Gå til innhold

Når ungdommenes rom er så rotete at det blir en stressfaktor for mor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har to unger- en på vgs og en i barneskolealder. 
Her inkluderes de i husarbeid fra tidlig alder. Tenåringen holder orden selv, men får påminnelser om f.eks. kjøkkenutstyr som bør inn i oppvaskmaskinen. 
Jeg har snakka om hvorfor det er viktig å holde det noenlunde rent og ryddig (unngå lukt og skadedyr), og det er innforstått med at ukelønna innebærer ryddig og vasking. 
Syr ikke puter under armene her i gården.

Anonymkode: 89d69...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen middag før kopper og kar er i oppvaskmaskinen, ingen klesvask før klærne er sortert og i skap/skittentøyskurv, ingen penger før man ser gulvet etc. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har 2 barn/unge voksne. 1 er 16 og en er bikket 20. 

Makan til rotete rom skal man lete lenge etter! Ligger klær og stæsj overalt i hauger! Og tomme/halvtomme brusbokser av ymse slag står over alt. Sminke og dritt over alt og blanding av rent og møkkete tøy. + pc, skjermer etc.

Prøver si at det er potensielle brannbomber de rommene de har, men tror ikke de forstår dette. Et par ganger har jeg dratt alt sammen ut av rommene deres og lagt i søppelposer, slik at de må sette innholdet i en og en pose tilbake på plass, men slik orker jeg ikke holde på.

Kjenner dette stresser meg voldsomt! Begynner det brenne inne på et av romma, så vil det spre seg i rekordfart.

Hvordan i all verden få dem til å rydde?

Pappa er ikke i bildet.

Anonymkode: eecfb...633

Ikke betal mobilen, skru av nettet, ikke lag mat, ikke vask klær.

Anonymkode: 95a0c...4d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har to unger- en på vgs og en i barneskolealder. 
Her inkluderes de i husarbeid fra tidlig alder. Tenåringen holder orden selv, men får påminnelser om f.eks. kjøkkenutstyr som bør inn i oppvaskmaskinen. 
Jeg har snakka om hvorfor det er viktig å holde det noenlunde rent og ryddig (unngå lukt og skadedyr), og det er innforstått med at ukelønna innebærer ryddig og vasking. 
Syr ikke puter under armene her i gården.

Anonymkode: 89d69...de3

Jeg gir egentlig blaffen i hvordan de har det på rommene sine, men i alle andre rom, skal det ryddes og eget bad vaskes ukentlig. Men brannfarlig er litt drøyt som TS beskriver.

Nå har guttungen på 18 fått beskjed om å vaske egne klær. Fristende å gjøre det selv, men han trenger å lære rutinger og forstå at han må planlegge litt mer i livet. 

Anonymkode: 95a0c...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk at du ikke har funnet en løsning på dette problemet.

Anonymkode: 9dc73...ad5

Så da har en du løsningen da.

Anonymkode: c9801...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ha det som de vil på eget rom, ikke jeg som oppholder meg der

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har oppdragelsen feilet. Har du ikke lært dem å rydde, bytte på senga, vaske gulvet, vaske bad og kaste søppel??? Det er foreldrenes oppgave å lære barna sine boevne. Tror de det følger rengjøringspersonell med når de flytter ut?? Her må ta tak siden du ikke har lært dem dette.

Anonymkode: 5be22...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt lik i den alderen. Var helt fjern og hadde bomull I hodet. Da jeg flyttet ut som 19-åring hadde jeg det alltid rent og ryddig hjemme hos meg selv. Tror jeg har det renere nå enn min mor har det 😂 Husker jeg kranglet mye med mamma om dette, kan jo skjønne hvorfor. Nå har jeg en 15-åring med ADHD og han trenger MANGE påminnelser om rydding, dusjing, skift av sengetøy osv. Heldigvis er han ikke like rotehue som meg. Hvis det er til noen trøst så går det nok over når de flytter ut, så sant de faktisk vet hvordan de skal vaske. 

Anonymkode: 7f1fd...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukk døren å la dem leve i rotet sitt selv. 

Ikke hent ut skittentøy for dem, det må dem ordne med selv hvis dem ønsker rent tøy osv.

Anonymkode: 87684...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar et lite raid innimellom og rasker med meg skittentøy og matrester/søppel, men øvrig rot får de leve med eventuelt rydde selv. Jeg husker meg selv som tenåring. Jeg så rett og slett ikke rotet, men satte pris på at noen gjorde for meg som jeg gjør for mine tenåringer i dag. Det er fort gjort. 

Anonymkode: a10bb...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Her har oppdragelsen feilet. Har du ikke lært dem å rydde, bytte på senga, vaske gulvet, vaske bad og kaste søppel??? Det er foreldrenes oppgave å lære barna sine boevne. Tror de det følger rengjøringspersonell med når de flytter ut?? Her må ta tak siden du ikke har lært dem dette.

😂😂 bare elsker svar på kg

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir brannfarlig når ting ligger i hauger, tett i tett og generelt er lite oversiktlig.

Flammer flytter seg mer effektivt gjennom papirer og klær enn på en tom og ren flate. Rot kan gjemme ladere og diverse annet som kan ta fyr. 

Det er også større fare for å skade seg dersom det oppstår en krisesituasjon (brann) på natta, det er mørkt og man løper mot døra. Man kan sparke borti, snuble og/eller knekke noe. Man kan også slå seg bevisstløs (skikkelig uflaks der altså).

Hver kveld ryddes gulvet på barnas rom og vi har det ryddig på gulvet i det man kan kalle våre rømningsveier. På kjøkkengulvet er det gjerne både to og tre lastebiler, men ved trappa, i ganger og ved dørene SKAL DET være ryddig og mulig å gå/løpe.

Ts: jeg hadde sagt at dersom de ikke har det ryddig på rommet som inndras mobiler. Eier de fakisk mobilene sine (kjøpt og betalt selv) så ville jeg sagt at soveromsdørene fjernes dersom de ikke rydder. Eldste hadde fått beskjed om å rydde eller flytte. 

Anonymkode: b7f34...c02

Ting ligger i hauger både i skuffer og skap - og i skittentøyskurven. Det blir ikke mer brannfarlig fordi de er samlet. Noe må antenne det også. Regner med det ikke er så store hoardermengder det er snakk om på ungdomsrommene at de ikke kan klyve over det om det skulle komme til å brenne midt på natta. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner deg godt jeg ts, det er ikke bare rot der. Det blir også lukt, at så mange her synes det er helt greit med skittent rom pga man ikke skal sette krav til tenåringer er meg en gåte.

Her kommer det ingen penger til 16 åringen om rommet ikke ser greit ut, det er ikke wifi, heller ikke mulighet med data på telefonen før rommet er greit. Jeg er streng, det var min mor også i dag er jeg takknemlig for det. 

Anonymkode: b0771...8d7

Husk at tenåringer s e r faktisk ikke rot...det er vitenskapelig bevist også!

Anonymkode: 69541...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så enkelt et det ikke!!! Tenåringer s e r faktisk ikke rot...det er bare å google opp så får du bli litt belært!

Anonymkode: 69541...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ryddet rommene til unga her siden de var 6 år. Da var rommet dems ansvar. Fra de  var små ble de lært til ingen mat eller drikke på rommet noe de fortsatt overholder og de er  nå 18 og 20 år. De vet og at skittentøy ska i kurven og ikke på gulvet. De vasker og skifter sengetøy fast hver søndag.

Hvordan de rydder ikle mitt problem.

Anonymkode: a42c0...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke ungdommen som må forandre seg, men du. Du må slutte å henge deg opp i ting som du ikke har noe med. Rommet deres er deres. Hvordan det ser ut bak en lukket dør burde ikke plage deg i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere andre her sier: lukk døra.

Jeg vasker kun klær som har funnet veien til vaskerommet. Mat/drikke på soverom har aldri vært lov her i huset, men jeg tar et raid i kjellerstua hvis det begynner å bli mistenkelig tomt i kjøkkenskapene.

Alle våre kunne vaske klær, støvsuge, vaske gulv, lage en enkel middag og starte oppvaskmaskin da de var 10 år, noe som var til veldig god hjelp da jeg ble alvorlig syk for noen år siden.

Anonymkode: b6131...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du det er brannfarlig? Rot selvantenner sjelden, altså. 

Jeg hadde ikke godtatt manglende boevne fra en på tjue. Det er en voksen, vedkommende kan rote i egen bolig. 

Anonymkode: 91353...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skriver at TS bare skal lukke døra, la det være. Jeg tenker at man kan stille noen få krav til barn og ungdom - og en voksen (!) i dette tilfelle. Her ville de fått beskjed om å rydde rommet sitt en minst gang i uka. Søppel, oppvask og matrester er uakseptabelt. Det er snakk om hygiene som kan gå utover resten av huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De måtte rydde en gang i uka, og hvis de trengte hjelp, så hjalp jeg. 

Anonymkode: 6a0da...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...