AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:43 #1 Del Skrevet søndag kl 18:43 Har også måttet ta diverse tester. Dette er en Jobb med lønn rett under millionen. Det jeg stusser på er den lange prosessen, for så å gjøre referansesjekk på de to gjenstående kandidatene? Er dette kanskje mer vanlig enn jeg tenker? Rekrutteringsfirma er engasjert i prosessen. Ryddig og bra opplegg, bare har personlig aldri blitt referansesjekket før jeg var siste kandidat. Anonymkode: 60916...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:53 #2 Del Skrevet søndag kl 18:53 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har også måttet ta diverse tester. Dette er en Jobb med lønn rett under millionen. Det jeg stusser på er den lange prosessen, for så å gjøre referansesjekk på de to gjenstående kandidatene? Er dette kanskje mer vanlig enn jeg tenker? Rekrutteringsfirma er engasjert i prosessen. Ryddig og bra opplegg, bare har personlig aldri blitt referansesjekket før jeg var siste kandidat. Anonymkode: 60916...d6d Ikke uvanlig at de siste kandidatene referansesjekkes. Etter alt arbeidet som er lagt ned i prosessen er det fint å ha kandidat nr 2 helt klar i tilfelle nr 1 likevel takker nei til tilbudet. Da kan man gå rett til kandidat nr 2 uten å måtte ut igjen i en prosess. Lykke til med innstillingen. Anonymkode: 68e04...e0c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:54 #3 Del Skrevet søndag kl 18:54 Referansesjekk er som oftest bare en formalitet for å sjekke at inntrykket intervjuer har fått stemmer. Anonymkode: a1cb9...317 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:55 #4 Del Skrevet søndag kl 18:55 Vi gjør referansesjekk når vi har igjen 2-3 kandidater som står relativt likt. Det kan være og avgjøre hvilken kandidat som får tilbud først. Anonymkode: 008ac...cba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:21 #5 Del Skrevet søndag kl 19:21 Hos oss er referansesjekk siste steg. Anonymkode: abf56...beb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet søndag kl 19:37 #6 Del Skrevet søndag kl 19:37 Vanligvis referansesjekker jeg kun siste kandidaten. Men der jeg er veldig i tvil om hvem som er 1 og 2 så har jeg sjekket begge, og da har referansene vært med på å avgjøre utfallet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:40 #7 Del Skrevet søndag kl 19:40 Helt normalt å sjekke referanser på de 2-3 siste. Anonymkode: 46820...940 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:44 #8 Del Skrevet søndag kl 19:44 Helt vanlig med referansesjekk for å kvalitetssikre kandidatene. Men ganske morro at det er nettopp slikt som avgjør ofte. Vært borti flere store bedrifter som gir ekstra gode referanser på folk de IKKE vil ha lenger og motsatt på folk til absolutt vil beholde. Så det er komisk at referanser ofte er avgjørende del😅 Anonymkode: f0bc4...d7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:46 #9 Del Skrevet søndag kl 19:46 Her ringte de ALLE tidligere sjefer ( og det var en del) og hadde et eget byrå for å gå gjennom hele CV. Det var ikke referanser. Anonymkode: 0dfe2...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:51 #10 Del Skrevet søndag kl 19:51 Summeer skrev (13 minutter siden): Vanligvis referansesjekker jeg kun siste kandidaten. Men der jeg er veldig i tvil om hvem som er 1 og 2 så har jeg sjekket begge, og da har referansene vært med på å avgjøre utfallet. Jepp, jeg jobber med spesialistrekruttering og vi ringer kun referanser på de som er aktuelle for stillingen, aller helst bare den man kommer til å tilby jobb. Anonymkode: 17aab...ade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:44 #11 Del Skrevet i går, 00:44 Rekrutteringsselskaper gjennomfører vanligvis referansesjekken mot slutten av prosessen, etter at kandidaten har vært gjennom intervjuer og vurderinger, men før endelig ansettelsesbeslutning tas. Dette skjer ofte i disse fasene: 1 etter siste intervju. Den vanligste praksisen er å kontakte referanser når rekruttereren eller arbeidsgiveren har bestemt seg for en kandidat, men før tilbud gis. 2 Før signering av kontrakt. Noen selskaper vil gjøre det rett før kontrakten signeres, som en siste bekreftelse på at alt stemmer. 3 Referansesjekk kan også i visse tilfeller brukes som et avgjørende kriterium når valget står mellom to kandidater. I enkelte tilfeller kan referansesjekken også være en formalitet dersom kandidaten allerede har en sterk profil. Mer vanlig i staten da det må være med i innstillingen til ansattelsesrådet. Det varierer noe mellom offentlig og privat sektor. I offentlig sektor er referansesjekk et krav, mens det i privat er opp til det enkelte selskap om de ønsker å gjennomføre den. Anonymkode: 41d32...af1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:44 #12 Del Skrevet i går, 10:44 Trådstarter her. Kan jo nevne at dette er privat sektor om jeg ikke allerede har sagt det. De sa til meg at vi er to igjen. Kan ikke se hvorfor de skulle juge om det, men nervepirrende er det jo - for det kan bety at referansen til syvende og sist er det som avgjør?! Jeg har gode referanser, men har jo aldri noen garanti for at kandidat nr to har bedre referanser. Og kan man virkelig bestemme seg på den måten? Vet ikke, men jeg hadde nok ikke lent meg på referanser alene om jeg stod igjen med to kandidater. Referanser kan til syvende og sist aldri utelukkes helt, at er noe feilaktig. Anonymkode: 60916...