Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg lurte på om det er flere her som har opplevd å bli tatt ut til kontroll hos Skatteetaten? Og i såfall for hva? Og skjer det ofte at man blir tatt ut til kontroll flere ganger tett på hverandre? Noen som har opplevd det? 

Selv ble jeg for noen år siden tatt ut til kontroll etter at jeg begynte med skattepliktig utleie. Jeg ringte før levering av ligningen en del til skatteetaten , for å sikre meg at jeg fører opp ting riktig. I og med at min utleie inkluder strøm og mye annet rart.

Jeg deler også på utleie med ett familiemedlem, så nevnte jeg i forbifarten at jeg ikke tjente noe særlig på min utleie. For meg har utleie vært dårlig business. 

Så ble jeg tatt ut til "tilfeldig" kontroll. Måtte herje og styre med dokumentasjon. Og selv om jeg hadde alt på stell ble jeg veldig stresset og  fysisk dårlig av det. Var redd for å levere ting på feil måte, redd for å ikke finne alt av dokumentasjon osv.  

Det gjorde ikke saken bedre at personen som krevde dokumentasjon dro på ferie. Og at datasystemet til skatteetaten kun tillater ti vedlegg (så ble mye ekstrajobb med å komprimere filene). Så jeg fikk ikke tak i personen, ante ikke om jeg hadde fått levert ting riktig (og fristen for levering var gått ut) -  ventet i ukesvis med en klump i magen. 

Det hører med til historien at det var bevisst ett avvik i regnskapet der jeg faktisk hadde tjent mye MINDRE enn det jeg hadde ført opp først (slik at jeg i utgangspunktet skulle få igjen mer på skatten enn det jeg først førte opp). Dette var noe jeg hadde gjort bevisst, for å være HELT på den sikre siden hvis noe ble undersøkt.

Jeg var litt spent på om skatteetaten ville påpeke dette. I og med at feilen var i min favør og i og med at de går igjennom alt av dokumentasjon. 

Men neeeeida. Hørte ikke ett ord om det.  Fikk bare ett kort brev om at alt var i orden og at de avslutter saken 😡 så jeg vet nå at hvis man gjør en feil som ikke er i deres favør, så vil de fremdeles gi deg ett brev om at alt er riktig. 

Flere her som har blitt tatt ut i kontroll? Og er den kontrollen så "tilfeldig" som de skal ha det til? 

Husker godt at jeg sikkert hørtes både naiv og dum ut i telefonen med dem. Jeg hadde rett og slett ikke greie på så mye. Og jeg tjente som sagt ikke noe særlig på utleie.

Men det de ikke visste er at jeg er veldig nøye på ting. Og at jeg spør og graver, fordi jeg er redd for å gjøre noe feil. Selv om jeg har alt på stell føles det fryktelig ekkelt å bli tatt ut til kontroll. 

Anonymkode: c9a30...609

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tatt ut i etterkant av å ha jobbet i utlandet. De mente nav hadde rapportert inn (?) at jeg hadde høyere inntekt enn jeg egentlig hadde fra dette landet, selv om jeg hadde sendt inn alle papirer. (Dette var et år eller to etter at skattemelding hadde gått gjennom).

Jeg sendte papirene en gang til, og alt var i orden.

Anonymkode: fa5e5...33f

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke blitt tatt ut før, men mistenker at jeg kanskje blir det i år. Når finner man eventuelt ut om man blir det? Er det noe de opplyser om allerede i april? 

Jeg sendte inn skattemeldingen tidlig i år, og får mye i restskatt. Vet også at jeg tidligst får skatteoppgjøret en gang i juni. 

Anonymkode: 9b25d...3bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne visst om man får varsel i forkant av en eventuell kontroll, og om varselet i så fall kommer mens man ennå har tid til å endre skattemeldingen. 

Er jo litt kjedelig hvis man pågripes av politi i løpet av mai en gang, bare fordi man glemte å fylle ut et eller annet småtteri i skattemeldingen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skulle gjerne visst om man får varsel i forkant av en eventuell kontroll, og om varselet i så fall kommer mens man ennå har tid til å endre skattemeldingen. 

Er jo litt kjedelig hvis man pågripes av politi i løpet av mai en gang, bare fordi man glemte å fylle ut et eller annet småtteri i skattemeldingen. 

Man skal varsles om kontroll, ja. Men varselet stenger for endenendringsadgangen for det varselet om kontroll gjelder. Så du kan ikke endre selv om du er varslet, med mindre varslet selv oppfordrer/gir deg adgang til å endre. 

Anonymkode: 6d054...923

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ikke blitt tatt ut før, men mistenker at jeg kanskje blir det i år. Når finner man eventuelt ut om man blir det? Er det noe de opplyser om allerede i april? 

Jeg sendte inn skattemeldingen tidlig i år, og får mye i restskatt. Vet også at jeg tidligst får skatteoppgjøret en gang i juni. 

Nei, jeg ventet i votter og år. Tok mange uker. Også fikk jeg beskjed rett før fellesferien. 

AnonymBruker
Skrevet

Kontroll? Du tenker på en slik type kontroll som gjør at de kommer hjem eller til bedriften din?  Selv fikk jeg bare brev om hva de var interessert i å ha dokumentasjon på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kontroll? Du tenker på en slik type kontroll som gjør at de kommer hjem eller til bedriften din?  Selv fikk jeg bare brev om hva de var interessert i å ha dokumentasjon på. 

Må også føye til at skattemeldingen stod hele tiden åpen for endringer. Men hadde ingenting å endre.  Regner uansett med at det ville ha vært for sent. Versjoner og slike ting er jo datert. 

AnonymBruker
Skrevet

Ble tatt ut til kontroll i 2021. Eneste jeg merket dette på, var at skattepengene som lå forespeilet ikke kom før i oktober, så alt må ha vært greit. 

Anonymkode: 651b8...e09

Skrevet

Jeg ble tatt ut i kontroll. Null stress, men fikk skattepengene først i oktober. 

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (23 minutter siden):

Jeg ble tatt ut i kontroll. Null stress, men fikk skattepengene først i oktober. 

Hva ønsket de å kontrollere? 

AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke helt å skjønne stress-nivået. Gitt at det ikke er giganstiske beløp, vil konsekvensene for deg uansett være veldig lave. Selv om du bevisst snyltet flere 10-talls tusen, ville straffen sannsynligvis bare vært noe tilleggsskatt. 

Anonymkode: cbdc7...f6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klarer ikke helt å skjønne stress-nivået. Gitt at det ikke er giganstiske beløp, vil konsekvensene for deg uansett være veldig lave. Selv om du bevisst snyltet flere 10-talls tusen, ville straffen sannsynligvis bare vært noe tilleggsskatt. 

Anonymkode: cbdc7...f6c

Ja, men jeg liker virkelig ikke slikt. Har nok ett slags barndomstraume som gjør at jeg ikke har lyst til å gjøre noe galt 😅 Pluss at jeg følte meg beskyldt for ting når det skjedde.  Har etter dette fått den samme angsten hvert år. Selv om jeg ikke har gjort noe galt.  Men fint å høre at det kanskje ikke er noen grunn til å stresse. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tatt ut i tilfeldig kontroll et år, men det var bare fint for meg, for jeg hadde glemt å føre opp fradrag som gjorde at jeg fikk igjen masse penger!

Anonymkode: 13375...04b

Skrevet

Hva ønsket de å kontrollere? 

Det sto det ikke, bare at jeg var plukket til kontroll etc. Måtte ikke sende inn noe. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...