Gå til innhold

Hvor lenge får den som har sovedag sove?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Ikke senere enn 09.00-09.30 . Som mange sier ønsker man jo å få noe ut av dagen med ungene 😊 vi har gjerne felles frokost rundt 09.00 , og drar avgårde på hva vi skal finne på den dagen  mellom 10-11.  Å sitte inne en hel dag gjør både oss og ungene rastløse og  grinete

jeg klarer ikke sove senere enn 08.00  eller om jeg blir vekt . Så som regel forbedrer jeg frokost og hjelper ungene med klær før mannen vekkes 09.00 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt på siden, men dere som har en sovedag hver, hvordan fungerer det med døgnrytme? Det er ikke kritikk, bare lurer oppriktig fordi vi ikke får det til å fungere her.. om jeg sov til kl 8/9 på lørdag, og så skulle opp kl 5/6 på søndag (for at mannen skulle ha sovedag), så hadde jeg lagt meg kl 22 lørdag for å orke opp kl 5/6. men om jeg hadde sovet til 8/9 om morgenen på lørdag, så hadde jeg ikke vært i stand til å sovne kl 22 lørdag kveld. Fungerer det bedre å ta annenhver helg?

Anonymkode: 29bf0...fa0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over, for øvrig enig i at det er unødvendig å stå opp kl 5 alle mann, men om jeg sover mye lenger vil jeg jo få for lite søvn neste natt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at en forelder kan dra på fest og sove lenge i blandt om de har lyst til det, men som regel bør man stå opp og bruke helgene på barna sine. Det er ganske mange timer man sover bort om man sover til 12. vi som familie pleier å spise rundt 08-09 tiden og så drar vi gjerne ut på aktiviteter eller tur etterpå. En og annen sløv helg er fint, men det er jo hyggeligst å komme seg i gang. 
tenker og at om man får noen timer egentid på helg er det mye som er bedre en å være oppe sent og sove utpå. Man kan trene eller noe annent. 

Anonymkode: 18917...067

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sovedag? Små barn= vi står opp sammen! Man trenger ikke sovedag om man legger seg i rimelig tid. 

Anonymkode: 40040...8cc

Hilsen en med barn som sovner tidlig om kvelden eller?

Her har ungen aldri sovner før 23, og ofte ikke før midnatt. I tillegg hyppige oppvåkninger natta igjennom, og kan være både senvakter og sen trening.

Små barn = vi bytter på belastningen ved å stå opp tidlig. Man har ikke alltid mulighet å legge seg i «rimelig tid», og samme om man legger seg klokka åtte kan man ha behov for å sove litt utpå dersom man har blitt vekket hver 1,5 time hele natta.

Anonymkode: cd843...d10

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Litt på siden, men dere som har en sovedag hver, hvordan fungerer det med døgnrytme? Det er ikke kritikk, bare lurer oppriktig fordi vi ikke får det til å fungere her.. om jeg sov til kl 8/9 på lørdag, og så skulle opp kl 5/6 på søndag (for at mannen skulle ha sovedag), så hadde jeg lagt meg kl 22 lørdag for å orke opp kl 5/6. men om jeg hadde sovet til 8/9 om morgenen på lørdag, så hadde jeg ikke vært i stand til å sovne kl 22 lørdag kveld. Fungerer det bedre å ta annenhver helg?

Har aldri hatt en jobb som gjør sånne rutiner mulig så problemstillingen har faktisk aldri slått meg. Søvn er vanskelig. Har man en jobb som gir mulighet til jevn døgnrytme er man utrolig privilegert.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den som ikke står opp med barna tidlig får sove til ca kl 10. Etter det går den andre som har stått opp med barna og sover et par timer. Dette gjelder om vi ikke alle sammen skal ut med barna på formiddagen. Vi er ikke ute hele dagen med barna våres uansett. Vi har en aktivitet i løpet av dagen. Enten gå på tur, dra på lekeplass, få besøk/gå på besøk. 

Ingen av oss er noen A mennesker. Å komme med rådet om at det er bare å legge seg tidligere, så du spretter opp kl 06/07 om morgen fungerer ikke her. Vi voksne får ikke sove før tidligst kl 01 uansett hvor tidlig vi legger oss. Det er derfor et underskudd på søvn i hverdagene stort sett. I tillegg våkner jeg ca en gang i timen natta igjennom, og mister 5 min per time pga det. Den ene dagen i uka jeg kan sove litt ekstra er derfor gull verdt for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sover endelig våre barn natten gjennom. Har vært 10 slitsomme år. Siden alle får sove om natten nå, så står vi opp ca kl 7 i helgene. Før med mye nattevåk og barn som sto opp 4.30 fikk den som hadde sovedag sove til kl 8. Da hadde den voksne som sto opp vært alene med ungene lenge nok. Vi er egentlig B- mennesker, men det fungerer mye bedre med en fast døgnrytme. Så prøver å holde den jevn gjennom uken. I hverdagen må vi opp mellom kl 6.30-7, så da blir det automatisk slik i helgen også.

