Gå til innhold

Hunden vår jager rådyr på eiendommen, hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 10.29):

Hei! 

vi bor på en avsides plass/småbruk og blandingshunden vår på 2 år har funnet ut at det å jage vekk rådyr er gøy. Skal ha han i hundegård under båndtvang så det ikke skader vilt. Han er ikke kastrert.

han kan forfølge dem i noen minutter inn skogen og returnere av seg selv. Har en normalt sterk innkalling, men klarer ikke kalle han inn fra jaging.

men det er på en måte fint at han returnerer av seg selv etter kort tid. 

det har skjedd en gang utenfor egen eiendom på tur også at han forsvinner for å sjekke ut en lukt og kan høre han bjeffer i skogen, men kommer kjapt tilbake. Stort sett skjer dette bare på egen eiendom, er det da territorielt? Har møtt på rådyr på tur før utenfor egen eiendom, men da er han mer avventende. Kan dog forsvinne litt ut på tur for å spore opp en lukt, for så returnere etter ett par minutter 

er dette mulig å trene en sikker innkalling på? Jeg syns han har svært bra innkalling ellers, og kan gå løst uten å sjenere andre mennesker og hunder på tur, men denne jaktlysten må vi prøve å få under kontroll!

håper noen har råd🥰

Anonymkode: bda3d...26a

Få dritt bikkja i bånd!!! 

Anonymkode: 55462...e93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for tips! Jeg er ikke TS, men setter skikkelig pris på slike detaljerte fremgangsmåter. Har en omplassert tispe på 8 år som har en noe selektiv hørsel, men hun er veldig matmotivert så jeg har troa. Hun er vel ikke for gammel for å lære innkalling? 

Anonymkode: b149d...504

Nei, man blir aldri for gammel. Men hunder som har hatt mye erfaring med selvbelønning ved jakt, kan være vanskeligere å lære en god innkalling i de situasjonene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Innkalling kan ikke kurere jaktlyst hvis målet ditt er å ha han løs på egen eiendom. Bare å spare til gjerde 😊 Eller få gjort han saueren med strøm, og håpe han assosierer med all jakt. Kan hende du får det godkjent om det er sauebønder i nærheten. 

Hundeloven sier at man alltid skal ha kontroll så dyreholdet ikke er til ulempe for andre, uavhengig av båndtvang eller ikke. Dvs hele året er du pliktig å ha kontroll/bånd/gjerde, rett og slett for å ikke plage noen, mens akkurat i båndtvangen er dette pålagt til tross for kontroll, grunnet hensyn til ville dyr. Du ser ikke hver mus, ugle eller rådyrunge din hund kommer borti hvis den løper etter sporet. 

(Og du vet ikke om det plager andre selv om de ikke oppsøker de. Jeg plages av hver løse hund jeg ser selv på lang avstand, jeg har med meg små barn og det gir en uro at jeg må lese kroppsspråket til hunden for å være obs på om den kommer bort eller ikke.) 

Anonymkode: 11890...705

Det er stor sjanse hunden kun assosierer det med sau. Her vi jakter må vi bevise at hunden er sauer rein for å kunne slippe på jakt. Og da må vi avgårde for å strømmen hunden.  Og kan si den finner nå elg som bare det. Mens sau da snur den, for det forbinder den med noe den ikke ska forfølge

Anonymkode: 52f01...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulfberit skrev (1 time siden):

Fornuftig med inngjerding😊👍 ser du nevner at jeg bør kontakte en hundeskole, det skal jeg.

hvorfor ønsket du ikke trene mot at de kan gå løse i skogen? Alle hunder fortjener å utfolde seg naturlig, forutsett kontroll.

det er jo årsakene til jeg har søkt råd her, for å oppnå bedre innkalling og kontroll, jeg har nå gjort noen erfaringer hvor jeg ser at jeg ikke får kalt inn hunden i spor/ forfølgelse modus, så nå blir det langline inntil jeg føler jeg har tilstrekkelig kontroll.

takk for alle gode tips, det var mange gode tips. 😊

Fordi de kan gå løse i hundeparken og på eiendommen. De skal ikke gå løse på offentlig sted.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulfberit skrev (19 timer siden):

Det har skjedd såpass få ganger og jeg har hatt god oversikt over terrenget, så jeg har sett at han ikke er “hakk i hæl”.

han går ikke løs uten tilsyn, så han har ikke mulighet til å ta turer alene. Holder vi på med ting og ikke kan følge med er han i hundegård.

men jeg er helt enig at innkallingen ikke er bra nok, men jeg ønsker jo å få den nettopp det.

men har fått mange gode tips her og er også klar over muligheten om strøm, var ikke klar over at dette kunne utføres på rådyr men etter ett søk på nett viser det seg at hunder kan strømmes på klovvilt.

jeg er jo helt enig med deg at en hund som går løs skal være under kontroll, så det er jo dette jeg prøver å oppnå. Men det må jo trenes, hunden må læres å kjenne.

det er mange som har hunden løs uten noen form for kontroll, som løper bort til folk,hunder og gjør hva de vil, det gjør ikke min.

men jeg ønsker jo klart å ha enda bedre kontroll, og kalle han av sporing/forfulgning.

takk for ditt svar😊

Sjekk ut sladretrening. Tror noen nevnte metoden tidligere, men vil legge til at sladretrening blør over til andre potensielle triggere i miljøet også, og derfor får du da trent innkalling på rådyr selv om det ikke er rådyr i nærheten. Sladretrening er fantastisk på grunn av dette, for hunden lærer at opprømthet/når jaktinnstinktet slår inn, så er det en "kommando" for å ta kontakt med deg. 

Eksempel: mine ble veldig gira hver gang de så en katt, så jeg sa "bra" og ga godbit hver gang de så en katt. Etterhvert begynte de å automatisk snu seg mot meg hver gang de så en katt. Synet av katten ble en trigger for å ta kontakt med meg.

Jeg gjorde det samme med tilhengere i fart, som den ene hunden hadde en tendens til å slenge seg etter. Hundene skjønte raskt at når pulsen deres stiger fordi de ser noe veldig spennende, så får de godbit av meg. De begynte derfor på egen hånd å implementere dette også til andre ting helt av seg selv. Når de så sau første gang og jaktinnstinktet slo inn, så tok de kontakt med meg uten at jeg trengte å be de om kontakt, og det til tross for at jeg ikke hadde trent de rundt sau. Det samme skjer hver gang de ser noe de synes er skikkelig spennende og som får frem jaktinnstinktet deres: de tar kontakt med meg selv om vi ikke har trent på akkurat den bestemte tingen.

I tillegg kan du trene sladretrening på lukt. Ha hunden i bånd/langline fremover. Neste gang dere kommer over ferske spor fra rådyr, si bra og jogg noen skritt bakover så hunden må løpe til deg, og belønn med godbiter eller leke (ut i fra hvilken belønning din hund verdsetter høyest). Be den så lukte på sporet igjen, også jogger du bakover og belønner igjen. Gjør dette i noen minutter, og gjenta øvelsen hver gang dere kommer over ferske spor.

"Bra" er en lyd man bruker for å be om kontakt, og for å gi hunden beskjed om at den skal få en godbit. Det fungerer i praksis som en innkalling/kontaktord. Man må derfor bruke "bra" i starten når man trener sladretrening for kontakt og motivasjon for å trene inn den automatisket "trigger - løp til eier" reaksjonen man ønsker. 

Men, målet med sladretrening er ikke å lade opp et kontakt/innkallingsord, men lære hunden at lukten av ferske rådyrspor er en innkalling i seg selv. Reaksjonen man ønsker, er "ferske spor - løp til eier!", ikke "ferske spor - eier sier bra - løp til eier".

Sistnevnte bruker man for å trene inn assosiasjoner og handling i starten, men etterhvert som hunden har skjønt leken, så bør man fase ut "bra", og heller bruke "bra" ETTER at hunden allerede har tatt kontakt med deg på eget initiativ.

For eksempel: hunden finner ferske spor. Vanligvis vil du øyeblikkelig si "bra" for å få hunden til å løsrive seg fra sporet og komme til deg, som er det dere har gjort i den første delen av treningen. Men, nå ønsker du å se om hunden har begynt å automatisert "spor-løp til eier" reaksjonen du trener mot. Du venter derfor noen sekunder etter at han har funnet sporet for å se om han tar kontakt med deg uten at du må be om det. Om han ikke tar kontakt etter noen sekunder, sier du "bra" og fortsetter å trene med "bra" som innkalling/kontaktord en stund til.

Om han derimot tar kontakt med deg innen noen sekunder etter at han har funnet sporet uten at du må be om kontakt med "bra", vet du at treningen nå har begynt å endre reaksjonsmønsteret hans. Det skal belønnes stort, og fra der kan du begynne å innimellom og økende gi han muligheten til å selv ta kontakt når dere kommer over spor, men vær klar for å prodde ham med et "bra" om han ikke klarer å løsrive seg fra lukten på egen hånd. Så er det bare å fortsette å trene til reaksjonsmønsteret er helt og fullt automatisert, og han konsekvent og med iver løper bort til deg det øyeblikket han finner et spor. 

Husk å holde han i bånd under treningsprosessen. Jo mer han får muligheten til å løpe etter spor/rådyr, jo vanskeligere er det å avlære.

Anonymkode: c38bf...2bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 10.35):

Bruk bånd! Hater å møte løpske hunder i skogen som ikke lystrer eier. Det er noe dritt for oss som har reaktiv hund i bånd, selv om din hund bare syns det er «gøy».

Anonymkode: b149d...504

Ikke bare for andre hundeeiere.  Vi uten hund hater også å bli overfalt og sprunget etter av hunder som "bare vil leke". Sikkert enda mer gøy for de som er redd hund 

Anonymkode: c2306...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honey Dew skrev (17 timer siden):

Så du ønsker å skremme livet av de ville dyrene fordi du skal "trene" hunden din?

Byttedyr er nettopp det, byttedyr. De er faktisk evolusjonært tilpasset  å konstant være på alerten og reagere, uten at dette gir dem hverken magesår eller PTSD. 

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
skriveleif
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (2 minutter siden):

Byttedyr er nettopp det, byttedyr. De er faktisk evolusjonært tilpasset  å konstant være på alerten og reagere, uten at dette gir dem hverken magesår eller PTSD. 

En skremmer ikke dyr med vilje. Vedkommende får trene hunden på annen måte. Viltet er ikke der for at hunden skal jage på dem. Å skremme vilt er ondskapsfullt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (8 minutter siden):

En skremmer ikke dyr med vilje. Vedkommende får trene hunden på annen måte. Viltet er ikke der for at hunden skal jage på dem. Å skremme vilt er ondskapsfullt.

Med den logikken kan man ikke bevege seg utendørs. Hverken med eller uten hund. Eller det er greit å "skremme" sålenge det ikke er "med vilje"? Merker dyra forskjell?

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
la til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (Akkurat nå):

Med den logikken kan man ikke bevege seg utendørs. Hverken med eller uten hund. 

Jo, det kan en. En har hunden i bånd. Tror ikke folk går ut for å skremme vilt med vilje. Har truffet på mye hjort når jeg har vært ute med hundene, men disse har jeg i bånd. De kikker på hjorten og går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Jo, det kan en. En har hunden i bånd. Tror ikke folk går ut for å skremme vilt med vilje. Har truffet på mye hjort når jeg har vært ute med hundene, men disse har jeg i bånd. De kikker på hjorten og går videre.

Nå la jeg til noe mens du svarte. Men Ts snakker om å trene hunden i bånd. Nettopp for å "kikke på de og gå videre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kreftene/energien et rådyr bruker på å løpe noen hundre meter i fra din hund på høsten, det kan være den energien den trengte i februar for å ikke kaste kalven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjonkel-Donkel skrev (Akkurat nå):

De kreftene/energien et rådyr bruker på å løpe noen hundre meter i fra din hund på høsten, det kan være den energien den trengte i februar for å ikke kaste kalven.

Mine hunder løper ikke noen hundremeter etter noe som helst.. Men viktig at det er flest mulig rådyr å skyte på høsten! Gjelder din omsorg også mus, rotter, div fugler, rev, grevling osv? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VisningsnavnPÅKREVD skrev (12 minutter siden):

Mine hunder løper ikke noen hundremeter etter noe som helst.. Men viktig at det er flest mulig rådyr å skyte på høsten! Gjelder din omsorg også mus, rotter, div fugler, rev, grevling osv? 

Jeg vet a faen hva dine hunder gjør og ikke jeg. Hvis dine hunder ikke jager noe har du jo ikke et problem . Svarte trådstarter, hennes hund jaget rådyr. Mange som ikke tenker på at det ikke bare er i dyp snø det kan få konsekvenser for dyr og bli jaget. Rådyr blant andre dyr har jo " forsinket innplantning" så de utvikler ikke fostret hvis de ikke har nok reserver. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (43 minutter siden):

Nå la jeg til noe mens du svarte. Men Ts snakker om å trene hunden i bånd. Nettopp for å "kikke på de og gå videre"

Allikevel skremmer hun dyrene. De er ikke der for at vi skal ha det "gøy" med dem. Ts får sette opp et høyere og bedre gjerde rundt eiendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjonkel-Donkel skrev (19 minutter siden):

Jeg vet a faen hva dine hunder gjør og ikke jeg. Hvis dine hunder ikke jager noe har du jo ikke et problem . Svarte trådstarter, hennes hund jaget rådyr. Mange som ikke tenker på at det ikke bare er i dyp snø det kan få konsekvenser for dyr og bli jaget. Rådyr blant andre dyr har jo " forsinket innplantning" så de utvikler ikke fostret hvis de ikke har nok reserver. 

Ok. Nå skriver jo Ts at hunden faktisk ikke jager de langt, og hun søker råd for å unngå dette i det hele tatt. Så er ikke rådyr akkurat en truet art, så hvorfor er det så ille om det skulle fødes noen færre kalver? Det er tross alt naturens gang, byttedyr er reaktive. (selvom de her i distriktet ikke gidder jogge mer enn knapt 100meter når man kommer gående med hunder..) Det er jo ikke akkurat flust av ville rovdyr, så en og annen hund som jager utgjør ikke noe reellt problem. Trafikk, derimot, der dør endel rådyr.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Honey Dew skrev (27 minutter siden):

Allikevel skremmer hun dyrene. De er ikke der for at vi skal ha det "gøy" med dem. Ts får sette opp et høyere og bedre gjerde rundt eiendommen.

Poengene mine unnslapp deg, altså. Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (18 minutter siden):

Ok. Nå skriver jo Ts at hunden faktisk ikke jager de langt, og hun søker råd for å unngå dette i det hele tatt. Så er ikke rådyr akkurat en truet art, så hvorfor er det så ille om det skulle fødes noen færre kalver? Det er tross alt naturens gang, byttedyr er reaktive. (selvom de her i distriktet ikke gidder jogge mer enn knapt 100meter når man kommer gående med hunder..) Det er jo ikke akkurat flust av ville rovdyr, så en og annen hund som jager utgjør ikke noe reellt problem. Trafikk, derimot, der dør endel rådyr.. 

Hunder jager rådyrene til de sprenges. Spesielt ille er det når det er snø. Merkelig at enkelte hundeiere mener at deres hund ikke gjør noe galt når de jager vilt.

"Jammen han vil jo bare leke", "det er ikke så farlig om den sprenger noen rådyr/hjort. Det er jo så mange av dem fra før", "Jeg har full kontroll", sier hundeieren mens hunden gjør som den vil både med tobeinte og firbeinte. Har hunder jeg også, men jeg vil betakke meg fra at andre hunder skal løpe bort til meg uten at jeg har sagt det er greit.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (10 minutter siden):

Hunder jager rådyrene til de sprenges. Spesielt ille er det når det er snø. Merkelig at enkelte hundeiere mener at deres hund ikke gjør noe galt når de jager vilt.

"Jammen han vil jo bare leke", "det er ikke så farlig om den sprenger noen rådyr/hjort. Det er jo så mange av dem fra før", "Jeg har full kontroll", sier hundeieren mens hunden gjør som den vil både med tobeinte og firbeinte. Har hunder jeg også, men jeg vil betakke meg fra at andre hunder skal løpe bort til meg uten at jeg har sagt det er greit.

Dette var jo litt av en suppe, med både rådyr og mennesker.. Men hvis vi skal holde oss til tema, så skriver ikke Ts at hunden har jaget dyr til det er sprengt, ei heller at hun syns dette er greit, snarere tvert imot. Det er noe man, inkl Ts, nettopp ønsker å unngå.

Når det er sagt, så var ett av mine poeng, at om uhellet faktisk skulle være ute, hvorfor er dette verdens undergang? Hvorfor er det avisoppslag de fåtall gangene dette skjer, mens alle de som påkjøres knapt får en fotnote. Hvorfor er det greit at katten tar mus men ikke at bikkja tar rådyr? Til ettertanke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (2 timer siden):

Dette var jo litt av en suppe, med både rådyr og mennesker.. Men hvis vi skal holde oss til tema, så skriver ikke Ts at hunden har jaget dyr til det er sprengt, ei heller at hun syns dette er greit, snarere tvert imot. Det er noe man, inkl Ts, nettopp ønsker å unngå.

Når det er sagt, så var ett av mine poeng, at om uhellet faktisk skulle være ute, hvorfor er dette verdens undergang? Hvorfor er det avisoppslag de fåtall gangene dette skjer, mens alle de som påkjøres knapt får en fotnote. Hvorfor er det greit at katten tar mus men ikke at bikkja tar rådyr? Til ettertanke.

Takk for at du forstår! Jepp, dette ønsker jeg jo såklart å bedre ja.

helt riktig at min hund ikke “sprengjager” . Det er mer at han får lukta i nesa og skal sjekke ut hva som befinner seg i nærheten og titte litt men kommer tilbake av seg selv, frivillig etter noen minutter.

men helt rett at jeg ønsker å klare en bedre innkallling så jeg kan forhindre dette.

og enig med deg i det du skriver om at det må være innafor å møte på vilt med vilje for å trene for å unngå dette senere. Dyra skjønner jo ikke om vi oppsøker dem med vilje eller om det er tilfeldig møte.

Takk for saklig innspill😊👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...