Gå til innhold

Er man uhygienisk hvis man ikke dusjer hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja for vi vet alle at bakterier og virus ikke trives i skitne miljøer sant? 🙄

Anonymkode: 7c263...820

Man blir ikke syk av å ha bakterier eller virus på hel hud. Det er første hvis det finns sår som infiseres at det fører til sykdom. 

Anonymkode: 92ad0...847

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man behøver overhodet ikke å dusje hver dag. Så sant man ikke er svett og skitten. 

I mange år dusjet og vasket håret hver morgen. Det glade vanvidd. Kløende hud og slitt hår er ikke noe jeg noen gang vil gå tilbake til.  Et par ganger i uken er evig nok.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer hver dag, kan ikke se for meg et alternativ som ville fungert i det lange løp. Jeg svetter relativt lite og har beskjedent med kroppsbehåring svetten kan sette seg i, men jeg merker jo selv at etter en lang dag, så lukter det fra under armene, i lysken osv.
Jeg er en sånn som tørker til papiret er hvitt etter å ha gjort nummer to, men må ærlig innrømme at jeg noen gang tar en dusj bare for å være sikker på at jeg er ren i rumpa..
Badekar er jo styr og har ikke mye for seg om man ikke har dusjet først. Klutvask, på en telttur kanskje, men når dusjen er der, så virker det ganske så meningsløst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja for vi vet alle at bakterier og virus ikke trives i skitne miljøer sant? 🙄

Det er sant, men det betyr ikke daglig dusj. Det kan tvert i mot skade hudbarrieren, som gjør at du er mer utsatt for infeksjoner.

Det finnes noe mellom daglig dusj, og ingen dusj. Hva som er optimalt dusjintervall for god helse er individuelt.

Anonymkode: 969b1...8b1

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (Akkurat nå):

Jeg er en sånn som tørker til papiret er hvitt etter å ha gjort nummer to

Eh, finnes det sånne som ikke tørker til papiret er hvitt??🤮

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg dusjer hver dag, noe annet syns jeg er ekkelt. Klutvask er uaktuelt, da kan jeg heller bare hoppe i dusjen å ta litt såpe armhulene og i rumpa. Håret og resten av kroppen vasker jeg 2 ganger i uka. 

Anonymkode: fd111...dfb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skal jeg kun være hjemme kan det gå et par dager uten dusj, men jeg beveger meg ikke ut blant folk uten en dusj kvelden før/om morgenen.  Jeg trener lite pga skade så har lite MÅ dusjer og har ikke fysisk jobb.  Skifter derimot klær med en gang jeg kommer hjem og uansett om jeg dusjer eller ikke så bytter jeg undertøy hver morgen. Lite fan av klutvask.   (er «allergisk» mot kjøkkenkluter) 

Anonymkode: 999f7...7c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei.

Det er mange som ikke ser ut til å forstå hva hygiene er.

Anonymkode: 88311...81d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke nødvendigvis 😊 Jeg dusjer annenhver dag og det holder for meg. Skulle jeg dusjet hver dag, hadde jeg nok tørket inn 😄 Det er jo ikke bra å dusje for mye... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sant, men det betyr ikke daglig dusj. Det kan tvert i mot skade hudbarrieren, som gjør at du er mer utsatt for infeksjoner.

Det finnes noe mellom daglig dusj, og ingen dusj. Hva som er optimalt dusjintervall for god helse er individuelt.

Men nå var eksempelet og utsagnet "Var folk uhygeniske gjennom hele 1900- tallet? Nei, vi var ikke det."

Jo de var de iforhold til hva vi er nå og folk var også sykere og døde tidligere før enn nå. Det er ubestridte faktaopplysninger. Reine forhold og hygienestandar har effekt på helsen vår og folk er reinere og har bedre levestandard nå enn for bare 70 år siden da dusj ikke var vså vanlig i de norske hjem. Det er ingenting å kverulere på engang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man ikke dusjer daglig, så er man nok psykisk syk light. 

Anonymkode: a8876...4e8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men nå var eksempelet og utsagnet "Var folk uhygeniske gjennom hele 1900- tallet? Nei, vi var ikke det."

Jo de var de iforhold til hva vi er nå og folk var også sykere og døde tidligere før enn nå. Det er ubestridte faktaopplysninger. Reine forhold og hygienestandar har effekt på helsen vår og folk er reinere og har bedre levestandard nå enn for bare 70 år siden da dusj ikke var vså vanlig i de norske hjem. Det er ingenting å kverulere på engang.

Det betyr ikke at det utelukkende henger sammen, uten å ta andre forhold i betraktning. Vi har mer allergier nå, som også antas å henge sammen med større renhold.

Ja, man dusjet sjeldnere, man døde tidligere, det betyr ikke at det var hyppiere dusj som førte til økt levealder, selv om hygiene samlet sett har vært et løft for folkehelsa.

Du må se nyanser her, og ikke trekke konklusjoner basert på korrelasjon alene.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har begynt å dusje annenhver dag nå, sparer rundt 300 kw timer i måneden på dette. Jeg jobber endel med å få ned forbruket, og dusj forbruker mye energi. 

Nå er jeg nede i 1100 kw timer i måneden i en stor enebolig. 

Men dusjer etter behov, er det dager det må til, så tar jeg selvfølgelig en ekstra dusj. 

Anonymkode: 0c6b6...f88

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man ikke dusjer daglig, så er man nok psykisk syk light. 

Anonymkode: a8876...4e8

Absolutt ikke. Jeg dusjer ikke hver dag og det er ingenting galt med psyken min 😊

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel ikke det, men selv foretrekker jeg å dusje hver dag. 

Anonymkode: 6c492...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min kan bare glemme at jeg suger han hvis han ikke dusjer hver dag. Han har noen gang prøvd seg på skylle kølla i vann. Men det lukter faktisk litt ekkelt fra lysken hvis han ikke dusjer hver dag, så da er ikke hodet mitt i nærheten av det område med mindre han er ren og pen. Det der kuken i vasken trikset kan han drite i

Anonymkode: f28df...b49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det betyr ikke at det utelukkende henger sammen, uten å ta andre forhold i betraktning. Vi har mer allergier nå, som også antas å henge sammen med større renhold.

Ja, man dusjet sjeldnere, man døde tidligere, det betyr ikke at det var hyppiere dusj som førte til økt levealder, selv om hygiene samlet sett har vært et løft for folkehelsa.

Du må se nyanser her, og ikke trekke konklusjoner basert på korrelasjon alene.

Selvfølgelig henger ting sammen, men det er allmenkunskap å forstå at økt renhold har en positiv effekt på folkehelse. Slumforhold har lite effekt på en god folkehelse. Og under slumforhold kommer også manglende rengjøring og hygiene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man skal egentlig ikke dusje hver dag og huden men man kan bruke en klut og varmt vann ☺️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tror nok heller det er en grunn til at levealderen er gått de siste 100 årene opp og fattigdomssykdommer har vi ikke etter at det å ha en god levestandard og en god hygiene med normalt renhold som dusj muligheter for alle. Det er ikke usunt å dusje seg.

Altså, levealderen økte veldig på siste del av 1800- tallet fordi man oppdaget hygiene, bakterier . Folk begynte og vaske seg på henda før de lagde mat, og badet hver lørdag for og være rene til de skulle i kirken ( egentlig et triks fra myndighetene fordi folk hadde litt vanskelig for og godta ting de ikke så, men de hadde respekt for kirken ) . Sammen med vaksiner , medisiner og hospital gjorde dette mye for levealder , og spesielt barnedødelighet. 
etter det økte levealderen gradvis med nye medisinske funn. Ikke fordi vi gikk fra klutvask / bad til dusj. Du blir ikke dusjet hver dag på eldresenter / bolig / sykehus ? Rart du ikke dør på sykehus med svampvask annenhver dag da? Hvis du tror du vil leve lenge av daglig dusj har du bomma. Vask deg på henda. 
det er ikke usunt og dusje seg, men og dusje ofte er ikke bra for huden heller. 

Anonymkode: df40c...844

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg dusjer 1-2 ganger i uken, og synes strømregningen er ille nok om jeg ikke skal dusje hver dag! 
Vasker med med klut hver dag. 

Anonymkode: 4c645...9e1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...