Tekumseh79 Skrevet søndag kl 14:01 #21 Del Skrevet søndag kl 14:01 (endret) Jeg blir så irritert når jeg hører om sånt. Ha hundene deres i bånd, eller ha hundegård! Hunder må ha - og liker grenser - noe som tydeligvis nordmenn ikke liker å tro på. Hunder alene i skogen hører ikke hjemme noe sted. Det er båndtvang i hele landet fra nå på tirsdag og til og med 20. august - UANSETT! https://lovdata.no/artikkel/bandtvang_for_hunder_fra_1__april/1693 Men tenk også på rådyrene når det er mye snø på vinteren. Og tenk på hvor redde de blir hvis de klarer seg. Og tenk på mennesker som ikke er glade i fremmede hunder når sånne torpedoer kommer løpende. Det er ikke særlig vakkert syn når man ser et fortsatt levende rådyr revet i stykker av familiehund som "er så snill og aldri gjør noen noen ting." Da får man håpe at viltnemnd eller politi kommer og skyter rådyret i hodet og frir det fra lidelsene så fort som mulig. Endret søndag kl 14:03 av Tekumseh79 3 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:33 #22 Del Skrevet søndag kl 14:33 Ulfberit skrev (5 timer siden): Han oppsøker ikke andre hunder eller folk, men liker å spore opp vilt. Jeg ønsker tips til å få en sikrere innkalling på dette. hvordan er det plagsomt for deg? Hvis min hund ikke oppsøker deg? Du kan ikke vite hva hunden din gjør når du ikke ser han. Kanskje jeg kommer med en tispe med løpetid akkurat der han braser gjennom skogen, kanskje han kommer nær nok til at min gjør et utfall. Det er mye som kan skje, og derfor har man bånd på hunden når man ikke har kontroll, og du har ikke kontroll. Jeg mener det er totalt uansvarlig av deg, og innleggene dine bærer preg av at du tar alt for lett på dette. Anonymkode: b149d...504 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:39 #23 Del Skrevet søndag kl 14:39 Dette går "bra"helt til han jager et dyr så det "sprenges"eller den skader det . Blir du anmeldt da så blir det fort krav om avlivning. Anonymkode: c1c8a...f16 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet søndag kl 14:44 #24 Del Skrevet søndag kl 14:44 Hvorfor i alle dager bruker du ikke bånd på hunden. Det har ingenting å si at han er på eiendommen din. Du har han i evt løpestreng eller annet bånd når han er ute. Slike mennesker burde aldri hatt hund, så jeg håper dette er et trolleinnlegg. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet søndag kl 14:48 #25 Del Skrevet søndag kl 14:48 Ulfberit skrev (2 timer siden): Forstår tanken din😊 og er enig, derfor søker jeg tips for å styrke innkallingen ytterligere, så vi lykkes. De rådyra vi har møtt på har løpt når de så oss mennesker, før hunden registrerte dem, deretter har han hørt og luktet dem og følgt etter spora, så han har ikke direkte jaget dem så de har følt veldig på det tror jeg, men ja, ønsker jo å bedre innkallingen så det ikke er noen som helst tvil!👍😃 Ta nå bånd på han da og slutt å komme med ordet "men". Vi har to hunder, men vi har sikret hagen og eiendommen, slik at de aldri kommer seg utenfor. Hunder har gått av å løpe, men da går dere i en hundepark. Tanken på å slippe hundene våre løse når vi er på tur, er faktisk fraværende hos oss. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulfberit Skrevet søndag kl 15:07 #26 Del Skrevet søndag kl 15:07 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan vet du at han aldri har tatt igjen et dyr når han blir borte i flere minutter? Jeg ser at du påstår at han ikke er til plage for noen, men når han er ute av syne for deg så har du jo ingen kontroll på det. Hundens adferd når han er sammen med deg og når han er på tur alene er ikke nødvendigvis den samme. Hunden din må faktisk være i bånd på egen tomt. Du har ikke en sterk innkalling, du har en situasjonsbestemt innkalling. Da må du enten gjerde inn eller ha han i bånd. Om en hund skal gå løs så skal du ha kontroll alltid. Det har ikke du. Så mens du øver må du sørge for at hunden din ikke har muligheten for å stikke til skogs etter andre levende vesener. Om han ikke har tatt igjen noen dyr enda så er det bare et spørsmål om tid. Anonymkode: d957e...1a0 Det har skjedd såpass få ganger og jeg har hatt god oversikt over terrenget, så jeg har sett at han ikke er “hakk i hæl”. han går ikke løs uten tilsyn, så han har ikke mulighet til å ta turer alene. Holder vi på med ting og ikke kan følge med er han i hundegård. men jeg er helt enig at innkallingen ikke er bra nok, men jeg ønsker jo å få den nettopp det. men har fått mange gode tips her og er også klar over muligheten om strøm, var ikke klar over at dette kunne utføres på rådyr men etter ett søk på nett viser det seg at hunder kan strømmes på klovvilt. jeg er jo helt enig med deg at en hund som går løs skal være under kontroll, så det er jo dette jeg prøver å oppnå. Men det må jo trenes, hunden må læres å kjenne. det er mange som har hunden løs uten noen form for kontroll, som løper bort til folk,hunder og gjør hva de vil, det gjør ikke min. men jeg ønsker jo klart å ha enda bedre kontroll, og kalle han av sporing/forfulgning. takk for ditt svar😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet søndag kl 15:14 #27 Del Skrevet søndag kl 15:14 Bånd/langline når dere går tur ute og så setter du opp gjerde rundt deler av eiendommen slik at hunden kan løpe løs ute. Her jeg bor er det mye vilt så hundene går sjelden løs lenger, men vi har gjerdet inn et mål av eiendommen slik at de kan få løpe fritt. Vi får ofte rådyr inn i hagen, men de må nesten bare passe seg selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:33 #28 Del Skrevet søndag kl 15:33 Ulfberit skrev (3 timer siden): Forstår tanken din😊 og er enig, derfor søker jeg tips for å styrke innkallingen ytterligere, så vi lykkes. De rådyra vi har møtt på har løpt når de så oss mennesker, før hunden registrerte dem, deretter har han hørt og luktet dem og følgt etter spora, så han har ikke direkte jaget dem så de har følt veldig på det tror jeg, men ja, ønsker jo å bedre innkallingen så det ikke er noen som helst tvil!👍😃 Innkalling kan ikke kurere jaktlyst hvis målet ditt er å ha han løs på egen eiendom. Bare å spare til gjerde 😊 Eller få gjort han saueren med strøm, og håpe han assosierer med all jakt. Kan hende du får det godkjent om det er sauebønder i nærheten. Hundeloven sier at man alltid skal ha kontroll så dyreholdet ikke er til ulempe for andre, uavhengig av båndtvang eller ikke. Dvs hele året er du pliktig å ha kontroll/bånd/gjerde, rett og slett for å ikke plage noen, mens akkurat i båndtvangen er dette pålagt til tross for kontroll, grunnet hensyn til ville dyr. Du ser ikke hver mus, ugle eller rådyrunge din hund kommer borti hvis den løper etter sporet. (Og du vet ikke om det plager andre selv om de ikke oppsøker de. Jeg plages av hver løse hund jeg ser selv på lang avstand, jeg har med meg små barn og det gir en uro at jeg må lese kroppsspråket til hunden for å være obs på om den kommer bort eller ikke.) Anonymkode: 11890...705 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulfberit Skrevet søndag kl 15:33 #29 Del Skrevet søndag kl 15:33 Honey Dew skrev (44 minutter siden): Hvorfor i alle dager bruker du ikke bånd på hunden. Det har ingenting å si at han er på eiendommen din. Du har han i evt løpestreng eller annet bånd når han er ute. Slike mennesker burde aldri hatt hund, så jeg håper dette er et trolleinnlegg. Hva mener du med det? At jeg aldri burde hatt hund?😂 jeg har trent hunden min så han kan gå løs uten å oppsøke mennesker og hunder, eller katter. nå ønsker jeg å få kontroll på interessen for vilt, slik at han kan oppleve mer frihet. jeg bruker som regel bånd, men de gangene jeg går løs går det veldig greit, utenom noen få hendelser som bekreftet at han har jaktlyst. jeg syns jeg har fått mye hat i denne tråden, poenget mitt er å få tips slik at han kan være løs under kontroll, derav en sikrere innkalling. jeg har ingen problemer med å gå med han løs i byen en travel dag for eksempel. syns du fortsatt jeg ikke skulle hatt hund? jeg syns fler bør trene hundene sine til å kunne oppleve frihet, det er det en hund er skapt for, ikke være i bånd. men jeg kommer til å ha han i bånd mer frem til jeg får det under kontroll. 😊 nei det er ikke ett trolle innlegg, det er ett innlegg med ønske om tips, for å kunne gi hunden det beste liv, som den fortjener! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:39 #30 Del Skrevet søndag kl 15:39 Du bryter loven. Selv utenfor båndtvangsperioden er du pålagt å ha full kontroll på hunden og kunne kalle den inn øyeblikkelig. Den kan ikke gå løs. Anonymkode: 195b9...eea 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:43 #31 Del Skrevet søndag kl 15:43 Hunden din må bruke kobbel eller Langlie frem til du har fått trent inn en sikker innkalling. Husk at hunder blir god på det de kan gjøre ofte. Akkurat nå lærer hunden din at det er helt ok å ikke lystre innkallingen. Ved å bruke langline tilrettelegger du slik at han kan få frihet til å ta gode valg og samtidig hindre han i å få trent på å stikke av. Min unghund har en periode nå måttet bruke langline på tur nettopp fordi han begynte å vise tendens til å ikke lystre på innkalling. Dette snudde når vi fikk trent enda mer på innkalling. Det spiller ingen rolle om han ikke oppsøker hunder eller mennesker. Du har ikke kontroll og da skal hunden være i bånd. Anonymkode: 986b3...529 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulfberit Skrevet søndag kl 15:46 #32 Del Skrevet søndag kl 15:46 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Innkalling kan ikke kurere jaktlyst hvis målet ditt er å ha han løs på egen eiendom. Bare å spare til gjerde 😊 Eller få gjort han saueren med strøm, og håpe han assosierer med all jakt. Kan hende du får det godkjent om det er sauebønder i nærheten. Hundeloven sier at man alltid skal ha kontroll så dyreholdet ikke er til ulempe for andre, uavhengig av båndtvang eller ikke. Dvs hele året er du pliktig å ha kontroll/bånd/gjerde, rett og slett for å ikke plage noen, mens akkurat i båndtvangen er dette pålagt til tross for kontroll, grunnet hensyn til ville dyr. Du ser ikke hver mus, ugle eller rådyrunge din hund kommer borti hvis den løper etter sporet. (Og du vet ikke om det plager andre selv om de ikke oppsøker de. Jeg plages av hver løse hund jeg ser selv på lang avstand, jeg har med meg små barn og det gir en uro at jeg må lese kroppsspråket til hunden for å være obs på om den kommer bort eller ikke.) Anonymkode: 11890...705 Takk for tips, er klar over muligheten med aversjon, trenger ikke gjøres på sau faktisk leste jeg, man kan strømme på rådyr. Sau har vi på gården, og hunden går fint sammen med dem. forstår du kan bli påvirket av løse hunder med små barn, har selv møtt på farlige hunder løs, det er ikke noe særlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulfberit Skrevet søndag kl 15:48 #33 Del Skrevet søndag kl 15:48 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hunden din må bruke kobbel eller Langlie frem til du har fått trent inn en sikker innkalling. Husk at hunder blir god på det de kan gjøre ofte. Akkurat nå lærer hunden din at det er helt ok å ikke lystre innkallingen. Ved å bruke langline tilrettelegger du slik at han kan få frihet til å ta gode valg og samtidig hindre han i å få trent på å stikke av. Min unghund har en periode nå måttet bruke langline på tur nettopp fordi han begynte å vise tendens til å ikke lystre på innkalling. Dette snudde når vi fikk trent enda mer på innkalling. Det spiller ingen rolle om han ikke oppsøker hunder eller mennesker. Du har ikke kontroll og da skal hunden være i bånd. Anonymkode: 986b3...529 Helt enig med deg, jeg må ha bedre innkalling. Blir mye trening på dette nå, men innkallingen er veldig bra. Med mindre vi møter på en duft av vilt, er den 10/10. så jeg tror jeg må prøve å oppsøke vilt, vilt spor og øve på innkalling i disse situasjonene, for det er kun der det feiler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:54 #34 Del Skrevet søndag kl 15:54 Hvis du vurderer strøm på hunden din burde du på ingen måte ha hund. Anonymkode: 31fdd...d3c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulfberit Skrevet søndag kl 15:56 #35 Del Skrevet søndag kl 15:56 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du bryter loven. Selv utenfor båndtvangsperioden er du pålagt å ha full kontroll på hunden og kunne kalle den inn øyeblikkelig. Den kan ikke gå løs. Anonymkode: 195b9...eea Hvordan vil du trene en hund til å gå løs uten å aldri gå løs? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulfberit Skrevet søndag kl 15:57 #36 Del Skrevet søndag kl 15:57 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du vurderer strøm på hunden din burde du på ingen måte ha hund. Anonymkode: 31fdd...d3c Hvorfor det? Det er jo lovlig via aversjons instruktører. Privat kan man ikke utføre det 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:59 #37 Del Skrevet søndag kl 15:59 Ulfberit skrev (2 minutter siden): Hvorfor det? Det er jo lovlig via aversjons instruktører. Privat kan man ikke utføre det Fordi det er mishandling. Anonymkode: 31fdd...d3c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:59 #38 Del Skrevet søndag kl 15:59 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei! vi bor på en avsides plass/småbruk og blandingshunden vår på 2 år har funnet ut at det å jage vekk rådyr er gøy. Skal ha han i hundegård under båndtvang så det ikke skader vilt. Han er ikke kastrert. han kan forfølge dem i noen minutter inn skogen og returnere av seg selv. Har en normalt sterk innkalling, men klarer ikke kalle han inn fra jaging. men det er på en måte fint at han returnerer av seg selv etter kort tid. det har skjedd en gang utenfor egen eiendom på tur også at han forsvinner for å sjekke ut en lukt og kan høre han bjeffer i skogen, men kommer kjapt tilbake. Stort sett skjer dette bare på egen eiendom, er det da territorielt? Har møtt på rådyr på tur før utenfor egen eiendom, men da er han mer avventende. Kan dog forsvinne litt ut på tur for å spore opp en lukt, for så returnere etter ett par minutter er dette mulig å trene en sikker innkalling på? Jeg syns han har svært bra innkalling ellers, og kan gå løst uten å sjenere andre mennesker og hunder på tur, men denne jaktlysten må vi prøve å få under kontroll! håper noen har råd🥰 Anonymkode: bda3d...26a Har dere ingen naboer der dere bor? Mener ikke tett på, men såpass nærme at hunden løper over dit? Har selv et hus med en gård et par hundre meter unna. Hunden på gården går helt fritt alltid. Det samme gjør sauene. Det finnes ikke gjerder eller bånd foruten de gjerdene naboene selv setter opp for å slippe å få andres dyr inn på sin eiendom. Kan ikke forstå at det er lov å bare slippe både hunder og sauer løs sånn. Har dere ikke sauene inngjerdet heller? Hvem plukker opp all dritten etter dyrene og hvem passer på når hunden jager rådyr (og evt annet på ferden)? Hvis dere har naboer kan de vel strengt tatt sette hunden i bånd og kreve at dere henter hunden og følger opp båndtvangen. Jævla irriterende når lover og regler bare gjelder andre og ikke en selv. Anonymkode: c6247...8b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:02 #39 Del Skrevet søndag kl 16:02 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du skriver ikke hva slags blanding det er. Kan være jakt instinkt og da må en ofte trenne på at den ikke ska følge. Hadde sluttet å la den gå løst når den løper etter vilt. Anonymkode: 52f01...063 Ett kjapt Google-søk på «rådyr hund bitt» TS, så ser du hva idiotien din kan føre til. Du må ha kontroll på hunden!! Det er krise at den løper etter vilt på denne måten. Anonymkode: 281b5...35b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:02 #40 Del Skrevet søndag kl 16:02 Kan jeg låne han til hagen min? Her spiser rådyrene snart opp hele hagen… Anonymkode: ff324...d5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå