Gå til innhold

Bølger av utmattelse/kraftløshet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 17.44):

Si i fra hva nye prøver ligger på da, 342 kan enten være stabilt der éller også ha droppet. Da jeg gikk 3 mnd uten injeksjon, hadde nivåene droppet betraktelig. Har du en vesentlig mangel på cellenivå, så kan det ta lang tid med injeksjoner før kroppen har reparert seg. Ikke uker og mnd. 

Anonymkode: cd8d7...555

B12-nivået nå var på 101..! Det var lavt! Veldig glad jeg fikk påfyll! Noen sier de føler seg bedre så fort de har fått en ny injeksjon, men du mener det kan ta lang tid før kroppen reparerer seg? Jeg er fortsatt helt tom og utslitt, to dager etter b12-injeksjonen. Dirrer også innvendig, er det vanlig?

Anonymkode: 0a645...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

B12-nivået nå var på 101..! Det var lavt! Veldig glad jeg fikk påfyll! Noen sier de føler seg bedre så fort de har fått en ny injeksjon, men du mener det kan ta lang tid før kroppen reparerer seg? Jeg er fortsatt helt tom og utslitt, to dager etter b12-injeksjonen. Dirrer også innvendig, er det vanlig?

101!! 

OMG, det er farlig lavt. Altså, det holder ikke bare med litt påfyll her, du må ta injeksjoner hyppig over tid. Ja, indre dirring fikk jeg også etter injeksjon,  reagerte også med utmattelse. Antar det er fordi kroppen jobber veldig og cellene "våkner". Er nok det som kalles "wake up" symptomer. 

Du skal vel ta 5 injeksjoner på 2 uker nå med så lave nivåer? For det nytter ikke å vente 3 mnd til neste med så lave nivåer og så mye symptomer. Jeg hadde dobbelt så høye verdier som deg, tok 5 på rappen (altså 2 uker), så hver 4 uke i lengre tid. Vi tester ikke  verdiene før jeg har tatt 5 injeksjoner og så ventet 4 uker etter siste, dvs hver 6 mnd. 

At noen føler seg bedre etter en injeksjon kan bety at de ikke har en kraftig mangel. Ja det kan ta veldig lang tid, jeg er fortsatt i repareringsmodus 1 år senere. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

101!! 

OMG, det er farlig lavt. Altså, det holder ikke bare med litt påfyll her, du må ta injeksjoner hyppig over tid. Ja, indre dirring fikk jeg også etter injeksjon,  reagerte også med utmattelse. Antar det er fordi kroppen jobber veldig og cellene "våkner". Er nok det som kalles "wake up" symptomer. 

Du skal vel ta 5 injeksjoner på 2 uker nå med så lave nivåer? For det nytter ikke å vente 3 mnd til neste med så lave nivåer og så mye symptomer. Jeg hadde dobbelt så høye verdier som deg, tok 5 på rappen (altså 2 uker), så hver 4 uke i lengre tid. Vi tester ikke  verdiene før jeg har tatt 5 injeksjoner og så ventet 4 uker etter siste, dvs hver 6 mnd. 

At noen føler seg bedre etter en injeksjon kan bety at de ikke har en kraftig mangel. Ja det kan ta veldig lang tid, jeg er fortsatt i repareringsmodus 1 år senere. 

Jeg logget inn på Fürst ikveld og så svaret der. Legen har ikke tatt kontakt ang dette enda, men skal forhøre meg om hyppige b12-injeksjoner fremover. Men jeg skjønte ikke helt det jeg leste på Fürst, for det står at verdien er 101,4, men at referansenivået er > 60, altså 60 eller høyere? Det er jo helt på bærtur? 

IMG_4641.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leste litt mer; og det ser ut som de måler b12 på en ny måte? Nå ser det plutselig ikke ut som jeg har b12-mangel likevel! Jeg som var så glad for at jeg endelig hadde funnet svar på hvorfor jeg føler meg så elendig.. 😔 Limer inn info under her.

IMG_4643.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leste litt mer; og det ser ut som de måler b12 på en ny måte? Nå ser det plutselig ikke ut som jeg har b12-mangel likevel! Jeg som var så glad for at jeg endelig hadde funnet svar på hvorfor jeg føler meg så elendig.. 😔 Limer inn info under her.

IMG_4643.jpeg

Å, legen din har ikke sjekket serum b12, men aktiv (holo) b12? Da blir 101 en del annerledes. Men, jeg hadde aktiv b-12 på 98, og serum b-12 på 250, og hadde fortsatt funksjonell mangel. 

Er dette eneste som er sjekket, kun aktiv b12 og ikke serum? Ikke folat, homocystein, mma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å, legen din har ikke sjekket serum b12, men aktiv (holo) b12? Da blir 101 en del annerledes. Men, jeg hadde aktiv b-12 på 98, og serum b-12 på 250, og hadde fortsatt funksjonell mangel. 

Er dette eneste som er sjekket, kun aktiv b12 og ikke serum? Ikke folat, homocystein, mma?

Ja det er bare det som er sjekket, veldig irriterende! Da får jeg jo ikke vite hva nivået var på før jeg fikk en injeksjon! Ah, leger asså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja det er bare det som er sjekket, veldig irriterende! Da får jeg jo ikke vite hva nivået var på før jeg fikk en injeksjon! Ah, leger asså!

Mtp symptomene dine så burde b12 vært mer helhetlig sjekket. Lite vits i å sjekke serum b12 nå som du nettopp har fått injeksjon. Er legen din ok på å følge opp henvendelser på e-konsultasjon? Du kan sende melding der og si at pga symptomtrykk så ønsker du å teste ut b12 injeksjoner hyppigere, og det taes en grundigere utredning rundt b12 hvor det også testes:

Folat
Jern/ferritin
Serum b-12
homocystein
mma

Var det meg ville jeg testet alt annet også, og særlig magnesium, kalium, og sodium, for å sjekke om du ligger lavt innenfor normalen eller ikke. Mye her som også påvirker energi og nervesystem. 

Vet du om ferritin og d vitamin ble sjekket forrige gang, altså for 3-4 mnd siden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mtp symptomene dine så burde b12 vært mer helhetlig sjekket. Lite vits i å sjekke serum b12 nå som du nettopp har fått injeksjon. Er legen din ok på å følge opp henvendelser på e-konsultasjon? Du kan sende melding der og si at pga symptomtrykk så ønsker du å teste ut b12 injeksjoner hyppigere, og det taes en grundigere utredning rundt b12 hvor det også testes:

Folat
Jern/ferritin
Serum b-12
homocystein
mma

Var det meg ville jeg testet alt annet også, og særlig magnesium, kalium, og sodium, for å sjekke om du ligger lavt innenfor normalen eller ikke. Mye her som også påvirker energi og nervesystem. 

Vet du om ferritin og d vitamin ble sjekket forrige gang, altså for 3-4 mnd siden? 

Det ble tatt en del prøver for 3-4 mnd siden, jern var ok, litt lavt, men likevel mye høyere enn det pleier å være, d-vit var lavt, ellers var folat og andre prøver bra. Jeg har mast skikkelig på fastlegen gjennom vinteren for både det ene og det andre, fordi det har vært så mye greier som har skjedd, og så mye undersøkelser jeg har måttet mast på svar om. Føler ikke fastlegen har fulgt meg godt nok opp. Det var jeg selv som ba om b12-prøve og b12-injeksjon.. Men hvis jeg nå skal få fulgt opp dette skikkelig, hvor lenge må jeg vente til jeg tar nye blodprøver, når jeg nettopp har  fått b12-injeksjon? Tviler forsåvidt på om fastlegen sier ja til mer prøvetaking med det første, siden b12’en nå er «innenfor normalen»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lenge har det vært sånn? Jeg ble sånn etter korona. Sier ikke at det er -på grunn av korona- men sånn var det nå.

har ingen normalperioder mellom, men det går litt opp og ned (altså ned, og lenger ned). Mistet jobbevne og alt. Og blir ikke bedre 

Anonymkode: 0a65f...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor lenge har det vært sånn? Jeg ble sånn etter korona. Sier ikke at det er -på grunn av korona- men sånn var det nå.

har ingen normalperioder mellom, men det går litt opp og ned (altså ned, og lenger ned). Mistet jobbevne og alt. Og blir ikke bedre 

