Gå til innhold

Hvor lenge får den som har sovedag sove?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva så om den ene gjør det av og til? Unner man virkelig ikke partneren å gjøre hva de selv og vil? Må familielivet være et sabla AS hver eneste time, hver eneste dag, hver eneste helg, hver eneste uke, hver eneste måned? Det er jo HELHETEN som teller uansett. Er man slabbedask 24/7 så blir det noe annet. Er man en slabbedask en dag i måneden eller noe fordi man ønsker å gjøre noe som gir en glede så må da vel det være ok?

Anonymkode: c73b9...dda

Av og til ok. Hver helg not so much

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Soft mann skrev (22 timer siden):

Sovedag😳😳😳 når en er en familie. Da er det jo Helgefrokost som er samlings punktet, å prate om hva alle skal og vil

Noen trenger av og til mer søvn enn andre! Herregud, barna lider ingen nød av at mor eller far ikke spiser frokost med dem hver gang det er fri! Noen jobber jo til og med på fridager. Her har vi sånn at vi alltid har frokost i helgene, men at og til må mor eller far sove litt lenger. Det er virkelig ikke et problem. Sover jeg lenger, er jeg klar til å være med på det vi skal gjøre den dagen. Jeg har slitt med søvn i mange år, og når barna var små, ble det verre pga kolikkbarn. 

En er jo familie på godt og vondt! Og barna trenger også å lære at av og til må vi ta hensyn til noen i familie. Vi er ikke en maskin bare fordi vi har fått barn! Vi er fremdeles folk med forskjellige behov - og det tåler barna uten at det går utover noe som helst! 

Anonymkode: 6f6ca...733

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Så lenge man vil. Jeg kan sove til den tiden selv. Mannen min våkner ofte tidlig.

Vi trenger ikke å finne på ting hele familien i sammen. 

Mannen min jobber sjømann, så er veldig vant til å finne på ting alene med barnet. Er veldig selvstendig da jeg er flere uker alene.

Anonymkode: f7ec1...2cd

Enig med deg!

Ser dessverre at det er mange som ikke aksepterer at ene parten sover litt lengre. Ser også av svarene at det er kvinner som ikke tåler at mannen får sove lenge. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen jobber turnus og når han har kveldsvakter får han sove 1-2 timer lengre enn oss, men ellers står vi opp til samme tid. Jeg får sjelden sove lengre da jeg er den som samsover med barnet😅 Det hender jeg går å legger meg igjen og får sove 1-2 timer.

Anonymkode: e3190...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

07:30. 

Vi liker å holde ganske jevn døgnrytme, og det å sove til langt på dag i helgene ødelegger jo rytmen helt, når man står opp mellom 5 og 6 resten av uken. 

I tillegg liker vi å faktisk få noe ut av dagen. 

Vi har sånne unger som har et voldsomt aktivitetsnivå, og som er i "klatre-i-gardinene" modus lenge før kl 9 om morgenen. Så vi må komme oss ut av huset seinest innen kl 09:30 for å ikke rable fullstendig. Og da kan man jo ikke ligge og dra seg hele dagen. 

Den som står opp med ungene, er oppe kl 6, den som har "sovedag" får sove til 07:30 - da er det frokost. 

Anonymkode: 3649e...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Enig med deg!

Ser dessverre at det er mange som ikke aksepterer at ene parten sover litt lengre. Ser også av svarene at det er kvinner som ikke tåler at mannen får sove lenge. 

De kvinnene som ikke tåler det har garantert menn som tillater seg å sove ut oftere og lar sikkert ikke dama få sove ut på lik linje. Samtidig er det garantert kun de damene som står opp med småbarn på natta. Vedder på det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner INGEN voksne friske mennesker so. klarer å sovne 21.30 samme når de står opp

Hvorfor i all verden må du sitte inne og vente på partneren din? Eier du ikke selvstendighet? 

Ta med barna ut, sett i gang det du har lyst å gjøre, dra til en  venninne? Jeg skjønner ikke hvorfor du skal sitte hjemme og vente på at den andre våkner??

Hvis du ikke klarer å finne på noe uten partneren din så håper jeg vedkommende føler drt på samme måten  - jeg hadde følt meg helt kvalt og fått søvnproblemer om mannen satt utenfor soverommet og ruget mens jeg sov, i stedet for å bare finne på noe. 

Hvorfor det? Jeg skjønner virkelig ikke denne avhengigheten av hverandre. Koseligere å få sove ut enn å måtte tvangsfôres tidlig på morgenen fordi partneren er så tafatt at de ikke kan spise frokost med barna alene 😵‍💫

Anonymkode: cd843...d10

Sier ikke det er galt å få sove ut innimellom. Ikke at vi egentlig har dette problemet da ingen av ungene her står opp eller begynner å våkne før tidligst ni i helger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppegående mennesker står opp og legger seg til ca. samme tid uansett hvilken dag det er. 

Anonymkode: 17fd6...5bb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som får sove blir vekket kl 9, med mindre det har vært mye nattevåk. Da er vi litt mer romslige med hverandre :) 

Ungene står opp kl. 6-7. 

Ingen av oss liker å sove bort "hele dagen", så vi er helt enige om at vi vil opp kl 9 for å nyte helgen :) 

Anonymkode: a5921...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 12 !! Timer fra midnatt til kl 12. just sayin.. det skal ikke være nødvendig å sove til 12 om man er voksen. En voksen trenger 7-9 timer, ikke 11-12 som småbarn.
Selvsagt skal foreldre få slappe av i helgene litt de også, men det er jo plenty å sove til f.eks 09. Det er 2-3 timer mer en på arbeidsdager. Synes det hadde vært usolidarisk og provoserende om mannen satt oppe til langt på natt og så sov halve familiedagen bort. Alt for egentid på helg, men den bør brukes til å trene, treffe venner, ordne ærend fremfor å se tv/game til langt på natt og la den andre parten ta alt ungestyret

Anonymkode: 18917...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er mine barn store, men da de var små så byttet vi på slik at den som sov lenge fikk sove til 11 tror jeg det var, senest. 

Vi var (og er) B-mennesker begge to, og synes det er godt å sove ut i helgene når vi har muligheten.

Nå får jeg ikke til å sove lengre enn til 10 maks. 

Anonymkode: 1ba62...519

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oppegående mennesker står opp og legger seg til ca. samme tid uansett hvilken dag det er. 

Anonymkode: 17fd6...5bb

Ja, for ingen oppegående mennesker jobber turnus eller er ute på fest eller reiser…

Anonymkode: 2de74...24e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 10.48):

Måtte til slutt stille ultimatum til mannen som gamet til 03 på natta for deretter å purke og sove vekk halve dagen etter. Var faktisk nabofyren som reagerte på at mannen min valgte vekk familien sin hver eneste lørdag til fordel for gaming halve natta. Nå får han sove til max kl 09:30. Jeg våkner uansett senest kl 08 da nattevåk med unger i mange år har ødelagt søvnen min.

Anonymkode: f4f78...3fe

Ja, det er jo noe annet, hvis en sitter og spiller halve natten, så sier det jo seg selv at det ikke er greit...

jegerrinne skrev (På 30.3.2025 den 10.59):

Her er når unga var små hadde vi aldri sovedag. Hadde ikke gått en gang siden vi drev gårdsbruk.  Enten gikk vi alle i fjøset kl 7 eller en gikk i fjøset og den andre inne med unga.

Når vi sluttet med gårdsbruk så ser jeg vi sover sjeldent til lenger en 8. Ungdommen sover til 9-10 tiden.

Har aldri skjønt det med å sove bort halve dagen

Nei, men for noen er det ikke alltid så lett som det er for deg :) 

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 11.05):

Det handler ikke om hvor selvstendig man er, men at man velger vekk familien sin i helgene fordi man heller vil sitte oppe halve natta for å game/binge tv-serier. De færreste ser ungene mer enn et par-tre timer på hverdagene og da er det nitrist å velge dem vekk i helgene også. 

Anonymkode: f4f78...3fe

Igjen - det er jo noe annet... Men at en forelder av og til får sove litt lenger, når de har behov for det, så er jo det en annen sak. Det handler ikke alltid da om å "velge bort barna". Det kan da fort handle om å sove litt slik at man får mer overskudd til barna! 

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 11.07):

Jisess er dette et problem? Vil man ikke være med barna sine???

Hvorfor`? 

Anonymkode: 624d3...11d

Jo, det tror jeg de fleste vil... Men det må da vel være lov å av og til få sove litt lengre, når en har behov for det??

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 11.19):

Kl 9. Har man små barn som vekker en flere ganger ila natta så er det greit å få et par timer på morran å hente seg inn på. Tenk at folk er så enkle i skallen at de ikke forstår det. «Vil man ikke være med barna sine???» herregud for et lavpanna svar. Dere må jo bare være superpopulære folk irl. 

Anonymkode: 2311e...6ad

Støtter dette innlegget 100 %. Igjen så gjenspeiler svarene her inne at de som er "perfekte" ikke klarer å forstå at andre kan ha andre behov, at andre faktisk kan ha et søvnproblem og av og til trenger å sove litt lenger, at noen av og til kan ha hatt det hektisk på jobb osv. Jeg er selv mamma, og hadde ofte behov for å kunne sove litt lenger enkelte fridager. Barna er nå 12. 17, 22 og 24 og er helt uskadet av dette, og vi har et veldig godt familiesamhold for det om jeg sov litt lenger en lørdag eller søndag :) At folk tolker dette som at "man ikke vil være med barna"... Ja, det sier mye om den personen! Klart at hvis en er slabbedask, sitter opp til langt på kveld/natt hver dag fordi en ønsker det osv, og ALDRI står opp med barna, så er det en helt annen situasjon - men mange her tenker svart/hvitt! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (4 timer siden):

Fordi det er ukoselig å ikke spise sammen som familie når man kanskje ellers i uka ikke har tid til frokost sammen

Spiser dere ikke frokost sammen i ukedagene?! Det er jo en form for omsorgssvikt. Hjelper ikke med helgefrokost da. Uff, stakkars barn! Her spiser vi frokost sammen hver ukedag. Det er det eneste riktige, alt annet er helt feil.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i at jeg virkelig ikke forstår at voksne mennesker trenger så mye søvn. Hverdagen må jo da være veldig preget av at man har konstant søvnunderskudd - det påvirker jo humør/endorfiner, vekt/sultfølelse, konsentrasjon/prestasjoner, humør, med mer. 

Legger meg 23-24, våkner 6-7, uka rundt. I perioder har jeg vridd det litt, da det var kl 5 som gjaldt så la jeg meg jo bare 22 i stedet. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Virker som om dere alle har en form for diagnose? Eller et ukoselig hus? Om det rabler for dere om dere ikke er ute av huset innen 09:30. 

Ikke meg du siterer.

Men vi praktiserer ikke skjerm som barnevakt bare fordi det er helgemorgen :) 

Anonymkode: ef3a8...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spiser dere ikke frokost sammen i ukedagene?! Det er jo en form for omsorgssvikt. Hjelper ikke med helgefrokost da. Uff, stakkars barn! Her spiser vi frokost sammen hver ukedag. Det er det eneste riktige, alt annet er helt feil.

Selvfølgelig. Men det er jo en annen type frokost. Har ikke akkurat tid til å bake surdeigsbrød, presse juice, og lage eggerett. Det må også gå raskt, så den gode praten blir det ikke tid til. Så blir noe enklere ved kjøkkenøya, der den voksne som regel spiser mens de smører matpakker og gjør klar. 

I tillegg er det slik at vi velger at ene starter tidlig og andre starter sent, for å sikre litt kortere dager og en roligere hverdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Litt vanskelig når mannen starter jobb kl 7 og har lang reisevei og må kjøre kl 6. Vekker ikke unga opp kl 5 for å spise frokost altså ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Må si meg enig i at jeg virkelig ikke forstår at voksne mennesker trenger så mye søvn. Hverdagen må jo da være veldig preget av at man har konstant søvnunderskudd - det påvirker jo humør/endorfiner, vekt/sultfølelse, konsentrasjon/prestasjoner, humør, med mer. 

Legger meg 23-24, våkner 6-7, uka rundt. I perioder har jeg vridd det litt, da det var kl 5 som gjaldt så la jeg meg jo bare 22 i stedet. 

Ikke meg du siterer.

Men vi praktiserer ikke skjerm som barnevakt bare fordi det er helgemorgen :) 

Så hvis ikke både mor OG far er våkne på lørdagsmorgenen så må dere ty til skjerm? Jøss. Du vet at det finnes annet enn skjerm som barn kan holde på med inne? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 timer siden):

Men nå var det det med å sitte oppe halve natta det var snakk om

Nei 

Anonymkode: bad39...d75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 timer siden):

Fordi det er ukoselig å ikke spise sammen som familie når man kanskje ellers i uka ikke har tid til frokost sammen

Ja el , da synes du det. 

Anonymkode: bad39...d75

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...