Gå til innhold

Hvor lenge får den som har sovedag sove?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo NETTOPP at hele dagen er på vent hvis én av to ansvarsinnehavere får sove så lenge som til 12! I alle dager - hadde jeg måttet vente til over tolv før vi fikk kommet oss ut og startet dagen hadde det RABLA for meg! 

Anonymkode: 2d1c8...32f

Nei, dagen står ikke på vent. Verden kretser ikke rundt den sovende forelderen. Vi var for lengst klar over hvem som skal sove når, og la planer deretter. Ingen drev og "venta" på noen som helst. Avtalte vi å finne på noe, så sto åpenbart alle opp og sovedag utgikk til en viss grad (f.eks stå opp 8-9 i stedet for 10-11). Hvis folk ikke klarer dette, ikke klarer å finne en gyllen middelvei som kan passe alle, og ikke minst klare (ønske?) å være alene med barna ei stund, så skjønner jeg hvorfor så mange forhold rakner i sømmene... 

La partneren få hvile og sove. Tillatt deg selv å hvile og sove også. Plutselig klarer barna seg litt alene på morgenen, og ingen av dere trenger å stå opp så fort ungene gløtter på øynene. 

Vi hadde sovedager nettopp fordi vi trengte søvnen. Ja, iblant ble det mange timer med søvn den ene dagen. Ikke fordi vi la oss for sent, men fordi søvnen resten av uka har vært elendig. 

Hvis du ikke har ønske om å selv sove bort halve dagen, så er jo det ditt valg. Om du vil stå opp 7 sammen med barna i det som kunne vært din sovedag, så ok. Men å hindre partneren i å få en sovedag synes jeg er ugreit. Sover partner lenge, så legger du selvsagt planer rundt dette. Ikke gidd og vent, irritere deg osv. Det gagner ingen, og forsurer alt. Det er ikke partneren som forsurer, men du.

Anonymkode: a6e7c...342

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har jeg ikke tenkt på. Til man våkner. Men verken mannen eller jeg har noen gang sovet til lenger enn 10 etter at vi fikk barn. Vanligvis står sistemann opp 8-9 i helgen, uten vekking. Hadde ikke godtatt soving til 12 og frokost alene med barna.

Anonymkode: 4ef30...b81

Hvorfor kan du ikke spise frokost alene med de??

Anonymkode: e4eae...dd6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. Blir som oftest han som får sove da jeg er A menneske og er ofte lys våken rundt 08.00 i helger 🙄🤭

Han sier han kan stå opp med oss, men da vil han bare gå i veien da han vil svime rundt i koma og vi uansett ikke gjør noe...jeg liker morgenro med kaffe og barna gamer eller ser på barne TV.

Så jeg står opp med 3 barn. Vekker han eller han våkner rundt 10/11. Da spiser vi frokost sammen.

Vi har sjeldent planer i helger som starter tidligere enn 12 eller senere.

Men er det dager jeg er sliten eller trenger ekstra ro og hvile så spretter han opp og overtar alt uten en mine ❤️

Anonymkode: f475e...773

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det handler ikke om hvor selvstendig man er, men at man velger vekk familien sin i helgene fordi man heller vil sitte oppe halve natta for å game/binge tv-serier. De færreste ser ungene mer enn et par-tre timer på hverdagene og da er det nitrist å velge dem vekk i helgene også. 

Anonymkode: f4f78...3fe

Ja man må for all del ikke dyrke noen av sine egne interesser eller ha noen få timer for seg selv en kveld!

Handler ikke om å velge bort familien sin. Handler om å ta vare på seg selv FOR familien sin av og til. Man må ikke sitte opp halve natta og sove halve døgnet for å gjøre noe for å pleie egne interesser.

Anonymkode: c73b9...dda

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja man må for all del ikke dyrke noen av sine egne interesser eller ha noen få timer for seg selv en kveld!

Handler ikke om å velge bort familien sin. Handler om å ta vare på seg selv FOR familien sin av og til. Man må ikke sitte opp halve natta og sove halve døgnet for å gjøre noe for å pleie egne interesser.

