AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:11 #1 Del Skrevet søndag kl 10:11 Foreldrene mine har lenge mast om at jeg, mannen og barna skal flytte til hjemstedet mitt for å ta over huset. Barna våre er deres eneste barnebarn. Søskene mine bor på hjemstedet, de har partner, men forblir nok barnløse. Vi har sagt at vi gjerne flytter hjem, men da må vi ha jobb. Nå har det plutselig blitt en god jobb på mannen min nær hjemstedet mitt og vi sa ifra at vi var klare til å ta over huset, og spurte hvordan de ønsker å gjøre det på en rettferdig måte for søsknene mine. Nå har pipa en annen lyd, de vil plutselig ikke selge huset til oss...ennå. De vil vente til de føler seg klar. Og de snakker om at vi kan hjelpe dem pusse opp og vaske ol. At det skal bli godt med mer hjelp. De trodde nok vi hadde låst oss til å flytte. Vi har sagt at vi ikke flytter om vi ikke skal overta huset når vi flytter. Vi har hverken lyst eller råd til å slite barna gjennom to flytteprosesser på ubestemt tid. De har mast om at vi skal overta huset fordi "de blir jo ikke yngre". De er over 70 år og er relativt friske, men de kjenner selvsagt på alderen. Nå er de sinte på oss fordi vi har "sviktet dem". Altså hvordan få dem til å forstå? Ønsker å ha et godt forhold til foreldrene mine, uansett om vi får overta huset eller blir her vi bor. Har noen opplevd noe slikt? Anonymkode: 081a2...584 4 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:16 #2 Del Skrevet søndag kl 10:16 Mener de at alle skal bo i huset sammen, som en generasjonsbolig? Anonymkode: 7f6ff...435 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:19 #3 Del Skrevet søndag kl 10:19 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 10.16): Mener de at alle skal bo i huset sammen, som en generasjonsbolig? Anonymkode: 7f6ff...435 Ekspander Nei, de tenker vi kan leie et hus/leilighet i nærheten frem til de er klar for å flytte. Anonymkode: 081a2...584 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:20 Populært innlegg #4 Del Skrevet søndag kl 10:20 Her er nok det beste å slå fra seg tanken på å flytte. Foreldrene trodde bare de skulle få mer hjelp. Iblant kan det være greit å ha god avstand til foreldre. Anonymkode: 20160...759 25 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:23 #5 Del Skrevet søndag kl 10:23 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 10.20): Her er nok det beste å slå fra seg tanken på å flytte. Foreldrene trodde bare de skulle få mer hjelp. Iblant kan det være greit å ha god avstand til foreldre. Anonymkode: 20160...759 Ekspander Takk for svar. Ja, vi flytter ikke om vi ikke får overta huset, det er jo det de har mast om i flere år. Jeg skjønner ikke, de er jo de gode snille foreldrene mine. Anonymkode: 081a2...584 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:25 #6 Del Skrevet søndag kl 10:25 Foreldre er og blir foreldre og vil gjerne bestemme en del… og det er veldig krevende. Og tror ikke de selv skjønner hvor krevende dette er for dere. De liker tanken på at dere skal komme hjem, men vil at alt skal skje på deres premisser. Veldig vanlig blindt eldre foreldre dessverre Anonymkode: 91799...779 28 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:27 #7 Del Skrevet søndag kl 10:27 Dere må i allefall ikke flytte uten å overta huset. Det høres utrolig slitsomt ut å bo midlertidig til de skal «bli klare». Jeg har ei venninne i lignende situasjon. Der er alle (svigers og søsken) enige om at venninna mi og mannen skal overta (kjøpe) huset til svigers. De har et barn som begynner på skolen om 1,5 år, så de har ikke så lang tid på seg om de skal unngå skolebytte. Men også her har svigers umulige krav for neste bolig, slik at det drar ut og ut i tid. Utrolig frustrerende for de som jo nå bare bor «på vent» mens de venter på at de gamle skal finne ut av hva de egentlig vil gjøre. Anonymkode: 0bc12...b81 7 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:29 #8 Del Skrevet søndag kl 10:29 Løsningen vet jeg ikke, men som småbarnforelder tenker jeg helt likt som deg. Hadde aldri flyttet uten at jobb og kjøpekontrakt var på plass. Hvis den potensielle jobben gir mannen din betenkningstid så kan du jo gi dine foreldre samme tid. Anonymkode: 7b848...f9a 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:30 #9 Del Skrevet søndag kl 10:30 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 10.19): Nei, de tenker vi kan leie et hus/leilighet i nærheten frem til de er klar for å flytte. Anonymkode: 081a2...584 Ekspander Ja, ikke sant. Det høres både dyrt og upraktisk ut for dere. Skjønner godt at dere holder igjen. Anonymkode: 7f6ff...435 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet søndag kl 10:31 #10 Del Skrevet søndag kl 10:31 De har mast om at dere skal overta huset, men vil ikke at dere skal alikevel. Urimelig 22 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:37 #11 Del Skrevet søndag kl 10:37 Her ville jeg bare sagt ‘vi ønsker ikke å sette livet på vent og bo midlertidig - og aldri vite når vi skal flytte igjen. Det er i tillegg lite økonomisk å leie på ubestemt tid, og ungene må kanskje bytte skoler som kan være krevende for de. Så jeg tror det som passer best for vår familie er å heller slå rot hvor vi er nå, så besøker vi hverandre så ofte det lar seg gjøre’. Synes det er toppen av frekkhet av foreldrene dine å mase og så plutselig forvente at hele din familie skal bo på vent. Men så er det jo slik enkelte blir med alderdom selv om de er snille ellers. Høres nesten ut som de bare er på jakt etter hjelp til ting. Anonymkode: 46a73...54a 27 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:44 #12 Del Skrevet søndag kl 10:44 Da hadde jeg bare sagt at det ikke blir noe flytting likevel. Og så hadde jeg stilt en del spørsmål om hvorfor de velger å avvise når de har mast på dere i flere år og dere endelig har bestemt dere for å gjøre det, og i tillegg funnet jobb. De er urimelige! Anonymkode: 139df...dd4 19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet søndag kl 10:48 #13 Del Skrevet søndag kl 10:48 Da blir det jo ikke noe? De må jo selvfølgelig selv bestemme når de flytter fra huset, men det er jo litt underlig å nevne det og så ikke være klar? Her må dere kommunisere tydelig, tror jeg. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:54 #14 Del Skrevet søndag kl 10:54 Klassiker dette her. Det er vanskelig å for gamle folk å forlate hjemmet sitt. Ikke så rart egentlig, for det blir et tydelig signal på at skrøpelighet og døden står på trappene. Dere får bare vente Anonymkode: d8a0b...232 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:56 #15 Del Skrevet søndag kl 10:56 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 10.25): Foreldre er og blir foreldre og vil gjerne bestemme en del… og det er veldig krevende. Og tror ikke de selv skjønner hvor krevende dette er for dere. De liker tanken på at dere skal komme hjem, men vil at alt skal skje på deres premisser. Veldig vanlig blindt eldre foreldre dessverre Anonymkode: 91799...779 Ekspander Det er vel en form for trøst at det er vanlig. Hadde bare ikke trodd det om mine foreldre. Søsknene mine sier de forstår foreldrene mine, og at vi ikke kan forvente at de skal flytte så raskt (om 5-6 mnd) og vende om på livet sitt. Samtidig er de veldig interessert i at vi skal flytte til hjemstedet mitt de og. De reiser mye og har mange fritidsaktiviteter, mens vi har små barn og er mye hjemme. De ser nok for seg at vi skal hjelpe en del til, for de har ikke tid, som de selv sier. Føler nesten de har snakket og planlagt dette sammen. Anonymkode: 081a2...584 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:00 #16 Del Skrevet søndag kl 11:00 Men i all verden... De kan jo ikke mase om at dere skal overta (med mindre de spesifikt har sagt "i løpet av 2030" feks, og så trekke seg når dere faktisk kan gjennomføre. Da hadde jeg sagt at de må velge... Enten blir det nå, eller så blir det ikke, og da må de slutte å nevne det. De har snakket om det i årevis og trekker seg nå, da hadde jeg rett og slett vært såpass tydelig. Anonymkode: bc3a5...c3f 10 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:05 #17 Del Skrevet søndag kl 11:05 Hvor ska foreldrene bo når dere overtar huset? Skal de kjøpe seg noe nytt for pengene dere betaler for huset? Hvordan er økonomien i dette for den? Mange steder får man ikke kjøpt noe greit for det man får for en gammel enebolig. Anonymkode: c7c6d...c00 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:09 #18 Del Skrevet søndag kl 11:09 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 11.05): Hvor ska foreldrene bo når dere overtar huset? Skal de kjøpe seg noe nytt for pengene dere betaler for huset? Hvordan er økonomien i dette for den? Mange steder får man ikke kjøpt noe greit for det man får for en gammel enebolig. Anonymkode: c7c6d...c00 Ekspander Den eneboligen vil gå for 8-9 mil. De vil sitte godt i det. Men de må jo kjøpe en leilighet. Eventuelt flytte på hytta (et vanlig hus i en kommune ved) ei stund. Anonymkode: 081a2...584 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:21 #19 Del Skrevet søndag kl 11:21 minister-mio skrev (På 30.3.2025 den 10.31): De har mast om at dere skal overta huset, men vil ikke at dere skal alikevel. Urimelig Ekspander Dette. De har jo sviktet dere. Lovet og mast, når dere endelig sier ja, så var det bare tull. Dere vurderte jo flytting fordi de maste om huset. Skjønner godt at dere ikke vil flytte for å leie leilighet og i tillegg bli satt til å pusse opp og ordne alt mulig for dem. I deres hus. Nei bli der dere er. Anonymkode: 09bc1...28c 8 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:22 #20 Del Skrevet søndag kl 11:22 Magefølelsen din forteller deg at både dine foreldre og dine søsken ønsker dere mye nærmere, slik at dere kan hjelpe dem. At du og mannen din i det hele tatt vurderer dette er mer enn jeg klarer å fatte. Sett grenser for dere selv, ellers lærer dere barna deres å bli akkurat like veike som dere. Hadde sagt nøyaktig som en over meg her foreslår: "VI ønsker ikke å sette livet på vent og bo midlertidig - og aldri vite når vi skal flytte igjen. Det er i tillegg lite økonomisk å leie på ubestemt tid, og ungene må kanskje bytte skoler som kan være krevende for de. Så jeg tror det som passer best for vår familie er å heller slå rot hvor vi er nå, så besøker vi hverandre så ofte det lar seg gjøre." Gro en ryggrad....... Anonymkode: 84398...d99 8 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå