Gå til innhold

Hvor lenge får den som har sovedag sove?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er jo NETTOPP at hele dagen er på vent hvis én av to ansvarsinnehavere får sove så lenge som til 12! I alle dager - hadde jeg måttet vente til over tolv før vi fikk kommet oss ut og startet dagen hadde det RABLA for meg! 

Anonymkode: 2d1c8...32f

Hvorfor kan ikke en foreldre gå ut med barna da? Må vel ikke være begge to foreldre med hele tiden? Det kan man gjøre senere på dagen, med mindre man har planlagt noe spesielt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Selvfølgelig. Men det er jo en annen type frokost. Har ikke akkurat tid til å bake surdeigsbrød, presse juice, og lage eggerett. Det må også gå raskt, så den gode praten blir det ikke tid til. Så blir noe enklere ved kjøkkenøya, der den voksne som regel spiser mens de smører matpakker og gjør klar. 

I tillegg er det slik at vi velger at ene starter tidlig og andre starter sent, for å sikre litt kortere dager og en roligere hverdag. 

Anonymkode: ef3a8...b0c

Trist. Vi har alltid tid til rolig frokost sammen i ukedagene. Våre barn har alltid hatt korte dager og en rolig hverdag, så vi trenger ikke være så opptatt av å klemme inn all kvalitetstiden ila helgen. 

Anonymkode: 2de74...24e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei 

Anonymkode: bad39...d75

Eh jo det var faktisk det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trist. Vi har alltid tid til rolig frokost sammen i ukedagene. Våre barn har alltid hatt korte dager og en rolig hverdag, så vi trenger ikke være så opptatt av å klemme inn all kvalitetstiden ila helgen. 

Har ingen av dere jobb?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Har ingen av dere jobb?

Vi har høy utdanning og lønn og fleksibel arbeidstid begge to. Det bør dere også vurdere, da kan en av dere sove lenger i helgen uten at det er helt krise for familiesamholdet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovedag har jeg aldri hørt om før, hadde lyst til å være med ungene mine da de var små, ikke sove bort formiddagen.

Anonymkode: 56d2d...2ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Må si meg enig i at jeg virkelig ikke forstår at voksne mennesker trenger så mye søvn. Hverdagen må jo da være veldig preget av at man har konstant søvnunderskudd - det påvirker jo humør/endorfiner, vekt/sultfølelse, konsentrasjon/prestasjoner, humør, med mer. 

Legger meg 23-24, våkner 6-7, uka rundt. I perioder har jeg vridd det litt, da det var kl 5 som gjaldt så la jeg meg jo bare 22 i stedet. 

Du forstår ikke at noen trenger mer søvn enn andre? At søvnkvalitet varierer også? Her sover vi voksne aldri før kl 01 på natta, ofte nærmere 02. Vi får rett og slett ikke sove før uansett hvor tidlig vi har forsøkt å legge oss. Vi blir nok overtrøtte i løpet av dagen fordi vi har konstant underskudd på søvn, så kl 19 på kvelden er vi egentlig klare for å sove. Det går derimot ikke for mellom 19 - 20.30 består tiden i å legge unger. I løpet av den tiden blir vi lys våken isteden og det vedvarer mange timer. Av og til sovner vi med barna en liten lur, men det blir ca kl 01 på oss uansett.

Søvnkvaliteten min er også elendig. Våkner hver time og er våken 5 - 10 min per time før jeg sovner igjen. Så selv om jeg sovner kl 01 som eksempel og må stå opp 06 eller 07, så har jeg ikke fått 5/6 t søvn, men 4/5t. 

Så den dagen jeg sover lenge i helgen, eller får sove litt på dagen er veldig viktig for meg, slik at jeg skal ha mest mulig overskudd til barna.

Beste tid for meg å stå opp på forøvrig er 10/11..da er jeg mest våken hele dagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (9 minutter siden):

Har ingen av dere jobb?

Kanskje de prioriterer barna og familien istedenfor karrierejag....😅 Eller er det også feil? Skal de (familien) kun prioriteres i helgene? 

Anonymkode: c73b9...dda

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 11.07):

Jisess er dette et problem? Vil man ikke være med barna sine???

Hvorfor`? 

Anonymkode: 624d3...11d

Hvis den ene av ungene har vært oppe og tøyset i 3-4 timer på natta, forstår vel du også at det kan være greit å hente seg inn igjen - uansett hvor mye man vil være sammen med dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite hater jeg så mye som å måtte vente på å få dagen i gang fordi noen vil ligge og purke til klokken tolv, som en barnslig trettenåring. 

Jeg er sammen med en voksen mann! Ikke en ungdom.

At noen som har barn (som står opp før 7) har samvittighet til å la partneren være alene med ansvaret for barna i så mange timer er forbi min fatteevne. Sove bort hele dagen… Syns det faktisk er ganske pinlig oppførsel av voksne mennesker. 

(det er selvfølgelig noe annet om det er pga nattevakt og liknende!). 

Dere får bare mene jeg har en diagnose (som ble foreslått høyere opp her). Det lever jeg godt med. Vi koser oss SAMMEN i helgen, ikke som bevisstløse døgenikter i hver vår "sovemorgen". 

Trenger man mer søvn, får man legge seg tidligere. Og dere som mener at ingen friske voksne mennesker sovner 21.30… Ærlig talt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke sovedag, jeg har alltid vært den som tar mest ansvar for hus, hjem og unger. Han sov/sover dog så lenge han følte/føler for. Klokken kan bli hva som helst, det kommer helt an på når han sovner. Vi har ikke små barn lenger da, men det er ikke noe nytt, sånn har vi alltid hatt det. Jeg har akseptert at det er sånn, og det har gått helt ok. 

Anonymkode: b9c5e...df2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi hadde ikke sovedag, jeg har alltid vært den som tar mest ansvar for hus, hjem og unger. Han sov/sover dog så lenge han følte/føler for. Klokken kan bli hva som helst, det kommer helt an på når han sovner. Vi har ikke små barn lenger da, men det er ikke noe nytt, sånn har vi alltid hatt det. Jeg har akseptert at det er sånn, og det har gått helt ok. 

Da hadde jeg heller valgt å leve alene. 

Hva bidro egentlig han med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

At noen som har barn (som står opp før 7) har samvittighet til å la partneren være alene med ansvaret for barna i så mange timer er forbi min fatteevne

Jøss. Vi liker barna våre begge to og ingen trenger å ha dårlig samvittighet for at den andre må være alene med ansvaret for dem 😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da hadde jeg heller valgt å leve alene. 

Hva bidro egentlig han med? 

Nei, si det... Han holder meg med selskap da 😊 og han gjør alt som jeg synes er ekkelt og tungt. Og mye mer, men ja, ikke bidratt så mye i familielivet, dessverre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sønnen vår våkna kl 5 på morgenen, så pleide jeg å vekke mannen seinest kl 8, da var jeg lei av å underholde ungen alene. Siden jeg er a-menneske og mannen b-menneske, så har jeg stort sett tatt alle morgener, men han har tatt mest nattevåk. Nå når sønnen vår står opp kl 7 og sover natta gjennom, så får mannen sove til kl 9-9:30 før vi vekker han. Jeg har stort sett aldri «sovedager», men det er fordi jeg legger meg tidlig og stort sett er ferdigsovet til barnet står opp kl 7. 

Anonymkode: c09a5...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har høy utdanning og lønn og fleksibel arbeidstid begge to. Det bør dere også vurdere, da kan en av dere sove lenger i helgen uten at det er helt krise for familiesamholdet. 

Alle har ikke den muligheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo akkurat det du har gjort med å hyle opp i fistel over de som ikke spiser frokost i hverdagene.... 

Her spiser vi aldri frokost sammen ;) I hverdagene spiser ungene i barnehagen/sfo, i helgene spiser mannen og ungene frokost - jeg spiser aldri frokost for da blir jeg kvalm og dårlig. Jeg trener mens de andre spiser, så har jeg det unnagjort så jeg får mer tid sammen med familien resten av dagen. 

Anonymkode: 3649e...60a

Da har ikke ironien i innlegget mitt kommet tydelig nok frem. Jeg heier på deg og alle som gjør ting akkurat slik det passer for dem og deres familie!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har ikke ironien i innlegget mitt kommet tydelig nok frem. Jeg heier på deg og alle som gjør ting akkurat slik det passer for dem og deres familie!

Ironi i skriftlig form er en veldig dårlig idé. For nei, det kommer ikke frem. Du bør tydelig merke at det er ironi, for det er flust av folk som skriver slike ting i fullt alvor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Ingen voksne sovner 21.30» 😂😂😂😂 For meg er 21.30 perfekt leggetid

Anonymkode: 18917...067

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ironi i skriftlig form er en veldig dårlig idé. For nei, det kommer ikke frem. Du bør tydelig merke at det er ironi, for det er flust av folk som skriver slike ting i fullt alvor. 

Jeg ser den! Jeg er ny på KG men merker at mange hadde hatt godt av en dose selvironi. Mange verdensmestere her med fasiten for hvordan alle andre skal leve livet. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...