AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:12 #1 Del Skrevet søndag kl 21:12 Sønnen min blir 15 om tre måneder. Han har vokst en del i høyden, er 185 cm, men har ikke kommet i stemmeskiftet og har ikke hår under armene. Utvikling nedentil vet jeg ingenting om. Er det da grunn til bekymring? Og hvordan griper jeg det evt an? Vil jo ikke uroe gutten. Anonymkode: 3e846...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet søndag kl 21:23 #2 Del Skrevet søndag kl 21:23 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sønnen min blir 15 om tre måneder. Han har vokst en del i høyden, er 185 cm, men har ikke kommet i stemmeskiftet og har ikke hår under armene. Utvikling nedentil vet jeg ingenting om. Er det da grunn til bekymring? Og hvordan griper jeg det evt an? Vil jo ikke uroe gutten. Anonymkode: 3e846...e2c Man burde kontakte legen hvis man er bekymret. Puberteten styres av hormoner. Hormonene kan forstyrres av kroniske sykdommer som cøliaki, astma, diabetes eller overdreven trening og spiseforstyrrelser. Andre ganger kan det være sykdom i kjertlene som produserer hormoner. Gjennom blodprøver og undersøkelser kan legen se om det er sykdom i eggstokkene (hos jenter), testiklene (hos gutter), eller i hjernen som kan forklare hvorfor man er sent ute. Det vanligste er fortsatt at legen ikke finner noe galt. Da må du bare vente på at puberteten skal komme. Hvis det er sykdom som er årsaken, vil puberteten normalt starte av seg selv med en gang sykdommen er behandlet. Hvis legen ikke finner noe galt, kan du bli bedt om å komme på kontroller i en periode. Om du er jente og nærmer deg 16 år, eller gutt og nærmer deg 18 år, uten at det er tegn til pubertet, kan det være aktuelt med behandling. Det vil legen din vurdere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:45 #3 Del Skrevet i går, 04:45 Det er sunt å komme sent i puberteten! Vondt for ungdommen å være den siste, men like fullt et sunnhetstegn tenker jeg. Var selv 16 da jeg fikk mensen og er i dag veldig glad for det selv om det var sårt da. Anonymkode: 7f21e...f5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:03 #4 Del Skrevet i går, 05:03 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sønnen min blir 15 om tre måneder. Han har vokst en del i høyden, er 185 cm, men har ikke kommet i stemmeskiftet og har ikke hår under armene. Utvikling nedentil vet jeg ingenting om. Er det da grunn til bekymring? Og hvordan griper jeg det evt an? Vil jo ikke uroe gutten. Anonymkode: 3e846...e2c Jobber på en ungdomsskole. Høres veldig vanlig ut. Gi ham 2 år til. Anonymkode: 2e44a...e1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:43 #5 Del Skrevet i går, 08:43 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jobber på en ungdomsskole. Høres veldig vanlig ut. Gi ham 2 år til. Anonymkode: 2e44a...e1c Ja, jeg ville ikke ha reagert på det om det ikke var for at jeg leste dette med 14,5 år. Han er høy og frisk ellers. Anonymkode: 3e846...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GMT800 Skrevet i går, 21:28 #6 Del Skrevet i går, 21:28 Jobber med ungdom. Dette høres normalt ut. Blant de jeg har i klassen har jeg både 16-åringer som kan tas for å være 13, uten stemmeskiftet og som ser ut gutter, og 16-åringer som kan gro helskjegg og fint kunne passert som 20-åringer. Begge deler er innafor normalen. Når din ikke har fylt 15 ennå engang, bare vent. Er han 185 høy har nok ting begynt å skje, rekkefølgen kan variere veldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #7 Del Skrevet 19 timer siden Min sønn var 16,5 da han kom i stemmeskiftet 17 da han strakk seg fra knøttliten til høyere enn meg. Tenker dette er helt normalt Anonymkode: 7f21e...f5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja, jeg ville ikke ha reagert på det om det ikke var for at jeg leste dette med 14,5 år. Han er høy og frisk ellers. Anonymkode: 3e846...e2c Hva er det du har lest om 14,5 år? Anonymkode: c5499...307 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Del Skrevet 12 timer siden Nei, det her kan du fint se an litt til. Kompiser på 15 her som er lyse i stemmen fortsatt. Anonymkode: 9f2b3...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Del Skrevet 12 timer siden Ville ikke bekymra meg ennå. Min sønn hadde nettopp fylt 15 da han kom i stemmeskiftet. Og han var veldig mye lavere enn 185 cm. Når sønnen din har blitt så høy allerede, er det jo åpenbart noe som er på gang, så både stemmeskifte og hår kommer nok snart. Anonymkode: eef1b...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #11 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva er det du har lest om 14,5 år? Anonymkode: c5499...307 Det er vel at det er vanlig at gutter kommer i puberteten innen da. Men husk at de første tegnene på begynt pubertet ofte er lite synlige. Vekst av testikler pleier å være første tegn. Så det er fullt mulig at dette har skjedd allerede hos sønnen til TS. Hår under armene kan ta lang tid, faktisk! Jeg har både en sønn og en stesønn som begge fikk litt skjegg/bart før de fikk hår under armene! Anonymkode: eef1b...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 23.12): Sønnen min blir 15 om tre måneder. Han har vokst en del i høyden, er 185 cm, men har ikke kommet i stemmeskiftet og har ikke hår under armene. Utvikling nedentil vet jeg ingenting om. Er det da grunn til bekymring? Og hvordan griper jeg det evt an? Vil jo ikke uroe gutten. Anonymkode: 3e846...e2c Noen stive sokker under senga på gutterommet? Anonymkode: a1dcc...fc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå