Gå til innhold

Ptsd, hva er dine symptomer? Milde og mer seriøse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2.4.2025 den 21.00):

Du krangler jo på at personen har diagnosen. Og du vil ikke være med på noe annet enn visuelle flashbacks kvalifiserer til flashbacks. Jeg forstår at du nok reagerer brått på at personen sier "har ikke flashbbacks", men tror du virkelig ikke at i utredning så forstår terapeuten at pasienten faktisk har flashbacks, selv om det ikke innebefatter visuelle flashbacks? 

Jeg ante ikke selv at det som slo ned som akutt lyn av følelser i situsjoner som trigget minner om traumer, faktisk var flashbacks. 

Anonymkode: 50e1d...d58

Nei jeg gjør ikke det! Hva må bare gidde å lese alle kommentarene før du kaster deg over tastaturet og prøver å forsvare en person mot noe jeg ikke en gang har sagt? Men jeg kan prøve en gang til med teskje og om det ikke går inn da så gir jeg opp. Personen saM hun ikke kjente seg igjen i PTSD men i komplex PTSD. Jeg svarte bare da at man kunne ikke få diagnosen kompleks PT D uten å først oppfylle kriteriene til PT SD. Dette sa vedkommende at ikke stemte og jeg glad da linker som bekreftet at jo dette stemte. Jeg sa ingenting om at vedkommende ikke hadde noen av diagnosene. vedkommende svarte også at kompleks det var såpass betydelig og at ikke engang spesialister klarte å forstå kriteriene. Jeg henviste da også til kilder for å vise at dette ikke stemte og at diagnosekriteriene var veldig tydelige. Igjen har jeg ikke påstått at vedkommende ikke har diagnosen. 

Anonymkode: f9b09...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dersom en terapeut hadde oppdaget at en pasient har emosjonelle flashbacks, eller andre flashbacks, så hadde de fortalt det til pasienten. Og forklart hva det er, hvorfor det skjer m.m. Det er en del av terapeutens jobb, å informere om hva, hvorfor, hvordan etc.

Nå har denne personen aldri blitt fortalt at hun har flashbacks og derfor skriver at hun ikke har det. 

Anonymkode: 3dadd...aa2

Dette!

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kanskje hun dissosierer såpass mye at ikke all informasjon som formidles når frem? Det er mye jeg ikke husker fra mine timer hos DPS. 

Selvsagt er det mye man ikke husker fra terapi timene! Men om man har store utfordringer med dissosiering  vil en terapeut fange opp dette på et eller annet tidspunkt. Og om man har flashback enten i form av bilder eller emosjoner så vil man være klar over dette. For om man overhodet ikke registrerer eller rapporterer om noe form for flashbacks så kan man ikke få PTSD diagnosen. Og under en utredning for denne diagnosen så blir man jo spesifikt spurt om flashbacks. 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Da får hun ta ansvar selv og å lese journalen da. 

Emosjonelle flashbacks er ikke noe man glemmer heller. Det er ganske traumatisk å gjenoppleve traumer på den måten. Jeg får det som oftest med dissosiasjon, som blir trigget av diverse triggere og når jeg sitter i terapirommet og skal prate om traumer ned på detaljnivå. 

Husker lite fra de første 4 årene i terapi selv på grunn av dissosiasjon. Psykologen skrev lange og detaljerte beskrivelser fra timen på grunn av det. 

Anonymkode: 3dadd...aa2

Spot on!  Og med tanke på at flashbacks er et av kriteriene for diagnosen så må en terapeut stille spørsmål om dette ved utredning.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jo, det kan man absolutt glemme. Det er ganske vanlig å fortrenge ting med ptsd, spesielt vonde og ubehagelige ting. Og hvis man ikke vet at man har det, hvordan skal psykologen fange det opp? De fleste psykologer merker ikke at man dissosierer en gang. 

Anonymkode: 1430c...95b

Ja man kan glemme og fortrenge større eller mindre deler av sine traumer, og det er derfor kommer fragmatiske biter,men man kan ikke glemme å fortrenge absolutt alt. For om man ikke husker noe fra traumene og ikke får noen flashbacks enten det er i form av bilder eller emosjonelle så kan man heller ikke få diagnosen. Å bare sånn at folk igjen ikke skal komme med en eller annen påstand og beskylde meg for noe jeg ikke har sagt så sier jeg ingenting her om at vedkommende ikke har diagnosen. Jeg snakker på generelt grunnlag.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insomni

Kronisk stress i kroppen

Muskelspenninger

Veldig følsom for all stimuli (koffein og andre sentralstimulerende spesielt) men også andre ting

Høyt blodtrykk

Isolerer meg fra omverden mye

Hatt en del tvangstanker og tvangspreget atferd

Mest av alt kjenner jeg at jeg er mye eldre enn min alder skulle tilsi. Jeg er sliten. Jeg er trøtt. Jeg har lite å gi

Anonymkode: 6b2ac...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mine behandlere var ikke opptatt av flashbacks, men snakket en del om triggere.  Triggere er et begrep som jeg forstår, det er handlinger/reaksjoner som "skjer automatisk" hos meg, eks hvorfor jeg bråstopper om jeg skal opp i høyder (det er noe kroppen gjør av seg selv uten at jeg vet eller forståe hvorfor, men det ser ut som om jeg treffer en usynlig vegg). Det er når jeg opplever klaustrofobi fordi noen kommer for nær. Det er mine lynraske reaksjoner når noe plutselig skjer (lyd, bevegelse eller annet plutselig). Det er hvorfor jeg blir plutselig lynende forbanna uten å forstå det selv..

Å bastant uttale at folk MÅ selv ta ansvar og lese journalen sin er så sneversynt og besswerwisser at jeg blir helt matt. Å bli retraumaterisert for å tilfredsstille andre må være det mest idiotiske jeg har hørt.

Nest mest idiotisk er den som påstår at folk ikke glemmer eller fortrenger vonde ting. Selvsagt blir vonde opplevelser stengt ute og glemt: det er en helt vanlig beskyttelsemekanisme. 

Dere to, i selskap med flere men særlig dere to gjør denne tråden til en farse. Ingen bør sitte hjemme i sin trygge stue og lire av seg "kunnskap" og "diagnoser" slik det gjøre her i denne tråden. Til oss som vet hva vi har til diagnoser: ikke gi disse mer oppmerksomhet, og til dere som ikke vet hva dere har (eller ikke har): kontakt faghjelp! Å søke kunnskap i en slik forum som KG kan faktisk gjøre mer skade enn hjelp (særlig pga dem som mener de vet alt slik noen her tydeligvis gjør).

Anonymkode: 4d0dd...a63

Takk for et veldig godt innlegg! Fullstendig enig med deg ❤️ 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser svarene deres i denne tråden kan jeg ikke la være å tenke på en kollega av meg. Hun har hatt en tøff barndom vet jeg, er veldig konfliktskapende og ryker ofte uklar. Men det som fikk meg til å tenke på PTSD er den måten hun intens får opp i ting ( gjerne konflikter), klarer ikke å slippe saker og blir nærmest manisk. 
Huff får vondt av henne. Kan det faktisk skyldes PTSD?

Anonymkode: 3a531...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vær så snill å ikke sett diagnose på andre. Hadde du likt det om noen gjorde det med deg? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Når jeg leser svarene deres i denne tråden kan jeg ikke la være å tenke på en kollega av meg. Hun har hatt en tøff barndom vet jeg, er veldig konfliktskapende og ryker ofte uklar. Men det som fikk meg til å tenke på PTSD er den måten hun intens får opp i ting ( gjerne konflikter), klarer ikke å slippe saker og blir nærmest manisk. 

Anonymkode: 3a531...6ab

Det er ikke en automatikk i at det er ptsd nei. Det kan være personlighetsforstyrrelser og andre ting, det er helt umulig å si uten utredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Og om man har flashback enten i form av bilder eller emosjoner så vil man være klar over dette. For om man overhodet ikke registrerer eller rapporterer om noe form for flashbacks så kan man ikke få PTSD diagnosen. Og under en utredning for denne diagnosen så blir man jo spesifikt spurt om flashbacks. 

Ja man kan glemme og fortrenge større eller mindre deler av sine traumer, og det er derfor kommer fragmatiske biter,men man kan ikke glemme å fortrenge absolutt alt. 

Og det eneste jeg prøver å argumentere for er at man ikke nødvendigvis selv kategoriserer emosjonelle flashbacks som flashbacks. Likevel forstår en terapeut at det er det det er, når man forteller om og beskriver reaksjoner. Så det jeg prøver å formidle er at man kan ha flashbacks og terapeuten kan være fullt klar over det, selvom man selv ikke sitter der og kaller det flashbacks i sin beskrivelse. Og selvom det er viktig at terapeuten hjelper til å forstå fenomener, så fokuserer den ikke nødvendigvis stort på at du absolutt skal ha forstått forskjellen på en trigger-reaksjon og et emosjonelt flashback. Det er på en måte sekundært. Absolutt at det kanskje er nevnt, men det er helt riktig av dem å ikke legge jernet i å prente inn akkurat det. 

Personen mener nok ikke å fortrenge alt for alltid. 

Anonymkode: 9be87...ea5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Likevel forstår en terapeut at det er det det er, når man forteller om og beskriver reaksjoner.

Tror du det er vanlig altså? Ingen av mine psykologer har forstått at det er det jeg har i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan det ha noe med deg å gjøre? 😉 At hun enser at du er den dømmende typen? Kanskje miljøet hun er i, ikke samsvarer med verdier... liker ikke folka. Har en jobb hvor hun må passe på de andre, la oss si eksempelvis selgertyper vrs. revisorer osv osv... 
Her vet vi for lite. Å slenge rundt seg med alvorlige diagnoser er litt lavmål, eller hva? Og kanskje et hån mot de som virkelig har PTSD.

Anonymkode: a270a...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og det eneste jeg prøver å argumentere for er at man ikke nødvendigvis selv kategoriserer emosjonelle flashbacks som flashbacks. Likevel forstår en terapeut at det er det det er, når man forteller om og beskriver reaksjoner. Så det jeg prøver å formidle er at man kan ha flashbacks og terapeuten kan være fullt klar over det, selvom man selv ikke sitter der og kaller det flashbacks i sin beskrivelse. Og selvom det er viktig at terapeuten hjelper til å forstå fenomener, så fokuserer den ikke nødvendigvis stort på at du absolutt skal ha forstått forskjellen på en trigger-reaksjon og et emosjonelt flashback. Det er på en måte sekundært. Absolutt at det kanskje er nevnt, men det er helt riktig av dem å ikke legge jernet i å prente inn akkurat det. 

Personen mener nok ikke å fortrenge alt for alltid. 

Og det har jeg ikke sagt meg uenig i. Det er jo derfor jeg nevner at under en utredning vil det komme spørsmål om flashbacks og terapeuten vil da utdype hva som ligger i dette. Jeg er fullstendig klar over at man ikke alltid er klar over at flashbacks det er det man har.

Men dessverre er det flere som ikke leser kommentarer ordentlig eller ikke leser det i kontekst og så har det plutselig blitt en sannhet at jeg har kommet med påstander og sagt ting som jeg ikke har sagt. Mine kommentarer har aldri handlet om å betvile noen sin diagnose, men uansett hvor mye jeg har prøvd å forklare hva kommentarene har handlet om så hjelper det ikke da folk allerede har bestemt seg for at jeg har sagt noe jeg ikke har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men dessverre er det flere som ikke leser kommentarer ordentlig eller ikke leser det i kontekst og så har det plutselig blitt en sannhet at jeg har kommet med påstander og sagt ting som jeg ikke har sagt. 

Det handler utelukkende om hvordan du formulerer deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, avsporing, latterliggjøring og svar til dette. 

veronica<3, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...