AnonymBruker Skrevet 30. mars #61 Del Skrevet 30. mars Det kommer jo helt an på hvor mye du svetter. Er du fysisk aktiv, det er varmt, eller du er en person som svetter uansett/har merkbar kroppslukt, så bør du nok dusje daglig. Jeg dusjer stort sett hver dag fordi jeg sykler til jobb. Men dropper det de dagene jeg er hjemme uten å se folk, og ikke har vært aktiv, for merker at huden min har ikke godt av det. Selv om jeg bruker dusjolje, fuktighetskrem og dusjer ganske raskt i ikke så varmt vann, så tørker det ut huden min. Mennesker er ikke utviklet til å tåle daglig dusjing. Anonymkode: 58a25...d59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #62 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.22): Hvis man ikke dusjer daglig, så er man nok psykisk syk light. Anonymkode: a8876...4e8 Ekspander Oj, er du litt nevrotisk? Anonymkode: df40c...844 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #63 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.28): Selvfølgelig henger ting sammen, men det er allmenkunskap å forstå at økt renhold har en positiv effekt på folkehelse. Slumforhold har lite effekt på en god folkehelse. Og under slumforhold kommer også manglende rengjøring og hygiene. Anonymkode: 7c263...820 Ekspander Jeg tror jeg gir opp å diskutere med deg. Anonymkode: 969b1...8b1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #64 Del Skrevet 30. mars Maskinfører skrev (På 30.3.2025 den 19.29): Nei man skal egentlig ikke dusje hver dag og huden men man kan bruke en klut og varmt vann ☺️ Ekspander Ja, det går jo greit. Jeg synes det går kjappere å dusje, men klutvask er nok bedre for huden, for da trenger man ikke såpe inn hele kroppen. Vasket meg med klut daglig hele oppveksten, og badet/dusjet kun et par ganger i uka. Anonymkode: 58a25...d59 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #65 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 15.50): Hvor ofte bør man dusje om man ikke vil være uhygienisk? Anonymkode: cb53c...cf8 Ekspander Det er flere hensyn å ta enn hygiene, tenker jeg. Det er fornuftig å dusje om man er veldig skitten eller veldig svett, men er man ingen av delene, kan man vente en dag eller fire. Jeg tror det er bra for huden å redusere såpebruk. Hvis du dusjer hver dag, trenger du kanskje ikke å bruke såpe hver gang, for jeg tror det er en belastning på huden om man hele tiden fjerner det beskyttende fettlaget på huden. Man kan lett ende opp med tørr hud og hudproblemer som må "repareres" med hudpleieprodukter. Rent vann fjerner det meste uten å stresse huden. Så er det miljøhensynet. Dusjing forbruker vann og strøm, for ikke å snakke om såpen som det er brukt mye energi og ressurser på å produsere og transportere. I tillegg blir det avløpsvann som krever strøm og kjemikalier å håndtere i kommunale renseanlegg. Såpene man bruker kan også følge avløpsvannet ut i naturen og forurense. Det er altså flere gode grunner for å redusere dusjingen, og man trenger slett ikke være uhygienisk selv om man ikke dusjer daglig. Anonymkode: 6c27a...950 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #66 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.18): Men nå var eksempelet og utsagnet "Var folk uhygeniske gjennom hele 1900- tallet? Nei, vi var ikke det." Jo de var de iforhold til hva vi er nå og folk var også sykere og døde tidligere før enn nå. Det er ubestridte faktaopplysninger. Reine forhold og hygienestandar har effekt på helsen vår og folk er reinere og har bedre levestandard nå enn for bare 70 år siden da dusj ikke var vså vanlig i de norske hjem. Det er ingenting å kverulere på engang. Anonymkode: 7c263...820 Ekspander Nei, jeg var ikke uhygienisk på 1900- tallet . 😅 jeg lever fortsatt , faktisk 🤣. Bestemoren min fikk aldri dusj. Hun døde av kreft i 1982. I fjor fikk jeg samme type kreft. Jeg ble frisk. Vet du hvorfor? ( hint: ingenting med dusj og gjøre ) Anonymkode: df40c...844 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #67 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.22): Hvis man ikke dusjer daglig, så er man nok psykisk syk light. Anonymkode: a8876...4e8 Ekspander Enig. Hadde en fyr i tidligere omgangskrets som stinket og måtte få beskjed om å ta en dusj, da har en dratt det for langt. Det er så mange det lukter litt gammelt av på buss og offentlig transport. Jeg skjønner ikke at de ikke ønsker å ta litt bedre vare på seg selv. Men på kg er det jo en egen pissekonkuranse om å gå lengst mulig uten dusj, bytte på sengen og det var jo ikke så lenge siden en tråd der det oppfordret til å gå noen dager uten å bytte undertøy🤢 Det er kvalmt og ja psykisk sykt. Folk flest dusjer heldigvis en gang om dagen. Anonymkode: cafe9...f55 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. mars #68 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.34): Ja, det går jo greit. Jeg synes det går kjappere å dusje, men klutvask er nok bedre for huden, for da trenger man ikke såpe inn hele kroppen. Vasket meg med klut daglig hele oppveksten, og badet/dusjet kun et par ganger i uka. Anonymkode: 58a25...d59 Ekspander Mener og ha lest det 3-4 ganger i uka er ok med dusj også klut vann og såpe resten av uka ja å dusje går kjapt det er mye bedre for huden vasket meg med klut selv i oppveksten så fungerte bra det ja jeg dusjer også ett par dager i uka og resten med klut og såpe rund hælja ☺️ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #69 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.04): Ja for vi vet alle at bakterier og virus ikke trives i skitne miljøer sant? 🙄 Anonymkode: 7c263...820 Ekspander Når man dusjer så ofte, så brytes hudbarrieren. Man vasker også bort en del gode bakterier. Når man lever med andre mennesker, så føler man jo at man bør dusje ofte, og det gjør jo jeg også. Men det er ikke sånn at man har økt risiko for å bli syk hvis man ikke dusjer daglig. Anonymkode: 58a25...d59 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #70 Del Skrevet 30. mars Min personlige mening er at det er uhygienisk ja. Etter x-antall urineringer, promper og event avføring… Synes det er ekkelt å ikke dusje hver dag. Ville aldri hatt sex med en person som ikke hadde dusjet på flere dager, men vasket seg med klut. Anonymkode: 4f166...ee3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #71 Del Skrevet 30. mars Tja, jeg jobber hjemmefra, bor alene og kan gå mange dager uten å treffe folk. Da dusjer jeg bare hver 2-3 dag så lenge jeg ikke gjør noe der jeg svetter veldig, men dusjer alltid før jeg skal ut blant folk. Dusjer hver dag når jeg bor med andre. Anonymkode: c2d13...90e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #72 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.38): Enig. Hadde en fyr i tidligere omgangskrets som stinket og måtte få beskjed om å ta en dusj, da har en dratt det for langt. Det er så mange det lukter litt gammelt av på buss og offentlig transport. Jeg skjønner ikke at de ikke ønsker å ta litt bedre vare på seg selv. Men på kg er det jo en egen pissekonkuranse om å gå lengst mulig uten dusj, bytte på sengen og det var jo ikke så lenge siden en tråd der det oppfordret til å gå noen dager uten å bytte undertøy🤢 Det er kvalmt og ja psykisk sykt. Folk flest dusjer heldigvis en gang om dagen. Anonymkode: cafe9...f55 Ekspander Det er jo ikke morsomt å ta offentlig transport med folk som lukter gammel svette. Men i den andre enden av skalen, så har man de som er sykelig opptatt av å dusje (som den over som må dusje, selv om hen skal trene et par timer etter). Og all sprayiing med masse parfyme æsj. Som allergiker skulle jeg ønske at flere droppet å dusje om morgenen, og i hvert fall at de roet ned på bruk av hårprodukter, parfymerte kremer med mer. Er det virkelig så mange som har problem med nattsvette? Tror det er en del tvangstanker rundt det med å ha "god nok hygiene". Så har jeg selvsagt forståelse for de som må dusje på morgenen fordi de sliter med nattsvette, og jeg vil ikke shame disse. Tar heldigvis ikke buss ofte, bare i verste drittværet på vinteren lar jeg sykkelen stå. Anonymkode: 58a25...d59 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille39 Skrevet 30. mars #73 Del Skrevet 30. mars Nei man trenger faktisk oljene i huden. Og dusjing fører til tørr hud. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #74 Del Skrevet 30. mars Dusjer annenhver dag stort sett, noen ganger går det 3 dager. Vasker med klut under armer osv de dagene jeg ikke dusjer. I perioder hvor jeg trener mye dusjer jeg hver dag (eller hvis det er veldig varmt om sommeren). Anonymkode: ac2a7...043 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #75 Del Skrevet 30. mars Er hjemme hele tiden og singel. Så dusjer annenhver dag, noen ganger 3 hver. Men jeg dusjer alltid før jeg går ut, og er man i forhold hvor man har sex syns jeg man dusjer hver dag. Anonymkode: 2e72b...7ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #76 Del Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 19.46): Ville aldri hatt sex med en person som ikke hadde dusjet på flere dager, men vasket seg med klut. Anonymkode: 4f166...ee3 Ekspander Hva er det du tror dusjen gjør som en klut ikke klarer? Anonymkode: 0599b...77c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #77 Del Skrevet 30. mars Jeg dusjer hver dag, fordi jeg driver med hest og trener hver dag. Hadde stinket om jeg droppet dusj... Men, på videregående når jeg var mye mindre aktiv og nesten kun satt på rommet mitt, så dusjet jeg hver 2-3 dag. Anonymkode: 63f11...c08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #78 Del Skrevet 30. mars Dusjer annen hver dag. Anonymkode: 4db4e...0d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #79 Del Skrevet 30. mars Dusjer og vasker meg selv og håret grundig etter trening og ellers annenhver dag. De andre dagene hopper jeg en rask tur i dusjen og vasker meg på strategiske steder. Anonymkode: 7f0bd...15e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars #80 Del Skrevet 30. mars Man må jo vaske seg hver dag, man svetter jo ila natten. Anonymkode: 21aa3...c38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå