AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:00 #1 Del Skrevet søndag kl 09:00 Når tenker jeg ikke på basisvarene i retten som potet, kjøtt, fisk osv.. Men hva du bruker i tillegg for å løfte maten så den blir skikkelig god. Anonymkode: 3dac2...dd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:02 #2 Del Skrevet søndag kl 09:02 Fiskesaus. Altså ikke hvit saus til fiskemåltider, men konsentrert saus av fermentert fisk. Den løfter enhver gryte til et nytt nivå. Anonymkode: 23e72...971 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abra Skrevet søndag kl 09:03 #3 Del Skrevet søndag kl 09:03 MSG 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:04 #4 Del Skrevet søndag kl 09:04 Vegeta Anonymkode: 04292...62a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:07 #5 Del Skrevet søndag kl 09:07 Kraft og fond. Fiskekraft til fiskesuppe etc, kjøtt-/kyllingkraft til alt av pasta, gryter, etc. Grønnsakskraft til supper og annet der det passer best. Bruker mye de flytende flaskene med fond, det gir maten dybde og smak. I tillegg til krydder, hvitløk, og «de fire store»; purre, løk, gulrot og selleri, som er basis for veldig mye mat vi lager. Anonymkode: 4a36a...c30 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:07 #6 Del Skrevet søndag kl 09:07 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kraft og fond. Fiskekraft til fiskesuppe etc, kjøtt-/kyllingkraft til alt av pasta, gryter, etc. Grønnsakskraft til supper og annet der det passer best. Bruker mye de flytende flaskene med fond, det gir maten dybde og smak. I tillegg til krydder, hvitløk, og «de fire store»; purre, løk, gulrot og selleri, som er basis for veldig mye mat vi lager. Anonymkode: 4a36a...c30 «Flytende flasker» ble jo feil, det skulle stå «flasker med flytende fond». Anonymkode: 4a36a...c30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:13 #7 Del Skrevet søndag kl 09:13 Det er jo veldig forskjellig etter hva man lager. Men det er jo ting som fløte, smør (fett generelt), salt og noe buljong som inneholder smaksforsterker som f.eks. MSG. Noen ganger en liten klype sukker eller noe som smaker søtt. Mye av smaken kommer jo også av ingrediensene. Jeg bruker for eksempel finhakket løk i det meste hvor løk passer. Innen grønnsaker har man det man kaller for "de 4 store" som er gulrot, stangselleri, løk og purre. Kombinasjonen av egenskapene til disse, er med på å gi en fyldig og balansert smak. Man trenger ikke store mengder av disse, men om man finhakker det og bruker som en base i saus og supper og slikt, så har man et godt utgangspunkt. Men igjen, vanskelig å gi et generelt svar da det er veldig avhengig av hvilken type mat man lager. Anonymkode: 192d5...61e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:15 #8 Del Skrevet søndag kl 09:15 Glemte å legge til: Syre fra sitron, eddik, lime osv, kan også være en viktig ting for å balansere. Anonymkode: 192d5...61e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:18 #9 Del Skrevet søndag kl 09:18 Alt som heter saus,rømme,dressing osv. Det viktigste er for meg ikke ha tørr mat. Saus er viktigst😅 både på pasta,ris,poteter osv. Anonymkode: 11bd3...3d5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:23 #10 Del Skrevet søndag kl 09:23 Hvilke som helst umami-ingredienser; asparges, parmesan (eller annen ost), sopp, tomat, melk, kjøtt osv. Eller hvis jeg er lat, krydrer jeg med umami-krydderet. Anonymkode: 2a123...f8f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:41 #11 Del Skrevet søndag kl 09:41 Løk og urter Anonymkode: bf1c2...a0e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:41 #12 Del Skrevet søndag kl 09:41 Bruker finhakket gul løk i nesten alt. Ofte hvitløk. Ofte grønne krydderurter tørket eller fersk, spesielt glad i rosmarin. Ofte chilli tørket eller fersk. Glad i pepper. Glad i grønnsaker. En liten fløteskvett løfter ofte. Interessant om de fire store over. Bruker veldig sjeldent stangselleri da det har en litt skarp og merkelig smak for meg, dominerer alt. Purreløk kan jeg bruke, men i praksis blir det nesten alltid vanlig gul løk. Vårløk bruker vi mye mer enn purreløk. Og en gulrot går ofte i tomatbaserte retter sammen med gul løk. Anonymkode: dc2cf...09c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:46 #13 Del Skrevet søndag kl 09:46 Ikke en ingrediens. Men å få riktig steketid og temperatur gjør stor stor forskjell. Anonymkode: 1280e...832 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:46 #14 Del Skrevet søndag kl 09:46 Tid, i en lang rekke retter. At maten er riktig temperert, og lages på lav temperatur over lang tid. Om noe kan langtidsstekes, eller tilberedes i slow cooker, så gjør jeg dette. Det gjelder også tacodeigen til fredagen. Ferske urter. Ikke slike som først har tørket, så står alt for lenge. Sukker/honning, salt, syre. Og unami - ansjos, tomater, sopp, fish sauce, fermentert mat, parmasan, Alltid karamellisere mat som kan karamelliseres. Godt fett. Ekte smør, fløte, god olivenolje. Anonymkode: 0c34d...134 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:47 #15 Del Skrevet søndag kl 09:47 Smakssansen Noen retter blir bedre med litt ekstra hvitløk, andre ikke. Noen retter tilsetter jeg litt ekstra smør, soyasaus, røkt paprika, eller fløte i, mens andre retter blir ødelagt av det. Det viktigste er å smake seg frem, og kjenne etter hva som mangler. Anonymkode: 592d7...6fc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:49 #16 Del Skrevet søndag kl 09:49 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Alt som heter saus,rømme,dressing osv. Det viktigste er for meg ikke ha tørr mat. Saus er viktigst😅 både på pasta,ris,poteter osv. Anonymkode: 11bd3...3d5 Her er jeg motsatt. Saus kamuflerer smaken i skikkelig god mat. Fersk fisk som flaker seg behøver bare litt salt og pepper, og syre. En god steak florentine trenger bare litt olivenolje. Lage skikkelige potetretter i stedet for å bare koke poteter, som igjen må dekkes av saus for å få smak. Når tacogryta har putret gjennom halve dagen, så er denne så balansert og god i seg selv, at salsa og rømme bare ødelegger den gode smaken, og den gjør seg best med kun litt fersk guacemole. Anonymkode: 0c34d...134 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:02 #17 Del Skrevet søndag kl 10:02 Varme retter: Chili Hvitløk Balsamico Rødvinseddik Hvitvinseddik Fløte Creme Fraiche Smør Fersk basilikum Parmesan Chiliflak Kalde retter/ salater: Honning Lime Fersk timian Ristede pinjekjerner Honningristede pekannøtter Desserter/ kaker: Ekte vanilje Espresso Lime Sitron/ sitronskall Revet sjokolade Anonymkode: 1496d...d8c 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:09 #18 Del Skrevet søndag kl 10:09 Vi bruker mye hvitløk og løk, og hvitløkskrydder og hvitløkspepper. Anonymkode: 6eb61...d53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:10 #19 Del Skrevet søndag kl 10:10 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Her er jeg motsatt. Saus kamuflerer smaken i skikkelig god mat. Fersk fisk som flaker seg behøver bare litt salt og pepper, og syre. En god steak florentine trenger bare litt olivenolje. Lage skikkelige potetretter i stedet for å bare koke poteter, som igjen må dekkes av saus for å få smak. Når tacogryta har putret gjennom halve dagen, så er denne så balansert og god i seg selv, at salsa og rømme bare ødelegger den gode smaken, og den gjør seg best med kun litt fersk guacemole. Anonymkode: 0c34d...134 Helt enig, jeg ser ingen grunn til å dynke en god, saftig biff i saus. Om den oppleves tørr uten saus så er den overstekt. Anonymkode: 23e72...971 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet søndag kl 11:55 #20 Del Skrevet søndag kl 11:55 Smaksfull og umamirik. Denne 👇 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå