Gå til innhold

Hunden vår jager rådyr på eiendommen, hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Ulfberit skrev (42 minutter siden):

Hvordan vil du trene en hund til å gå løs uten å aldri gå løs?

Ikke meg du spurte, men med langline, som flere allerede har foreslått. 

Anonymkode: 56afc...2ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har dere ingen naboer der dere bor? Mener ikke tett på, men såpass nærme at hunden løper over dit? Har selv et hus med en gård et par hundre meter unna. Hunden på gården går helt fritt alltid. Det samme gjør sauene. Det finnes ikke gjerder eller bånd foruten de gjerdene naboene selv setter opp for å slippe å få andres dyr inn på sin eiendom. Kan ikke forstå at det er lov å bare slippe både hunder og sauer løs sånn. Har dere ikke sauene inngjerdet heller?  Hvem plukker opp all dritten etter dyrene og hvem passer på når hunden jager rådyr (og evt annet på ferden)? Hvis dere har naboer kan de vel strengt tatt sette hunden i bånd og kreve at dere henter hunden og følger opp båndtvangen.

Jævla irriterende når lover og regler bare gjelder andre og ikke en selv.

Anonymkode: c6247...8b9

Nærmeste nabo er 2 km unna, vi har virtual fence på sauene.  Hunden går aldri lenger unna enn litt inn i skogen rett ved huset. Løper heller ei til naboen, det er jo veldig langt unna

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke meg du spurte, men med langline, som flere allerede har foreslått. 

Anonymkode: 56afc...2ff

Ja det brukes aktivt, men hunden forstår jo også når den er koblet eller ei, må jo derfor iblant øve løst, går jo stort sett veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har misforstått båndtvang. Har du ikke kontroll på hunden skal du ha den i bånd. 

Det er lov å bruke hodet 

Anonymkode: 30fb7...0c1

Riktig og det gjelder hele året! 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å trene hunder til "trigger = cues". Altså at synet av vilt blir et signal på at hunden skal løpe tilbake til deg. 

Krever en del kunnskap, veldig gode belønninger/forsterker og tilrettelegging i form av langline. 

Inntil du har kommet så langt er det fullstendig uansvarlig å ha hunden løs. Loven er tydelig på at har du ikke kontroll på hunden din skal være i bånd eller forsvarlig inngjerdet. 

Fra tirsdagen av er det båndtvang uansett, så da har du jo noe å trene på frem til høsten. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadyGrey skrev (2 minutter siden):

Det er mulig å trene hunder til "trigger = cues". Altså at synet av vilt blir et signal på at hunden skal løpe tilbake til deg. 

Krever en del kunnskap, veldig gode belønninger/forsterker og tilrettelegging i form av langline. 

Inntil du har kommet så langt er det fullstendig uansvarlig å ha hunden løs. Loven er tydelig på at har du ikke kontroll på hunden din skal være i bånd eller forsvarlig inngjerdet. 

Fra tirsdagen av er det båndtvang uansett, så da har du jo noe å trene på frem til høsten. 

Absolutt!👍  får prøve å finne noe vilt med langline og trene aktivt på innkalling. Er jo ikke lett og ha vilt og trene på, men kan jo prøve i skumringen når de er mest aktive .

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulfberit skrev (Akkurat nå):

Absolutt!👍  får prøve å finne noe vilt med langline og trene aktivt på innkalling. Er jo ikke lett og ha vilt og trene på, men kan jo prøve i skumringen når de er mest aktive .

Du kan kanskje bruke ferske spor til å trene såkalt "sladretrening". 

Da får du en hund som kommer tilbake til deg bare ved lukten av vilt før dere eventuelt går rett på de. Og du vil da ha mulighet til å koble hunden. 

Anbefaler boka Hunting Together av Simone Mueller. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadyGrey skrev (11 minutter siden):

Du kan kanskje bruke ferske spor til å trene såkalt "sladretrening". 

