Gå til innhold

Skal deigen se sånn ut? 🥹

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså.. hver gang jeg baker med tørrgjær så ser den slik ut. Dette er før heving. Man ser jo de gjer-kornene godt i deigen. Jeg ville tenkt at de burde løse seg opp? Har vært innom tanken å blande det ut i litt av væsken på forhånd, men det leser jeg at det i utgangspunktet ikke skal. Men skal det se slik ut da? Blander jeg kun i det tørre så er det ikke nok væske til å løse det opp i blandingen åpenbart. 

IMG_6685.jpeg

Anonymkode: 079a9...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså.. hver gang jeg baker med tørrgjær så ser den slik ut. Dette er før heving. Man ser jo de gjer-kornene godt i deigen. Jeg ville tenkt at de burde løse seg opp? Har vært innom tanken å blande det ut i litt av væsken på forhånd, men det leser jeg at det i utgangspunktet ikke skal. Men skal det se slik ut da? Blander jeg kun i det tørre så er det ikke nok væske til å løse det opp i blandingen åpenbart. 

IMG_6685.jpeg

Ser merkelig ut, ja. 

Anonymkode: 0777f...78e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender deigen min og ser slik ut,men pleier å bli greit produkt når det er stekt uansett😅

Anonymkode: 57fa1...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd at deigen ser slik ut men jeg blander alltid tørrgjær i væsken først.

Anonymkode: 27e03...e39

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er temperaturen på væsken du har i? Og hvor lenge elter du?

Anonymkode: e21c3...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man blander det ut i væsken først, ja. Som skal være ca 37 grader

Anonymkode: 90025...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander alltid gjæren i væsken først. Tipper du ikke elter lenge nok og at du kanskje tilsetter fettet tidlig i bakingen?

Vent med smør eller olje til glutenutviklingen er i gang, da får du bedre resultat.

Anonymkode: 74627...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så veldig merkelig ut. Anbefaler på det sterkeste gjærbakstoppskriftene til Elin Vatnar Nilsen fra Krem.no, de har revolusjonert min gjærbakst. 

Anonymkode: f29f7...ee3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan blande tørrgjær i væsken, men det er jo anbefalt å blande det i det tørre.

Man skal bruke litt høyere temperatur på væsken når man bruker tørrgjær, fordi den blir avkjølt i kontakt med det tørre.

Uansett bør deigen eltes ganske lenge for å få et bra resultat.

Anonymkode: 9be79...059

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du har litt lite væske i og eller deigen for kort. Jeg har alltid tørrgjær i det tørre og opplever aldri dette, men for, den litt utålmodige, sønnen min, skjer dette hvert gang. 

Anonymkode: 8c372...3dd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte oppskriften til punkt og prikke. Samme med en annen oppskrift i går. 

produsent av gjær anbefaler ikke å blande ut i væsken i forkant, men lurer på om jeg skal starte med det. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fulgte oppskriften til punkt og prikke. Samme med en annen oppskrift i går. 

produsent av gjær anbefaler ikke å blande ut i væsken i forkant, men lurer på om jeg skal starte med det. 

ts

Jeg gjør alltid det, ingen problemer. Mine deiger har aldri sett ut som din. 

Anonymkode: 4cea7...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den deigen ser veldig tørr ut, virker som den har for lite væske til å løse opp gjæren. Man kan ikke bare følge oppskriften alltid, fordi vanninnholdet i mel varierer, og i tillegg tørker det ut under lagring. Oppskrifter er en ting, men man må justere mengden vann så det blir passe deig avhengig av melet man har for hånden. 

Anonymkode: e99c6...947

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Man blander det ut i væsken først, ja. Som skal være ca 37 grader

Anonymkode: 90025...bc1

Trenger ikke være 37 grader hvis man elter det lenge nok. Det blir for varm deig hvis man elter lenge etter å ha brukt så varm væske. Letingen gjør nemlig deigen varm. Jeg elter i ca 20 minutt til sammen og bruker kjøleskapskald væske. Da blir deigen god og varm når den er ferdig eltet.

Anonymkode: a7ac2...530

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker kald væske, blander alltid gjæren rett i det tørre, og elter ikke, så helt motsatt av alle her. Har likevel aldri opplevd det der. Bruker ganske lite gjær da, typisk en teskje. 

Jeg bruker eltefrie oppskrifter, så de er altså ganske bløte før heving. Ville derfor testet ut med mer væske (og evnt mer elting hvis oppskriften ikke er eltefri). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 13.15):

IMG_6685.jpeg

Så lenge du opplever at resultatet blir bra så hadde jeg ikke tenkt noe mer på det. 

Anonymkode: 93be8...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men er det gjæren eller kan det være larver/egg i melet? Jeg har aldri opplevd at gjærdeigen min ser sånn ut, uavhengig av hvordan jeg blander i gjæren. 

Anonymkode: 99a30...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...