt av «ekstra» medisiner, og reduserte det de kunne. Fikk bekreftet i forkant at de skulle kun ty til smertestillende om de så ett kroppslig behovd hos meg under narkosen. Og etter operasjonen kom kirurgen og sa at det hadde gått helt fint uten, og ingen form for smertelindring var blitt gitt, ikke engang det som er vanlig del av narkosen (fentanyl tror jeg de kalte det?). Nå er det 12t siden operasjon, og jeg tar kun paracet og ibux. Det fikk jeg også før operasjonen. Jeg er utrolig fornøyd, de behandlet meg veldig bra, og jeg følte meg sett og respektert. Smertenivået er helt akseptabelt. Anonymkode: 46929...cc8 Ekspander Så bra du tok det opp og at de behandlet deg med respekt, forståelse og omtanke der! God bedring videre! ❤️ Anonymkode: 8c525...0b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #12 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 23.24): Nyopperert TS her! Jeg tok opp frykten min med en gang jeg kom på kirurgisk avdeling, og det ble godt tatt imot. Forklarte hva som lå bak, og med en gang rus ble nevnt, så var det ganske tydelig at dette hadde de nok vært borti før. De droppet alt av «ekstra» medisiner, og reduserte det de kunne. Fikk bekreftet i forkant at de skulle kun ty til smertestillende om de så ett kroppslig behovd hos meg under narkosen. Og etter operasjonen kom kirurgen og sa at det hadde gått helt fint uten, og ingen form for smertelindring var blitt gitt, ikke engang det som er vanlig del av narkosen (fentanyl tror jeg de kalte det?). Nå er det 12t siden operasjon, og jeg tar kun paracet og ibux. Det fikk jeg også før operasjonen. Jeg er utrolig fornøyd, de behandlet meg veldig bra, og jeg følte meg sett og respektert. Smertenivået er helt akseptabelt. Anonymkode: 46929...cc8 Ekspander Var litt spent på hvordan det gikk med deg, godt med en oppdatering ☺️ God bedring Anonymkode: 6ff6a...116 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #13 Del Skrevet 4. april Har hatt en del operasjoner og slik du forteller skal det ikke være på et sykehus. Skal kun få sterk smertelindring om det er behov for dette Du bør nevne at du er tidligere rusmisbruker Anonymkode: 9afbe...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #14 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 23.24): Nyopperert TS her! Jeg tok opp frykten min med en gang jeg kom på kirurgisk avdeling, og det ble godt tatt imot. Forklarte hva som lå bak, og med en gang rus ble nevnt, så var det ganske tydelig at dette hadde de nok vært borti før. De droppet alt av «ekstra» medisiner, og reduserte det de kunne. Fikk bekreftet i forkant at de skulle kun ty til smertestillende om de så ett kroppslig behovd hos meg under narkosen. Og etter operasjonen kom kirurgen og sa at det hadde gått helt fint uten, og ingen form for smertelindring var blitt gitt, ikke engang det som er vanlig del av narkosen (fentanyl tror jeg de kalte det?). Nå er det 12t siden operasjon, og jeg tar kun paracet og ibux. Det fikk jeg også før operasjonen. Jeg er utrolig fornøyd, de behandlet meg veldig bra, og jeg følte meg sett og respektert. Smertenivået er helt akseptabelt. Anonymkode: 46929...cc8 Ekspander Joda. Du fikk smertestillende under operasjonen. Antageligvis remifentanyl. Anonymkode: a9a6f...538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #15 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 7.26): Joda. Du fikk smertestillende under operasjonen. Antageligvis remifentanyl. Anonymkode: a9a6f...538 Ekspander Du sliter med å lese? Jeg fikk ikke engang fentanyl. Dette har jeg til og med svart på hvitt i epikrisen. Men du har bittelitt rett, de satte lokalbedøvelse, så jeg fikk noe smertestillende. Men ingen IV smertestillende. De gikk for lokalbedøvelser hver plass de satte kniven, av hensyn til at det ikke skulle brukes smertestillende intravenøst. TS Anonymkode: 46929...cc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå