Gå til innhold

Kan verksted gjøre EU kontroll uten å melde det inn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker egentlig å ta EU kontroll så sent som mulig i forhold til fristen. Så har jeg bil  i 2 mnd om det er for dyrt å fikse den. 
Skal til Sverige og kunne egentlig tenke meg å ta EU kontroll nå, og eventuelt fikse bilen der hvor det er billigere, men da forskyver jeg fristen frem, for å gjøre ferdig eventuelle reparasjoner. Og om jeg bestemmer meg for å ikke reparere så kan jeg risikere å stå uten bil, lenge før jeg virkelig må. 

Hvordan kan jeg finne ut om det er ting å fikse så den slipper igjennom EU kontroll, uten å gjøre en skikkelig kontroll? 

Forstår dere hva jeg mener? 
Si om bremsene er gåen, så skifter jeg bremser. Men vil ikke betale for nye bremser om det viser seg at jeg i tillegg må ha ny katalysator. 

Anonymkode: 643f7...3a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du redd for et bruksforbud? Hvis bilen er så farlig så bør du ikke bruke den.

Hvis ikke er det jo bare å ta en kontroll og se hvilke mangler du får, og så kan du velge hvor du skal reparere bilen.

Hvis du har frist til 1. juni og den blir godkjent etter 1. april så blir den godkjent til 1. juni 2027.

AnonymBruker
Skrevet

Enten misforstår jeg eller du her: Du er klar over at reglene i dag er slik at datoen som står er datoen den skal være godkjent, og ikke en kontrollfrist?

I "gamle dager" var det litt annerledes da du måtte vise bilen innen en gitt dato, og deretter fikk tid på deg til å få ting utbedret. Slik er det altså IKKE nå.

Anonymkode: 93b58...82e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men til det opprinnelige spørsmålet: Ja, du kan selvsagt betale et verksted til å foreta en kontroll tilsvarende EU-kontroll uten at de melder den inn som en EU-kontroll. Altså en "simulert" EU-kontroll. Det er opp til deg.

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Nå er regler endret. Si du har frist 1 juni, så må bilen bli godkjent seinet 1 juni. En får ikke lenger 2 mnd på å rette på ting

AnonymBruker
Skrevet

Svaret er egentlig nei. Tar de denne jobben, blir det registrert. "Simulering" av EU kontroll tror jeg ikke jeg har vært bort i. 

Anonymkode: c7800...37c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Svaret er egentlig nei. Tar de denne jobben, blir det registrert. "Simulering" av EU kontroll tror jeg ikke jeg har vært bort i. 

Da er det jo nærliggende å spørre om du er i bransjen, siden du ikke har vært borti dette? Det er jo null problem å gå til et vanlig bilverksted og si: Jeg vil gjerne betale for at du tar en gjennomgang av bilen min akkurat som om du skulle foretatt en EU-kontroll. Penger er penger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er helt vanlig, og på ingen måte uærlig eller ulovlig.

Ulempen er at man somregel må betale full kontroll begge gangene, og ikke "etterkontroll" på andre gangen. 

AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (12 timer siden):

Er du redd for et bruksforbud? Hvis bilen er så farlig så bør du ikke bruke den.

Hvis ikke er det jo bare å ta en kontroll og se hvilke mangler du får, og så kan du velge hvor du skal reparere bilen.

Hvis du har frist til 1. juni og den blir godkjent etter 1. april så blir den godkjent til 1. juni 2027.

Nei, jeg er ikke urolig for at bilen skal ha noen alvorlige feil og mangler. 
Er vel mest utslipp jeg tenker på. 
Har fått mye ulik info her. Noen sier de kan simulere en EU kontroll, noen sa de ikke kan simulere en EU kontroll.

Jeg spurte verkstedet om jeg kunne ta kontroll nå, de sa ja, men at da blir alle frister forskyver. At jeg har to måneder til utbedring. Jeg kan leve med litt utslipp i to måneder, dreier seg ikke om bremser, hjuloppheng, støtdempere, eller andre kritiske ting. Som er farlig å kjøre med. 

Noen her sa at fristen er fristen for ferdigstilling, ikke det som verkstedet sa. Tror jeg ringer vegvesen i morgen. 

Takk for svar, alle sammen. 

AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (12 timer siden):

Min bil ble ikke godkjent før de skiftet skiltlyset! Overhodet ikke farlig å kjøre.

Anonymkode: a5ede...252

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, jeg er ikke urolig for at bilen skal ha noen alvorlige feil og mangler. 
Er vel mest utslipp jeg tenker på. 
Har fått mye ulik info her. Noen sier de kan simulere en EU kontroll, noen sa de ikke kan simulere en EU kontroll.

Jeg spurte verkstedet om jeg kunne ta kontroll nå, de sa ja, men at da blir alle frister forskyver. At jeg har to måneder til utbedring. Jeg kan leve med litt utslipp i to måneder, dreier seg ikke om bremser, hjuloppheng, støtdempere, eller andre kritiske ting. Som er farlig å kjøre med. 

Noen her sa at fristen er fristen for ferdigstilling, ikke det som verkstedet sa. Tror jeg ringer vegvesen i morgen. 

Takk for svar, alle sammen. 

Fristen for godkjenning er endelig, dvs er fristen 1. Juni så blir den begjært avskiltet hvis den ikke er godkjent 1. Juni.

Hvis den godkjennes de 2 siste månedene før fristen så blir fristen neste gang forlenget tilsvarende. Hvis den blir godkjent 1  april så blir fristen neste gang 1. Juni 2027.

"Tar du hovedkontrollen mindre enn to måneder før fristen  går ut, vil den opprinnelige fristen bli stående som utgangspunkt for neste EU-kontroll. Du finner alltid oppdatert frist for EU-kontroll på vegvesen.no/kontrollfrist."

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/nar-kan-du-ta-eu-kontroll/

"Etterkontroll må skje innen den opprinnelige fristen eller senest to måneder er at EU-kontrollen ble utført. Rettes ikke dette er bilen ulovlig å bruke og du risikerer å bli avskiltet."

https://www.google.no/search?q=frist+eu+kontroll&sca_esv=034baad0715ecaf6&source=hp&ei=NRTqZ_y6A6SxwPAPlLvQiAc&oq=frist+eu&gs_lp=EhFtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1ocCIIZnJpc3QgZXUqAggAMgUQABiABDIFEAAYgAQyBRAAGIAEMgUQABiABDIGEAAYFhgeMgYQABgWGB4yBhAAGBYYHjIGEAAYFhgeSJdCULoJWJQ4cAB4AJABAJgBV6ABsASqAQE4uAEByAEA-AEBmAIIoAKNBagCAMICERAuGIAEGLEDGNEDGIMBGMcBwgIOEC4YgAQYsQMYgwEYigXCAhEQLhiABBjHARiYBRiZBRivAcICCBAAGIAEGLEDwgIFEC4YgATCAgsQABiABBixAxiDAcICCxAuGIAEGNEDGMcBwgIIEAAYgAQYkgPCAgsQABiABBiSAxiKBcICCBAuGIAEGLEDwgIOEAAYgAQYsQMYgwEYigXCAgsQLhiABBixAxiDAcICCxAAGIAEGLEDGMkDmAMDkgcDNy4xoAf_OQ&sclient=mobile-gws-wiz-hp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...