Gå til innhold

Dere som ikke har adhd eller autisme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du forstår betydningen av skråblikk, så mente hun det på en humoristisk eller sarkastisk måte. 

Anonymkode: fb0ac...3ec

Jeg fikk ikke skråblikk-delen med meg :ler: 

Anonymkode: d351f...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke autistisk, men jeg kjenner igjen enkelte trekk som jeg også har:

- Jeg kan spise det samme til frokost hver dag i syv-åtte måneder, og fortsatt glede meg til frokosten hver dag.
- Jeg kan sitte og høre samme sang på repeat i 1-2 timer uten å gå lei.
- Jeg blir mer oppslukt i ting jeg liker (filmer, spill osv) enn de alle andre jeg kjenner.
- Jeg takler dårlig forandringer. Som barn reagerte jeg hvis kommunen la ny asfalt på veien, for da forsvant alle de gropene jeg var vant med.
- Jeg er veldig introvert og trenger mye tid for meg selv.
- Jeg blir fort veldig mentalt sliten og lei av folkemengder og større grupper. 

Anonymkode: 437d2...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abra skrev (2 timer siden):

Nei, er aspergermann selv. At det med skråblikk er sarkasme/ironi visste jeg ikke, hvis det var det du insinuerte. 

Jeg insinuerer det ikke. Jeg skrev det i teksten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke autistisk, men jeg kjenner igjen enkelte trekk som jeg også har:

- Jeg kan spise det samme til frokost hver dag i syv-åtte måneder, og fortsatt glede meg til frokosten hver dag.
- Jeg kan sitte og høre samme sang på repeat i 1-2 timer uten å gå lei.
- Jeg blir mer oppslukt i ting jeg liker (filmer, spill osv) enn de alle andre jeg kjenner.
- Jeg takler dårlig forandringer. Som barn reagerte jeg hvis kommunen la ny asfalt på veien, for da forsvant alle de gropene jeg var vant med.
- Jeg er veldig introvert og trenger mye tid for meg selv.
- Jeg blir fort veldig mentalt sliten og lei av folkemengder og større grupper. 

Har du blitt utredet for autisme, siden du vet at du ikke er autistisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri blitt mistenkt overhodet, ikke søsken heller.

Så får vi barn og ALLE - vi snakker mange barn - får diagnoser i de to kategoriene.

Vi sitter under utredningene og bare «det der er pappa 100%» (noe vi alltid har skjønt på et vis uten å kalle det autisme, og mamma sier hun er sikker på egen adhd. Som virkelig gir mening.

Nåe søsken forteller om alt de maskerer er adhd åpenbart, og jeg tror etter egen sønns utredning for autisme at jeg er i grenseland adhd. 

Vi bare gikk under radaren på 60-90tallet fordi vi ikke plaget noen og var gatas skrekk 🤷‍♀️ Sånn er ikke våre barn heller.

Men når ALLE har det, og jeg sitter hele utredningen og bare «men…..det er jo jeg og? Sånn var jeg og som barn/nå» - så…….

Men alt på SoMe gir ikke gjenkjennelse nei. Så det har ikke falt meg inn.

Før sønns utredning. 

Anonymkode: 80991...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du blitt utredet for autisme, siden du vet at du ikke er autistisk? 

Nei, men det har heller aldri vært et spørsmål om det. Jeg har 100% jobb, samboer, venner, og har ingen problemer med sosial omgang og forståelse av kroppspråk, ironi osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nei, men det har heller aldri vært et spørsmål om det. Jeg har 100% jobb, samboer, venner, og har ingen problemer med sosial omgang og forståelse av kroppspråk, ironi osv. 

Man kan være høytfungerende autist i full jobb, og forstå ironi/ha venner. Kjenner en som har to jobber, har samboer og et godt nettverk, men han er absolutt autist. 

Nå sier jeg ikke at du er det i det hele tatt, det var bare for å påpeke at spekteret er veldig stort :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere som ikke har adhd/autisme, og ikke tror dere har det. Kjenner dere dere likevel igjen i de fleste videoer som handler om hvordan mennesker med disse diagnosene har det? 

Jeg har alltid følt meg annerledes, men har ikke klart å forklare eller skjønne hvorfor. Når jeg begynte å se innhold om adhd og senere autisme (og spesielt erfaringene til kvinner med begge diagnosene), var det som om alt falt på plass. 
Jeg har snakket litt med en psykolog, som mener jeg ikke har det. Men kan jeg bare ha innbilt meg alt sammen, og er alle disse tingene noe alle sliter med? Eller kan det hende at jeg ikke klarer å forklare godt nok hva jeg egentlig sliter med? 
Jeg har lest om mange andre diagnoser tidligere, fordi jeg har prøvd å forstå meg selv. Men har ikke kjent meg igjen i noe så mye som jeg gjør nå med adhd og autisme. 

Anonymkode: 1bf81...366

Mener du tiktok videoer da eller….? Eller ordentlige dokumentarer? 

Anonymkode: e4199...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener du tiktok videoer da eller….? Eller ordentlige dokumentarer? 

Anonymkode: e4199...c9c

Begge deler. Har ikke TikTok, men Instagram og Facebook. 

Har selv sett en del YouTube videoer, og dokumentaren Autisme fra innsida. Finnes det andre dokumentarer som er bra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Begge deler. Har ikke TikTok, men Instagram og Facebook. 

Har selv sett en del YouTube videoer, og dokumentaren Autisme fra innsida. Finnes det andre dokumentarer som er bra? 

Og Love on the spectrum, såklart 🥰

Anonymkode: fdb38...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig, veldig mange har trekk man også finner i autisme og ADHD, helt uten at de har det. Men det er ikke å ha ett eller to trekk, eller "litt" som gir en diagnose.. 

På samme måte som at alle kan bli anpusten, uten at det betyr de har astma. 

Fryktelig mange synes det er irriterende å se på bilder som henger skjevt på veggen - uten at det betyr at de har OCD. 

Alle kan være nedstemte - uten at det betyr de er deprimerte. 

Det er hvor sterke trekkene er, hvordan de påvirker deg i hverdagen, og hvor mange du har, som avgjør om du ender opp med en diagnose eller ikke. 

Jeg er autist, men har ikke ADHD. Jeg har mange trekk man finner i ADHD, men ikke nok til at jeg faktisk har det.. 

Anonymkode: 087f2...a59

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man kan være høytfungerende autist i full jobb, og forstå ironi/ha venner. Kjenner en som har to jobber, har samboer og et godt nettverk, men han er absolutt autist. 

Nå sier jeg ikke at du er det i det hele tatt, det var bare for å påpeke at spekteret er veldig stort :) 

Når jeg leser rundt på nett, så virker det som om et av de avgjørende og største kjennetegn på autisme er problemer med sosiale samhandlinger. Det har ikke jeg. Jeg har ikke problemer med nyanser, dialog, øyekontakt, være diplomatisk, forstå den andres tankengang og følelser osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke autisme/asperger, men har en datter som har det.

Jeg er en av dem som kjenner meg igjen i mange av trekkene. Men når jeg ser på min datter, og sammenligner, ser jeg at det er som natt og dag.

Jeg er ikke glad i small-talk og blir sliten av store folkemengder - men jeg klarer å presse meg til å jobbe med saken. Hun blir fysisk dårlig av folkemengder, kan kaste opp, blir helt blek og nesten katatonisk.

Jeg er også sensitiv for lyder (tyggelyder spesielt), men klarer å jobbe med meg selv for å skifte fokus, eller passe på å tygge samtidig med andre slik at det overdøver lyden i hodet mitt. Hun får fullt sammenbrudd av tyggelyder eller klikkelyder med penn, og klarer ikke å være på skolen pga dette.

Jeg har alltid vært faglig sterk og hatt spesialinteresser. Hun har fotografisk minne og kan huske mange hundre tall på rekke.

Jeg liker ikke å møte nye folk, har noen få men gode venner som jeg møter av og til. Hun klarer ikke å ha venner, punktum.

Jeg har en jobb. Trives ikke så godt i den, men i frykt for jobbsøkerprosessen med intervjuer og å selge seg selv, kommer jeg aldri til å bytte. Hun klarer ikke å møte opp på skolen, og jeg forventer at hun ikke kommer til å komme ut i arbeidslivet noen gang, i en vanlig jobb.

Før vi fikk henne tenkte jeg at jeg muligens også hadde aspergers syndrom, men nå ser jeg at jeg slett ikke har det. Jeg er bare en introvert nerd :) 

Anonymkode: d40b8...b56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dere som ikke har adhd/autisme, og ikke tror dere har det. Kjenner dere dere likevel igjen i de fleste videoer som handler om hvordan mennesker med disse diagnosene har det? 

Jeg har alltid følt meg annerledes, men har ikke klart å forklare eller skjønne hvorfor. Når jeg begynte å se innhold om adhd og senere autisme (og spesielt erfaringene til kvinner med begge diagnosene), var det som om alt falt på plass. 
Jeg har snakket litt med en psykolog, som mener jeg ikke har det. Men kan jeg bare ha innbilt meg alt sammen, og er alle disse tingene noe alle sliter med? Eller kan det hende at jeg ikke klarer å forklare godt nok hva jeg egentlig sliter med? 
Jeg har lest om mange andre diagnoser tidligere, fordi jeg har prøvd å forstå meg selv. Men har ikke kjent meg igjen i noe så mye som jeg gjør nå med adhd og autisme. 

Jeg har hørt uttrykket «horoskopdiagnose» bli brukt om adhd og autisme nettopp fordi mange av symptomene er såpass vage og generelle at mange kan kjenne seg igjen i dem. En slags Barnum effekt. Jeg kjenner meg veldig igjen i autisme selv, og har ofte tenkt at slik er det for alle. Er ikke dette noe alle kjenner seg igjen i? Men det er jo ikke det. Bør kanskje legge til at jeg ikke kjenner meg igjen i de tingene som kun går på ADHD. 

Du sier du har snakket med psykolog om dette, men har psykologen erfaring med ADHD og autisme? Ikke minst voksne kvinner med autisme (nå bare antar jeg at du er kvinne og voksen). Min erfaring er at kunnskapen til de fleste er svært mangelfull og ofte basert på gamle fordommer og stereotyper. 

Anonymkode: 3238c...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har hørt uttrykket «horoskopdiagnose» bli brukt om adhd og autisme nettopp fordi mange av symptomene er såpass vage og generelle at mange kan kjenne seg igjen i dem. En slags Barnum effekt. Jeg kjenner meg veldig igjen i autisme selv, og har ofte tenkt at slik er det for alle. Er ikke dette noe alle kjenner seg igjen i? Men det er jo ikke det. Bør kanskje legge til at jeg ikke kjenner meg igjen i de tingene som kun går på ADHD. 

Du sier du har snakket med psykolog om dette, men har psykologen erfaring med ADHD og autisme? Ikke minst voksne kvinner med autisme (nå bare antar jeg at du er kvinne og voksen). Min erfaring er at kunnskapen til de fleste er svært mangelfull og ofte basert på gamle fordommer og stereotyper. 

Anonymkode: 3238c...142

Nei jeg tror ikke at helheten og omfanget med autisme er noe alle kjenner seg igjen i. Man kan ikke tenke at man har autistiske trekk fordi man liker bedre å være alene, ikke liker forandringer, og har sære interesser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...