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:25 #13 Del Skrevet i går, 11:25 Jeg blir veldig nysgjerrig på hva slags arbeidsplass som anser seg selv som så viktig at du må gjennom alt dette før du får jobben. 5 intervjuer, det er jo galskap. Men som flere har sagt: det er helt normalt å sjekke referanser på de siste som vurderes. Hvis de skal innstille noen som nr. 1 og nr. 2, må prosessen være ferdig for begge. Anonymkode: b0060...53e 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:49 #14 Del Skrevet i går, 11:49 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trådstarter her. Kan jo nevne at dette er privat sektor om jeg ikke allerede har sagt det. De sa til meg at vi er to igjen. Kan ikke se hvorfor de skulle juge om det, men nervepirrende er det jo - for det kan bety at referansen til syvende og sist er det som avgjør?! Jeg har gode referanser, men har jo aldri noen garanti for at kandidat nr to har bedre referanser. Og kan man virkelig bestemme seg på den måten? Vet ikke, men jeg hadde nok ikke lent meg på referanser alene om jeg stod igjen med to kandidater. Referanser kan til syvende og sist aldri utelukkes helt, at er noe feilaktig. Anonymkode: 60916...d6d Selvfølgelig kan det være at det er referanser som til syvende og sist avgjør. Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan tenke at det er rart? Anonymkode: 7b639...5d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:58 #15 Del Skrevet i går, 11:58 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har også måttet ta diverse tester. Dette er en Jobb med lønn rett under millionen. Det jeg stusser på er den lange prosessen, for så å gjøre referansesjekk på de to gjenstående kandidatene? Er dette kanskje mer vanlig enn jeg tenker? Rekrutteringsfirma er engasjert i prosessen. Ryddig og bra opplegg, bare har personlig aldri blitt referansesjekket før jeg var siste kandidat. Anonymkode: 60916...d6d 5 intervju er jo sykt mange. Hadde ikke giddi det selv for 1 mil. Anonymkode: 41d32...af1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet i går, 12:09 #16 Del Skrevet i går, 12:09 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 5 intervju er jo sykt mange. Hadde ikke giddi det selv for 1 mil. Anonymkode: 41d32...af1 I jobber der lønna er over 1mnok så er det ofte 3-4 runder og caser 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:19 #17 Del Skrevet i går, 13:19 Summeer skrev (1 time siden): I jobber der lønna er over 1mnok så er det ofte 3-4 runder og caser 😉 Var nettopp på en sånn jobb med sånn lønn. Der var det 2 intervju med case. Andre gangsintervju var 2 timer, men ellers ikke vanlig med 3-4 runder per kamdidat. Anonymkode: 41d32...af1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet i går, 13:29 #18 Del Skrevet i går, 13:29 I staten har jeg vært med på 2,5 runder. Var behov for en rask oppfølging for å skille mellom 2 kandidater, derfor ser jeg på det som en halv runde. Privat har jeg vært med på 3 lange runder, og helt ærlig kunne vi unngått siste runde. For meg som søker har det stor betydning hvor mye arbeidsgiver respekterer kandidatenes tid, og jeg ville vært litt nølende med å inngå et ansettelsesforhold med en arbeidsgiver som kaster bort andres tid. Hvis jobben er av en slik karakter at det fordrer mange runder før ansettelse så er jo det greit. Etter 5 runder så tenker jeg at de står igjen med 2 kandidater de finner svært egnet. Derfor er det absolutt ikke rart om det er referansene som vipper det i en kandidats favør. Noe må de skille kandidatene på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:33 #19 Del Skrevet i går, 18:33 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Har også måttet ta diverse tester. Dette er en Jobb med lønn rett under millionen. Det jeg stusser på er den lange prosessen, for så å gjøre referansesjekk på de to gjenstående kandidatene? Er dette kanskje mer vanlig enn jeg tenker? Rekrutteringsfirma er engasjert i prosessen. Ryddig og bra opplegg, bare har personlig aldri blitt referansesjekket før jeg var siste kandidat. Anonymkode: 60916...d6d Helt normalt og etisk riktig å kun referansesjekke de 2-3 siste kandidatene Anonymkode: 30181...593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Båtsjåfør Skrevet i går, 19:47 #20 Del Skrevet i går, 19:47 Det er helt vanlig at referansesjekk gjøres tilslutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå