Gå til innhold

Er den nye generasjonen med unge voksne, helt hjelpeløse på kjøkkenet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her. Heller ikke jeg kan lage syrnede melkeprodukter. Det er et eksempel for å vise at tidene forandrer seg, og at heller ikke vi er perfekte i våre foreldres øyne.

Spørsmålet er heller om dagens ungdommer, relativt sett, er mer håpløse enn det generasjonen før oss, anså oss å være den gangen vi var unge. Eller om det bare er den samme trenden som fortsetter.

Om man interesserer seg for matlaging eller ikke, så er det slik at mat er et nødvendig gode eller onde man ikke kommer seg unna. Mat må man ha, uansett.

Anonymkode: ad195...c83

Du kan lett lage rømme selv hvis du ønsker si du har 5 dl med fløte som har gått ut på dato. Hell over i en bolle ha i 1 spiseskje med kulturmelk. La stå på benken rør litt 2 ganger om dagen. Løpet av 2 til 3 dager har det tykner og kan putte i kjøleskapet. Og la stå i 2 dager husk fortsett rør og vips har du rømme.

Kan og lage smør av både fløte og rømme

Anonymkode: e5b6d...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil si at mine tenåringsbarn er mer fantasifulle på kjøkkenet enn min mor i 70- årene. Jeg vokste opp med Toro og ellers stort sett mat krydret kun med salt og pepper.

Anonymkode: 52af8...992

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn selv? 

Kjenner ikke igjen mine ungdommer i denne beskrivelsen. De er ikke verdensmestere på kjøkkenet, men kan finne på det ene og det andre fra sitt eget hode eller ting de har sett. 

Anonymkode: 8b96c...2c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det at matkunnskapen er på en nedovergående trend er vel sikkert alle kan være enige i. Jeg vil tro at fra generasjon til generasjon, så har den eldre generasjonen vært skuffet over neste generasjon som ikke tar med de samme tingene videre. 

For eksempel så er det vel ingen, eller få, som driver med separasjon av melkeprodukter og det å lage syrnede melkeprodukter som rømme, yoghurt, kulturmelk og lignende. Det er en forbigått tid. Men samtidig har vi stadig fått tilgang til nye råvarer som tar plassen.

Men, har det nå nådd et bunnivå? Jeg vil påstå at hvis man plukker ut et tilfeldig utvalg av ungdommer fra 18-25 år og setter dem på kjøkkenet med kun rene råvarer og krydre, så vil de ikke klare å få til NOE som helst.

Grunnen til at jeg kom til å tenke på det, er at de virker jo null interessert i mat. Men så plutselig kan de se et eller annet som har gått viralt på tiktok hvor de tenker at "oi dette skal jeg prøve" og butikkhyllene går tom for denne matvaren. Så står de hjemme og svir og brenner, skraper og ødelegger, og for en gangs skyld "lager mat" som om dette var en verdenssensasjon, ved at de kopierer noen steg de har sett via telefonskjermen. Ofte er det bare en enkel bolle eller kake eller noe slikt, med knuste kjeks i, som de da er kjempestolte av. Men den generelle kunnskapen eller interessen for å utforske er helt borte.

Anonymkode: ad195...c83

Det er foreldra sin jobb å oppdra barna på alle plan, det gjelder også å lære dem å lage mat så de klarer seg selv, de må få lære om økonomi, det er foreldra sin jobb å gjøre barna selvstendige. Den eldre generasjon som liker så godt å kritisere generasjonen de oppdro bør kanskje begynne å tenke seg om før de kritiserer, hvis de klarer.

Anonymkode: 83271...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...