Gå til innhold

Er man uhygienisk hvis man ikke dusjer hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dusjer 1-2 ganger i uka. Da gjerne i forbindelse med at jeg skal til legen eller treffe venner og andre. Ikke kun for en kjapp tur I butikken. Trener heller ikke.  Jeg vasker daglig utsatte steder og lukter aldri svette pga. den type deodorant jeg bruker. 

Jeg er for det meste bare hjemme pga sykdom. 

Anonymkode: fc545...23e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er litt rar på dette… misliker sterkt å dusje faktisk. Synes det er verdens største tiltak… planlegger i dagesvis at «i morgen må jeg dusje» også utsetter jeg og utsetter jeg det… kan fort gå 5-7 dager mellom hver dusj. Jeg vet ikke helt hva som er galt med meg som har det sånn? I barndommen var det aldri noe oppdragelse rundt hygiene. Husker venninne på ungdomsskolen kommenterte hvor fett håret mitt alltid var.. som jo var fordi jeg ikke dusjet.. 😔 ikke vasker jeg meg noe med klut eller noe heller. Kjenner det lukter av meg. Men skyr dusjen allikevel… når det lukter kan jeg vaske litt med en klut da og ta på ny deo… hvorfor er jeg sånn? 🧐😢 skulle ønske jeg var en av de som hvert fall klarte dusje annen hver dag.. føler meg så unormal.. 

Anonymkode: 713e2...58b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja for vi vet alle at bakterier og virus ikke trives i skitne miljøer sant? 🙄

Anonymkode: 7c263...820

Forskjellen mellom før og nå er at vi vet at spesielt håndhygiene har mye å si. Men også hvordan vi håndterer bakterier, virus og sykdommer generelt. Før i tiden kastet de kloakken rett ut i gaten, og man drakk det samme vannet som ble infisert av kloakken. Man var dårlige på å forstå smitte, og skjønte ikke at bakterier kunne infisere og smitte via f.eks dårlig kjøkken/mat/håndhygiene. Det er ikke nødvendigvis dusjingen i seg selv som har gjort at vi har økt levealder, men heller det brukeren du siterer nevner - i tillegg til håndtering av kloakk/avfall OG god (hånd)hygiene. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMp1113569

Jeg vil si man har dårlig hygiene hvis man ikke vasker hendene etter å ha vært på toalettet, men man har ikke nødvendigvis dårlig hygiene fordi man ikke dusjer hver dag. Selv blir jeg veldig tørr av å dusje hver eneste dag, og huden min har det best av ikke for mye vask. Jeg får eksem av for mye dusjing.

Endret av SPOCA
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja for vi vet alle at bakterier og virus ikke trives i skitne miljøer sant? 🙄

Anonymkode: 7c263...820

Når det gjelder sykdomsfremmende bakterier og virus er det vel først og fremst håndvask som er viktig (samt intimvask og tannpuss). Man blir ikke noe friskere og lever ikke noe lenger av å dusje hele kroppen og håret daglig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (13 timer siden):

Å ikke vaske seg, er ekkelt - å ikke dusje er ikke nødvendigvis ekkelt...

Jeg synes det er ekkelt. Rester av dagen, hud, litt svette. Jeg kunne aldri bodd med en partner som ikke dusjet hver dag uansett hvor mye de holdt på med klutvask. 

Anonymkode: c601e...34e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på aktivitet og forskjeller hos folk.

Jeg kan fint gå annenhver dag om jeg ikke har svettet mer enn normalt (trent eller stresset) ved å ta en rask kattevask under armer og i skritt.

Anonymkode: f3826...2d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...