Gå til innhold

Valg av hunderase

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen mellom gjeterhunder og apporterende vannhunder? Både til lydighet og det å ha de løse da vi er mye på hytta.

Anonymkode: 58c17...e37

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjeterhunden gjeter og den apporterende hunden apporterer.

Anonymkode: 1ccae...4d0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gjeterhunden gjeter og den apporterende hunden apporterer.

Anonymkode: 1ccae...4d0

Men er det noe annet enn det?

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen spesifikke raser du tenker på?

Anonymkode: 64bbb...41e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 17.08):

Men er det noe annet enn det?

Gjeterhunden gjeter ALT. Ikke bare sauer, ALT. Biler, folk, andre hunder, katter, sykler, ALT. Den har et svært intenst blikk som ofte kan provosere andre hunder, noe som gjør at passeringer kan bli vanskelige. Jeg hadde aldri kjøpt meg en gjeter med mindre jeg bodde på gård og trengte en hund. til å faktisk gjete. 
Gjetere har også mye lyd, mye mer enn apporterende hunder, selv om de heller ikke er lydløse. De trenger ekstremt mye stimulering, både fysisk og mentalt. Tenk deg godt om før du kjøper en gjeter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 10.27):

Hva er forskjellen mellom gjeterhunder og apporterende vannhunder? Både til lydighet og det å ha de løse da vi er mye på hytta.

Tja, det kommer jo an på hva slags innsats eieren har lagt ned i hundens oppdragelse er min erfaring. Jeg kjenner kanskje flere med Border Collie og Australian Shepherd og de er ikke nødvendigvis lydigere enn enn andre raser, men kanskje lettere å trene fordi de er jevnt over gira og smarte. Gidder man ikke trene får man bare en ulydig gjeterhund, anbefaler IKKE det... 

Har vannhund selv. Den er veldig smart og lydig (fordi jeg har trent den..) og stikker heller ikke av (igjen trening). Det er smarte hunder som kan være egenrådige, men de er ikke spesielt vanskelige å trene heller. 

Anonymkode: 64bbb...41e

AnonymBruker
Skrevet

Har gjeterhund, min er ekstremt lettlært og ønsker å please, veldig flokkorientert og fokusert på oss i familien. Stikker ALDRI av, er aldri mer enn 50 m unna og trenger ikke godbiter for å følge tillærte kommandoer. Veldig observant og jeg kan bruke lyd og kroppspråk for å få henne til å følge det jeg vil. Hadde ikke orket en jakthund som stikker av en mil avgårde for  et godt ord. De må aktiviseres godt hver dag for å unngå understimuli. Hun svømmer og løper etter ball, så ballen er hennes belønning, men det kan ta overhånd, de kan bli ekstremt crazy på det. Anbefaler blanding av hodearbeid og fysisk aktivisering, som alle hunder trenger, men kanskje gjeterhunder mest av alt. Min har aldri gjetet alt og alle. Men det er ikke for late folk som vil få 15 min rundt i nabolaget. 

Anonymkode: ad346...43f

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til alt som er nevnt i tråden her, så har mange gjetere et utpreget vokterinstinkt. Noen «gjeterraser» har mer vokter en gjeter i seg (feks Ovcharka, kangal, alabai etc). Dette er hunder jeg ikke nødvendigvis ville anbefalt til uerfarne hundeeiere.

Feks Berner Sennen er en flott gjeterhund som er allsidig. Fantastiske trekkegenskaper og et herlig lynne. Den elsker å please. Samtidig kan de ha et ganske så ekstremt vokterinstinkt mange ikke er klar over.

Anonymkode: b6137...34b

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange typer gjeterhunder.  Alle er ikke like irriterende og stirrende som f eks border collie. Noen er også skikkelig vakthunder. Felles for de er vel ønsket om å samarbeide og være i nærheten av eier,men noen av de er mer krevende å trene enn andre. Det er,som sagt,mange typer.

Vannhund vil jo elske vann. Da må du takle mye våt hund. Har ingen erfaring med de,men anbefaler å snakke med flere eiere og gjerne treffe de rasene du lurer på.

Anonymkode: 35d7b...681

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfaring med 2 gjeterhunder av forskjellig rase og kan si litt om min opplevelse.

Schæferen min er førerorientert, stikker ikke av og er opptatt av å gjøre eier fornøyd - men har mye vokt og kan bjeffe eller oppleves skummel for fremmede. Fantastisk å ha hund som har «mentalt bånd», er til å stole på og kan gå løs både på tur eller på eiendom, men usosial og liker ikke fremmede.

Border Collien min er motsatt og super sosial. Alle liker henne, hun elsker folk og kan hilse på eller håndteres av hvem som helst. Men hun er utspekulert og ikke til å stole på. Hun kan finne på å stikke av eller gjøre motsatt av hva hun får beskjed om, veldig egenrådig og sta så jeg må være to skritt forran henne hvis vi skal gjøre noe hun ikke vil eller liker. Har tydelig gjeterinstinkt, men merker ikke noe til det med mindre vi treffer på sau eller katt da vil hun gjete.

Til bruk eller lydighet så opplever jeg styrker og svakheter med begge to. Schæferen er en drøm og kjempekul å trene lydighet med fordi hun tåler at jeg som fører gjør feil, at det er mye repetisjon eller at jeg presser henne og krever fokus og at hun forsøker. Jeg opplever henne som tøff og ingenting påvirker fokus eller arbeidslysten hennes. Minuset hos henne er at det er 0 eller 100. Og av og til skulle jeg ønske vi kunne hatt mindre stress og intensitet for hun kan være litt koko innimellom og må da roes ned

Borderen er rask, presis og perfekt på lydighets øvelser når hun vet hva hun skal gjøre og jeg har gjort jobben min med innlæring. Men hun er sensitiv og myk i forhold til schæferen. Hvis jeg tråkker på halen med et uhell - da er det så fælt at vi kan bare pakke sammen å ta pause fra trening i et par uker. Hun gir ikke mye gratis intensitet eller fokus, hvis hun gjør feil eller synes noe er vanskelig så må jeg bruke uker eller mnd på å trene ned i små detaljer for å få et bra resultat og bygge selvtilitt.

Jeg anbefaler ingen av rasene jeg har som rene tur/familiehunder. De må ha en jobb eller brukes til noe

Anonymkode: 3cede...166

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...