Men nå var det det med å sitte oppe halve natta det var snakk om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi det er ukoselig å ikke spise sammen som familie når man kanskje ellers i uka ikke har tid til frokost sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jo NETTOPP at hele dagen er på vent hvis én av to ansvarsinnehavere får sove så lenge som til 12! I alle dager - hadde jeg måttet vente til over tolv før vi fikk kommet oss ut og startet dagen hadde det RABLA for meg! 

Hvorfor må du vente? Kan du ikke bare dra?

Anonymkode: f7ec1...2cd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I min familie drar vi ofte ut på noe i 10- tiden (svømmehall, tur, museum osv) og er hjemme rundt 16-17....

Anonymkode: 18917...067

Høres rart ut, er vel ikke lov til å være i vanlig svømmehall så lenge heller. 

Anonymkode: cf558...647

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette. 

Det hadde vært helt uaktuelt for meg å stå opp alene klokken fem (vi har vært oppe rundt fem HVER DAG siden 3,5-åringen ble født) og være alene med han frem til ti. 

UAKTUELT. 

Vi legger oss 21.30. Den ene som sover lenge får sove til 7.

Jeg kjenner INGEN voksne friske mennesker so. klarer å sovne 21.30 samme når de står opp

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor i all verden må du sitte inne og vente på partneren din? Eier du ikke selvstendighet? 

Ta med barna ut, sett i gang det du har lyst å gjøre, dra til en  venninne? Jeg skjønner ikke hvorfor du skal sitte hjemme og vente på at den andre våkner??

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fordi det er triveligere å være to? Og lettere. Og kanskje man tenker å dra på noe sammen og må utsette det. Men ja, man kan jo dra ut, men jeg personlig drar ikke på dagsutflukter uten partner. I min familie drar vi ofte ut på noe i 10- tiden (svømmehall, tur, museum osv) og er hjemme rundt 16-17. blir kipt å være alene med barna til kl 16 for at partner ikke gidder å stå opp før 12

Anonymkode: 18917...067

Hvis du ikke klarer å finne på noe uten partneren din så håper jeg vedkommende føler drt på samme måten  - jeg hadde følt meg helt kvalt og fått søvnproblemer om mannen satt utenfor soverommet og ruget mens jeg sov, i stedet for å bare finne på noe. 

Maleficenta skrev (1 time siden):

Fordi det er ukoselig å ikke spise sammen som familie når man kanskje ellers i uka ikke har tid til frokost sammen

Hvorfor det? Jeg skjønner virkelig ikke denne avhengigheten av hverandre. Koseligere å få sove ut enn å måtte tvangsfôres tidlig på morgenen fordi partneren er så tafatt at de ikke kan spise frokost med barna alene 😵‍💫

Anonymkode: cd843...d10

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

Men nå var det det med å sitte oppe halve natta det var snakk om

Hva så om den ene gjør det av og til? Unner man virkelig ikke partneren å gjøre hva de selv og vil? Må familielivet være et sabla AS hver eneste time, hver eneste dag, hver eneste helg, hver eneste uke, hver eneste måned? Det er jo HELHETEN som teller uansett. Er man slabbedask 24/7 så blir det noe annet. Er man en slabbedask en dag i måneden eller noe fordi man ønsker å gjøre noe som gir en glede så må da vel det være ok?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke meg du spør, men;

Tradisjoner som familie.

Helgefrokoster er viktige for oss, akkurat slik det var når jeg og mannen vokste opp. Det er nybakt brød, egg, variert og godt pålegg, og lov til å avslutte med en skive med nugatti. 

Anonymkode: ef3a8...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke meg du spør, men;

Tradisjoner som familie.

Helgefrokoster er viktige for oss, akkurat slik det var når jeg og mannen vokste opp. Det er nybakt brød, egg, variert og godt pålegg, og lov til å avslutte med en skive med nugatti. 

Å sånn skal det være alle helger igjennom hele året vært eneste år? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å sånn skal det være alle helger igjennom hele året vært eneste år? 

Innimellom er vi på reise, de er på overnattingsbesøk, eller det er tidlig start mot cup og slikt. 

Men så lenge familien er hjemme, eller på hytta, så samles vi rundt frokostbordet for en god helgefrokost, ja. 

Uka består av fem hverdager, der morgenene ofte er litt armer og bein, og familien har lite tid sammen. Så i helgene settes en rolig frokoststund med gode samtaler høyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Her soves det ofte til 11:30... og små barn, og halve dagen gått.

Er litt lei av det.

Hvor lenge sover dere? Jeg sover maks til 9

Anonymkode: 8e942...b90

Til 12 bør være greit

Anonymkode: d9289...7b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (22 timer siden):

Her er når unga var små hadde vi aldri sovedag. Hadde ikke gått en gang siden vi drev gårdsbruk.  Enten gikk vi alle i fjøset kl 7 eller en gikk i fjøset og den andre inne med unga.

Når vi sluttet med gårdsbruk så ser jeg vi sover sjeldent til lenger en 8. Ungdommen sover til 9-10 tiden.

Har aldri skjønt det med å sove bort halve dagen

Spørs hvordan man ser på det da. Mange er b-mennesker og sovner ikkke naturlig før i 01-02 tiden. Da er uansett kvelden noe man bruker godt. Når legger du deg?

Anonymkode: 9bd10...0dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser frokost sammen men den som har sove dag kan sove etter frokosten. 

Funker fint for oss.

Anonymkode: 2190e...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sovedag? Små barn= vi står opp sammen! Man trenger ikke sovedag om man legger seg i rimelig tid. 

Anonymkode: 40040...8cc

Det er ikke alltid så enkelt. Mange sliter med å sove. Jeg selv slet med søvnen da vi hadde små barn. Å bare legge meg tidlig, førte bare til at jeg lå og vred meg i sengen i timesvis. Mannen min, som alltid sover godt og alltid liker står tidlig opp, lot meg få sove så lenge jeg hadde behov for om lørdagen eller søndagen da barna var små. Av og til sov jeg til 9, noen ganger til 11-12. Det gjorde han med glede. Hvis det passet for oss, hvorfor er det da galt??

Anonymkode: 6f6ca...733

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres rart ut, er vel ikke lov til å være i vanlig svømmehall så lenge heller. 

Anonymkode: cf558...647

Mulig de har badeland ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om «sovedag» før. Det er alltid meg som står opp med ungene fordi jeg er A-menneske. Mannen er ikke og da er det naturlig at han står opp senere. Ser det er noen her som mener at man må spise frokost sammen og planlegge dagen. Vi planlegger dagen før. Måltidene vi spiser sammen er stort sett middag. Om jeg skulle ha ventet med å spise frokost til mannen hadde stått opp så hadde jeg sultet ihjel 😆 Jeg må ha mat med en gang jeg står opp, mens han spiser gjerne ikke før i 12-tiden. 

Anonymkode: 2206b...991

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørs hvordan man ser på det da. Mange er b-mennesker og sovner ikkke naturlig før i 01-02 tiden. Da er uansett kvelden noe man bruker godt. Når legger du deg?

Anonymkode: 9bd10...0dc

Kan si jeg legger meg kl 23. Gubben  sovner ved 1 om natta men står allikevel opp om morgenen. Han er faktisk ofte oppe før oss andre.

Ja vet noen er b menesker uansett når en har barn bør en ikke sove til langt ut på dagen. Her så hadde det sa betyd lite tid med barnet hvis eks en sov til 12/13 tiden. Hadde da blitt ca 5 til 6 timer. For så her ene barnet sovnet vedx18  tiden og sov sa 12 til 13 timer i strekk. Var boken fra 06/07 og våken til 18. Familie liv hadde ikke fungert da hvis den ene kun skulle deltatt i fra 12/13 tiden  til kl 18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...