Gå til innhold

Hva er en venn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når venter jeg og ser om noen kommer til å ta kontakt og jeg kommer ikke til å gjøre det. Om de ikke gjør det kan de bare ryke og reise. 

Anonymkode: bf560...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du høres ut som en som hadde sugd energien ut av meg. Jeg har en sånn venninne, og kommer til å avslutte vennskapet. Hun har ingen andre venner, og jeg begynner å forstå hvorfor. Det er vondt at det er sånn, men jeg blir så sliten av å gi og gi og ikke få noe tilbake. 

Anonymkode: fff17...ae3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 16.52):

hvordan er jeg venn i denne situasjonen? 

De møtte hverandre for seks måneder siden. Har truffet hverandre fysisk to-tre ganger. Likevel har de rukket å slå opp og bli sammen igjen minst 6 ganger. Han viser voldsom sjalusi og kontrollbehov gjennom tekstmeldingene han skriver. 

Nå skal han flytte inn hos henne. Dvs. han forlater landet sitt for henne. 

Hun har nå blitt veldig avmålt og tilbaketrukket overfor meg. Jeg forstår at det er pga at typen ikke vil at hun har kontakt med venner. Jeg er redd det er et katastrofalt skritt de gjør nå med å flytte sammen. 

Hva gjør jeg? Hvordan forblir jeg en god venn i denne situasjonen? 

Anonymkode: b088f...69d

Ekspander  

Vær der for henne når hun endelig går.

Anonymkode: 6b794...e81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 18.45):

Du høres ut som en som hadde sugd energien ut av meg. Jeg har en sånn venninne, og kommer til å avslutte vennskapet. Hun har ingen andre venner, og jeg begynner å forstå hvorfor. Det er vondt at det er sånn, men jeg blir så sliten av å gi og gi og ikke få noe tilbake. 

Ekspander  

Her tar du helt feil. Her er det jeg som gir og gir og får ingenting tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 18.45):

Ekspander  

Dere er ikke venner når du ikke liker henne en gang. Venner liker hverandre.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 18.37):

Du er heldig om du har sånne venner. Og det er det som er vennskap. 

En kan får snap av om fjas og nesten aldri møter og har ingen kontakt med  i mellom er ikke venn. 

Ingen unnskyldning at man ikke har tid osv. Det tar to sek å sende en meld og å ringe. 

Jeg er blitt så lei dette at jeg er på grensen til å hate dem i stedet for å like dem. For noen dritt mennesker. 

Ekspander  

Bare jeg kan oppleve at noen bryr seg, så spiller det ingen rolle for meg hvilken plattform det er på. Jeg er ikke kravstor. Har hatt det mye gøy med snap. 

Enig i at en god venn prioriterer kontakt. Hva den kontakten skal bestå av er det ingen fasit på. 

Å bli bitter hjelper ingen verdens ting. Da ønsker ingen å ha kontakt med deg til slutt. Her må du jobbe med deg selv. Det er ingen selvfølge å ha venner. Venner er et privilegium. 

Anonymkode: 3d398...941

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.24):

Bare jeg kan oppleve at noen bryr seg, så spiller det ingen rolle for meg hvilken plattform det er på. Jeg er ikke kravstor. Har hatt det mye gøy med snap. 

Enig i at en god venn prioriterer kontakt. Hva den kontakten skal bestå av er det ingen fasit på. 

Å bli bitter hjelper ingen verdens ting. Da ønsker ingen å ha kontakt med deg til slutt. Her må du jobbe med deg selv. Det er ingen selvfølge å ha venner. Venner er et privilegium. 

Ekspander  

Enig. Gode venner prioriteter en. Så hva er vennskap? 

Jeg er bitter og sint og opplever at vennskap ikke betyr noe. Man er ikke viktig for noen egentlig. De elsker at det handler om sitt liv og ikke andres. 

Nei, Netflix er en bedre venn. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.51):

Enig. Gode venner prioriteter en. Så hva er vennskap? 

Jeg er bitter og sint og opplever at vennskap ikke betyr noe. Man er ikke viktig for noen egentlig. De elsker at det handler om sitt liv og ikke andres. 

Nei, Netflix er en bedre venn. 

Ekspander  

Vennskap er for meg en jeg er glad i, prioriterer, setter pris på og har det gøy sammen med. En jeg helst kan stole på. Det er en stor fordel. 

Så du har aldri opplevd at noen bryr seg om deg? Aldri?

Netflix er en flukt, men hvis det er det som fungerer for deg så er det bedre enn ingenting. Da håper jeg du ser på noe som får deg til å le 😄

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.59):

Vennskap er for meg en jeg er glad i, prioriterer, setter pris på og har det gøy sammen med. En jeg helst kan stole på. Det er en stor fordel. 

Så du har aldri opplevd at noen bryr seg om deg? Aldri?

Netflix er en flukt, men hvis det er det som fungerer for deg så er det bedre enn ingenting. Da håper jeg du ser på noe som får deg til å le 😄

Ekspander  

Helt enig. Det er det et vennskap skal og bør være. 

Ikke aldri, men det er det veldig lite ut av det ihvertfall.

Det skal fylle tomrommet av disse stygge menneskene gjør meg. Og min betydning for andre. Blir lett blanding hva jeg ser. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og vente i spenning på om jeg har noen som vil bruke sin tid på meg. Noe de ikke gjør. Eller hører fra dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 20.18):

Helt enig. Det er det et vennskap skal og bør være. 

Ikke aldri, men det er det veldig lite ut av det ihvertfall.

Det skal fylle tomrommet av disse stygge menneskene gjør meg. Og min betydning for andre. Blir lett blanding hva jeg ser. 

Ekspander  

For aldri er et stort ord.

Håper du kan oppleve det i framtiden. At du kan prøve å være optimistisk i forhold til det.

Optimisme tiltrekker seg andre mennesker. Det er aldri for sent.

Kos deg med Netflixen din. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 20.37):

Og vente i spenning på om jeg har noen som vil bruke sin tid på meg. Noe de ikke gjør. Eller hører fra dem. 

Ekspander  

Da venter du forgjeves tror jeg. Man må skru ned forventningene sine. Bli heller positivt overrasket. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir ganske oppgitt av all negativiteten. Det er drittmennesker, de kan ryke og reise, og jeg vet ikke hva.

Ja, jeg skjønner at du føler at venner har sviktet deg. Men, jeg tror også at du bør gjøre noe med innstillingen din til folk generelt, og ha en mer positiv fremtoning, ikke bare bitterhet og surhet.

Hvis du ikke liker vennene dine, så skal du ikke være sammen med dem, det er vel opplagt. Men, om en venninne hadde sendt meg noe positivt, noe hun hadde deltatt på, hatt det hyggelig osv., så hadde jeg ikke blitt sur over det! Jeg hadde da blitt glad for at hun ville dele, og sendt henne en fin melding tilbake.

Jeg har venner som har vært der når jeg har hatt mine tyngste stunder (blant annet vært gjennom skilsmisse), og jeg vet å verdsette dem. Vi stiller opp for hverandre, og jeg har ingen negative følelser eller misunnelse overfor noen ting.

Hvis jeg bare hadde vært sur, tverr og negativ, så tror jeg at jeg hadde sett dem mye sjeldnere. Det går an å ta en titt på seg selv, også, og ikke bare finne feil hos alle andre.

Anonymkode: eaebc...a82

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 20.41):

Da venter du forgjeves tror jeg. Man må skru ned forventningene sine. Bli heller positivt overrasket. 

Ekspander  

Ja, jeg har ingen forventninger og tror jeg blir skuffet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 18.37):

Du er heldig om du har sånne venner. Og det er det som er vennskap. 

En kan får snap av om fjas og nesten aldri møter og har ingen kontakt med  i mellom er ikke venn. 

Ingen unnskyldning at man ikke har tid osv. Det tar to sek å sende en meld og å ringe. 

Jeg er blitt så lei dette at jeg er på grensen til å hate dem i stedet for å like dem. For noen dritt mennesker. 

Ekspander  

Men hva bringer du selv til et vennskap? Du ramser opp en hel masse rigide og til dels ganske urimelige krav om alt du forventer av vennene dine, men framstår ikke akkurat som noen som utstråler energi og positivitet og raushet mot andre.,Jeg har venner jeg primært fjaser med, venner jeg av ymse grunner treffer sjelden og hvor kontakten i perioder kan være minimal fordi en eller begge er opptatt med andre ting. De er likevel vennene mine, fordi de gir livet mitt glede og innhold når vi er i kontakt. Omsorg og omtanke i et vennskap er en følge av glede og gjensidige gode følelser, det er i den enden relasjonsbygging starter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 20.58):

Jeg blir ganske oppgitt av all negativiteten. Det er drittmennesker, de kan ryke og reise, og jeg vet ikke hva.

Ja, jeg skjønner at du føler at venner har sviktet deg. Men, jeg tror også at du bør gjøre noe med innstillingen din til folk generelt, og ha en mer positiv fremtoning, ikke bare bitterhet og surhet.

Hvis du ikke liker vennene dine, så skal du ikke være sammen med dem, det er vel opplagt. Men, om en venninne hadde sendt meg noe positivt, noe hun hadde deltatt på, hatt det hyggelig osv., så hadde jeg ikke blitt sur over det! Jeg hadde da blitt glad for at hun ville dele, og sendt henne en fin melding tilbake.

Jeg har venner som har vært der når jeg har hatt mine tyngste stunder (blant annet vært gjennom skilsmisse), og jeg vet å verdsette dem. Vi stiller opp for hverandre, og jeg har ingen negative følelser eller misunnelse overfor noen ting.

Hvis jeg bare hadde vært sur, tverr og negativ, så tror jeg at jeg hadde sett dem mye sjeldnere. Det går an å ta en titt på seg selv, også, og ikke bare finne feil hos alle andre.

Anonymkode: eaebc...a82

Ekspander  

Ja, du har nok rett. Jeg har ikke mye positivt å si om vennskap eller ihvertfall ikke de jeg trodde jeg hadde. 

Fint for andre at de har gode vennskap 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  Daria skrev (På 30.3.2025 den 21.43):

Men hva bringer du selv til et vennskap? Du ramser opp en hel masse rigide og til dels ganske urimelige krav om alt du forventer av vennene dine, men framstår ikke akkurat som noen som utstråler energi og positivitet og raushet mot andre.,Jeg har venner jeg primært fjaser med, venner jeg av ymse grunner treffer sjelden og hvor kontakten i perioder kan være minimal fordi en eller begge er opptatt med andre ting. De er likevel vennene mine, fordi de gir livet mitt glede og innhold når vi er i kontakt. Omsorg og omtanke i et vennskap er en følge av glede og gjensidige gode følelser, det er i den enden relasjonsbygging starter.

Ekspander  

Jeg har bringer det jeg selv ønsker i et vennskap. Tid, omtanke når der har vært situasjoner, en meld for å høre hvordan det går og initativ til å finne på kjekke ting. Hvilke krav var urimelige? De gode følelsene for dem er forsvunnet fordi det går en vei og det vil jeg ikke så da har jeg sluttet med dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 22.03):

Jeg har bringer det jeg selv ønsker i et vennskap. Tid, omtanke når der har vært situasjoner, en meld for å høre hvordan det går og initativ til å finne på kjekke ting. Hvilke krav var urimelige? De gode følelsene for dem er forsvunnet fordi det går en vei og det vil jeg ikke så da har jeg sluttet med dette. 

Ekspander  

Tillegger at ja jeg er blitt bitter og skuffet av dette og har gjort noe med meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 22.03):

Jeg har bringer det jeg selv ønsker i et vennskap.

Ekspander  

Du bringer det du ønsker, og motparten skal også bringe det du ønsker av dem. Hva med dine venners ønsker og behov i vennskapet? Hva hvis fjasing på snap eller å få vise fram og dele ting de gleder seg over (det du avfeier som uønsket skryt) er viktig for dem? Hvis det de først og fremst trenger i en tung periode er forståelse for at de ikke har tid og kapasitet til å prioritere deg, selv ikke en melding,  fordi andre ting er viktigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En som ikke ler av deg, men sammen med deg.

Anonymkode: 396ba...d0e

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...