Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og innlemmes i en annen? Ved kraftig misnøye blant innbyggerne f.eks.? Eller er det helt umulig?

Anonymkode: 90ad9...f0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt umulig er det ikke, men de må jo få flertall for det politisk, og mange vil da gå veien om folkeavstemning osv. 

Her er en bygd som ønsket det. Foreløpig ikke blitt noe av fordi forutsetningene for å bytte kommune ikke trådte i kraft. 

https://sirdalmedia.no/2022/03/imoteser-utredning-om-lysebotn/

AnonymBruker
Skrevet

Det skjer ja. Kanskje mest med mindre grender og ikke større bygder. 40-50 mennesker bytter kommune fx

Anonymkode: fcc16...230

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Og innlemmes i en annen? Ved kraftig misnøye blant innbyggerne f.eks.? Eller er det helt umulig?

Anonymkode: 90ad9...f0c

Det har skjedd flere ganger det, men jeg kan tenke meg at den prosessen tar rimelig lang tid 🙂 

Skrevet

Endringer og fastsettelse av kommune- og fylkeskommunegrenser er fastsatt i Inndelingslova

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2001-06-15-70

Jeg har selv kjempet for å få pælmet en bygd ut av min hjemkommune, men har så langt ikke kommet i mål. Så langt.

AnonymBruker
Skrevet

Da må det skje ved endring av kommunegrensene, og begge kommunene det handler om må selvsagt være enige. Som regel blir det ikke noe av, for når alt kommer til alt vil den bygda det handler om som regel bli en utkant i kommunen uansett hvilken kommune de tilhører. Og utkantbygda har oftest slitt med fraflytting og nedleggelse av kommunale tilbud. De som foreslår å bytte kommune tenker tydeligvis sjelden over at de også blir minst like mye utkant om de hadde tilhørt nabokommunen, og at befolkningsgrunnlaget og kommuneøkonomien heller ikke endres nevneverdig.  

Anonymkode: de40e...0ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da må det skje ved endring av kommunegrensene, og begge kommunene det handler om må selvsagt være enige. Som regel blir det ikke noe av, for når alt kommer til alt vil den bygda det handler om som regel bli en utkant i kommunen uansett hvilken kommune de tilhører. Og utkantbygda har oftest slitt med fraflytting og nedleggelse av kommunale tilbud. De som foreslår å bytte kommune tenker tydeligvis sjelden over at de også blir minst like mye utkant om de hadde tilhørt nabokommunen, og at befolkningsgrunnlaget og kommuneøkonomien heller ikke endres nevneverdig.  

Anonymkode: de40e...0ef

Men kommuneøkonomien kan endres nevneverdig. Som i lenken over, så har Sirdal en helt annen økonomi enn Sandnes. 

Det er mange nabokommuner som kan ha svært ulik kommuneøkonomi. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...