AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:51 #1 Del Skrevet søndag kl 19:51 Det siste året har jeg hatt bølger og perioder med kraftig utmattelse, alt fra middels til en voldsom følelse av kraftløshet langt inn i marg og bein. Så kan jeg være bedre i noen uker, så er det tilbake igjen. De siste 4 månedene har det mye av det. Har vært flere ganger hos fastlegen, som ikke finner svar. Alle blodprøver er fine. Vært hos nevrolog og tatt MR av hodet og nevrografi, men ingen tegn til MS eller andre nevrologiske sykdommer. Er i overgangsalderen, og tenkte det kunne være en sammenheng der, så begynte på hormonterapi, og trodde først det hjalp litt, men så var det bare den tilfeldig bølgen av perioder med bedring, før det nå var tilbake igjen for fullt. Noen som har opplevd noe lignende? Og som har funnet svar? Anonymkode: 0a645...c26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:55 #2 Del Skrevet søndag kl 19:55 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.51): Det siste året har jeg hatt bølger og perioder med kraftig utmattelse, alt fra middels til en voldsom følelse av kraftløshet langt inn i marg og bein. Så kan jeg være bedre i noen uker, så er det tilbake igjen. De siste 4 månedene har det mye av det. Har vært flere ganger hos fastlegen, som ikke finner svar. Alle blodprøver er fine. Vært hos nevrolog og tatt MR av hodet og nevrografi, men ingen tegn til MS eller andre nevrologiske sykdommer. Er i overgangsalderen, og tenkte det kunne være en sammenheng der, så begynte på hormonterapi, og trodde først det hjalp litt, men så var det bare den tilfeldig bølgen av perioder med bedring, før det nå var tilbake igjen for fullt. Noen som har opplevd noe lignende? Og som har funnet svar? Anonymkode: 0a645...c26 Ekspander Jeg har opplevd det når jeg har spist mye gatekjøkkenmat. Sunn mat hjelper mye. Anonymkode: 77b52...4d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:08 #3 Del Skrevet søndag kl 20:08 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.55): Jeg har opplevd det når jeg har spist mye gatekjøkkenmat. Sunn mat hjelper mye. Anonymkode: 77b52...4d7 Ekspander Jeg spiser forholdsvis sunt, og aldri gatekjøkkenmat, så kan ikke skjønne at det kan være sammenheng med matinntak, med mindre det er noen viktige næringsstoffer jeg ikke får i meg da🤔 Anonymkode: 0a645...c26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:50 #4 Del Skrevet søndag kl 20:50 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.51): Det siste året har jeg hatt bølger og perioder med kraftig utmattelse, alt fra middels til en voldsom følelse av kraftløshet langt inn i marg og bein. Så kan jeg være bedre i noen uker, så er det tilbake igjen. De siste 4 månedene har det mye av det. Har vært flere ganger hos fastlegen, som ikke finner svar. Alle blodprøver er fine. Vært hos nevrolog og tatt MR av hodet og nevrografi, men ingen tegn til MS eller andre nevrologiske sykdommer. Er i overgangsalderen, og tenkte det kunne være en sammenheng der, så begynte på hormonterapi, og trodde først det hjalp litt, men så var det bare den tilfeldig bølgen av perioder med bedring, før det nå var tilbake igjen for fullt. Noen som har opplevd noe lignende? Og som har funnet svar? Anonymkode: 0a645...c26 Ekspander I og med at du merket litt endring av hormoner så kan du hende du må endre dose? OA kan jo gi fatigue. Vedr fine blodprøver du bør ligge litt høyt på B12, her og folat. Selvom du er innafor så kan du hende du trenger litt mer nå i overgangsalderen. Anonymkode: c8749...d22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:52 #5 Del Skrevet søndag kl 20:52 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 20.50): I og med at du merket litt endring av hormoner så kan du hende du må endre dose? OA kan jo gi fatigue. Vedr fine blodprøver du bør ligge litt høyt på B12, her og folat. Selvom du er innafor så kan du hende du trenger litt mer nå i overgangsalderen. Anonymkode: c8749...d22 Ekspander Skulle skrive *bedring av hormoner. Anonymkode: c8749...d22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:58 #6 Del Skrevet søndag kl 20:58 Ikke for å gjøre dette til noe psykisk, men er du veldig stresset for tiden? Og ja, overgangsalderen kan absolutt gjøre deg både kraftløs og ekstremt sliten, det er vel egentlig velkjent. Jeg maktet ikke skru opp korken på melkekartongen i en periode. Anonymkode: 310ab...5b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:59 #7 Del Skrevet søndag kl 20:59 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 20.50): I og med at du merket litt endring av hormoner så kan du hende du må endre dose? OA kan jo gi fatigue. Vedr fine blodprøver du bør ligge litt høyt på B12, her og folat. Selvom du er innafor så kan du hende du trenger litt mer nå i overgangsalderen. Anonymkode: c8749...d22 Ekspander Ja jeg har tenkt på det der med b12 jeg også, pleide i flere år å ta b12-sprøyter, men så har jeg lagt litt bedre i verdier siste årene. Likevel litt i nedre del av normalområdet, så kanskje jeg skal prøve å få tatt en ny sprøyte. Men får man symptomer som kommer og går ved b12-mangel? Fin noen uker, deretter elendig form de neste ukene, fram og tilbake? Anonymkode: 0a645...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:04 #8 Del Skrevet søndag kl 21:04 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 20.58): Ikke for å gjøre dette til noe psykisk, men er du veldig stresset for tiden? Og ja, overgangsalderen kan absolutt gjøre deg både kraftløs og ekstremt sliten, det er vel egentlig velkjent. Jeg maktet ikke skru opp korken på melkekartongen i en periode. Anonymkode: 310ab...5b0 Ekspander Har tenkt på det, har alltid litt indre stress, og har i perioder hatt litt angstsymptomer opp gjennom årene, men da går det mer på pusten, at pusten føles som det jeg vil tro astmapust gjør. Men dette er noe helt annet, og føles veldig fysisk. Som om hjertet ikke klarer å pumpe nok blod. Kan kjenne pressende smerter i overarmene og skuldrene også, og blir redd for hjertet. Det er noen år siden jeg sjekket hjertet hos hjertespesialist pga masse ekstraslag, og hjertet + blodårer inn til hjertet så helt fint ut den gangen. Prøver å tenke at det skal noe til at det endrer seg så fort i negativ retning. Anonymkode: 0a645...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:06 #9 Del Skrevet søndag kl 21:06 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 20.58): Ikke for å gjøre dette til noe psykisk, men er du veldig stresset for tiden? Og ja, overgangsalderen kan absolutt gjøre deg både kraftløs og ekstremt sliten, det er vel egentlig velkjent. Jeg maktet ikke skru opp korken på melkekartongen i en periode. Anonymkode: 310ab...5b0 Ekspander Ja det er kanskje ikke umulig at overgangsalderen fortsatt kan være en potensiell årsak, selv om jeg nå tar en god dose østrogen og progesteron. Jeg skulle prøve å gå en liten tur idag selv om jeg følte meg skikkelig syk pga utmattelsen, men måtte virkelig slite for å ikke seile om, føltes det. Skikkelig akutt sykdomsfølelse. Måtte sitte i bilen og ta meg inn igjen før jeg kjørte hjemover. Anonymkode: 0a645...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:45 #10 Del Skrevet mandag kl 09:45 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 20.08): Jeg spiser forholdsvis sunt, og aldri gatekjøkkenmat, så kan ikke skjønne at det kan være sammenheng med matinntak, med mindre det er noen viktige næringsstoffer jeg ikke får i meg da🤔 Anonymkode: 0a645...c26 Ekspander Du kan mangle næringsstoffer selv om du spiser sunt. Hva som er "sunt" varierer jo veldig fra folk til folk i forhold til hva de anser som sunt. Du skriver at alle blodprøver er fine. Anbefaler at du sjekker om verdiene ligger i nedre eller øvre del av referanseområdet. Særlig b12, ferritin, og d vitamin. Anonymkode: cd8d7...555 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:57 #11 Del Skrevet mandag kl 11:57 AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 9.45): Du kan mangle næringsstoffer selv om du spiser sunt. Hva som er "sunt" varierer jo veldig fra folk til folk i forhold til hva de anser som sunt. Du skriver at alle blodprøver er fine. Anbefaler at du sjekker om verdiene ligger i nedre eller øvre del av referanseområdet. Særlig b12, ferritin, og d vitamin. Anonymkode: cd8d7...555 Ekspander Tusen takk, ja jeg skal sjekke opp dette😊 Anonymkode: 0a645...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:20 #12 Del Skrevet mandag kl 12:20 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.51): Det siste året har jeg hatt bølger og perioder med kraftig utmattelse, alt fra middels til en voldsom følelse av kraftløshet langt inn i marg og bein. Så kan jeg være bedre i noen uker, så er det tilbake igjen. De siste 4 månedene har det mye av det. Har vært flere ganger hos fastlegen, som ikke finner svar. Alle blodprøver er fine. Vært hos nevrolog og tatt MR av hodet og nevrografi, men ingen tegn til MS eller andre nevrologiske sykdommer. Er i overgangsalderen, og tenkte det kunne være en sammenheng der, så begynte på hormonterapi, og trodde først det hjalp litt, men så var det bare den tilfeldig bølgen av perioder med bedring, før det nå var tilbake igjen for fullt. Noen som har opplevd noe lignende? Og som har funnet svar? Anonymkode: 0a645...c26 Ekspander Utbrent Anonymkode: a438b...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:54 #13 Del Skrevet mandag kl 12:54 AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 12.20): Utbrent Anonymkode: a438b...281 Ekspander Ja har tenkt på det😔 Anonymkode: 0a645...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:32 #14 Del Skrevet tirsdag kl 14:32 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 20.50): I og med at du merket litt endring av hormoner så kan du hende du må endre dose? OA kan jo gi fatigue. Vedr fine blodprøver du bør ligge litt høyt på B12, her og folat. Selvom du er innafor så kan du hende du trenger litt mer nå i overgangsalderen. Anonymkode: c8749...d22 Ekspander Idag tok jeg ny blodprøve på b12, og tok en ny injeksjon med en gang, før svaret har kommet. Forrige prøve for 3-4 mnd siden var på 342, så «godt innafor» sa de der, men man bør vel ligge høyere enn som så? Anonymkode: 0a645...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:44 #15 Del Skrevet tirsdag kl 14:44 Du skriver at alle blodprøver er fine. Men har fastlegen tatt blodprøver som viser leververdiene dine? Et av symptomene på autoimmun leversykdom er fatigue (ekstrem utmattelse). Anonymkode: 6dc7f...894 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:45 #16 Del Skrevet tirsdag kl 14:45 AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 14.44): Du skriver at alle blodprøver er fine. Men har fastlegen tatt blodprøver som viser leververdiene dine? Et av symptomene på autoimmun leversykdom er fatigue (ekstrem utmattelse). Anonymkode: 6dc7f...894 Ekspander Ja jeg tar jevnlig prøver av både lever og nyre, fordi jeg går på immundempende medisiner for leddgikt. Anonymkode: 0a645...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet tirsdag kl 15:10 #17 Del Skrevet tirsdag kl 15:10 Høres ut som at du kan ha en form for kronisk fatigue (utmattelse). Mange sykdommer kan gi dette som symptom. Her er en fin nettside om blant annet autoimmune sykdommer, som det er mange av, og som kan gi kronisk utmattelse. https://bindevevssykdommer.no/fatigueutmattelse/#Tilstander_assosiert_med_fatigue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:15 #18 Del Skrevet tirsdag kl 15:15 Gaia skrev (På 1.4.2025 den 15.10): Høres ut som at du kan ha en form for kronisk fatigue (utmattelse). Mange sykdommer kan gi dette som symptom. Her er en fin nettside om blant annet autoimmune sykdommer, som det er mange av, og som kan gi kronisk utmattelse. https://bindevevssykdommer.no/fatigueutmattelse/#Tilstander_assosiert_med_fatigue Ekspander Takk for link😊 Jeg har tenkt tanken, men føler jeg må få utelukket alt potensielt fysisk før jeg kan konkludere med at det er dette. Anonymkode: 0a645...c26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:44 #19 Del Skrevet tirsdag kl 15:44 AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 14.32): Idag tok jeg ny blodprøve på b12, og tok en ny injeksjon med en gang, før svaret har kommet. Forrige prøve for 3-4 mnd siden var på 342, så «godt innafor» sa de der, men man bør vel ligge høyere enn som så? Anonymkode: 0a645...c26 Ekspander Si i fra hva nye prøver ligger på da, 342 kan enten være stabilt der éller også ha droppet. Da jeg gikk 3 mnd uten injeksjon, hadde nivåene droppet betraktelig. Har du en vesentlig mangel på cellenivå, så kan det ta lang tid med injeksjoner før kroppen har reparert seg. Ikke uker og mnd. Anonymkode: cd8d7...555 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:45 #20 Del Skrevet tirsdag kl 15:45 AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 14.32): Idag tok jeg ny blodprøve på b12, og tok en ny injeksjon med en gang, før svaret har kommet. Forrige prøve for 3-4 mnd siden var på 342, så «godt innafor» sa de der, men man bør vel ligge høyere enn som så? Anonymkode: 0a645...c26 Ekspander Du bør vurdere å ta folat i tillegg når du tar b12 sprøyter, de jobber sammen. Anonymkode: cd8d7...555 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå