Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er 18, og har dessverre aldri hatt sommerjobb. Hun er ferdig på videregående denne våren, med gode resultater, og har også tatt sertifikatet siste halvåret. Så det er ikke sånn at hun er lat og giddesløs. 

Men nå skal hun videre til folkehøgskole og et år med MYE reising, hun kommer til å trenge lommepenger. Jeg har sagt hun må søke sommerjobb, problemet er at hun absolutt ikke vil jobbe i kafe eller butikk, og det er mest sånne jobber heromkring. Barn er også utelukket, hun liker ikke unger. 

Har sagt hun faktisk ikke kan plukke og velge som hun lyster, men hva kan egentlig passe til en jente på 18 som er arbeidsom, men ikke særlig praktisk av seg, og dessverre takler støy og stress dårlig? 

Anonymkode: c4ffe...8fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at din datter er 18 år og må lære selv. Folkehøyskole er ikke en menneskerett og om hun har mindre penger enn de andre der så har hun seg selv å takke.

Hun kan melde seg opp hos vikarbyrå og enten være heldig eller få en reality check. De fleste sommerjobbene har blitt besatt for lenge siden.

Anonymkode: a4254...af8

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har kommunen et type parkvesen el.? Trenger ikke være veldig praktisk for å klippe gress ol. Mange steder trenger vel sommervikar i resepsjon ol. Er det et vikarbyrå hun kan melde seg til? Datteren min er på sin andre sommer i firmaet stefaren jobber i, resepsjon, post, div. enkelt forefallende som normalt deles på av de andre som er på ferie.

Anonymkode: a943f...f78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min datter er 18, og har dessverre aldri hatt sommerjobb. Hun er ferdig på videregående denne våren, med gode resultater, og har også tatt sertifikatet siste halvåret. Så det er ikke sånn at hun er lat og giddesløs. 

Men nå skal hun videre til folkehøgskole og et år med MYE reising, hun kommer til å trenge lommepenger. Jeg har sagt hun må søke sommerjobb, problemet er at hun absolutt ikke vil jobbe i kafe eller butikk, og det er mest sånne jobber heromkring. Barn er også utelukket, hun liker ikke unger. 

Har sagt hun faktisk ikke kan plukke og velge som hun lyster, men hva kan egentlig passe til en jente på 18 som er arbeidsom, men ikke særlig praktisk av seg, og dessverre takler støy og stress dårlig? 

Hjemmetenesten kunne det vert noe? Evt sommervikar på museum om dere har det i nærheten. Dere må nesten bare si at skal hun ha lommepenger på folkehøyskolen, så er hun nødt til å skaffe seg jobb i sommer å tene det selv. 

Anonymkode: df0ab...e34

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Renhold? Men hvis hun ikke takler støy og stress så høres ikke folkehøyskole og mye reising ut som en god kombinasjon. 

Anonymkode: e5c24...a33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 18 år og må ta konsekvensene selv. Er bare å være tydelig på hva dere kan bidra med av hjelp og hva dere ikke kan bidra med av hjelp. 

Og si fra,tydelig at om hun ikke tjener opp penger ila sommeren,  så går det utover året på folkehøyskole. Og overlat til henne selv å søke jobber. Hennes valg. Kanskje litt sent, men  mulig dere har lagt litt for mye  til rette frem til nå. 

Min begynte å jobbe når var 16. Det var flere  ønsker iht økonomi enn jeg kunne bidra med. Og var tydelig  på det og hva som kunne forventes ut fra nin lommebok. Spm var da, hva kan jeg gjøre,  svaret var jobbe. Så ungen jobbet i butikk hver lørdag og i ferier. Pluss  litt privat,  iht snømåking, etc

Nå som nyutdannet rett i jobb med minste lønn på 50.000kr i mnd. Man får skjeldent velgefra øverste hylle som urrfaren 18åring, enkelt  og greit

Anonymkode: efabd...e10

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er nok litt sent ute med å søke sommerjobb i år. Det er også ikke så mye å velge om hun ikke har noe arbeidserfaring og velger bort kaffe, butikk og barn. Hva sier hun selv da? Park og garner arbeid kunne det være noe for henne?

Anonymkode: 2012a...698

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør at hun ikke har hatt sommerjobb eller ekstrajobb tidligere? I min vennegjeng har de fleste hatt sommerjobb siden de var 14-15. 

Hva hun har lyst til å gjøre er det minst viktige. Det er veldig få sommerjobber til noen uten erfaring, og som er ekstremt kresen på hva hun vil gjøre og som takler støy og stress dårlig. Jeg ville hjulpet henne finne en jobb der hun må lære å stå i både støy og stress. (Jeg går ut ifra fra det du skriver at hun ikke kommer til å finne jobb på egen hånd)

Anonymkode: 4361f...749

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun er mest sannsynlig allerede sent ute og bør virkelig hive seg rundt om hun skal ha en sjanse til å få seg en sommerobb. Hva slags jobb ser hun selv for seg at hun har lyst på og har mulighet til å få? Og ikke minst, hvorfor har hun ikke hatt sommerjobb tidligere?

