Gå til innhold

Prøver å bli gravid, ble invitert til Tanzania

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg og samboer planlegger graviditet. Vi hadde egentlig tenkt å begynne å prøve nå, men så fikk vi invitasjon til å bli med til Tanzania på safari-feie i høst. I 10 eller 14 dager. 
Vurderer nå å utsette å prøve til etter turen, samtidig som at jeg tviler på at jeg blir gravid så fort, og vil derfor gjerne begynne å prøve. 
Har bare mensen annenhver måned og syklusen er ganske så tullete. Selv om vi tror at det vil ta lang tid før vi blir gravid, så vil vi ikke risikere noe mtp reise, sykdom og foster. Har derfor noen spørsmål;
Har noen vært gravid i Afrika? Er det trygt? 
Evt. hva er «farene» med det? Og hvor stor er egentlig sannsynligheten for at det blir komplikasjoner/sykdom/skade osv…?

Om noen har så lang/tullete syklus som meg og vil dele erfaringer rundt hvor lang tid det tok for dere å bli gravid, så settes det også stor pris på! 

(Det er 7 måneder siden jeg sluttet på p-piller, og har hatt mensen annenhver måned siden det. Har tatt celleprøve osv, disse har sett helt normale ut)

Anonymkode: 84a0a...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går helt greit å være gravid i Tanzania, men det kan jo hende du blir plaget av kvalme og derfor noe redusert på turen 

Anonymkode: 0a02f...360

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Sydafrika og India (ikke Afrika, men kanskje relevant allikevel) som gravid, og det gikk helt fint. Men jeg tror du skal snakke med egen lege om din situasjon. Det er ikke lett for andre å vurdere din helse. 

Anonymkode: d64a1...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har vært i Sydafrika og India (ikke Afrika, men kanskje relevant allikevel) som gravid, og det gikk helt fint. Men jeg tror du skal snakke med egen lege om din situasjon. Det er ikke lett for andre å vurdere din helse. 

Anonymkode: d64a1...dfc

Takk for svar, så bra at det gikk fint på reise!
Jeg snakker med min lege, og ønsker ikke at noen skal «vurdere» min helse. Jeg er bare interessert i å høre erfaringer fra andre som kanskje er i/har vært i lignende situasjon, og ville derfor legge noe informasjon til grunn 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er  du gravid, eller planlegger å bli gravid, blir du anbefalt å utsette ikke-nødvendige reiser til områder med zika

Kvinner som har oppholdt seg i områder med zika, bør vente 2 måneder etter at de kommer hjem før de blir gravide.  

https://www.helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/zikafeber-zikavirus/

Anonymkode: 76c4f...1d0

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også sjekke opp hvilke vaksiner du trenger og om disse evt. kan tas mens du er gravid. Og om medisin mot malaria kan tas under / under prøving.

Og se ellers reiseråd her:

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_tanzania/id2415554/?expand=factbox2859616

Anonymkode: 32c54...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sluttet på prevensjon i april i fjor og har hatt uregelmessige sykluser på 32-42 dager siden. Mannen reiser en del gjennom jobb, så vi har vel egentlig bare hatt tre faktiske prøveperioder siden, men bestemte oss likevel for å ta en privat utredning. Legen fant «pcos-aktige trekk» ved eggstokkene mine, mange egg som bruker lang tid på å modne, og sa at mest sannsynlig klarer ikke kroppen å slippe et egg, selv om jeg får positive eggløsningstester og mensen. Ble satt på Letrozol og Ovitrelle denne måneden, så krysser fingrene for positiv test snart. 

Sies jo at det kan ta en stund for hormonene fra ppiller forlater kroppen og man får jevn syklus, men jeg er veldig glad jeg sjekket opp i det tidlig :)

Anonymkode: 7bcc8...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket om medisiner mot malaria kan brukes av gravide. Jeg brukte Malarone da jeg reiste dit. Ville ikke anbefalt Lariam selv om det er den norske leger gjerne gir resept på. Mannen min har jobbet lenge i Vest-Afrika og han har hørt forferdelige historier om de som har reagert negativt på Lariam

Anonymkode: 37b4a...ecb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på safari i tanzania i 2019, og vi ventet med å bli gravide til etter den turen. Man sitter i trange biler, kjører på hompete veier, temperaturen varierer veldig, fra nede i landsbyene, til savannene. Det er langt mellom toalettene. Hadde definitivt ikke ønsket å være gravid på den turen. I tillegg ble hele reisefølget dårlige i magen på ett tidspunkt.

Anonymkode: 9b4ef...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker tøft å være gravid mellom uke 7-16 i Tanzania. Ofte er svangerskaps kvalmen verst de ukene. Også er det stor sjanse for matforgiftning. Nå vet ikke jeg noe om akkurat dette området men det kan bli vanskelig å få tak i grovere brød og diverse vi er vant med av frokost og nistemat i Norge. Kjenner en del som tar meg seg flere pakker med havregryn når de drar på tur til Afrika. Det kan bli litt tungt for kroppen i seg selv å justere seg til et annet kosthold. 

ikke for å skremme deg men jeg har hatt hyperemisis i begge mine graviditeter og jeg hadde ikke unnet noen den opplevelsen og så i tillegg reise.

det er mye som kan skje i graviditeten man ikke er forberedt på. Hyperemisis, spontanabort, kroppslige i plager etc. 

Anonymkode: 88383...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...