Gå til innhold

Kan dette være begynnende demens?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigerfar har passert 80. Han og svigermor bor en dagstur med bil unna oss. Det betyr at vi ikke ser dem daglig, og gjerne overnatter når vi er der.

Svigerfar har sakte men sikkert de siste fem årene blitt mer og mer «grumpy». Han foretrekker å sitte i godstolen og se på TV. Svigermor får han ikke med seg på noe. Vi har skyldt dette på type dårlig hørsel, vonde ledd og slikt.

Så forteller vår voksne datter at han har tafset på henne. Dette skjedde da hun var på besøk tidligere i vinter. Hun hadde stått på badet, uten låst dør. Han gikk rett inn og kløp henne i rumpa. Han gikk etter henne og ville gi henne en klem når det bare var de to.

Svigerfar har ikke gjort slike ting mot henne tidligere. Men hun syns det var såpass ubehagelig at hun ikke vil besøke besteforeldrene sine. Det skal sies at hun har opplevd en episode på jobb for noen år siden, og dette med bestefaren trigget dette veldig.

Kan det å plutselig ville tafse på barnebarnet sitt være demens? Er det noe jeg bør ta opp med svigermor, eller skal datteren vår bare la være å dra dit?

Mannen kommer til å knekke sammen når jeg forteller det. Han er på jobbreise nå, og dette vil jeg ikke ta over telefon.

Anonymkode: 369a3...dee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo veldig lite informasjon å basere det på da. 

Ja det kan være demens. Kan også ikke være det. Men noe er det jo. 

Har også en eldre i familien som har endret atferd veldig (til det negative), men foreløpig er det ikke påvist demens. Men noe er det. Er ikke alltid lett å finne ut av. Vedkommende har også blitt utredet for om det kan ha vært små slag, men foreløpig er ikke det påvist heller. 

Men dere kan nok være ganske sikre på at det er noe, det er ikke vedkommendes opprinnelige selv på en måte? Men det medfølger ikke nødvendigvis en diagnose. 

AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (2 minutter siden):

Det er jo veldig lite informasjon å basere det på da. 

Ja det kan være demens. Kan også ikke være det. Men noe er det jo. 

Har også en eldre i familien som har endret atferd veldig (til det negative), men foreløpig er det ikke påvist demens. Men noe er det. Er ikke alltid lett å finne ut av. Vedkommende har også blitt utredet for om det kan ha vært små slag, men foreløpig er ikke det påvist heller. 

Men dere kan nok være ganske sikre på at det er noe, det er ikke vedkommendes opprinnelige selv på en måte? Men det medfølger ikke nødvendigvis en diagnose. 

Da vi ikke ses så ofte, så er det jo ikke lett å legge merke til så mye. Han snakker ikke med oss i noe særlig grad. Sitter kun i stolen sin.

Svigerfar og jeg har interessen for politikk til felles. Tidligere kunne vi ha flere spennende diskusjoner, da vi hadde vidt forskjellige syn i enkeltsaker. Nå er han ikke interessert i å snakke en gang. Ikke med meg, ikke med mannen min, ikke med barnebarn. Svigermor sier ikke et vondt ord om han, men det kommer fram at hun syns det er fortvilende at han bare sitter der.

Du har helt rett, NOE er det!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da vi ikke ses så ofte, så er det jo ikke lett å legge merke til så mye. Han snakker ikke med oss i noe særlig grad. Sitter kun i stolen sin.

Svigerfar og jeg har interessen for politikk til felles. Tidligere kunne vi ha flere spennende diskusjoner, da vi hadde vidt forskjellige syn i enkeltsaker. Nå er han ikke interessert i å snakke en gang. Ikke med meg, ikke med mannen min, ikke med barnebarn. Svigermor sier ikke et vondt ord om han, men det kommer fram at hun syns det er fortvilende at han bare sitter der.

Du har helt rett, NOE er det!

Greier han å snakke skikkelig da? En av årsakene til utredning hos vedkommende jeg nevner er nettopp at vedkommende slet med å snakke. Noen håndterer det med å bare slutte å si noe, andre prøver og det blir mer tydelig at vedkommende sliter med tale. 

Dårlig hørsel - har han høreapparat? 

Jeg tenker at det er lurt å involvere lege. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...