Gå til innhold

Er den nye generasjonen med unge voksne, helt hjelpeløse på kjøkkenet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det at matkunnskapen er på en nedovergående trend er vel sikkert alle kan være enige i. Jeg vil tro at fra generasjon til generasjon, så har den eldre generasjonen vært skuffet over neste generasjon som ikke tar med de samme tingene videre. 

For eksempel så er det vel ingen, eller få, som driver med separasjon av melkeprodukter og det å lage syrnede melkeprodukter som rømme, yoghurt, kulturmelk og lignende. Det er en forbigått tid. Men samtidig har vi stadig fått tilgang til nye råvarer som tar plassen.

Men, har det nå nådd et bunnivå? Jeg vil påstå at hvis man plukker ut et tilfeldig utvalg av ungdommer fra 18-25 år og setter dem på kjøkkenet med kun rene råvarer og krydre, så vil de ikke klare å få til NOE som helst.

Grunnen til at jeg kom til å tenke på det, er at de virker jo null interessert i mat. Men så plutselig kan de se et eller annet som har gått viralt på tiktok hvor de tenker at "oi dette skal jeg prøve" og butikkhyllene går tom for denne matvaren. Så står de hjemme og svir og brenner, skraper og ødelegger, og for en gangs skyld "lager mat" som om dette var en verdenssensasjon, ved at de kopierer noen steg de har sett via telefonskjermen. Ofte er det bare en enkel bolle eller kake eller noe slikt, med knuste kjeks i, som de da er kjempestolte av. Men den generelle kunnskapen eller interessen for å utforske er helt borte.

Anonymkode: ad195...c83

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har inntrykk av at de er enten eller. Noen kan mer om mat enn de fleste. Andre tyr til ferdig og halvfabrikat. Men det er med dem som med oss.. de modnes etter hvert .

Anonymkode: f5fa8...ae9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, du kan nok offisielt sette dagens dato som dagens hvor du ble gammel. Og klager på gamle menneskers vis. 

Det har alltid vært vanlig at 18-åringer ikke er gode på matlaging. Må bo alene for å lære det

Anonymkode: b0987...eb0

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært hjemmeværende, slik som min mor var, så hadde jeg hatt mer tid til å interessere meg for å lage yoghurt. 

Men så er det slik at jeg, som min far, må jobbe. Det gjør at jeg har like lite tid og krefter etter jobb til å lage yoghurt. 

Kort oppsummert, jeg velger heller å bruke tiden min på andre ting. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det at matkunnskapen er på en nedovergående trend er vel sikkert alle kan være enige i. Jeg vil tro at fra generasjon til generasjon, så har den eldre generasjonen vært skuffet over neste generasjon som ikke tar med de samme tingene videre. 

For eksempel så er det vel ingen, eller få, som driver med separasjon av melkeprodukter og det å lage syrnede melkeprodukter som rømme, yoghurt, kulturmelk og lignende. Det er en forbigått tid. Men samtidig har vi stadig fått tilgang til nye råvarer som tar plassen.

Men, har det nå nådd et bunnivå? Jeg vil påstå at hvis man plukker ut et tilfeldig utvalg av ungdommer fra 18-25 år og setter dem på kjøkkenet med kun rene råvarer og krydre, så vil de ikke klare å få til NOE som helst.

Grunnen til at jeg kom til å tenke på det, er at de virker jo null interessert i mat. Men så plutselig kan de se et eller annet som har gått viralt på tiktok hvor de tenker at "oi dette skal jeg prøve" og butikkhyllene går tom for denne matvaren. Så står de hjemme og svir og brenner, skraper og ødelegger, og for en gangs skyld "lager mat" som om dette var en verdenssensasjon, ved at de kopierer noen steg de har sett via telefonskjermen. Ofte er det bare en enkel bolle eller kake eller noe slikt, med knuste kjeks i, som de da er kjempestolte av. Men den generelle kunnskapen eller interessen for å utforske er helt borte.

Begge mine ungdommer på 18 og 20 år kan separere melk til fløte, lage rømme osv. Men er nå vokst opp på gård.

Begge klarer å lage spekepølser, kjøttboller osv.

De har vokst opp med å slakte dyr og å bruke hele dyret. 

Ene driver nå å utdanner seg til slakter.

Det burde være mye mer inn å få mat inn i skolen. La de få lov å få hel gris, lam og dele opp dyret å lage mat av det. Partere opp, til biff, steik, karbonade deig osv. Få hel fisk å lære å behandle det.

Er og glad der våres gikk på private skolen fikk alle delta på jakt selv de som ikke kom fra jakt familie. Var hvert år med å slaktet gris og parterte og laget mat av dette.

Anonymkode: e5b6d...1fc

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine sønner er tenåringer, og de lager seg noe hver dag. Har funnet opp egne retter, eksperimenterer med nye retter og råvarer. De vil være med på matbutikken for å finne råvarer jeg vanligvis ikke kjøper. De synes vanlige brødskiver er dødskjedelig, så lager seg heller noe varmt.

Anonymkode: 03648...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel kanskje mest din omgangskrets? 11-åringen min lager ofte middag eller dessert, kun av rene ør og krydder. Lager pasta av egg og mel, kan koke kraft på kraftbein også. Dog har hun ikke lært å partere et slakt enda, men kan filete fisk.

Anonymkode: f2b9c...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. De kan ingenting. De er vokst opp med take away. Fjordland tjener godt om dagen. 

Anonymkode: 131ce...eac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Begge mine ungdommer på 18 og 20 år kan separere melk til fløte, lage rømme osv. Men er nå vokst opp på gård.

Begge klarer å lage spekepølser, kjøttboller osv.

De har vokst opp med å slakte dyr og å bruke hele dyret. 

Ene driver nå å utdanner seg til slakter.

Det burde være mye mer inn å få mat inn i skolen. La de få lov å få hel gris, lam og dele opp dyret å lage mat av det. Partere opp, til biff, steik, karbonade deig osv. Få hel fisk å lære å behandle det.

Er og glad der våres gikk på private skolen fikk alle delta på jakt selv de som ikke kom fra jakt familie. Var hvert år med å slaktet gris og parterte og laget mat av dette.

Anonymkode: e5b6d...1fc

Så fantastisk 👏

Anonymkode: 03648...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat og helse faget har vel ikke vært så prioritert, ikke på min sønn sin skole iallfall. De har laget mat, men opplæringen er mer tilfeldig og med lærere uten kompetanse. 

Selv hadde jeg heimkunnskap med dyktige faglærere som lærte oss alle grunnprinsippene i matlaging. 

Anonymkode: 26a17...f26

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker virkelig ikke tiden min på å lage syrnet melkeprodukter. Så at ungdommen mellom 18 og 25 skal bruke tid på det forstår jeg virkelig godt.

Når det er sagt så har det vel med interessen å gjøre, og det er uavhengig av alder. O

Anonymkode: 08e24...bfe

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og? Mitt tantebarn holder på å utdanne seg til kokk, tanten på 38 kan svi vann. Men jeg har snekret platting blant annet enn til tantebarn.

Jeg har null matinteresse og vil heller se maling tørke enn å lage mat, men jeg er rå god på andre ting. Ingen er god på alt og det burde være helt greit. Jeg har ingen glede eller ønske om å briljere på kjøkkenet og det har med interesse å gjøre, lite med alder.

Anonymkode: 64846...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilogmed besteforeldrene mine lagde aldri yoghurt eller separerte melkeprodukter på kjøkkenet, til tross for at familien på begge sider er veldig interessert i mat og matlaging...

Men jeg opplever det som at de som er 15-25 år i dag er langt mer opptatt av matlaging, enn de som er på min alder, rundt 40 år. De ser på sosiale medier, og får masse inspirasjon fra hele verden til mat de kan lage.

Anonymkode: 4a5e3...ce2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg målgruppen, da jeg er 26🤪 Men de fleste jeg kjenner evner å lage normal hverdagsmat fra bunnen av. Vi vet hvordan en gjærdeig fungerer, vi kan koke kraft, lage hvetemelksjevning og lage mat på slump og følelse. 

Selv om den generelle matkunnskapen går nedover, så bruker også eldre garde stadig mer halv -og helfabrikata. Så har man jo de unge som bare spiser grandis og, men de finnes også blant den eldre garde. Og forhåpentligvis lærer flere å lage mer mat ettersom de blir eldre og mer ansvarlig. 

Ikke minst kan jo dere kanskje ta litt av ansvaret for å ikke ha lært videre generasjon nok om den kunnskapen, matrettene og verdiene dere mener er så viktig å videreføre. 

Anonymkode: 8aeef...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Heller ikke jeg kan lage syrnede melkeprodukter. Det er et eksempel for å vise at tidene forandrer seg, og at heller ikke vi er perfekte i våre foreldres øyne.

Spørsmålet er heller om dagens ungdommer, relativt sett, er mer håpløse enn det generasjonen før oss, anså oss å være den gangen vi var unge. Eller om det bare er den samme trenden som fortsetter.

Om man interesserer seg for matlaging eller ikke, så er det slik at mat er et nødvendig gode eller onde man ikke kommer seg unna. Mat må man ha, uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre på 70 tilhører Toro-generasjonen hvor salt og pepper det eneste krydderet som benyttes. Foruten tacokrydder og kanskje litt chiliflakes om de føler seg spreke.

Min generasjon (35 år) er ganske todelt, men ser mange holder det veldig enkelt her og. 

De på jobben som er rundt 20 har en del matinteresser og tester mye de ser på tiktok osv. 

Så nei, synes egentlig ikke det går så veldig nedover med matkunnskapen. Men nå synes jeg typisk norsk mat med kneipfrokost og fiskeboller er grusomt kjedelig, og akkurat norsk huskost blir det vel mindre og mindre av. 

Anonymkode: 8abee...9ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. Heller ikke jeg kan lage syrnede melkeprodukter. Det er et eksempel for å vise at tidene forandrer seg, og at heller ikke vi er perfekte i våre foreldres øyne.

Spørsmålet er heller om dagens ungdommer, relativt sett, er mer håpløse enn det generasjonen før oss, anså oss å være den gangen vi var unge. Eller om det bare er den samme trenden som fortsetter.

Om man interesserer seg for matlaging eller ikke, så er det slik at mat er et nødvendig gode eller onde man ikke kommer seg unna. Mat må man ha, uansett.

Og mat kan en fint få i seg selv om en ikke er kunnskapsrik eller kreativ på kjøkkenet. Jeg har fint klart det i 20 år og har planer om å fortsette med det de neste 20 årene også. 

Anonymkode: 64846...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at noen fra Toro-generasjonen kommer med et slikt utspill. Nå er det mye mer fokus på mat fra bunnen og farene med ultraprosessert mat enn det har vært de siste 30 årene. At ungdommen hiver seg på mattrender på TikTok er et dårlig argument, og sier lite til ingenting om matkunnskapene til den enkelte.

Anonymkode: cfd36...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenåringer og en ung voksen datter, kjenner meg ikke igjen i det.

De er interessert i matlaging, og lager seg sunn og god mat fra bunnen. Ikke så mye laging av yoghurt, men de er gode til å lage sunne måltider, gjerne vegetariske eller med fisk. 

Jeg vokste opp med mye halvfabrikata og Toro. Synes det snur litt nå. 

Anonymkode: 74066...477

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...