Gå til innhold

Straff for å kjøre med manuell bil med kun automatlappen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hadde ikke vært så redd for kontroll og bot, 8-10-15.000 kr i bot er surere penger men relativt overkommelig for de fleste.

Virkelige problemet er om du er innblandet i ulykke, og forsikringsselskapet går etter deg og krever regress. Dette kan beløpe seg til mange millioner om det blir personskader, og du risikerer å få skylde uansett hendelse iom du ikke har gyldig førerkort og skulle ikke ha kjørt i det hele tatt.

Anonymkode: 3863c...b9a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Enig, og en lærer seg relativt raskt å håndtere manuell girkasse, hvis ikke blir en nå stående der som en dust 😅

Er nok uansett lurt å øve litt med noen som kan dette først 😊

Anonymkode: bf746...790

Selvsagt. Kunne jo vært slik at de som kjører opp med automat får lov å kjøre manuell når de har hatt lappen i 2 år for eksempel. Da er de erfarne nok til å lære seg nye ting samtidig som de håndterer trafikken normalt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dustete sønn som holder på med lappen, sluttet med manuell som han kjører nydelig med, og gikk over til automatisk. Vi har presset på for at han skal ta manuell. Jeg har ikke gitt opp enda. Han mestrer det jo så bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ved en ulykke kan forsikringsselskapet også nekte å dekke skadene,

Da må de kunne sannsynliggjøre at manglende evne til å gire var medvirkende årsak til ulykken.

Eget førerkort for automat var noe sjåførskolene klarte å lobbye seg til for 20 år siden slik at de fikk flere kunder.
Nå møter de seg i døra da de må ha manuelle fossilbiler i tillegg til elektriske.
Når kundegrunnlaget blir lite nok vil det bli svært mye dyrere å gå opp til manuelt. Manuelt førerkort vil bli status.

Anonymkode: 3be09...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
-jk- skrev (2 timer siden):

Selvsagt. Kunne jo vært slik at de som kjører opp med automat får lov å kjøre manuell når de har hatt lappen i 2 år for eksempel. Da er de erfarne nok til å lære seg nye ting samtidig som de håndterer trafikken normalt. 

Og så har vi gode rutiner for dette - da får man med seg en sensor i bilen, også får man et bevis på at man mestrer det. 

Anonymkode: 59342...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (4 timer siden):

Min dustete sønn som holder på med lappen, sluttet med manuell som han kjører nydelig med, og gikk over til automatisk. Vi har presset på for at han skal ta manuell. Jeg har ikke gitt opp enda. Han mestrer det jo så bra. 

Hvis han ikke opplever at han mestrer det bra, så mestrer han det ikke bra. 

og hvorfor kaller du sønnen din DUSTETE? 

Anonymkode: e03ae...375

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis han ikke opplever at han mestrer det bra, så mestrer han det ikke bra. 

og hvorfor kaller du sønnen din DUSTETE? 

Anonymkode: e03ae...375

Han mestrer det helt nydelig. 

Han er ikke dustete, men tok et dustete valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eget førerkort for automat var noe sjåførskolene klarte å lobbye seg til for 20 år siden slik at de fikk flere kunder.
Nå møter de seg i døra da de må ha manuelle fossilbiler i tillegg til elektriske.
Når kundegrunnlaget blir lite nok vil det bli svært mye dyrere å gå opp til manuelt. Manuelt førerkort vil bli status.

Eget for automat var det da jeg kjørte opp for over 30 år siden, da var det folk med fysiske og psykiske handicap som kjørte opp på det. 

Anonymkode: e5f69...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eget førerkort for automatgir ble innført i Norge den 1. januar 2005. Før dette fikk alle som tok førerkort på automatgir en generell førerrett, men fra 2005 ble det innført en begrensning (kode 78) for de som avla førerprøven i en bil med automatgir. Dette betyr at de kun har lov til å kjøre automatgir med sitt førerkort, med mindre de senere tar en oppkjøring i en bil med manuelt gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Juridisk så kjører du ikke kun med førerkort for manuell, du kjører faktisk uten gyldig førerkort. 

Det er som om jeg skulle kjøre motorsykkel uten motorsykkelførerkort. Nytter ikke å si at jeg har mopedlappen og kjørt bil i 20 år 

Anonymkode: b3ab8...626

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (4 timer siden):

Det er bare de til å ta oppkjøring på manuel det så kan de kjøre begge deler, men at de automatisk skal FÅ rett til å kjøre begge deler etter 2år uten oppkjøring blir feil.

Da må det jo bli automatikk i at en som har kjørt opp på traktor og dermed fullført lastsikringskurs og kan kjøre traktor med henger (totalvekt 25000kg) får BE når de kjører opp på bil

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da må de kunne sannsynliggjøre at manglende evne til å gire var medvirkende årsak til ulykken.

De trenger ikke det, nok å vise til at vedkommende kjørte uten gyldig førerkort. 

Om du havner i ulykke på glatt føre med sommerdekk så får du avkortning på forsikringen selv om det ikke nødvendigvis er dekkene som har skylden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du har lappen på automat er det jo bare å ta oppkjøring med manuell

Anonymkode: 324b1...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er så elendig at du må ta automatlappen så må du ikke finne på å kjøre manuell bil. 

Anonymkode: e245f...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg fant også dette svaret da jeg googlet, men syntes svaret var så vagt. Derfor jeg lurte på om noen her visste noe mer konkrekt

Anonymkode: a335a...527

Hvorfor skal du ha noe mere konkret? Har du lappen kun på automat er det straffbart å kjøre med manuell på lik linje som at det er straffbart å kjøre kjøre manuell om du ikke har førerkort og stort mer trenger du ikke å vite.

Anonymkode: f365c...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig bare vært krav om å kjøre opp med manuelt spør du meg. Man bruker litt tid å lære seg det, kjører opp, også kan du kjøpe deg en bil med automatgir hvis det er det du foretrekker🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager, men for en tullete regel. Men man kan altså risikere å miste sertifikatet hvis man kjører bil med manuellgir uten å ha dokumentert at man kan det. Mens jeg, som kjørte opp uten andre biler på veien, langt ute på bygda, langt fra trafikklys, og med en enkel rundkjøring, kan liksom kjøre bil lovlig midt i Oslo, og på flerefelts vei. Vi hadde riktignok en dag bykjøring, og jeg fikk godkjent svippturen på motorveien, men det er definitivt ikke noe jeg vil begi meg ut på på egenhånd.

Anonymkode: 556c8...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du blir tatt for å kjøre en manuell bil med et førerkort som kun tillater automatgir, regnes dette som kjøring uten gyldig førerkort. Dette kan føre til en bot, og størrelsen på boten kan variere avhengig av politidistriktet. I tillegg risikerer du å miste førerkortet. Ved en ulykke kan forsikringsselskapet også nekte å dekke skadene, noe som kan gjøre situasjonen enda dyre

Anonymkode: 59342...e35

Du mister førerkortet for opp til 2 år i tillegg til en stor bot.

Håper det var klart nok.

Anonymkode: c6d8b...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av rein nysgjerrighet: Hva må til og hva koster det å kjøre opp på manuell når man har automat fra før?

Jeg har lappen på manuell så ikke aktuelt for meg, men siden dette virker som om er en problemstilling for flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TinaChristina skrev (16 minutter siden):

Skulle egentlig bare vært krav om å kjøre opp med manuelt spør du meg. Man bruker litt tid å lære seg det, kjører opp, også kan du kjøpe deg en bil med automatgir hvis det er det du foretrekker🤷‍♀️

Folk har mange grunner til å velge automat. Syns ordningen i dag funker fint. Om man syns manuell er kjempelett, får man gjøre det selv og la folk som velger automat få være i fred.

Anonymkode: 2bd34...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirah skrev (5 minutter siden):

Av rein nysgjerrighet: Hva må til og hva koster det å kjøre opp på manuell når man har automat fra før?

Jeg har lappen på manuell så ikke aktuelt for meg, men siden dette virker som om er en problemstilling for flere.

Man trenger kun oppkjøring. Kanskje greit å ta noen kjøretimer også om man ikke har erfaring med giring, men man må ikke gå gjennom hele opplæringen på nytt.

Anonymkode: 2bd34...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...