Gå til innhold

Når ungdommenes rom er så rotete at det blir en stressfaktor for mor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har 2 barn/unge voksne. 1 er 16 og en er bikket 20. 

Makan til rotete rom skal man lete lenge etter! Ligger klær og stæsj overalt i hauger! Og tomme/halvtomme brusbokser av ymse slag står over alt. Sminke og dritt over alt og blanding av rent og møkkete tøy. + pc, skjermer etc.

Prøver si at det er potensielle brannbomber de rommene de har, men tror ikke de forstår dette. Et par ganger har jeg dratt alt sammen ut av rommene deres og lagt i søppelposer, slik at de må sette innholdet i en og en pose tilbake på plass, men slik orker jeg ikke holde på.

Kjenner dette stresser meg voldsomt! Begynner det brenne inne på et av romma, så vil det spre seg i rekordfart.

Hvordan i all verden få dem til å rydde?

Pappa er ikke i bildet.

Anonymkode: eecfb...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lukk dørene. La være å se inn der. De får bo i rotet.

Anonymkode: 98c3d...ec0

• Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spre noe som ligner muselort rundt i det rommet som er værst 😅

Anonymkode: 44b58...ba2

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har det sett ut her hjemme også men de holder det ryddig nå som de bor for seg selv. Bare lukk døren.

Anonymkode: 07a9f...7da

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Spre noe som ligner muselort rundt i det rommet som er værst 😅

Anonymkode: 44b58...ba2

Fy faen 😂 hadde vært effektivt ja! 

på felleskjøpet får man kjøpt fuglemat som inneholder noen små sorte frø som lett kan forveksles med muselort. Sorter ut og legg inn på rommet… 😂

Anonymkode: b3b6e...a06

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det akkurat likt. Jeg tok er "rydde- raid" på rommet deres innimellom. Da ble de sinte, å påstod jeg ikke hadde noe der inne å gjøre. Mitt hus, mine regler, var mitt svar. Lei en leilighet og gris den ned, så har eier rett til å gå inn, og å få deg kastet ut. Jeg er ikke forpliktet til å la rotter og dyr få ideelle forhold i boligen min. Tenåringene ble etterhvert bedre, og har selv ryddige hjem i dag.

Anonymkode: 650d7...2f1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må få lov til å bestemme over egne rom. Om de vil leve i skitt: vær så god. Du kan sette noen regler, f.eks at de ikke kan samle opp mengder av det som er hele familien sitt (som bestikk, glass og fat), at de må skifte på sengene selv og at de må vaske egne klær. Den dagen det skjer noe der inne som potensielt er farlig for hele familien, da kan du gå inn og gjøre det som må gjøres - som f.eks maurinvasjon. Hvis det er brannfarlig der inne pga skitne klær antar jeg at de bruker skjøteledninger og/eller har frittstående ovner. Fjern disse, monter ovner på vegg og la de enten leve med èn stikkontakt eller spander på et par til om du har råd til elektriker. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 åringen kan du enkelt fortelle at hen har to valg. Enten holde rommet ryddig eller flytte ut. 

Anonymkode: 4934b...021

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes kjent ut.

Har kommet til en slags mellomløsning. Jeg forsøker å ikke mase om rot, men de  ta ut søppel og glass/fat/bestikk. Klær blir ikke vasket med mindre det kommer til skittentøyskurva. De får ikke bruke skjøteledninger og lade på natta.

I teorien fungerer dette greit. I praksis så har jeg likevel en og annen rant fordi jeg blir gal. 

Anonymkode: 764e0...e91

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk at du ikke har funnet en løsning på dette problemet.

Anonymkode: 9dc73...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir du stresset av noe du ikke ser? Rotet er vel bak en lukket dør, i et rom du ikke bruker.

Anonymkode: 4b276...d55

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner deg godt jeg ts, det er ikke bare rot der. Det blir også lukt, at så mange her synes det er helt greit med skittent rom pga man ikke skal sette krav til tenåringer er meg en gåte.

Her kommer det ingen penger til 16 åringen om rommet ikke ser greit ut, det er ikke wifi, heller ikke mulighet med data på telefonen før rommet er greit. Jeg er streng, det var min mor også i dag er jeg takknemlig for det. 

Anonymkode: b0771...8d7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her kommer det ingen penger til 16 åringen om rommet ikke ser greit ut, det er ikke wifi, heller ikke mulighet med data på telefonen før rommet er greit. Jeg er streng, det var min mor også i dag er jeg takknemlig for det. 

Anonymkode: b0771...8d7

Vanskeligere er det ikke. 👍

Å prate ungdommer til fornuft om å holde rommet ryddig eller annet husarbeid er som å snakke til en vegg. 

