Gå til innhold

Kan jeg sette bolledeig som skal være klare i morgen rundt 11 i kveld?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller blir den helt punktert til i morgen? Har fri og ikke så giret på å stå opp kl 7.

Anonymkode: b897b...99a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit så lenge du setter den kaldt 😊

Anonymkode: d0311...162

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, sett den til kaldheving. 

Anonymkode: 5e1e5...e09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går helt fint.

Anonymkode: 1cc9c...38f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag kald deig, med kun kalde ingredienser, utenom smør om du skal ha det i deigen, det kan vere romtemperert så det blir mykt, dette kutter du opp i biter og elter inn i deigen. 

Dekk til bollen med plast og sett den i kjøleskapet. Du bør ta ut deigen i morgen tidlig, gjerne i 7 tiden, la den stå en time eller to på kjøkkenbenken før du triller ut, så etterhever du som normalt og steker

Anonymkode: 36466...563

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eller blir den helt punktert til i morgen? Har fri og ikke så giret på å stå opp kl 7.

Anonymkode: b897b...99a

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lag kald deig, med kun kalde ingredienser, utenom smør om du skal ha det i deigen, det kan vere romtemperert så det blir mykt, dette kutter du opp i biter og elter inn i deigen. 

Dekk til bollen med plast og sett den i kjøleskapet. Du bør ta ut deigen i morgen tidlig, gjerne i 7 tiden, la den stå en time eller to på kjøkkenbenken før du triller ut, så etterhever du som normalt og steker

Anonymkode: 36466...563

:ler:

Sett deigen, hev den i kjøleskapet og ta den ut når du står opp. Det går helt sikkert fint selv om klokken blir mer enn 7 ;)

Skrevet

Jeg har hatt samme dilemma før, og prøvde med kaldhevet deig. Syns likevel det krevde for lang tid fra jeg måtte stå opp. Deigen må tempereres og trilles og etterheves... blir ikke boller til frokost av sånt.

Så neste gang prøvde jeg samme kaldhevet-oppskrift. Men jeg trillet boller av deigen på kvelden og satt dem til heving ferdig trillet ut. Resultatet ble ok, men ikke så pene boller, de ble litt for flate og brede og satt litt for mye sammen.

Så neste gangen laget jeg "lun" deig, men med lite gjær. Lot den heve/hvile en halvtimes tid før jeg trillet boller. Satt dem litt tettere i en langpanne og penslet litt smeltet smør på sidene av dem. Hevet over nattet i kjøleskapet og ble veldig bra. Smøret gjorde at de var enkle å ta fra hverandre. Og bursdagsbarnet fikk boller til frokost :) 

• Liker 1
Skrevet
Kvist skrev (8 timer siden):

Jeg har hatt samme dilemma før, og prøvde med kaldhevet deig. Syns likevel det krevde for lang tid fra jeg måtte stå opp. Deigen må tempereres og trilles og etterheves... blir ikke boller til frokost av sånt.

Så neste gang prøvde jeg samme kaldhevet-oppskrift. Men jeg trillet boller av deigen på kvelden og satt dem til heving ferdig trillet ut. Resultatet ble ok, men ikke så pene boller, de ble litt for flate og brede og satt litt for mye sammen.

Så neste gangen laget jeg "lun" deig, men med lite gjær. Lot den heve/hvile en halvtimes tid før jeg trillet boller. Satt dem litt tettere i en langpanne og penslet litt smeltet smør på sidene av dem. Hevet over nattet i kjøleskapet og ble veldig bra. Smøret gjorde at de var enkle å ta fra hverandre. Og bursdagsbarnet fikk boller til frokost :) 

Du trenger jo ikke temperere deigen fra kjøleskapet. Jeg tar den ut, triller boller og lar etterheve (noe man bør gjøre uavhengig av metode). Syns faktisk den er enklere å håndtere når den kommer rett fra kjøleskapet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...