Gå til innhold

Foreldre som ikke ser våre behov, overta hus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde ikke flyttet overhode.

Nå har de sett seg ut dere som hjelpere, og denne situasjonen blir svært krevende for dere.

Risikoen for gradvis demens og enda større forventninger/utealistiske også er stor.

Hjelp til å pusse opp = de rikker seg ikke.

Vår svigermor hadde samme ønske: at vi kunne jo overta bolig, og kjøpe henne ut for en spesifikk leilighet hun ønsket seg.

Dette hadde blitt mye dyrere for oss enn å kjøpe tilsvarende bolig samme sted. 

Gradvis ble hun sykere, særlig kognitivt - og INGENTING når inn. Så vi får ikke ordnet hjemmetjenester eller noe, for hun er enda samtykkekompetent «nok».

Man risikerer en 10-20 år med svært tunge omsorgsoppgaver når folk er såpass lite realistiske.

Heldigvis har min mor skrevet fremtidsfullmakt, for hun ser jo hvor vanskelig det er blitt med sviger som ikke forstår logikk. 

Og: du har nok HELT rett magefølelse ang søsken. 

Takk nei, ikke flytt barna fra trygge og kjente oppvekstvilkår for å ende med et enormt ansvar (oppussing, renhold, sykepleier any time soon). 

Anonymkode: 4a9ec...2c0

• Liker 4
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er vel en form for trøst at det er vanlig. Hadde bare ikke trodd det om mine foreldre. Søsknene mine sier de forstår foreldrene mine, og at vi ikke kan forvente at de skal flytte så raskt (om 5-6 mnd) og vende om på livet sitt. Samtidig er de veldig interessert i at vi skal flytte til hjemstedet mitt de og. De reiser mye og har mange fritidsaktiviteter, mens vi har små barn og er mye hjemme. De ser nok for seg at vi skal hjelpe en del til, for de har ikke tid, som de selv sier. Føler nesten de har snakket og planlagt dette sammen. 

Anonymkode: 081a2...584

Når du føler dette så sterkt så bør dere bli boende der hvor dere er nå. Du er åpenbart lett å utnytte. Foreldrene dine har tilbudt dere huset i mange år for så å snu på hælen og nekte. Da er det bare å slå rot der hvor dere er. Man kan ikke sette livet på vent og bo i midlertidige løsninger med små barn samtidig som man skal pusse opp gratis for (sviger)foreldre og passe tanteunger i hytt og gevær. Det blir både dyrt, slitsomt og stressende. 

Anonymkode: 84398...d99

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ikke flyttet overhode.

Nå har de sett seg ut dere som hjelpere, og denne situasjonen blir svært krevende for dere.

Risikoen for gradvis demens og enda større forventninger/utealistiske også er stor.

Hjelp til å pusse opp = de rikker seg ikke.

Vår svigermor hadde samme ønske: at vi kunne jo overta bolig, og kjøpe henne ut for en spesifikk leilighet hun ønsket seg.

Dette hadde blitt mye dyrere for oss enn å kjøpe tilsvarende bolig samme sted. 

Gradvis ble hun sykere, særlig kognitivt - og INGENTING når inn. Så vi får ikke ordnet hjemmetjenester eller noe, for hun er enda samtykkekompetent «nok».

Man risikerer en 10-20 år med svært tunge omsorgsoppgaver når folk er såpass lite realistiske.

Heldigvis har min mor skrevet fremtidsfullmakt, for hun ser jo hvor vanskelig det er blitt med sviger som ikke forstår logikk. 

Og: du har nok HELT rett magefølelse ang søsken. 

Takk nei, ikke flytt barna fra trygge og kjente oppvekstvilkår for å ende med et enormt ansvar (oppussing, renhold, sykepleier any time soon). 

Anonymkode: 4a9ec...2c0

Signerer denne. Har selv opplevd på nært hold hvor ufattelig skeptiske, sære og vrange eldre i familien blir. Nekter hushjelp fordi hushjelpen kan robbe dem, må vite. Så da må de fulltidsarbeidende barna deres komme og vaske den stadig mer klisne og forfalte eneboligen i stedet. Handle inn mat for dem, følge dem til legen, alt som går på bekostning av egne småbarn som stadig vekk blir værende i barnehagen til den stenger fordi vrange og krevende besteforeldre må prioriteres.

• Liker 4
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror dere som familie vil ha det best av å bli der hvor dere er. Det er ikke godt å si når foreldrene dine er klare til å flytte. Dette er en prosess som kun de kan bestemme. Det kan ta år og dere kan ikke bo på nåde et annet sted. Det blir for usikkert. En annen ting, det å "ta over" huset kan fort by på konflikter ellers i familien, dersom noen mener at dere får det for en pris som er under det de selv mener er riktig. Mange familiekonflikter har startet på denne måten. De ønsker å få dere nærmere for å få hjelp, er dette noe du ønsker. Det kan bli en evig kilde til konflikt eller at du må gå på akkord med deg selv. 

Jeg aner ut av innlegget ditt og erfaring, at dette kan bli mer jobb enn glede. 

Anonymkode: 1f2f5...e61

• Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får bare være direkte tilbake. Si at nå har de mast i flere år på at dere skal flytte hjem og ta over huset. Dere må ha jobb for å få til det, og har vært på utkikk ganske lenge. Nå er muligheten kommet, og dere kan faktisk få til flyttingen - NÅ. Så enten legger dere en plan for hvordan gjennomføre overtakelse av huset i løpet av året, ellers så blir det ikke noe flytting. Muligheten er her - nå eller aldri. Tenk noen få dager, så snakkes vi. Avslutt samtalen, ikke begi deg ut på noe om og men. La de grunne et par dager, så snakk igjen. 

Vær tydelig og hyggelig og bestemt. Det er ikke aktuelt for dere å flytte uten en klar plan på når dere skal overta huset. Det er ikke aktuelt med noe leiebolig i sannsynligvis flere år. 

Og rent økonomisk vil det ikke være klokt om dere hjelper dem å pusse opp huset før salg med gratis arbeidskraft, da stiger verdien på huset og dere må betale mer for å kjøpe ut søsken. Bedre å pusse opp etter at dere har overtatt. 

Anonymkode: 4c336...ca3

• Liker 8
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får bare være direkte tilbake. Si at nå har de mast i flere år på at dere skal flytte hjem og ta over huset. Dere må ha jobb for å få til det, og har vært på utkikk ganske lenge. Nå er muligheten kommet, og dere kan faktisk få til flyttingen - NÅ. Så enten legger dere en plan for hvordan gjennomføre overtakelse av huset i løpet av året, ellers så blir det ikke noe flytting. Muligheten er her - nå eller aldri. Tenk noen få dager, så snakkes vi. Avslutt samtalen, ikke begi deg ut på noe om og men. La de grunne et par dager, så snakk igjen. 

Vær tydelig og hyggelig og bestemt. Det er ikke aktuelt for dere å flytte uten en klar plan på når dere skal overta huset. Det er ikke aktuelt med noe leiebolig i sannsynligvis flere år. 

Og rent økonomisk vil det ikke være klokt om dere hjelper dem å pusse opp huset før salg med gratis arbeidskraft, da stiger verdien på huset og dere må betale mer for å kjøpe ut søsken. Bedre å pusse opp etter at dere har overtatt. 

Anonymkode: 4c336...ca3

Jeg kan ikke forstå hvorfor TS skal ta med familien sin og flytte til et sted hvor foreldre og søsken allerede nå har rottet seg sammen mot dem. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen hjertelig takk for mange nyttige og kloke svar. Vi kommer ikke til å flytte uten å overta (altså kjøpe) huset. Basta. 

Men ønsker jo å få foreldrene mine på glid. Og hvordan får man dem til å forstå? Det er nå eller aldri.

Jeg hjelper gladelig foreldrene mine hvis jeg har overskudd, men ikke slik at det går utover barna. Da må det bli at vi hjelper dem med flytting, redusering av ting osv. Inviterer dem på middag, er sammen rett og slett.

Noen sier slik egoistisk "lureatferd" er vanlig blandt eldre, så vi må se om vi kan minne dem om hvilken mennesketype de egentlig er....

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det synes jeg ikke er greit. Vi har ett vennepar som flyttet til samme bygd som foreldrene før eldste skulle begynne på skolen, fordi di skulle jo overta huset til hans foreldre. Nå sitter di der i en liten leilighet på sjette året med altfor liten plass. Jeg skjønner ikke at di gidder.. nå er det komt ett hus til salgs som hadde passet di perfekt, men di kan jo ikke gå videre, di skal jo overta foreldrene sitt hus.. 

Anonymkode: 16100...c59

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sært at barnløse søsken tror at dere har mer tid til å hjelpe foreldre enn dem? 

Anonymkode: fb355...08a

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det synes jeg ikke er greit. Vi har ett vennepar som flyttet til samme bygd som foreldrene før eldste skulle begynne på skolen, fordi di skulle jo overta huset til hans foreldre. Nå sitter di der i en liten leilighet på sjette året med altfor liten plass. Jeg skjønner ikke at di gidder.. nå er det komt ett hus til salgs som hadde passet di perfekt, men di kan jo ikke gå videre, di skal jo overta foreldrene sitt hus.. 

Anonymkode: 16100...c59

Dette er frykten vår! Barnas barndom er NÅ! 

Tror mine bollebakende bestemødre fra hinne tider hadde blitt sint på mine foreldre. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er frykten vår! Barnas barndom er NÅ! 

Tror mine bollebakende bestemødre fra hinne tider hadde blitt sint på mine foreldre. 

Hvis poenget er at barna skal ha et barndomshjem så er dere for sent ute mtp flytting siden de allerede er 4 og 9 år. Hvorfor kan dere ikke bli værende? Må jo bli spesielt tøft for den eldste å bytte skolekrets, nærmiljø og venner.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sært at barnløse søsken tror at dere har mer tid til å hjelpe foreldre enn dem? 

