Gå til innhold

Skal deigen se sånn ut? 🥹

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså.. hver gang jeg baker med tørrgjær så ser den slik ut. Dette er før heving. Man ser jo de gjer-kornene godt i deigen. Jeg ville tenkt at de burde løse seg opp? Har vært innom tanken å blande det ut i litt av væsken på forhånd, men det leser jeg at det i utgangspunktet ikke skal. Men skal det se slik ut da? Blander jeg kun i det tørre så er det ikke nok væske til å løse det opp i blandingen åpenbart. 

IMG_6685.jpeg

Anonymkode: 079a9...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså.. hver gang jeg baker med tørrgjær så ser den slik ut. Dette er før heving. Man ser jo de gjer-kornene godt i deigen. Jeg ville tenkt at de burde løse seg opp? Har vært innom tanken å blande det ut i litt av væsken på forhånd, men det leser jeg at det i utgangspunktet ikke skal. Men skal det se slik ut da? Blander jeg kun i det tørre så er det ikke nok væske til å løse det opp i blandingen åpenbart. 

IMG_6685.jpeg

Ser merkelig ut, ja. 

Anonymkode: 0777f...78e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender deigen min og ser slik ut,men pleier å bli greit produkt når det er stekt uansett😅

Anonymkode: 57fa1...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd at deigen ser slik ut men jeg blander alltid tørrgjær i væsken først.

Anonymkode: 27e03...e39

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er temperaturen på væsken du har i? Og hvor lenge elter du?

Anonymkode: e21c3...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man blander det ut i væsken først, ja. Som skal være ca 37 grader

Anonymkode: 90025...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander alltid gjæren i væsken først. Tipper du ikke elter lenge nok og at du kanskje tilsetter fettet tidlig i bakingen?

Vent med smør eller olje til glutenutviklingen er i gang, da får du bedre resultat.

Anonymkode: 74627...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så veldig merkelig ut. Anbefaler på det sterkeste gjærbakstoppskriftene til Elin Vatnar Nilsen fra Krem.no, de har revolusjonert min gjærbakst. 

Anonymkode: f29f7...ee3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan blande tørrgjær i væsken, men det er jo anbefalt å blande det i det tørre.

Man skal bruke litt høyere temperatur på væsken når man bruker tørrgjær, fordi den blir avkjølt i kontakt med det tørre.

Uansett bør deigen eltes ganske lenge for å få et bra resultat.

Anonymkode: 9be79...059

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du har litt lite væske i og eller deigen for kort. Jeg har alltid tørrgjær i det tørre og opplever aldri dette, men for, den litt utålmodige, sønnen min, skjer dette hvert gang. 

Anonymkode: 8c372...3dd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte oppskriften til punkt og prikke. Samme med en annen oppskrift i går. 

produsent av gjær anbefaler ikke å blande ut i væsken i forkant, men lurer på om jeg skal starte med det. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fulgte oppskriften til punkt og prikke. Samme med en annen oppskrift i går. 

produsent av gjær anbefaler ikke å blande ut i væsken i forkant, men lurer på om jeg skal starte med det. 

ts

Jeg gjør alltid det, ingen problemer. Mine deiger har aldri sett ut som din. 

Anonymkode: 4cea7...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den deigen ser veldig tørr ut, virker som den har for lite væske til å løse opp gjæren. Man kan ikke bare følge oppskriften alltid, fordi vanninnholdet i mel varierer, og i tillegg tørker det ut under lagring. Oppskrifter er en ting, men man må justere mengden vann så det blir passe deig avhengig av melet man har for hånden. 

Anonymkode: e99c6...947

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Man blander det ut i væsken først, ja. Som skal være ca 37 grader

Anonymkode: 90025...bc1

Trenger ikke være 37 grader hvis man elter det lenge nok. Det blir for varm deig hvis man elter lenge etter å ha brukt så varm væske. Letingen gjør nemlig deigen varm. Jeg elter i ca 20 minutt til sammen og bruker kjøleskapskald væske. Da blir deigen god og varm når den er ferdig eltet.

Anonymkode: a7ac2...530

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...