Gå til innhold

Fra samsoving til sprinkelseng

Melli34

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi nærmer oss å skulle gå over fra samsoving til sprinkelseng. 
Minsten er begynt å krabbe veldig og vi ser at det nå er på tide så han ikke faller ut av sengen.

Har blitt ammet i søvn til nå….

Tar gjerne imot alle råd og tips på hva dere gjorde, hva funket/hva funket ikke? 

Takk for alle som tar seg tid til å skrive fra en litt spent og nervøs mamma😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi endte med å bruke sprinkelsenga som en form for sengehest som reduserte sjansene for å falle ut av senga til begge barna. Å legge den første der ga vi opp, og siden vi aldri brukte sprinkelseng til nr. en så orket vi aldri å prøve med nr. to. Den ene sov i juniorseng da vi sluttet å samsove og den andre gikk over fra å sove sammen med oss til å sove i en queen size seng sammen med den eldste. 

Men da jeg skulle slutte å amme den ene i søvn fordi jeg skulle gjennom en operasjon og ligge på sykehus en stund, så ammet jeg i stua først og så trøstet og trøstet jeg inne i senga, strøk henne på ryggen, over panna, sang for henne, var til stede, men ammet ikke. Altså var til stede gjennom det vanskelige. Det tok ikke så veldig lang tid før hun vennet seg til dette, det gikk letter og lettere for hver kveld og innen jeg reiste til sykehuset så gikk det helt fint å ikke amme i søvn. 

Anonymkode: 7ee0f...124

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo først gå gjennom jobben med å ikke amme i søvn, men hjelpe barnet å roe seg ned og sovne uten puppen. Så kan dere ta neste steg og lære det å finne roen og sovne i sprinkelsengen. Jeg lå ofte med armen inn i sprinkelsengen til å begynne med

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk rett til stor gulvseng slik at vi kunne forsette å amme i søvn og sove der ved behov. Etter at jeg kuttet nattamming så sover hun lengre, og da går jeg gjerne inn og legger meg når hun våkner.  Våknet kanskje en gang i løpet av natta. Samtidig får hun den tryggheten med at vi kan samsove med behov.

Anonymkode: 14d47...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første steg var å lære babyen å sovne uten pupp, som var en kamp i seg selv. Kunne bruke 2-3 timer på legging i starten og det var mye gråt. Men etter hvert ble det lettere og lettere. Til slutt gikk leggingen på kvelden smertefritt og hun sovnet i egen seng uten pupp, men vi løftet henne opp i vår seng ved nattoppvåkningene. 2 uker før jeg skulle begynne på jobb flyttet vi henne inn på eget rom og bestemte oss for å slutte å ta henne opp i vår seng. Hun gikk umiddelbart fra å våkne hver 1-2.time til 1-2 oppvåkninger ila natta. Etter 2 uker sov hun natta gjennom (7-5/6-tiden). 

Så i vårt tilfelle var den største kampen å slutte med å amme i søvn og få henne til å sovne i senga. Det var lettere for far å legge siden det ikke var noe melk å få der uansett. Det samme med oppvåkninger på natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tok det stegvis da mini ikke var i nærheten av å finne søvnen selv. 

Utgangspunktet var en baby som måtte ammes eller bysses i søvn. På dagtid hadde vi øvd over lengre tid på at baby skulle sovne i vogna med mindre og mindre rugging, helt til hun på en god dag kan sovne i stillestående vogn. 

På kvelden øvde vi første på å sovne uten puppen i munnen. Ammet til hun ble heeelt trøtt og koblet fra. Lå fremdeles inntil og koste på henne til hun sovnet. Om hun ble sint fikk hun litt mer melk, men prøvde igjen å koble fra før hun sovnet. 

Neste steg startet vi med når hun kunne sovne uten puppen i munnen. Da begynte jeg å legge meg litt lengre unna henne. Først bare 10-15 cm og så litt lengre. 

Neste steg var å legge henne i sprinkelsenga. Sang, strøk eller holdt en tung hånd på brsytet på henne til hun sovnet. Om hun gråt kraftig ble hun løftet opp og trøstet. Og så lagt ned igjen. 

Noen dager ble det mye gråt 😨 Nå er det fremdeles litt sutring noen dager. Prøver å unngå å løfte henne opp. Om hun er helt rolig prøver jeg også stryke på henne så lite som mulig for at hun etter hvert skal sovne helt uten hjelp 😊

Anonymkode: cdbdb...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la henne også i sprinkelsenga for første dupp en stund, da hun ofte sovner lettere da enn på kvelden.

Og lekte litt rolig i sprinkelsenga for å gjøre den til et kjent sted.

Dere får vurdere hva som fungerer for dere . 

Vi prøvde masse triks som ikke fungerte for oss, mensom kanskje hjelper dere:

- mamma-lukt på lakenet. 

- kaldt rom, og vognposen

- varme opp sengen med varmeflaske på forhånd

Anonymkode: cdbdb...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...