Anonymkode: 0a65f...315

Huff, dette hørtes forferdelig ut😔 Er det lenge siden du hadde korona? Kan det være long covid, som potensielt kan bedre seg med tiden? Håper det❤️ Jeg har hatt korona to ganger, som jeg vet om. Men denne vinteren lurer jeg på om jeg har hatt en runde til, for jeg mistet smakssansen en lengre periode, og den er ikke helt tilbake igjen. Har ikke vært skikkelig syk, men likevel hatt en langvarig infeksjon i halsen i 3-4 mnd! Begynner endelig å bli litt bedre av akkurat det, iallefall. Kan hende det har sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det ble tatt en del prøver for 3-4 mnd siden, jern var ok, litt lavt, men likevel mye høyere enn det pleier å være, d-vit var lavt, ellers var folat og andre prøver bra. Jeg har mast skikkelig på fastlegen gjennom vinteren for både det ene og det andre, fordi det har vært så mye greier som har skjedd, og så mye undersøkelser jeg har måttet mast på svar om. Føler ikke fastlegen har fulgt meg godt nok opp. Det var jeg selv som ba om b12-prøve og b12-injeksjon.. Men hvis jeg nå skal få fulgt opp dette skikkelig, hvor lenge må jeg vente til jeg tar nye blodprøver, når jeg nettopp har  fått b12-injeksjon? Tviler forsåvidt på om fastlegen sier ja til mer prøvetaking med det første, siden b12’en nå er «innenfor normalen»

Hvor lavt var d vitamin da? Man kan bli veldig kraftløs av d vitaminmangel også, samt for lite jern (nedre del av normalen kan gi symptomer). Og har du lite d vitamin, så kan kroppen ha for lite kalsium. For lite kalsium kan også gi utmattelse. Kroppen er avhengig av d vitamin for å ta opp kalsium. 

Spiser du rødt kjøtt og fet fisk regelmessig? Egg? 

Ikke noe vits i å ta ny prøve før det har gått 3-4 uker. Hva står det på pakken på b-12 pakken du har hentet fra apoteket, har legen skrevet noe intervall på hyppighet der? 

Foreslår at du bestiller ny time om 4 uker hvor du ber om at serum b12 og resten sjekkes, og at det tas ny injeksjon etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 21.51):

Det siste året har jeg hatt bølger og perioder med kraftig utmattelse, alt fra middels til en voldsom følelse av kraftløshet langt inn i marg og bein. Så kan jeg være bedre i noen uker, så er det tilbake igjen. De siste 4 månedene har det mye av det. Har vært flere ganger hos fastlegen, som ikke finner svar. Alle blodprøver er fine. Vært hos nevrolog og tatt MR av hodet og nevrografi, men ingen tegn til MS eller andre nevrologiske sykdommer. Er i overgangsalderen, og tenkte det kunne være en sammenheng der, så begynte på hormonterapi, og trodde først det hjalp litt, men så var det bare den tilfeldig bølgen av perioder med bedring, før det nå var tilbake igjen for fullt. Noen som har opplevd noe lignende? Og som har funnet svar? 

Høres ut som meg. I ene øyeblikket føler jeg meg "sterk", i neste er det såvidt beina bærer meg og/eller at jeg klarer å løfte armene. Men jevnt over er jeg nedsyltet av utmattelse, og har i tillegg en del nevrologiske symptomer. Mistenker noe ME-greier, men orker ikke å ha den diagnosen på meg. For da "mister" jeg retten til helsehjelp. Og ingen behandlinger finnes uansett.

Anonymkode: f9816...99b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvor lavt var d vitamin da? Man kan bli veldig kraftløs av d vitaminmangel også, samt for lite jern (nedre del av normalen kan gi symptomer). Og har du lite d vitamin, så kan kroppen ha for lite kalsium. For lite kalsium kan også gi utmattelse. Kroppen er avhengig av d vitamin for å ta opp kalsium. 

Spiser du rødt kjøtt og fet fisk regelmessig? Egg? 

Ikke noe vits i å ta ny prøve før det har gått 3-4 uker. Hva står det på pakken på b-12 pakken du har hentet fra apoteket, har legen skrevet noe intervall på hyppighet der? 

Foreslår at du bestiller ny time om 4 uker hvor du ber om at serum b12 og resten sjekkes, og at det tas ny injeksjon etterpå. 

D-vit var på 62, og jern på 23, men jeg har alltid lagt nede på 10-12 i jern pga kraftige menstruasjoner. Nå er jeg i overgangsalder og har ikke hatt mens på over 12 mnd, derfor er jern på 23 nå. Men d-vit og kalsium skal jeg få tatt! Har store doser d-vitamin liggende, men hvor mye kalsium bør jeg ta? Tror kalsium var innenfor normalnivået på de forrige prøvene. B12-injeksjonene hadde jeg liggende på legekontoret fra forrige gang jeg tok b12, for sikkert et års tid siden. Så det som står på de, har ingenting med nåværende situasjon å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Høres ut som meg. I ene øyeblikket føler jeg meg "sterk", i neste er det såvidt beina bærer meg og/eller at jeg klarer å løfte armene. Men jevnt over er jeg nedsyltet av utmattelse, og har i tillegg en del nevrologiske symptomer. Mistenker noe ME-greier, men orker ikke å ha den diagnosen på meg. For da "mister" jeg retten til helsehjelp. Og ingen behandlinger finnes uansett.

Anonymkode: f9816...99b

Så leit at du også har det sånn❤️ Det er så slitsomt, man kan jo ikke planlegge noen ting, og alt av jobb og gjøremål blir et slit😔 Har du sjekket ut alt av blodprøver og utelukket mulige årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Voldsomt til B12-styr innpå her om dagen? Er det noen som har "sett lyset"? 

Anonymkode: 42ce0...f49

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Diskuteres det i andre tråder her inne også? Kan ikke se det ut fra titlene på trådene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

- Long covid? Utmattelse/fatigue er en del av bildet.

- Mage-tarm-relatert? Cøliaki, ulcerøs coelitt, lekk tarm kan gi utmattelse? Nyoppstått matvare intoleranse? Gluten, egg, melk? 

- Diabetes? 

- Endring i hormoner? Stoffskifte?

Sjekk ut Marit Kolby og Hexeberg-klinikken dersom du mistenker at kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg av den sunne maten du spiser.

Anonymkode: 1f098...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

D-vit var på 62, og jern på 23, men jeg har alltid lagt nede på 10-12 i jern pga kraftige menstruasjoner. Nå er jeg i overgangsalder og har ikke hatt mens på over 12 mnd, derfor er jern på 23 nå. Men d-vit og kalsium skal jeg få tatt! Har store doser d-vitamin liggende, men hvor mye kalsium bør jeg ta? Tror kalsium var innenfor normalnivået på de forrige prøvene. B12-injeksjonene hadde jeg liggende på legekontoret fra forrige gang jeg tok b12, for sikkert et års tid siden. Så det som står på de, har ingenting med nåværende situasjon å gjøre.

Ok, ferritin på 23 er relativt lavt fortsatt, så kan være medvirkende årsak til utmattelse. Jeg ville prøvd å få d vitamin på over 100, merker i hvert fall selv hvor mye bedre jeg har det da. Næ, bare vanlige doser. Jeg liker best den fra solaray eller biolife (helsekosten). Jeg veksler mellom 1-2 kapsler, avhengig av symptomstrykk. Nå som jeg har høye nivåer av d vitamin så tar jeg opp kalsium bedre, og da tar jeg mindre. 

Hm, så du har ikke fått ny resept? Vet du, du har såpass lavt ferritin at det alene kan gi kraftig utmattelse. Jeg ville hørt med legen om tilskudd for jern og begynt med det. Og spist rødt kjøtt i tillegg til plantekilder. Kombiner plantekilder med c vitamin (f.eks drikk et glass appelsinjuice til middagen med brokkoli som tilbehør). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mange som har "sett lyset" (les fått hjelp) bl.a  takket være b-12 foreningen. Er det så provoserende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange som har "sett lyset" (les fått hjelp) bl.a  takket være b-12 foreningen. Er det så provoserende? 

Ja. Det er som en sekt og det meste er bullshit.

Anonymkode: fbdaf...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...