Gå til innhold

Hvor lenge får den som har sovedag sove?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Vi har barn som sover svært dårlig. Vi har annenhver sovedag, og den som har sovedag får sove mellom 2-4 timer lenger enn den som er alene med barna. Nå er jeg gravid og svært trøtt, så jeg legger med rundt åtte/ni. Da får mannen som regel sove ut i helgene, da jeg ikke får til å sove så mye lenger enn syv uansett. Han har barna hele nettene og trenger å sove litt ekstra i helgene.

Anonymkode: fb630...97a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom den ene er utslitt av en spesiell grunn, 08:30. Det vanlige er at en av oss sover til 07:00. 

Å stå opp 05:00 hver dag for å deretter stå opp sent ødelegger bare døgnrytmen og gir dårligere søvn over tid. Det er bedre at alle legger seg til riktig tid. 

Anonymkode: 3368b...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi lagt oss samtidig og stått opp samtidig alle de 10 årene vi har hatt barn (hvis ikke det er noe spesielt). Synes både morgenstund sammen og kvelden sammen er koselig og noe vi prioriterer. 

Anonymkode: 38b34...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt til man våkner vel? Hvis ikke får man jo aldri tatt seg inn igjen.

Anonymkode: a7430...1a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så hvis ikke både mor OG far er våkne på lørdagsmorgenen så må dere ty til skjerm? Jøss. Du vet at det finnes annet enn skjerm som barn kan holde på med inne? 

Anonymkode: 2de74...24e

Jeg skriver jo at vi ikke bruker skjerm som barnevakt 😅 Da står en av oss opp, perler, tegner, leker, tar mulig en tur på lekeplass. I det sist har vi hatt abonnement på slike hobby/aktivitetskasser, det er veldig populært :)  Lager klar surdeigsbrød, gjør klar til felles frokost kl 9. Og legger seg heller litt tidligere. 

Anonymkode: ef3a8...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trist. Vi har alltid tid til rolig frokost sammen i ukedagene. Våre barn har alltid hatt korte dager og en rolig hverdag, så vi trenger ikke være så opptatt av å klemme inn all kvalitetstiden ila helgen. 

Vi er ikke hjemmeværende.

Jeg er hjemme syk i dag - derfor jeg har tid til å svare midt på dagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det var et svar til alle dere som skrev at det var helt utilgivelig at den ene forelderen skulle sove mens den andre spiste frokost med barna på lørdag eller søndag. Men samtidig mente det var helt greit at man ikke spiste frokost sammen i ukedagene. Da var det verdt å påpeke at noen spiser koselig familiefrokost sammen i ukedagene og ikke trenger å presse all kvalitetstiden inn på lørdag formiddag. Viktig å påpeke at det ikke finnes en fasit. 

tips til neste gang, så kan du legge på en /s. Så blir det lettere for de som leser innlegg bokstavelig å forstå at du er sarkastisk (ikke ironisk, for det er noe annet) :) 

Anonymkode: f2045...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (2 timer siden):

Du forstår ikke at noen trenger mer søvn enn andre? At søvnkvalitet varierer også? Her sover vi voksne aldri før kl 01 på natta, ofte nærmere 02. Vi får rett og slett ikke sove før uansett hvor tidlig vi har forsøkt å legge oss. Vi blir nok overtrøtte i løpet av dagen fordi vi har konstant underskudd på søvn, så kl 19 på kvelden er vi egentlig klare for å sove. Det går derimot ikke for mellom 19 - 20.30 består tiden i å legge unger. I løpet av den tiden blir vi lys våken isteden og det vedvarer mange timer. Av og til sovner vi med barna en liten lur, men det blir ca kl 01 på oss uansett.

Søvnkvaliteten min er også elendig. Våkner hver time og er våken 5 - 10 min per time før jeg sovner igjen. Så selv om jeg sovner kl 01 som eksempel og må stå opp 06 eller 07, så har jeg ikke fått 5/6 t søvn, men 4/5t. 

Så den dagen jeg sover lenge i helgen, eller får sove litt på dagen er veldig viktig for meg, slik at jeg skal ha mest mulig overskudd til barna.

Beste tid for meg å stå opp på forøvrig er 10/11..da er jeg mest våken hele dagen.

