Gå til innhold

Filmen som har gjort mest inntrykk på deg?

kamel

Anbefalte innlegg

Katarina1919 skrev (På 2.4.2025 den 17.35):

De urørlige

Jaaa, den er fantastisk!

Og Into the Wild fra 2007.

Anonymkode: 47d0b...470

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tanuki skrev (På 2.4.2025 den 21.23):

vet om minst to filmer med den tittelen, sikter du til den franske?:)

Det er i hvert fall den jeg sikter til :) 

Anonymkode: 47d0b...470

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schindlers list 

The Pianist 

The English Patient 

The Green Mile 

Ikke film men serie: Band of Brothers 

Jeg blir aldri lei WW2 filmer med fokus på holocaust og ghettoene. 

(Avsporing: Om jeg kunne valgt en bok som jeg skulle ønske var filmatisert, hadde det vært Herman Sachnowitz "Det angår også deg"). 

Anonymkode: e25d9...890

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Come and See" av Elem Klimov. Det er en av de mest grusomme filmopplevelsene man kan ha, men samtidig kanskje den som viser krigens brutalitet aller best. Andre filmer som når opp på samme nivå, er "12 Angry Men" og "Schindler's List."

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

American history X, gutten i stripete pyjamas og hotell Rwanda.

Anonymkode: 84ed1...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleepers fra 1997 gjorde også stort inntrykk på meg. Gråt mye når jeg så den første gang. 

Anonymkode: 86217...3c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte tenke en del på dette, men det må faktisk være La Belle Histoire eller En Vakker Historie fra 1992. Den handler om de samme menneskene i to forskjellige tider, denne tiden, og på Jesu tid. Den er helt fantastisk, musikken, historien, skuespillerne, filmatiseringen, alt. Og det er ikke en "kristen" film heller. Den er om kjærlighet mellom ulike individer over tusener av år, og om hvordan hele eksistensen er en eneste, lang, vakker historie.
Men dessverre er den vanskelig å få tak i, ser ut som den finnes nesten bare brukt på DVD. Helt tragisk med en slik film. Har noen her sett den?

Endret av Maia70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maia70 skrev (20 timer siden):

Jeg måtte tenke en del på dette, men det må faktisk være La Belle Histoire eller En Vakker Historie fra 1992. Den handler om de samme menneskene i to forskjellige tider, denne tiden, og på Jesu tid. Den er helt fantastisk, musikken, historien, skuespillerne, filmatiseringen, alt. Og det er ikke en "kristen" film heller. Den er om kjærlighet mellom ulike individer over tusener av år, og om hvordan hele eksistensen er en eneste, lang, vakker historie.
Men dessverre er den vanskelig å få tak i, ser ut som den finnes nesten bare brukt på DVD. Helt tragisk med en slik film. Har noen her sett den?

Åååååå 🙌🏻 jeg skulle jo nettopp til å skrive om den! La belle histoire er min one and only film som virkelig satte seg. Husker jeg leide den helt på måfå en gang på nittitallet, og følte jeg gikk igjennom en personlig utvikling etterpå :D

Andre filmer jeg ikke glemmer, er Down by law og Night on earth av Jim Jarmush og Rosenkrantz and Giuldenstern are dead med Gary Oldman og Tim Roth. 

Anonymkode: d22ea...f1b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så nettopp Blitz på Apple +, veldig fin film om hvordan det var å leve på den tiden. Og hvordan det er å leve fortsatt enkelte steder, høyaktuell med tanke på Ukraina. 

Anonymkode: 69e7f...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Åååååå 🙌🏻 jeg skulle jo nettopp til å skrive om den! La belle histoire er min one and only film som virkelig satte seg. Husker jeg leide den helt på måfå en gang på nittitallet, og følte jeg gikk igjennom en personlig utvikling etterpå :D

Andre filmer jeg ikke glemmer, er Down by law og Night on earth av Jim Jarmush og Rosenkrantz and Giuldenstern are dead med Gary Oldman og Tim Roth. 

Wow, samme her! Den sitter i margen på en måte, den ble en del av meg.

Jeg har sett de to filmene av Jim Jarmush også. Husker ikke så godt Down by Law, men Night on Earth var veldig bra. Den filmen som har gjort mest inntrykk på meg av hans filmer er Dead Man. Den er er en så utrolig morsom, dyp, finurlig, alvorlig, og kan ses som en indre reise også. Rett og slett genial, og kritikerne skjønte ikke bæret av den når den kom, mange slakter den fortsatt, og tror det er en western. Western-miljøet er jo bare det miljøet den foregår i, den kunne like godt foregått i moderne tid i New York, eller i Oslo for den del. Det er hovedpersonen's opplevelser som er filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maia70 skrev (1 time siden):

Wow, samme her! Den sitter i margen på en måte, den ble en del av meg.

Jeg har sett de to filmene av Jim Jarmush også. Husker ikke så godt Down by Law, men Night on Earth var veldig bra. Den filmen som har gjort mest inntrykk på meg av hans filmer er Dead Man. Den er er en så utrolig morsom, dyp, finurlig, alvorlig, og kan ses som en indre reise også. Rett og slett genial, og kritikerne skjønte ikke bæret av den når den kom, mange slakter den fortsatt, og tror det er en western. Western-miljøet er jo bare det miljøet den foregår i, den kunne like godt foregått i moderne tid i New York, eller i Oslo for den del. Det er hovedpersonen's opplevelser som er filmen.

Jaaaa! Dead man er også skikkelig bra👍🏻

Jeg husker nok Down by law aller mest pga at Tom Waits spiller i den, og gjør det veldig bra. Flere artige scener og replikkutvekslinger. I det hele tatt hadde gjengen jeg hang med en veldig tiltrekning til alt Jim Jarmush holdt på med...😂

Men jeg synes det er ordentlig trist at La belle histoire ikke streames noe sted tilgjengelig for oss i Norge😞 Har et stort ønske om å få se den igjen en gang igjen. Er sikker på den gjør vel så stort inntrykk nå

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men jeg synes det er ordentlig trist at La belle histoire ikke streames noe sted tilgjengelig for oss i Norge😞 Har et stort ønske om å få se den igjen en gang igjen. Er sikker på den gjør vel så stort inntrykk nå

Den finnes på DVD på Amazon har jeg sett, men kan ikke sendes til Norge? Kan ikke forstå at filmene hans ikke er mer tilgjengelige, fyren er jo genial. Jeg anbefalte LBH til en venninne for noen år siden, og da kunne man kjøpe en DVD med flere av filmene hans på så det gjorde hun. Men at den ikke kan sendes hit....merkelig. Det finnes eksterne shipping-selskap som man kan sende til, og så få sendt hit, selv har jeg en konto på Jetcarrier som jeg kan bruke til sånt.
Jeg bestilte min på en videokiosk en gang i tiden, jammen glad jeg har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...