Gå til innhold

Slanking ved amming

tyren56

Anbefalte innlegg

Er tre måneder siden fødsel og har egentlig blitt litt sint over meg selv at jeg ikke har vært strengere på kosthold fronten. Føler jeg gikk fortere ned ved første baby. Er 24, 70 kg nå og 170cm. Vil ned til startvekt som er 65kg. 
Kommer jeg til å miste melkeproduksjonen om jeg går ned til 1200 kalorier om dagen? Jeg er kanskje på en gåtur hver dag, men ellers er jeg jo bare hjemme, løper etter tre-åringen, men ikke så mye i aktivitet ellers. 
Hva kalorimål anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aktiv slanking er ikke anbefalt når man ammer fordi det da frigjøres mye miljøgifter i morsmelka som babyen din vil få i seg. Det er ikke særlig lurt med andre ord. Ikke farlig å vente med de 5 kiloene til du er ferdig å amme.

Anonymkode: efbdb...bca

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200 kalorier og amming går ikke overens. Spis sunt men nok mat, og beveg deg mer om du har mulighet, så vil nok kiloene forsvinne etter hvert. Prøv å tenk på barnets helse først, vi har miljøgifter fra hele livet vårt lagret i fettet vi har på kroppen. Morsmelk er en av få måter kroppen klarer å skille dem ut på, så med slanking vil det bli mye miljøgifter over i en liten kropp.

Anonymkode: 8c792...28d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at amming krever rundt 500 kalorier pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil legge til at amming krever rundt 500 kalorier pr dag.

Har ikke tenkt på det😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tyren56 skrev (7 minutter siden):

Har ikke tenkt på det😂

Det er ca. like mye som hjernen trenger i løpet av en dag, så ikke rart man kan få litt ammetåke 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du 1200 kcal er bra for å ned i vekt, skal du legge til 300 pga amming. 

Anonymkode: 72da2...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tenker du 1200 kcal er bra for å ned i vekt, skal du legge til 300 pga amming. 

Anonymkode: 72da2...989

Fra ammehjelpen: "Et inntak på mindre enn 1500 kcal per dag over lengre tid vil for de aller fleste gi nedsatt melkeproduksjon, og det vil være vanskelig å få i seg tilstrekkelig med vitaminer og mineraler." 

Ts er 170 cm høy, og har både en treåring og en baby å ta seg av. Jeg synes det er skummelt å da gi råd om å legge seg så lavt som 1500 kalorier om dagen, og spesielt de første 6 månedene etter fødsel. Hun er heller ikke overvektig nå, og amming krever mer enn 300 kalorier.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 kg er jo "lite" å gå ned...bruk god tid. Du kan jo bruke 6 mnd på gå ned til 60 om du vil. Men ikke mens du ammer nå

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1200 kcal per dag er for lite når du ammer. Amming tar jo også veldig mye kalorier.

Du er jo innenfor normalvekt, så det er jo ikke sånn at du er helseskadelig overvektig, liksom. Spis sunt i normale mengder, så tipper jeg de siste kiloene går av seg selv etter hvert.

Anonymkode: e7a29...dab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville lagt meg på 1500 om dagen, og sørget for at de 1500 kom fra ordentlig mat som gir mye næring og energi.

Har en baby på tre uker selv, og fullammer. Når jeg har spist lite (mistet matlyst pga søvnmangel), merker jeg det raskt. Hodepine og i verste fall gråteanfall.

Så prioriter helsen.

Anonymkode: 26aae...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med så mye miljøgifter vår generasjon har fått i oss, og barna våre nok også vil slite med å unngå, ville jeg unngått underskudd til etter amming. Ikke gi videre mer enn du må. De kiloene kan du gå ned etterpå! 

Anonymkode: 290bf...efc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ville lagt meg på 1500 om dagen, og sørget for at de 1500 kom fra ordentlig mat som gir mye næring og energi.

Har en baby på tre uker selv, og fullammer. Når jeg har spist lite (mistet matlyst pga søvnmangel), merker jeg det raskt. Hodepine og i verste fall gråteanfall.

Så prioriter helsen.

Anonymkode: 26aae...10b

Hvorfor ville du det, når du vet at det vil ha livslange konsekvenser for barnet ditt å få i seg miljøgifter av at du går ned i vekt mens du ammer? 

Er ikke babyens helse for resten av dens liv, en høyere prioritet enn at man selv har noen kilo for mye en kort periode av livet? 

Anonymkode: efbdb...bca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...