At en av dere har særskilte behov kan nok forekomme. Men begge? Da ville jeg nok valgt bort barn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

tips til neste gang, så kan du legge på en /s. Så blir det lettere for de som leser innlegg bokstavelig å forstå at du er sarkastisk (ikke ironisk, for det er noe annet) :) 

Anonymkode: f2045...12d

Det var ironi, jo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det var et svar til alle dere som skrev at det var helt utilgivelig at den ene forelderen skulle sove mens den andre spiste frokost med barna på lørdag eller søndag. Men samtidig mente det var helt greit at man ikke spiste frokost sammen i ukedagene. Da var det verdt å påpeke at noen spiser koselig familiefrokost sammen i ukedagene og ikke trenger å presse all kvalitetstiden inn på lørdag formiddag. Viktig å påpeke at det ikke finnes en fasit. 

Dere står opp tidlig mandag-fredag, selv om dere har full fleks, rolige dager, og barna har det samme. Og spiser en rolig frokost sammen.

Men i helgene DA skal en av dere sove halve morgenen, og den andre får ta frokosten alene...

Hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dere står opp tidlig mandag-fredag, selv om dere har full fleks, rolige dager, og barna har det samme. Og spiser en rolig frokost sammen.

Men i helgene DA skal en av dere sove halve morgenen, og den andre får ta frokosten alene...

Hvorfor? 

Hvorfor ikke? Vi gjør det som passer oss best. Gjør det som passer for dere!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ikke? Vi gjør det som passer oss best. Gjør det som passer for dere!

Vi gjør det som passer barna best, ikke oss selv ;) Herunder unngår vi "sovedager", uansett om det er hverdag eller helg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi gjør det som passer barna best, ikke oss selv ;) Herunder unngår vi "sovedager", uansett om det er hverdag eller helg. 

Du er kjempeflink, flinkere enn alle andre, du gjør alt riktig og alle burde gjøre akkurat som deg /s 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du er kjempeflink, flinkere enn alle andre, du gjør alt riktig og alle burde gjøre akkurat som deg /s 

😂

Denne tråden tar jo helt av! 🤭😂

Anonymkode: f475e...773

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på sykehjem, der er det vanlig med sovedager (liggedag) blandt de sykeste gamle. Og så sov jeg til 12 om jeg leste en spennende bok i tenårene. Da jeg hadde nyfødt baby hendte det seg at jeg sov på dagen. Ellers så er ikke sovedag noe jeg ser på som normalt om du ikke har me eller nattarbeid 

Anonymkode: 18917...067

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 11.09):

Den som ikke står opp med barnet sover til omtrent 7. 

Den som står opp med barnet står opp 5…. 

Anonymkode: 2d1c8...32f

På tide å sette litt grenser hvor når morgenen begynner ser jeg😅 Dette er jo også oppskriften på skilsmisse 

Anonymkode: 58bec...4aa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annenhver dag i helgen og legger oss ikke opp i hvor lenge den andre sover. Om hun ønsker å ta seg en løpetur, ta et bad, lese en bok, sove ut pga en fest kvelden i forveien eller bare sove er det samme for meg så lenge det gir henne overskudd. Det samme gjelder motsatt.

Noen ganger har jeg behov for å sove ut litt. Da sover jeg sikkert til 10-11, men det er sjeldent. Som oftest er det trening vi bruker vår "frimorgen" til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 11.14):

Vi har ikke noe sovedag, men jeg pleier som regel å vekke mannen rundt 9 hvis han ikke har stått opp innen det. Jeg våkner lett når barna er våkne, og står opp sammen med dem, mannen våkner gjerne ikke av seg selv. En gang i blant ber en av oss om å få "sove ut" fordi vi er syk eller veldig sliten, og da sover vi til vi våkner. For mannen kan det gjerne være rundt 12. Jeg våkner sjelden senere enn 9, som regel en gang mellom 7 og 8. 

Anonymkode: 7be6a...391

Må du vekke han på helg?? Stakkars mann.

Anonymkode: cec77...55f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Moren i familien er veldig oppgitt men tør ikke å si i mot mannen sin. Men barna blir jo naturligvis skuffet når de er blitt lovet en dag på Tusenfryd men bare får være der 30 min før de stenger. Så det ødelegger åpenbart.

Sykdom blir jo noe helt annet. 

Anonymkode: f9ebf...52a

Hvorfor klarer ikke denne moren må dra med barna uten mannen?

Anonymkode: f7ec1...2cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...