Da får du en hund som kommer tilbake til deg bare ved lukten av vilt før dere eventuelt går rett på de. Og du vil da ha mulighet til å koble hunden. 

Anbefaler boka Hunting Together av Simone Mueller. 

Intressant! Hørt om denne boken før, skal jammen sjekke det ut👍 tusen takk for konstruktive tips!🙏

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulfberit skrev (3 timer siden):

Hva mener du med det? At jeg aldri burde hatt hund?😂 jeg har trent hunden min så han kan gå løs uten å oppsøke mennesker og hunder, eller katter.

nå ønsker jeg å få kontroll på interessen for vilt, slik at han kan oppleve mer frihet.

jeg bruker som regel bånd, men de gangene jeg går løs går det veldig greit, utenom noen få hendelser som bekreftet at han har jaktlyst.

jeg syns jeg har fått mye hat i denne tråden, poenget mitt er å få tips slik at han kan være løs under kontroll, derav en sikrere innkalling.

jeg har ingen problemer med å gå med han løs i byen en travel dag for eksempel.

syns du fortsatt jeg ikke skulle hatt hund?

jeg syns fler bør trene hundene sine til å kunne oppleve frihet, det er det en hund er skapt for, ikke være i bånd.

men jeg kommer til å ha han i bånd mer frem til jeg får det under kontroll. 😊 nei det er ikke ett trolle innlegg, det er ett innlegg med ønske om tips, for å kunne gi hunden det beste liv, som den fortjener!

Van skal ikke være løs. Er det så vanskelig å forstå? Du kan aldri stole 100% på en hund.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulfberit skrev (8 timer siden):

Så du ønsker å skremme livet av de ville dyrene fordi du skal "trene" hunden din?

Endret av Honey Dew
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (22 minutter siden):

Van skal ikke være løs. Er det så vanskelig å forstå? Du kan aldri stole 100% på en hund.

Hvis jeg trener min hund til å kalle av rådyr, så kommer jeg til å ha han masse løs. Har du hund? Er de aldri løse?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (24 minutter siden):

Så du ønsker å skremme livet av de ville dyrene firdi du skal "trene" hunden din?

Hvordan skal han skremme livet av dem hvis han er i langline? Ja jeg ønsker å finne vilt, for å trene han til å kalle av det, så han kan oppleve mer frihet i fremtiden?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulfberit skrev (8 timer siden):

Er klar over båndtvangsregler, men hunden min oppsøker ikke folk eller andre hunder. Jeg har aldri sett han jager dyr tett, men kan følge luktene/sporene. 

Jeg hadde ikke hatt han løs om jeg hadde sett han løper tett oppi dyra, men han er mer interessert i lukten/spor.

han plager derfor ikke vilt eller andre mennesker og dyr i den forstand.

Ulfberit skrev (11 timer siden):

Han oppsøker ikke andre hunder eller folk, men liker å spore opp vilt. Jeg ønsker tips til å få en sikrere innkalling på dette.

hvordan er det plagsomt for deg? Hvis min hund ikke oppsøker deg?

Nei du kan tydeligvis ikke reglene for båndtvang, for båndtvangen er ikke der for å skjerme andre mennesker og hunder fra din hund.Båndtvangen er nettopp for skjermedyr i det ville fra hunden. Så du er vel et klassisk eksempel på at det ikke er alle som burde skaffe seg dyr.

og hvorfor skriver du innlegg både med anonym og brukernavn. Du vet det er i strid med gruppereglene?

Anonymkode: 85a27...02e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei du kan tydeligvis ikke reglene for båndtvang, for båndtvangen er ikke der for å skjerme andre mennesker og hunder fra din hund.Båndtvangen er nettopp for skjermedyr i det ville fra hunden. Så du er vel et klassisk eksempel på at det ikke er alle som burde skaffe seg dyr.

og hvorfor skriver du innlegg både med anonym og brukernavn. Du vet det er i strid med gruppereglene?

Anonymkode: 85a27...02e

Fullt klar over båndtvangsreglene, derfor søker jeg råd for å kunne trene mot at jeg ikke strider i mot dem😊 

jeg tror jeg kom borti anonym funksjonen når jeg oppretta innlegg, det var ikke hensikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan vet du at han aldri har tatt igjen et dyr når han blir borte i flere minutter? Jeg ser at du påstår at han ikke er til plage for noen, men når han er ute av syne for deg så har du jo ingen kontroll på det. Hundens adferd når han er sammen med deg og når han er på tur alene er ikke nødvendigvis den samme. Hunden din må faktisk være i bånd på egen tomt. Du har ikke en sterk innkalling, du har en situasjonsbestemt innkalling. Da må du enten gjerde inn eller ha han i bånd. Om en hund skal gå løs så skal du ha kontroll alltid. Det har ikke du. Så mens du øver må du sørge for at hunden din ikke har muligheten for å stikke til skogs etter andre levende vesener. Om han ikke har tatt igjen noen dyr enda så er det bare et spørsmål om tid. 

Anonymkode: d957e...1a0

Hun hadde nok merket det da det ville vært blod på hunden. Men rådyr kan ha sprengt seg ved å bli jaget så galskap å fremdeles la den være løs etter første hendelse. 

Anonymkode: e250f...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulfberit skrev (6 timer siden):

Hvordan skal han skremme livet av dem hvis han er i langline? Ja jeg ønsker å finne vilt, for å trene han til å kalle av det, så han kan oppleve mer frihet i fremtiden?

Da kontakter du en hundeskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ulfberit skrev (6 timer siden):

Hvis jeg trener min hund til å kalle av rådyr, så kommer jeg til å ha han masse løs. Har du hund? Er de aldri løse?

Mine hunder er løse på eiendommen siden dette er vakthunder. Eiendommen er sikret med god inngjerding. I skog og mark samt på offentlig sted er de aldri løse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (7 timer siden):

Mine hunder er løse på eiendommen siden dette er vakthunder. Eiendommen er sikret med god inngjerding. I skog og mark samt på offentlig sted er de aldri løse.

Fornuftig med inngjerding😊👍 ser du nevner at jeg bør kontakte en hundeskole, det skal jeg.

hvorfor ønsket du ikke trene mot at de kan gå løse i skogen? Alle hunder fortjener å utfolde seg naturlig, forutsett kontroll.

det er jo årsakene til jeg har søkt råd her, for å oppnå bedre innkalling og kontroll, jeg har nå gjort noen erfaringer hvor jeg ser at jeg ikke får kalt inn hunden i spor/ forfølgelse modus, så nå blir det langline inntil jeg føler jeg har tilstrekkelig kontroll.

takk for alle gode tips, det var mange gode tips. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er å sørge for at hunden aldri mer får erfaring med å jage/forfølge rådyr. For hver gang den gjør det, så blir atferden mer befestet og belønnet, og jo vanskeligere kan det bli å lære inn en god innkalling.

Ang fremgangsmåte for en god innkalling, så anbefaler jeg sterkt denne:

https://siddishundeskole.no/assets/files/Artikkel-Innkalling.pdf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (52 minutter siden):

Det første du bør gjøre er å sørge for at hunden aldri mer får erfaring med å jage/forfølge rådyr. For hver gang den gjør det, så blir atferden mer befestet og belønnet, og jo vanskeligere kan det bli å lære inn en god innkalling.

Ang fremgangsmåte for en god innkalling, så anbefaler jeg sterkt denne:

https://siddishundeskole.no/assets/files/Artikkel-Innkalling.pdf

Takk for tips! Jeg er ikke TS, men setter skikkelig pris på slike detaljerte fremgangsmåter. Har en omplassert tispe på 8 år som har en noe selektiv hørsel, men hun er veldig matmotivert så jeg har troa. Hun er vel ikke for gammel for å lære innkalling? 

Anonymkode: b149d...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...