Anonymkode: be01d...c88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lol ikke butikk? Jobber i Matbutikk og tjener over 10k i mnd. Og jeg jobber lite. Mange jeg kjenner jobber en del mer enn meg og tjener 20-30k ved siden av studier. Så her går hun glipp av noe bra.

Anonymkode: 0e031...f5e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Åpen søknad til alle matbutikker i rimelig reiseavstand. De trenger flere folk enn de fleste andre arbeidsplasser. Og det er faktisk mye enklere mentalt enn å feks. jobbe som pleieassistent, noe som krever at man orker å komme tett på folk.

Men alternativet er ofte å søke på sykehjem. 

AnonymBruker
Skrevet

Ha ha, her strømmer forslagene inn ja. IKKE foreslå noe som helst. Lett å skjønne hvorfor hun er tafatt når mamma føler ansvar for å foreslå mulige sommerjobber for en 18-åring. 

Anonymkode: 85645...8e6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil hun ikke jobbe i matbutikk eller på kafe? 
For å være helt ærlig så høres hun ikke arbeidsom ut, hun høres mer arbeidssky ut... 

Anonymkode: 9c820...4c7

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det snakk om en ren reiselinje, siden du sier at de skal reise så mye? Da jeg gikk på fhs for 9 år siden, så var det nok med stipend fra Lånekassen. 

Må likevel si at det er litt spesielt at du som mor ikke ber jenta fikse dette selv. 

Anonymkode: b2c43...bc2

AnonymBruker
Skrevet

Datteren din gidder ikke, TS. Ikke innbill deg noe annet. Det er 10 000 ledige sommerjobber på Finn.no.

Anonymkode: 85645...8e6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Det er nå mange muligheter hvis en bare er åpen om det. Og gidder å se rundt seg og et ønske om å tjene egene penger. Det har våres ungdommer gjort.

Begynte vel alt når de var 11år med å pakke ved og hjelpe til å plukke stein på jorder hos nabo bonden, så begynte de å hjelpe til å fjøset. Fra de var 13 jobbet de på sæter med melkeku. Så denne sommeren blir første sommeren begge ikke ska på sæter er nå 18 og 20 år. Ene ska jobbe der han ska ta fagprøven, den andre ska ha sommer jobb der det starter son lærling 

I tilleg har den ene jobb på en resturant i helger jobber på kjøkkenet og litt i baren. Fikk jobb der etter utplassering. 

I kommunen der vi bor legger de nå it stillinger for ungdo. I alderen 13 til 21 år alt fra renhold  kantine, parkavdelingen, vaktmester, besøk tjenesten osv.

Er og noen butikker som søker folk helt ned i 13 år jernvare butikken, klesbutikk, gatekjøkken, pizza sjappa osv

Og vi bor på bygda så bor dere mer i by  burde da være muligheter hvis ho ønsker

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Snu på det. Sett deg ned med henne og lag budsjett for en eller to av de turene hun antagelig skal på. Hva trenger hun av penger. 
Hør hvordan hun vil føle det om alle de andre har penger til å gjøre morsomme ting, og ikke hun. 
Vær klar på at du/dere ikke kommer til å "redde henne" hver gang hun har lite/ingen penger. Hun må klare å skaffe pengene selv. 

Og så lar du det faktisk være opp til henne selv. Ikke mas, ikke let etter muligheter. Bare la henne oppdage at det er hennes eget ansvar å skaffe penger, og dermed hennes ansvar å skaffe en jobb. 
Og når det evt. går galt. Så får du bare svare at "Ja, men det fortalte jeg deg jo, men hvordan ser du for deg å løse det nå?"

Anonymkode: b7764...d50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Snu på det. Sett deg ned med henne og lag budsjett for en eller to av de turene hun antagelig skal på. Hva trenger hun av penger. 
Hør hvordan hun vil føle det om alle de andre har penger til å gjøre morsomme ting, og ikke hun. 
Vær klar på at du/dere ikke kommer til å "redde henne" hver gang hun har lite/ingen penger. Hun må klare å skaffe pengene selv. 

Og så lar du det faktisk være opp til henne selv. Ikke mas, ikke let etter muligheter. Bare la henne oppdage at det er hennes eget ansvar å skaffe penger, og dermed hennes ansvar å skaffe en jobb. 
Og når det evt. går galt. Så får du bare svare at "Ja, men det fortalte jeg deg jo, men hvordan ser du for deg å løse det nå?"

Anonymkode: b7764...d50

Jeg støtter denne tilnærmingen.  Jeg ville også lagt til at det å ikke ha hatt sommerjobb, kan gjøre det vanskeligere å få seg deltidsjobb ved siden av studier, noe som igjen kan føre til at det blir vanskeligere å få seg en jobb etter studier.

Anonymkode: be01d...c88

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...