Penger og tap av goder lytter de veldig godt til. 

Men du må ha ryggrad til å stå på ditt, har du ikke det så ender det som ts. 

Anonymkode: 9dc73...ad5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lukk døra. Skru ned servicenivået ellers. Ikke bli passiv aggressiv, bare sett grenser for hva du utfører av "service". Like blid og hyggelig, men sett grenser.

Når det er sagt: de fleste som hadde sånne ungdomsrom klarer seg fint som voksne. Det er en periode. Har hatt fire ungdommer i hus, den siste er 19 og flytter over sommeren. Kjenner igjen det du sier om sminke og drikkebokser, men her gjøres ting i skippertak, matrester ligger ikke og mugner (det synes hun er ekkelt selv, heldigvis), klær er stort sett i skittentøyet (vet det ligger noen sokker på gulvet der nå), og da blåser jeg i rotet. Velger mine kamper, som med det meste annet. Har blitt folk av alle sammen ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Makan til rotete rom skal man lete lenge etter! Ligger klær og stæsj overalt i hauger! Og tomme/halvtomme brusbokser av ymse slag står over alt. Sminke og dritt over alt og blanding av rent og møkkete tøy. + pc, skjermer etc.

Prøver si at det er potensielle brannbomber de rommene de har, men tror ikke de forstår dette. Et par ganger har jeg dratt alt sammen ut av rommene deres og lagt i søppelposer, slik at de må sette innholdet i en og en pose tilbake på plass, men slik orker jeg ikke holde på.

Kjenner dette stresser meg voldsomt! Begynner det brenne inne på et av romma, så vil det spre seg i rekordfart.

Pappa er ikke i bildet.

Dette må du lære å leve med. Lukk døren og ikke gå inn dit. Og jobb med deg selv.

Anonymkode: fabcf...e2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pappa er ikke i bildet.

Litt sent å lære barn å rydde på rommene når de har bikket 20/16 år. Dette er noe barn må ha inn med morsmelka. 

På tide,å sette hardt mot hardt, den eldste får flytte ut om det ikke begynner å bli mer system på ryddinga. Den yngste får få samme beskjeden, men der må du enten betale eller leve med vedkommende så lenge du har omsorgsansvar, til vgs er ferdig. 

Du får gi klar beskjed om at alt kjøres til søppelstasjonen inne neste uke er slutt. Men da må du la være å komme med tomme trusler, og sette handling bak uttalelsen. 
Ungdommer som drikker så mye brus at der er bokser over alt, hvilken oppdragelse har dem fått? Brus er uheldig å drikke på. 
Så her har du feilet på flere områder. Blir jo og mye insekter av brusbokser som står….så lykke til.

Anonymkode: cfdb9...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smurfebuss skrev (54 minutter siden):

De må få lov til å bestemme over egne rom. Om de vil leve i skitt: vær så god. Du kan sette noen regler, f.eks at de ikke kan samle opp mengder av det som er hele familien sitt (som bestikk, glass og fat), at de må skifte på sengene selv og at de må vaske egne klær. Den dagen det skjer noe der inne som potensielt er farlig for hele familien, da kan du gå inn og gjøre det som må gjøres - som f.eks maurinvasjon. Hvis det er brannfarlig der inne pga skitne klær antar jeg at de bruker skjøteledninger og/eller har frittstående ovner. Fjern disse, monter ovner på vegg og la de enten leve med èn stikkontakt eller spander på et par til om du har råd til elektriker. 

Det blir brannfarlig når ting ligger i hauger, tett i tett og generelt er lite oversiktlig.

Flammer flytter seg mer effektivt gjennom papirer og klær enn på en tom og ren flate. Rot kan gjemme ladere og diverse annet som kan ta fyr. 

Det er også større fare for å skade seg dersom det oppstår en krisesituasjon (brann) på natta, det er mørkt og man løper mot døra. Man kan sparke borti, snuble og/eller knekke noe. Man kan også slå seg bevisstløs (skikkelig uflaks der altså).

Hver kveld ryddes gulvet på barnas rom og vi har det ryddig på gulvet i det man kan kalle våre rømningsveier. På kjøkkengulvet er det gjerne både to og tre lastebiler, men ved trappa, i ganger og ved dørene SKAL DET være ryddig og mulig å gå/løpe.

Ts: jeg hadde sagt at dersom de ikke har det ryddig på rommet som inndras mobiler. Eier de fakisk mobilene sine (kjøpt og betalt selv) så ville jeg sagt at soveromsdørene fjernes dersom de ikke rydder. Eldste hadde fått beskjed om å rydde eller flytte. 

Anonymkode: b7f34...c02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...