Gå til innhold

Vet du om noen som har levd i luksus som har måtte gå drastisk ned på standard?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dyre eneboliger, båter og hytter.

Jeg tenker ikke på skilsmisse, som i mange tilfeller krever salg.

Anonymkode: cf339...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Namsmannen tok huset og solgt på tvangssalg. Person bor nå i kommunal leilighet og eier ikke nåla i veggen.

Anonymkode: f63e6...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke båt og hytte, men min stakkars bror med kone kjøpte seg stor enebolig som de (han) pusset opp, skikkelig kataloghjem der alt var hvitt og delikat. Ungen var alltid kledd i nye merkeklær, de hadde firhjuling og stor dyr bil.

Så sprakk bobla. Viste seg at hun styrte hele økonomien med tilgang til hans bankid, så hun hadde tatt op en haug med forbrukslån i hans navn (selv jobbet hun bare deltid). Huset måtte selges, og de flyttet inn i det gamle huset til bestefar, som ikke har vært pusset opp siden tidlig 50-tallet. En skikkelig rønne for å si det rett ut. 

Anonymkode: 0de45...ad9

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,kjenner til en Nordsjøarbeider som i tidlig alder kjøpte seg en bolig til  mellom 6 og 8 millioner. Og dette er mange år siden. Var også lett å få lån.  Så ble han syk. Kunne ikke ha jobben sin mer. Og klarte da ikke å betale ned lånet.  Aner ikke hvor han havnet til slutt. 

Anonymkode: 1168e...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gå fra luksus kjenner jeg bare til fra skilsmisse. Gift med rik mann med særeie , går man fort fra luksus til fattig når man blir byttet ut. 
enebolig, båt og hytter.. vel ja, meg og mange i min generasjon. Vi har ikke råd til det samme som foreldrene våre hadde, i akkurat samme yrker. Jeg vokste opp i enebolig , med stor seilbåt og hytter. Sliter selv med og betale ned boliglån på helt vanlig leilighet. Samme med de fleste av vennene mine. 

Anonymkode: e74f0...88a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og gå fra luksus kjenner jeg bare til fra skilsmisse. Gift med rik mann med særeie , går man fort fra luksus til fattig når man blir byttet ut. 
enebolig, båt og hytter.. vel ja, meg og mange i min generasjon. Vi har ikke råd til det samme som foreldrene våre hadde, i akkurat samme yrker. Jeg vokste opp i enebolig , med stor seilbåt og hytter. Sliter selv med og betale ned boliglån på helt vanlig leilighet. Samme med de fleste av vennene mine. 

Og jeg vokste opp i fattigdom på et karrig småbruk. Nå har jeg egen leilighet og verken sulter eller fryser.

Anonymkode: 701ba...acf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og jeg vokste opp i fattigdom på et karrig småbruk. Nå har jeg egen leilighet og verken sulter eller fryser.

Anonymkode: 701ba...acf

Det går den veien for mange og. Generelt får min generasjon mindre for lønna enn foreldrene våre. Spesielt lite bolig og hytte for årslønna. 
besteforeldrene mine igjen igjen både frøs og sultet i barndommen i mellomkrigstiden og fikk en reise andre veien. Ut i fra overskriften så tolket jeg luksus som noe helt annet, men om luksus er enebolig , hytter og båt l så har jeg gått drastisk ned i levestandard som voksen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk fra veldig god økonomi til å måtte vende på kronene da jeg først ble syk og ufør, og før vi hadde klart å venne oss til dette lå plutselig mannen min på sykehuset og holdt på å dø. Han har også vært ute av jobb siden, for han blir aldri helt frisk igjen han heller. 

Tok jo et år før han også gikk veldig ned i lønn, men det året var det bare sykehus og å konsentrere seg om det, så det var egentlig først etter han også gikk ned i lønn det virkelig slo innover oss hvor mye det påvirket vår økonomi at begge ble uføre. 

Vi klarer oss og har klart å omstille oss, men ja det var å gå fra å ha økonomi til hva vi ønsket til å måtte tenke veldig økonomisk. 

Anonymkode: e42e3...620

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen  min sin familie var ganske rike og hadde flere selskaper som gikk veldig bra. Så ble det nedgangstider, samlivsbrudd, og mora fikk masse psykiske problemer og faren var "borte". Firmaene gikk konkurs en etter en. Mannen min hadde hele livet sitt og alt han eide i to handleposer da han var 18. Det var de to posene han flyttet med til Norge da han var 22. Mora er i dag nedtynget av gjeld, og kan ikke få noe ekstra uten at kronefogen tar det. Faren lever som småskal bonde, og klarer seg på det han dyrker stort sett. 

Anonymkode: bf123...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rik, men til tross for at jeg var syk karret jeg meg til utdanning og jobb. Kjøpte leilighet og bil. Levde ganske så godt. Fikk kjæreste. Ble samboer, og skrev ikke samboerkontrakt. Mistet så og si alt, jeg solgte leiligheten min for at vi skulle kjøpe hus. Han kom inn i forholdet med en bag. Solgte bilen min for å kjøpe familiebil. Jeg var helt ærlig ett stort kjøtthue, og sikrer ikke meg selv. for vi skulle være sammen for alltid.. ta med i beregningen at dette skjedde over flere år. Kort fortalt jeg ble ufør og mistet mye verdier.. i dag sitter jeg i en billig 2 roms, han sitter med huset… jeg er forbanna bitter. Vi har barn sammen. 

Anonymkode: dae73...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra null bekymringer rundt økonomi til å bli ufør. Eksen hadde mye penger,og vi hadde hus. Bare synd han var en dust og gift med jobben. Jeg hadde også en grei betalt jobb.
Nå er jeg ufør med to barn deltid og leier..Må snu hver krone.

Anonymkode: 40945...1a6

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.12):

Ja bestekompisen min sin rike pappa gikk konkurs etter jappetiden på slutten av 80-tallet. De bodde i er tilnærmet slitt av en villa og eide en stor butikkkjede som gikk konkurs. Det var spesielt å se konkursen og fallet på nært hold. Hvor de sakte men sikkert måtte kvitte seg med all luksus. 

Anonymkode: 31c85...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet med det som ikke synes for andre. Har sett mange desperat prøver å holde fasaden etter å ha tapt penger, mistet jobb og har levd på ‘stor fot’. Forbrukslån og gode ‘unnskyldninger’ varer en stund, men til slutt ramler gjerne hele korthuset. Kjenner også personer som etter sånne ‘fall’ finner stor glede i å jobbe frivillig og med mennesker som har det vanskelig. En uttalte at han likte narkomane bedre enn millionærer fordi de var ærlige og prøvde ikke å imponere noen, og ikke minst så var de veldig takknemlige, i motsetning til rikinger som var krevende å forholde seg til. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde lenge fra hånd til munn og måtte snu på hver krone.

Etter at jeg gjorde det slutt med samboer, gjorde jeg slutt på all sløsing på fasade, investerte i aktiva som gir passiv inntekt og har egenkapital som vokser av seg selv mens jeg har bra rom for mitt moderate forbruk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.12):

Ja.

Anonymkode: 9e9c4...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...