Anonymkode: fb355...08a

De har sine liv, med mye reising og "viktig" jobb. Orker ikke diskutere deres livsoppfatning med dem, men ja, det er en merkelig oppfatning...

Men tar du livsløgnen fra et menneske  osv....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis poenget er at barna skal ha et barndomshjem så er dere for sent ute mtp flytting siden de allerede er 4 og 9 år. Hvorfor kan dere ikke bli værende? Må jo bli spesielt tøft for den eldste å bytte skolekrets, nærmiljø og venner.

Hæ? Hvor har du det fra? De er baby og barnehagebarn...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hæ? Hvor har du det fra? De er baby og barnehagebarn...

Beklager, da leste jeg feil. Da har dere naturligvis litt tid fremdeles. Men mtp hvordan egoistiske og spesielle både dine foreldre og søsken høres ut til å være, så forstår jeg ikke hvorfor dere ønsker å flytte nærmere dem. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beklager, da leste jeg feil. Da har dere naturligvis litt tid fremdeles. Men mtp hvordan egoistiske og spesielle både dine foreldre og søsken høres ut til å være, så forstår jeg ikke hvorfor dere ønsker å flytte nærmere dem. 

Jeg syns vel først og fremst synd på mannen din som skal flyttes nærmere en spesiell og krevende svigerfamilie.... 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tusen hjertelig takk for mange nyttige og kloke svar. Vi kommer ikke til å flytte uten å overta (altså kjøpe) huset. Basta. 

Men ønsker jo å få foreldrene mine på glid. Og hvordan får man dem til å forstå? Det er nå eller aldri.

Jeg hjelper gladelig foreldrene mine hvis jeg har overskudd, men ikke slik at det går utover barna. Da må det bli at vi hjelper dem med flytting, redusering av ting osv. Inviterer dem på middag, er sammen rett og slett.

Noen sier slik egoistisk "lureatferd" er vanlig blandt eldre, så vi må se om vi kan minne dem om hvilken mennesketype de egentlig er....

Men før du jobber for å få foreldrene dine på gli, tenk gjennom om det egentlig er noen fordel for dere å flytte i det hele tatt. Er det bedre oppvekstmiljø? Bedre bolig? Bedre økonomi?

Veier eventuelle fordeler opp for ulempene ved å trekke barna og dere opp fra det kjente og potensielt møte urimelige krav fra dine foreldre og søsken? Hva sier magefølelsen?

Om dere som kjernefamilie egentlig har det best der dere er nå, ville jeg ikke argumentert noe mer for å få overta foreldrene dine sin bolig. Legg heller frem at dere da sier fra dere retten til å overta huset. Så kan heller et av søsknene som allerede etablert i området få overta den dagen foreldrene dine føler seg klare. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Hactar skrev (4 minutter siden):

Men før du jobber for å få foreldrene dine på gli, tenk gjennom om det egentlig er noen fordel for dere å flytte i det hele tatt. Er det bedre oppvekstmiljø? Bedre bolig? Bedre økonomi?

Veier eventuelle fordeler opp for ulempene ved å trekke barna og dere opp fra det kjente og potensielt møte urimelige krav fra dine foreldre og søsken? Hva sier magefølelsen?

Om dere som kjernefamilie egentlig har det best der dere er nå, ville jeg ikke argumentert noe mer for å få overta foreldrene dine sin bolig. Legg heller frem at dere da sier fra dere retten til å overta huset. Så kan heller et av søsknene som allerede etablert i området få overta den dagen foreldrene dine føler seg klare. 

Godt poeng. Hva er grunnen til å flytte? Dere kommer åpenbart ikke til å få hjelp med barna, dere kommer tvert imot til å måtte hjelpe dine foreldre med MYE. Hva med din manns familie? Hvor bor de, kan det være et alternativ å flytte til hans barndomstrakter i stedet? 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her er nok det beste å slå fra seg tanken på å flytte. Foreldrene trodde bare de skulle få mer hjelp. Iblant kan det være greit å ha god avstand til foreldre. 

Anonymkode: 20160...759

Det handler jo ikke om det…. De har jo lyst å bo der. Her er de uenige om 1 ting, det har ingenting med situasjoner hvor foreldre-/barnforhold har generelt dårlig forhold! 

Anonymkode: 2799b...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor har de lyst til å flytte til et sted hvor de kommer til å bli brukt som hjelpere til absolutt alt, og hvor hennes foreldres pleiebehov bare kommer til å øke på og øke på? Hva med hans familie, er de mer interessert i åværw sammen med barn og barnebarn fremfor å bare bruke TS m/mann til oppussing? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De forsøkte å lure dere til å flytte til dem så de kan bruke dere som gratis hjelp. Jeg ville ikke ha flyttet tilbake. Jeg ville bodd langt borte.

De kommer ikke til å forstå, de ønsker ikke å forstå. De rett og slett forsøkte å lure dere til å bli gratis hjelp for de. Forkastelig. Bare la de være sure. Ignorer de til de er greie igjen. Men ikke bli lurt en gang til.

Anonymkode: d0da6...ee5

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...