Gå til innhold

Krevende nabobarn alene ute

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er mye ute sammen med vår datter på snart 5 år, og ofte sammen med naboer med barn i samme alder. Det er et nabobarn på 5 år som får gå alene ut, men helt ærlig burde han ikke det. Han er helt oppkavet, kaster på sand og steiner, plager og ødelegger. Det er skikkelig slitsomt, og vi må veilede han hele tiden. Ikke minst har ikke vårt barn lyst til å være med vedkommende, for han er så voldsom.

Burde jeg ta det opp med foreldrene og isåfall, hvordan ordlegge seg?

Anonymkode: 5b736...05e

Ville geleidet han hjem og ringt på døra og sagt fra til foreldrene

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper det hjelper å si fra til foreldrene. Var et sånt barn her, da mine var mindre. Men han var voldelig, tok kvelertak på de, og var rett og slett farlig. Var flere diagnoser. Moren brydde seg ikke, samme hvor mye vi pratet med henne. Men da han ble 13 år flyttet han fulltid i barnebolig, for da var volden mot mor blitt skikkelig ille og. 

Anonymkode: 680a7...77b

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg ikke redd for å tråkke noen på føttene eller å være den strengeste voksne. Jeg har ingenting til overs for verken store eller små som ikke kan oppføre seg, og et barn som kaster sand, steiner, plager osv., ville fått høre i klartekst hvor ugreit dette var. Barnet er fem år gammelt, og bør forstå tydelige beskjeder.
Si ifra til barnet, si ifra til foreldrene. Forklar nøyaktig hvordan det er. Kanskje blir de furtne og tenker du er en grusom nabo, kanskje vil de ikke sende ut barnet mer uten tilsyn - eller ikke i det hele tatt, når du er der, fordi du er så furten og fæl eller hva enn.
Det virker allerede som om dere oppmuntrer til god lek sammen (?), men det er også viktig at dere har tydelige grenser for hvilken oppførsel man forventer av dem man leker med. Det er ikke deres ansvar å oppdra barnet, men det er deres ansvar å være tydelig på hva dere forventer av ham. De fleste barn forstår hva som forventes, men så er det de som ikke gjør det. Kanskje er det diagnoser, kanskje er det (mangel på) oppdragelse.

Anonymkode: 541f6...e30

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han spyles med hageslangen hvis han kommer i hagen deres? Det fungerer hos oss når uvedkommende er i hagen. Vi har stort sett firbente i hagen vår da...

Anonymkode: 9c010...9c1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan han spyles med hageslangen hvis han kommer i hagen deres? Det fungerer hos oss når uvedkommende er i hagen. Vi har stort sett firbente i hagen vår da...

Anonymkode: 9c010...9c1

🤣Endelig en oppkvikkende kommentar.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

It takes a village to raise a child. Vel, ikke i Norge ihvertfall. Dere som kommenterer så negativt og til og med kommer med trusler om bekymringsmeldinger. Fytti grisen så flaut det er å være norsk når dette er moralen i landet. Utrolig barnslig, egosentrisk og lite empati for hverken ungen eller foreldrene. Syns heller dere burde gå på døra og spørre disse stakkars foreldrene om dere kan avlaste dem på noen som helst måte. For noen dårlige naboer dere er. 

Anonymkode: c4f63...1ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet kanskje reagerer på at hen har 3 søsken og føler seg ensom som ikke har sine foreldre ute ilag med seg. Kanskje har hen  ADHD og har vanskelig for å regulere sine følelser. Det blir mye gjetning og for barnslig å si at foreldre er dum som får fire barn på kort tid. Jeg har venner som fått flere barn tett og det går fint og andre som har fullt opp med et barn. Jeg hadde tatt en samtale med foreldre, uten barnet til stede, og forklart på en høflig men bekymra måte hva du som voksen opplever. Viktig å si at "jeg ser, jeg tror" osv. Ikke "han er" 

Kanskje foreldrene ikke aner hvordan han beter sig ute. Hvis du føler du får lite respons og ingen forandring skjer så hade jeg ringt BV og spurt om råd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Syns heller dere burde gå på døra og spørre disse stakkars foreldrene om dere kan avlaste dem på noen som helst måte. For noen dårlige naboer dere er. 

