AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:29 #1 Del Skrevet søndag kl 08:29 Hei! vi bor på en avsides plass/småbruk og blandingshunden vår på 2 år har funnet ut at det å jage vekk rådyr er gøy. Skal ha han i hundegård under båndtvang så det ikke skader vilt. Han er ikke kastrert. han kan forfølge dem i noen minutter inn skogen og returnere av seg selv. Har en normalt sterk innkalling, men klarer ikke kalle han inn fra jaging. men det er på en måte fint at han returnerer av seg selv etter kort tid. det har skjedd en gang utenfor egen eiendom på tur også at han forsvinner for å sjekke ut en lukt og kan høre han bjeffer i skogen, men kommer kjapt tilbake. Stort sett skjer dette bare på egen eiendom, er det da territorielt? Har møtt på rådyr på tur før utenfor egen eiendom, men da er han mer avventende. Kan dog forsvinne litt ut på tur for å spore opp en lukt, for så returnere etter ett par minutter er dette mulig å trene en sikker innkalling på? Jeg syns han har svært bra innkalling ellers, og kan gå løst uten å sjenere andre mennesker og hunder på tur, men denne jaktlysten må vi prøve å få under kontroll! håper noen har råd🥰 Anonymkode: bda3d...26a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:35 #2 Del Skrevet søndag kl 08:35 Bruk bånd! Hater å møte løpske hunder i skogen som ikke lystrer eier. Det er noe dritt for oss som har reaktiv hund i bånd, selv om din hund bare syns det er «gøy». Anonymkode: b149d...504 22 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulfberit Skrevet søndag kl 08:39 #3 Del Skrevet søndag kl 08:39 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bruk bånd! Hater å møte løpske hunder i skogen som ikke lystrer eier. Det er noe dritt for oss som har reaktiv hund i bånd, selv om din hund bare syns det er «gøy». Anonymkode: b149d...504 Han oppsøker ikke andre hunder eller folk, men liker å spore opp vilt. Jeg ønsker tips til å få en sikrere innkalling på dette. hvordan er det plagsomt for deg? Hvis min hund ikke oppsøker deg? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet søndag kl 09:21 #4 Del Skrevet søndag kl 09:21 (endret) Du kan lære inn en atferd som lønner seg mer for hunden enn å skremme vekk rådyret. At han ikke tar avsted i jag etter de gir deg veldig god sjans for suksess med dette. Det lønner seg å ha trent inn et signalord som betyr "belønning kommer!", feks Takk, Jess, Bra! Hver gang hunden ser på et rådyr, før den begynner å løpe etter, bruk dette ordet. Snur han seg og ser på deg, signalord og masse ros igjen. Målet er at hunden kommer til deg for å få belønning istedet for å løpe etter rådyret. Her må du bruke en belønning som er av høy verdi for hunden din, feks noe skikkelig god mat. Så gjøres dette nok ganger til at det automatiseres, dvs hunden har fått assosiasjonen:"se på rådyr=gå til menneske mitt og få superbelønning!". Denne metoden bruker jeg selv med stor suksess på hund med mye jakt. For å få bedre innkalling generelt må du øve ofte, ofte nok uten forstyrrelser, ha høy nok verdi på belønning, god timing (belønn umiddelbart når hunden kommer inn) gjør det til en lek. Kall inn, og løp avgårde feks, og belønn godt. Belønn gjerne yttetligere med miljøet. Endret søndag kl 09:26 av VisningsnavnPÅKREVD la til noe 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulfberit Skrevet søndag kl 09:29 #5 Del Skrevet søndag kl 09:29 VisningsnavnPÅKREVD skrev (3 minutter siden): Du kan lære inn en atferd som lønner seg mer for hunden enn å skremme vekk rådyret. At han ikke tar avsted i jag etter de gir deg veldig god sjans for suksess med dette. Det lønner seg å ha trent inn et signalord som betyr "belønning kommer!", feks Takk, Jess, Bra! Hver gang hunden ser på et rådyr, før den begynner å løpe etter, bruk dette ordet. Snur han seg og ser på deg, signalord og masse ros igjen. Målet er at hunden kommer til deg for å få belønning istedet for å løpe etter rådyret. Her må du bruke en belønning som er av høy verdi for hunden din, feks noe skikkelig god mat. Så gjøres dette nok ganger til at det automatiseres, dvs hunden har fått assosiasjonen:"se på rådyr=gå til menneske mitt og få superbelønning!". Denne metoden bruker jeg selv med stor suksess på hund med mye jakt. Takk for gode råd! Jeg har hatt bra suksess med dette hvis jeg er tidlig ute, men hvis han allerede har plukket opp en lukt og legger på løp, er det vanskelig. ja han stikker ikke av i den forstand, han forfølger lukt /retning hvor dyret har vært en stund, men det ser ut til at han ikke tør å gå langt etter å returnerer frivillig etter få minutter. har jo hørt om eksempler hvor hunden forsvinner i fler timer og blir borte, heldigvis ikke slik, så håper jeg kan få det under kontroll. han har aldri tatt igjen ett dyr, han er mest til å forfølge den spennende lukten tror jeg. har du fått testet den innkallingen din på hunden i det den setter avgårde mot å jage? Jeg bruker mye pølse innkalling som han elsker og har god suksess med det, men vanskelig i disse situasjonane. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
forkjølajente Skrevet søndag kl 09:53 #6 Del Skrevet søndag kl 09:53 Ha på langline og sørg for at du alltid er så nær at du kan tråkke på den, da kan du stoppe han idet du ser han får lukten i nesen,men før han stikker. Han bør ikke få etablert en vane i å stikke av etter vilt, da er det vanskeligere å få slutt på det. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulfberit Skrevet søndag kl 10:29 #7 Del Skrevet søndag kl 10:29 forkjølajente skrev (34 minutter siden): Ha på langline og sørg for at du alltid er så nær at du kan tråkke på den, da kan du stoppe han idet du ser han får lukten i nesen,men før han stikker. Han bør ikke få etablert en vane i å stikke av etter vilt, da er det vanskeligere å få slutt på det. Takk for råd!👍 ja bruker mye langline, problemet er bare at det er ikke ofte man treffer på rådyr, så vanskelig å trene aktivt på det 😅 men har møtt rådyr med han uten at han viste stor interesse for det i langline, men da gikk rådyra rolig, på et annet sted en hjemme, så mulig han ikke ser noe vits i å jage dem når det ikke er hjemme på plassen hans Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:34 #8 Del Skrevet søndag kl 10:34 Du skriver ikke hva slags blanding det er. Kan være jakt instinkt og da må en ofte trenne på at den ikke ska følge. Hadde sluttet å la den gå løst når den løper etter vilt. Anonymkode: 52f01...063 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:37 #9 Del Skrevet søndag kl 10:37 Du har misforstått båndtvang. Har du ikke kontroll på hunden skal du ha den i bånd. Det er lov å bruke hodet Anonymkode: 30fb7...0c1 16 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet søndag kl 10:48 #10 Del Skrevet søndag kl 10:48 Ulfberit skrev (1 time siden): har du fått testet den innkallingen din på hunden i det den setter avgårde mot å jage? Jeg bruker mye pølse innkalling som han elsker og har god suksess med det, men vanskelig i disse situasjonane. Ja, ikke noe problem å kalle inn, selv om hunden er kommet igang å springe etter. Men etterhvert som vi har fått mengdetrening (bor et sted med masse rådyr) så har det bare skjedd én gang i år at jeg har måttet kalle inn. Nå sitter det såpass at hunden kan ta et par byks i ren refleks, så stopper den og liksom tenker seg om, slader til meg osv. Dette er riktignok en voksen hund, så en unghund krever jo mer tålmodighet. Fascinerende hvor raskt hunden har tatt det selv om jeg mange ganger har vært for sen ute med signalord eller ikke fått med meg at den sladret. Skikkelig gøy, ikke minst å se at hunden mestrer og blir stolt av seg selv. Som en bivirkning har den også begynt å sladre om katter. Jeg glemte å skrive at jeg for å jazze opp innkallingen innimellom også har en overraskelses-superbelønning på lur, feks en kyllingklubbe, et kokt egg, et kotelettbein el noe annet stas. Den kan jeg bruke hvis jeg har kalt inn fra noe veldig spennende, eller bare tilfeldig innimellom. I tillegg varierer jeg på godbitene så de ikke går lei. De velger selv hver morgen (feks mellom kylling eller kjøttdeig). 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulfberit Skrevet søndag kl 10:55 #11 Del Skrevet søndag kl 10:55 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du skriver ikke hva slags blanding det er. Kan være jakt instinkt og da må en ofte trenne på at den ikke ska følge. Hadde sluttet å la den gå løst når den løper etter vilt. Anonymkode: 52f01...063 Setter og golden retriever. Er nok jakt instinkt ja, men ønsker jo å trene for å kunne ha han mer løs, bruker stort sett bånd utenfor vår egen eiendom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulfberit Skrevet søndag kl 10:58 #12 Del Skrevet søndag kl 10:58 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du har misforstått båndtvang. Har du ikke kontroll på hunden skal du ha den i bånd. Det er lov å bruke hodet Anonymkode: 30fb7...0c1 Er klar over båndtvangsregler, men hunden min oppsøker ikke folk eller andre hunder. Jeg har aldri sett han jager dyr tett, men kan følge luktene/sporene. Jeg hadde ikke hatt han løs om jeg hadde sett han løper tett oppi dyra, men han er mer interessert i lukten/spor. han plager derfor ikke vilt eller andre mennesker og dyr i den forstand. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:05 #13 Del Skrevet søndag kl 11:05 Ulfberit skrev (7 minutter siden): Setter og golden retriever. Er nok jakt instinkt ja, men ønsker jo å trene for å kunne ha han mer løs, bruker stort sett bånd utenfor vår egen eiendom. Begge de er nå jakt hunder. Så de vil nok ha tendens til å jage når de er løse. Så hadde nok da gjerdet inn et stort omeråde/hagen. Det har vi gjort har gjerde på nesten 2 meter slik at de kan løpe rundt i hagen når vi er ute, har og hundebinge hvis vi ikke er ute. Går vi tur bruker vi bånd og lang line hvis vi ikke er på jakt Anonymkode: 52f01...063 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulfberit Skrevet søndag kl 11:28 #14 Del Skrevet søndag kl 11:28 VisningsnavnPÅKREVD skrev (39 minutter siden): Ja, ikke noe problem å kalle inn, selv om hunden er kommet igang å springe etter. Men etterhvert som vi har fått mengdetrening (bor et sted med masse rådyr) så har det bare skjedd én gang i år at jeg har måttet kalle inn. Nå sitter det såpass at hunden kan ta et par byks i ren refleks, så stopper den og liksom tenker seg om, slader til meg osv. Dette er riktignok en voksen hund, så en unghund krever jo mer tålmodighet. Fascinerende hvor raskt hunden har tatt det selv om jeg mange ganger har vært for sen ute med signalord eller ikke fått med meg at den sladret. Skikkelig gøy, ikke minst å se at hunden mestrer og blir stolt av seg selv. Som en bivirkning har den også begynt å sladre om katter. Jeg glemte å skrive at jeg for å jazze opp innkallingen innimellom også har en overraskelses-superbelønning på lur, feks en kyllingklubbe, et kokt egg, et kotelettbein el noe annet stas. Den kan jeg bruke hvis jeg har kalt inn fra noe veldig spennende, eller bare tilfeldig innimellom. I tillegg varierer jeg på godbitene så de ikke går lei. De velger selv hver morgen (feks mellom kylling eller kjøttdeig). Dette var veldig nyttig svar! Tusen takk!👍 respekt til deg som valgte å trene på det i stedet for å gi opp, det er mitt mål også🤩 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:52 #15 Del Skrevet søndag kl 11:52 Ulfberit skrev (49 minutter siden): Er klar over båndtvangsregler, men hunden min oppsøker ikke folk eller andre hunder. Jeg har aldri sett han jager dyr tett, men kan følge luktene/sporene. Jeg hadde ikke hatt han løs om jeg hadde sett han løper tett oppi dyra, men han er mer interessert i lukten/spor. han plager derfor ikke vilt eller andre mennesker og dyr i den forstand. Sålenge han løper etter vilt, så "plager" han dem i den grad at de føler må løpe unna en fare. (De står jo ikke i ro og vurderer hvilken grad av fiendtlighet denne skapningen har). Så lenge han løper og ikke kommer tilbake i det øyeblikk du roper, må han være inngjerdet eller i bånd, for å forhindre unødig redsel hos andre dyr. Husk at vi nå kommer inn i perioden når dyr ute i naturen føder, det er ikke mye behagelig for dyret å løpe som drektig. Ei heller er det behagelig å måtte løpe fra sitt nyfødte barn fordi det kommer en trussel løpende i din retning.. Anonymkode: eff0c...692 15 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulfberit Skrevet søndag kl 12:24 #16 Del Skrevet søndag kl 12:24 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Sålenge han løper etter vilt, så "plager" han dem i den grad at de føler må løpe unna en fare. (De står jo ikke i ro og vurderer hvilken grad av fiendtlighet denne skapningen har). Så lenge han løper og ikke kommer tilbake i det øyeblikk du roper, må han være inngjerdet eller i bånd, for å forhindre unødig redsel hos andre dyr. Husk at vi nå kommer inn i perioden når dyr ute i naturen føder, det er ikke mye behagelig for dyret å løpe som drektig. Ei heller er det behagelig å måtte løpe fra sitt nyfødte barn fordi det kommer en trussel løpende i din retning.. Anonymkode: eff0c...692 Forstår tanken din😊 og er enig, derfor søker jeg tips for å styrke innkallingen ytterligere, så vi lykkes. De rådyra vi har møtt på har løpt når de så oss mennesker, før hunden registrerte dem, deretter har han hørt og luktet dem og følgt etter spora, så han har ikke direkte jaget dem så de har følt veldig på det tror jeg, men ja, ønsker jo å bedre innkallingen så det ikke er noen som helst tvil!👍😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet søndag kl 13:04 #17 Del Skrevet søndag kl 13:04 Gjerd inn hagen og bruk langline på tur i skogen der det er sannsynlig å møte vilt. Du skriver at hunde forsvinner noen minutter når den får ferten av spor, men kaller du ikke hunden inn når den gir tegn til å ville søke etter vilt? Det burde du gjøre. Søk er forsterkende for hundens interesse i vilt, for å ikke snakke om at hunden sannsynligvis vil jage om den finner viltet. Avbryt søket og hold hunden i nærheten til den mister interesse for sporingen. Avled gjerne med lek eller annet gøy så den blir mindre opphengt i vilt på tur etterhvert. Også, aversjonstrening, kan kanskje være noe å vurdere om problemet blir større og vedvarende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulfberit Skrevet søndag kl 13:42 #18 Del Skrevet søndag kl 13:42 Anonymbruker*** skrev (34 minutter siden): Gjerd inn hagen og bruk langline på tur i skogen der det er sannsynlig å møte vilt. Du skriver at hunde forsvinner noen minutter når den får ferten av spor, men kaller du ikke hunden inn når den gir tegn til å ville søke etter vilt? Det burde du gjøre. Søk er forsterkende for hundens interesse i vilt, for å ikke snakke om at hunden sannsynligvis vil jage om den finner viltet. Avbryt søket og hold hunden i nærheten til den mister interesse for sporingen. Avled gjerne med lek eller annet gøy så den blir mindre opphengt i vilt på tur etterhvert. Også, aversjonstrening, kan kanskje være noe å vurdere om problemet blir større og vedvarende. Takk for svar! Jo, jeg kaller han inn dersom jeg ser det er i ferd å skje, akkurat begynt å løpe og spore opp! Da lykkes jeg. hvis han er for langt inne i sporet klarer jeg ikke kalle han av, så da holder han på litt før han returnerer. Så ønsker jo å få en enda sterkere innkalling. Klar over muligheten med aversjon, så har det i bakhodet hvis jeg ikke lykkes med å trene det vekk😊👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:48 #19 Del Skrevet søndag kl 13:48 Du må nok strømme han, om du ikke vil at han skal jage rådyr.. Ellers så må du ha han i bånd, ihvertfall nå som de begynner å få unger. Anonymkode: 3f171...30c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:57 #20 Del Skrevet søndag kl 13:57 Ulfberit skrev (4 timer siden): Takk for gode råd! Jeg har hatt bra suksess med dette hvis jeg er tidlig ute, men hvis han allerede har plukket opp en lukt og legger på løp, er det vanskelig. ja han stikker ikke av i den forstand, han forfølger lukt /retning hvor dyret har vært en stund, men det ser ut til at han ikke tør å gå langt etter å returnerer frivillig etter få minutter. har jo hørt om eksempler hvor hunden forsvinner i fler timer og blir borte, heldigvis ikke slik, så håper jeg kan få det under kontroll. han har aldri tatt igjen ett dyr, han er mest til å forfølge den spennende lukten tror jeg. har du fått testet den innkallingen din på hunden i det den setter avgårde mot å jage? Jeg bruker mye pølse innkalling som han elsker og har god suksess med det, men vanskelig i disse situasjonane. Hvordan vet du at han aldri har tatt igjen et dyr når han blir borte i flere minutter? Jeg ser at du påstår at han ikke er til plage for noen, men når han er ute av syne for deg så har du jo ingen kontroll på det. Hundens adferd når han er sammen med deg og når han er på tur alene er ikke nødvendigvis den samme. Hunden din må faktisk være i bånd på egen tomt. Du har ikke en sterk innkalling, du har en situasjonsbestemt innkalling. Da må du enten gjerde inn eller ha han i bånd. Om en hund skal gå løs så skal du ha kontroll alltid. Det har ikke du. Så mens du øver må du sørge for at hunden din ikke har muligheten for å stikke til skogs etter andre levende vesener. Om han ikke har tatt igjen noen dyr enda så er det bare et spørsmål om tid. Anonymkode: d957e...1a0 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå