Gå til innhold

Folsyre vs methylert folat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest en del mener at metylert er best og at vanlig folsyre kan være litt skummelt. Funksjonell lege mente også dette.

Men noen som vet hvorfor? Hva er evt farlig med vanlig folsyre?

Jeg reagerer merkelig på alt jeg har prøvd av b-vitaminer. Og leste inne på b12foreningen at de anbefaler vanlig folsyre.

de skrev bla at metylerte kunne gi angst osv siden de påvirka nevrotransmittere

jeg føler imidlertid jeg får en slags uro uansety hva slags b vitaminer jeg har prøvd

tanker kunnskap eller erfaring om dette?

Anonymkode: 67ded...3e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har lest en del mener at metylert er best og at vanlig folsyre kan være litt skummelt. Funksjonell lege mente også dette.

Jeg reagerer merkelig på alt jeg har prøvd av b-vitaminer. Og leste inne på b12foreningen at de anbefaler vanlig folsyre.

jeg føler imidlertid jeg får en slags uro uansety hva slags b vitaminer jeg har prøvd

Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvordan du reagerer på folsyre? Jeg har tatt folsyre i flere år samtidig som jeg har ulike plager. Jeg har ikke tenkt på at det kan komme av folsyre, da det er «uskyldig « vitamin.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trenger du Folsyre? Er Folatveridene dine lave? Husk på at kroppen kan bare ta opp begrensede mengder, får den for høye doser så går overskuddet kroppen ikke klarer å ta opp i de tilgjengelige cellene for opptak, overskudd som bare disponeres til bivirkninger. 

Anonymkode: b7c36...198

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trenger du Folsyre? Er Folatveridene dine lave? Husk på at kroppen kan bare ta opp begrensede mengder, får den for høye doser så går overskuddet kroppen ikke klarer å ta opp i de tilgjengelige cellene for opptak, overskudd som bare disponeres til bivirkninger. 

Anonymkode: b7c36...198

Ja har mangel. Derfor jeg må ta.

AnonymBruker
Skrevet
NinaLisa skrev (38 minutter siden):

Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvordan du reagerer på folsyre? Jeg har tatt folsyre i flere år samtidig som jeg har ulike plager. Jeg har ikke tenkt på at det kan komme av folsyre, da det er «uskyldig « vitamin.

Føler på en uro og føler meg rar i hodet… er ikke helt sikker på om det er det som gjør det, men ble veldig sånn av b-kompleks hvertfall 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Føler på en uro og føler meg rar i hodet… er ikke helt sikker på om det er det som gjør det, men ble veldig sånn av b-kompleks hvertfall 

Hvorfor tar du b-kompleks hvis det bare er folat du trenger? Jeg har tatt dette, fungerte veldig fint. 
https://sunkost.no/camette-vitaminb9-folin-450-mcg

Anonymkode: ce235...381

AnonymBruker
Skrevet
NinaLisa skrev (4 timer siden):

Har du sjekket nivåene dine. Har du høyt folat så kan det hindre B12 i å fungere skikkelig så man får mangelsymptomer på B12. 

Anonymkode: 44ad0...008

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du sjekket nivåene dine. Har du høyt folat så kan det hindre B12 i å fungere skikkelig så man får mangelsymptomer på B12. 

Anonymkode: 44ad0...008

Jeg tar b12 sprøyte og nivåene sjekkes med jevne mellomrom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor tar du b-kompleks hvis det bare er folat du trenger? Jeg har tatt dette, fungerte veldig fint. 
https://sunkost.no/camette-vitaminb9-folin-450-mcg

Tok b kompleks en gang før jg hadde folat mangel. Og der er jo anbefalt ta litt b kompleks (jeg er syk generelt), men poenhet var jo reaksjonen på B Vitaminer

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet dette med at vanlig folsyre ikke er bra?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen som vet dette med at vanlig folsyre ikke er bra?

Når jeg prøvde å bli gravid kjøpte jeg metylfolat. Det er den aktive formen av folat og tas lettere opp i kroppen visstnok.
Jeg leste at vanlig folat som de fleste tar er syntetisk framstilt og ikke bra for kroppen.

https://tunmed.school/2016/08/22/feil-informasjon-til-gravide-om-folat/

Anonymkode: 88083...6bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Når jeg prøvde å bli gravid kjøpte jeg metylfolat. Det er den aktive formen av folat og tas lettere opp i kroppen visstnok.
Jeg leste at vanlig folat som de fleste tar er syntetisk framstilt og ikke bra for kroppen.

https://tunmed.school/2016/08/22/feil-informasjon-til-gravide-om-folat/

Anonymkode: 88083...6bf

Ja d jeg har hørt og, men Vet ikke hvorfor? Er det ikke no risiko ved methyleet folat?

b12 foreningen skrev man kunne få angst av det fordi den påvirker nevrotransmittere🤔

men jeg får angst av alt av b vitaminer 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tok b kompleks en gang før jg hadde folat mangel. Og der er jo anbefalt ta litt b kompleks (jeg er syk generelt), men poenhet var jo reaksjonen på B Vitaminer

Poenget er at du kan få i deg vitaminer du ikke trenger, og kanskje får en reaksjon på det. Siden folat er det du mangler, så burde du heller prøve et tilskudd som kun er folat for å se hvordan det går. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Poenget er at du kan få i deg vitaminer du ikke trenger, og kanskje får en reaksjon på det. Siden folat er det du mangler, så burde du heller prøve et tilskudd som kun er folat for å se hvordan det går. 

Prøvd det og

får samme reaksjon på det. Og b12 også.

Tviler på man får overdose av noe av ta den mildeste bkompleks fra nycoplus, etter en time etter inntak..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Prøvd det og

får samme reaksjon på det. Og b12 også.

Tviler på man får overdose av noe av ta den mildeste bkompleks fra nycoplus, etter en time etter inntak..

Nei du får ikke overdose av det. Reaksjonen kan jo være psykosomatisk, eller at du reagerer på noe tilsetningsstoffer.
Jeg reagerer på b-kompleks fra biolife, men har ingen reaksjoner på Omni multivitamin som har flere b vitaminer, hvor noen er i enda høyere doser. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei du får ikke overdose av det. Reaksjonen kan jo være psykosomatisk, eller at du reagerer på noe tilsetningsstoffer.
Jeg reagerer på b-kompleks fra biolife, men har ingen reaksjoner på Omni multivitamin som har flere b vitaminer, hvor noen er i enda høyere doser. 

Ikke psykisk nei. Ikke tilsetning heller. Tåler andre ting med samme…

Er det ingen annen tenkelig årsak for å reagere med «uro og stress» på b vitamin?

AnonymBruker
Skrevet

Men- spørsmålet var egentlig: hva er det som potensielt er farlig med vanlig umetylert folsyre?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke psykisk nei. Ikke tilsetning heller. Tåler andre ting med samme…

Er det ingen annen tenkelig årsak for å reagere med «uro og stress» på b vitamin?

Det kan være psykosomatisk selv om du selv ikke er klar over det. Ta halv dose, og dropp b-kompleks. Hold deg til kun det ene som skal behandles. Spis mat rik på folat. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...