De slipper barnet ut uten tilsyn, uten å snakke med de andre voksne for å høre om dette er greit, og barnet plager datteren deres. Skal de da virkelig tilby dem avlastning? Hvem slipper barnet sitt ut sånn uten videre, uten å snakke med de andre foreldrene? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (11 timer siden):

De slipper barnet ut uten tilsyn, uten å snakke med de andre voksne for å høre om dette er greit, og barnet plager datteren deres. Skal de da virkelig tilby dem avlastning? Hvem slipper barnet sitt ut sånn uten videre, uten å snakke med de andre foreldrene? 

Jeg skjønner at man må se an hvert enkelt barn og vedkommendes modenhet, men på generelt grunnlag synes jeg at en femåring skal kunne gå rundt i sitt eget nabolag på egenhånd.

Anonymkode: 8841f...bce

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (1 time siden):

Bekymringsmelding til barnevernet faktisk 😂

Å tenke at et slikt barn kan trenge annen oppdragelse enn det som gis, er ikke urimelig. Barnevernet er en god ressurs til veiledning, rådføring og assistanse ved behov. Det er ingen her (tror jeg) som sier at barnet bør fjernes fra foreldrene sine... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (12 timer siden):

Mener du virkelig at man må spørre alle de andre voksne i nabolaget om LOV til å la sine egne barn leke ute alene.....? 

Sånn er det ikke her jeg bor ;) Her sender de som vil ungene ut alene - og så satser man jo da på at foreldrene til de andre barna sier ifra om barnet plager noen....

Det er helt normalt å la barn leke ute alene. Og nei, da vet man jo ikke alltid hvordan de oppfører seg. Om barnet oppfører seg eksemplarisk når man er ute med det, vet man jo gjerne ikke noe som helst om at barnet ikke oppfører seg likt når det er ute alene. 

Men det er jo ikke verre enn at ts sier ifra? 

Anonymkode: 6eaba...024

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

It takes a village to raise a child. Vel, ikke i Norge ihvertfall. Dere som kommenterer så negativt og til og med kommer med trusler om bekymringsmeldinger. Fytti grisen så flaut det er å være norsk når dette er moralen i landet. Utrolig barnslig, egosentrisk og lite empati for hverken ungen eller foreldrene. Syns heller dere burde gå på døra og spørre disse stakkars foreldrene om dere kan avlaste dem på noen som helst måte. For noen dårlige naboer dere er. 

I alle dager. Vi har fullt opp med eget barn, familie, venner og jobb. Vi har ikke kapasitet til å være avlastning for naboen i tillegg.

Vet at barnevernet har vært i bildet tidligere og de har gått på noe kurs. Ser ikke ut til at det har hjulpet noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Håper det hjelper å si fra til foreldrene. Var et sånt barn her, da mine var mindre. Men han var voldelig, tok kvelertak på de, og var rett og slett farlig. Var flere diagnoser. Moren brydde seg ikke, samme hvor mye vi pratet med henne. Men da han ble 13 år flyttet han fulltid i barnebolig, for da var volden mot mor blitt skikkelig ille og. 

Anonymkode: 680a7...77b

Kan det faktisk tenkes at foreldrene har vært så slitne at de ikke har maktet å følge opp barnet? 

Jeg føler mange kommentarer om at foreldre ikke bryr seg er for lett å slenge ut. Det kan tenkes at foreldrene har gjort alt de kan, og vi leser ofte i media om foreldre som har bedt om hjelp men ikke fått det. Å oppdra barn med diagnoser er 10000 ganger mer krevende enn mange av dere med «normale» barn er klar over. Metodene som fungerer på vanlige barn fungerer ofte ikke på barn med diagnoser. 

Anonymkode: d804f...a43

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Selv er jeg ikke redd for å tråkke noen på føttene eller å være den strengeste voksne. Jeg har ingenting til overs for verken store eller små som ikke kan oppføre seg, og et barn som kaster sand, steiner, plager osv., ville fått høre i klartekst hvor ugreit dette var. Barnet er fem år gammelt, og bør forstå tydelige beskjeder.
Si ifra til barnet, si ifra til foreldrene. Forklar nøyaktig hvordan det er. Kanskje blir de furtne og tenker du er en grusom nabo, kanskje vil de ikke sende ut barnet mer uten tilsyn - eller ikke i det hele tatt, når du er der, fordi du er så furten og fæl eller hva enn.
Det virker allerede som om dere oppmuntrer til god lek sammen (?), men det er også viktig at dere har tydelige grenser for hvilken oppførsel man forventer av dem man leker med. Det er ikke deres ansvar å oppdra barnet, men det er deres ansvar å være tydelig på hva dere forventer av ham. De fleste barn forstår hva som forventes, men så er det de som ikke gjør det. Kanskje er det diagnoser, kanskje er det (mangel på) oppdragelse.

Vi trenger voksne som setter grenser, veiledning alene er ikke alltid nok.

nordlending skrev (13 timer siden):

Femåringer kan altså ikke være ute og leke uten å bli forfulgt? Hvordan skal ett barn lære å forholde seg til andre hvis mor går hakk i hæl hele tiden?

Anonymkode: 0dec2...3b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (15 timer siden):

Herregud det er da vanlig å sende ut 5 åringen sin for å leke alene. Hva slags nazi oppdragelse har dere fått? Det er da ikke vanskelig å prøve å få kontakt med ungen. Prøv å bli litt kjent med han og spør ut hvordan han har det og sett grenser for han når han er til stede og gjør ugagn. Det høres jo åpenbart ut som at han søker oppmerksomhet og sliter med følelses regulering. Det går jo an å være voksen å si ifra til ungen om at visse ting ikke er greit, og så sette grenser. Spørre ut hvorfor han gjør sånn og sånn. Herligfred, kanskje ungen trenger at noen ser han? Kan ikke noen fedre i nabolaget invitere ungen på å fikse en sykkel eller bygge en kasse? 
folk her inne snakker jo om stakkars gutten som pesten selv og skylder på foreldrenes valg av fire unger. Ja men så har de fire unger og det går ikke an å gjøre noe med det. Prøv å vær noen greie naboer som prøver å se guttens ve og vel istedenfor å snakke piss om han og foreldrene på KG. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud det er da vanlig å sende ut 5 åringen sin for å leke alene. Hva slags nazi oppdragelse har dere fått? Det er da ikke vanskelig å prøve å få kontakt med ungen. Prøv å bli litt kjent med han og spør ut hvordan han har det og sett grenser for han når han er til stede og gjør ugagn. Det høres jo åpenbart ut som at han søker oppmerksomhet og sliter med følelses regulering. Det går jo an å være voksen å si ifra til ungen om at visse ting ikke er greit, og så sette grenser. Spørre ut hvorfor han gjør sånn og sånn. Herligfred, kanskje ungen trenger at noen ser han? Kan ikke noen fedre i nabolaget invitere ungen på å fikse en sykkel eller bygge en kasse? 
folk her inne snakker jo om stakkars gutten som pesten selv og skylder på foreldrenes valg av fire unger. Ja men så har de fire unger og det går ikke an å gjøre noe med det. Prøv å vær noen greie naboer som prøver å se guttens ve og vel istedenfor å snakke piss om han og foreldrene på KG. 

Enig i at man ikke skal snakke om gutten som han er pesten selv, men jeg synes selv det tidvis har vært utrolig krevende å være ufrivillig barnevakt for andre sine barn, noen barn er ekstremt intense og nærmest krever oppvarting eller oppdragelse av andre. Har man ikke møtt på typen så vet man ikke hvor intenst det kan være. Vi hadde en slik gutt i nabolaget, var ute alene fra 16-21 hver eneste dag sola titta fram..ringte på i ett kjør i tillegg..skulle på do, ville leke, trengte noe.. måtte bare avvise til slutt for at det skulle roe seg litt.. i tillegg var det ekstremt dårlig oppførsel med vold, utestenging, nasking på nærbutikken, roping, ødeleggelse av blant annet ventilen til hageslangen vår, bæsjing i blomsterbed osv.. veldig krevende for alle i nærheten og spesielt oss som har barn som kjente dette barnet, da dette virka som en slags åpen invitasjon.. vi grua oss hver gang det var meldt finvær..

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agatha skrev (1 minutt siden):

Enig i at man ikke skal snakke om gutten som han er pesten selv, men jeg synes selv det tidvis har vært utrolig krevende å være ufrivillig barnevakt for andre sine barn, noen barn er ekstremt intense og nærmest krever oppvarting eller oppdragelse av andre. Har man ikke møtt på typen så vet man ikke hvor intenst det kan være. Vi hadde en slik gutt i nabolaget, var ute alene fra 16-21 hver eneste dag sola titta fram..ringte på i ett kjør i tillegg..skulle på do, ville leke, trengte noe.. måtte bare avvise til slutt for at det skulle roe seg litt.. i tillegg var det ekstremt dårlig oppførsel med vold, utestenging, nasking på nærbutikken, roping, ødeleggelse av blant annet ventilen til hageslangen vår, bæsjing i blomsterbed osv.. veldig krevende for alle i nærheten og spesielt oss som har barn som kjente dette barnet, da dette virka som en slags åpen invitasjon.. vi grua oss hver gang det var meldt finvær..

Jeg ser den, men det høres helt sinnsykt ut at denne ungen skal utestenges fordi han har litt problemer og andre voksne mennesker som ikke orker han. Syns bare det er så trist at han har andre søsken som også trenger oppmerksomhet også skal heller foreldrene i gata snakke stygt om han og foreldrene fordi foreldrene åpenbart ikke har tid til han til enhver tid på dagen. I tillegg komme med skrekk historier å legge gutten under en og samme kam med andre problem barn. Stakkars unge sier jeg bare. I tillegg til trusler om å sende bekymringsmelding på barnet fordi « barnevernet kan komme med veiledning til foreldrene» barnevernet er allerede sprengt i kapasitet for å hjelpe barna som utsettes for grov omsorgssvikt (vold, rus, neglisjering) de fleste ungene blir jo bare sendt på institusjon uansett fordi det er få for få fosterhjem. at foreldrene ikke er med han ut sier ingenting om foreldrene er uegnet som foreldre. Det er vanlig at 5 åringer leker i gata uten foreldre. Det er vanlig at noen unger har adferdsvansker uten at det betyr at barnevernet må inn i bilde. Denne ungen trenger ikke verken et institusjons liv eller baksnakk på han. Det er bare så kvalmt at voksne mennesker skal utestenge han fordi han er «i veien».  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer helt an på hvor man bor.

Du slipper ikke en 5-åring ut alene hvis du bor i en større by. Er noe helt annet enn om man bor ute på landet. 

Anonymkode: d804f...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette gjør vi. Men innimellom så orker man ikke være den voksne "på vakt". Det er slitsomt å måtte oppdra et annet barn hver gang vi går utenfor døren.

Jeg tenker nok noe diagnose, for barnet er konstant oppkavet og veldig voldsom (også mot voksne). Foreldrene virker til å være utmattet av egen tilværelse, har valgt å få fire barn på kort tid (idioter).

Jeg ville tenkt barnemishandling. Faktisk.  

Anonymkode: 06d4b...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...