Anonymkode: 23510...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå sover endelig våre barn natten gjennom. Har vært 10 slitsomme år. Siden alle får sove om natten nå, så står vi opp ca kl 7 i helgene. Før med mye nattevåk og barn som sto opp 4.30 fikk den som hadde sovedag sove til kl 8. Da hadde den voksne som sto opp vært alene med ungene lenge nok. Vi er egentlig B- mennesker, men det fungerer mye bedre med en fast døgnrytme. Så prøver å holde den jevn gjennom uken. I hverdagen må vi opp mellom kl 6.30-7, så da blir det automatisk slik i helgen også.

Anonymkode: 23510...50d

Dette. 

Det hadde vært helt uaktuelt for meg å stå opp alene klokken fem (vi har vært oppe rundt fem HVER DAG siden 3,5-åringen ble født) og være alene med han frem til ti. 

UAKTUELT. 

Vi legger oss 21.30. Den ene som sover lenge får sove til 7.

Anonymkode: 2d1c8...32f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg en sjelden morgen skal få sove så lenge jeg vil, så våkner jeg av meg selv før kl 09.00. Dette skjer kanskje 2-3 ganger i året. Ellers er det å stå opp mellom 6-7. Jeg liker godt å stå opp tidlig sammen med barna. Så gjør meg ikke noe.

Stort sett vekker jeg mannen kl 8 i helgene. 

Anonymkode: d0213...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en regel at den som hadde sovedag skulle vekkes tidligst kl 9 frem til barna klarte seg bedre på egenhånd et par timer (husker ikke alder, mener det var litt før skolestart). Har to barn. Da sto vi opp sammen. Hvis ikke behovet for to foreldre våkne, så fikk man sove videre til 11-12. 

Jeg syntes det var fint å være med barna, jeg. Vi hadde kosestunder før faren sto opp, spiste en liten fruktskål, malte, tegnet, annet kreative sysler, lagde hytter med alt av tepper og dyner, bøker og lommelykter, badet i badekaret eller en tur ut i nabolaget. De dagene som var heftige å stå opp, så kunne jeg rote ut ei skuff av barnas leker, type duplo eller lignende, så fikk de bygge over hele stua mens jeg "sløvet" på sofaen med øynene på gløtt. Eventuelt ordnet ei hytte, og slang meg inn dit mens de lekte rundt meg. 

At den ene forelderen sover, betyr ikke at "dagen står på vent", synes jeg. At jeg eventuelt velger å sove bort halve dagen på min sovedag, er et valg jeg i så fall tar - og pleide å ta. Da fikk faren den kosestunden med dem, uten meg. 

Anonymkode: a6e7c...342

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du skriver at du står opp kl 09 for da har du sovet ut etter en tøff natt. Hva har det å gjøre med folk som sover bort halve dagen fordi de prioriterer å game halve natta? 

Anonymkode: f4f78...3fe

Ts spurte om når vi sto opp når det var vår tur til å sove lenge? Hva har gaming å gjøre med hi?

Hallo? Mitt poeng er det motsatte. Kl 09 er absolutt fornuftig når man har barn. Kl 12-13 på ettermiddagen, fordi man gamer til kl 03, er derimot utrolig egoistisk.

Anonymkode: f4f78...3fe

Hvem er det som gamer hele natta? Det kan være mange grunner til at folk har et behov for å sove så lenge. Det er jo selvfølgelig kjipt at ts ikke er fornøyd med den ordningen de har hjemme hos seg og dersom ikke partner bryr seg om hva ts sier om saken så er jo det egoistisk ja. Jeg bare syntes at reaksjonen på enkelte her inne er så fryktelig slitsom. «Sove?!!!?? Folk trenger søvn når de har små barn?!!!???? Nei bevare meg vel. Alle mann opp kl 06, det er helg og 3000 punkter på programmet. Gi meg gjerne 30 push ups også mens vi er i gang! Vi vil vel ikke være som de slabbedaskene som bare driter i unga sine fordi de heller vil game hele natta???!!!! Hæ?? Hvorfor blir jeg ikke invitert med på ting oftere??🤔😢» 

Anonymkode: 2311e...6ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har aldri hatt en jobb som gjør sånne rutiner mulig så problemstillingen har faktisk aldri slått meg. Søvn er vanskelig. Har man en jobb som gir mulighet til jevn døgnrytme er man utrolig privilegert.

Jobber på sykehus selv og gikk langt vakter i mange år under spesialisering (har bakvakt hjemme nå), så vet hvordan det er når man ikke har mulighet for jevn døgnrytme. Men det jeg spurte om omhandlet noe annet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jisess er dette et problem? Vil man ikke være med barna sine???

Hvorfor`? 

Anonymkode: 624d3...11d

Synes det er koselig å sitte opp litt lenge en kveld i ny og ne, og sove til kl 09/10 dagen etterpå. Gjør det meg til en mor som ikke vil være med barna sine? Jeg er med de hver eneste dag. Året rundt. Koser meg med det, men litt sen serietitting en lørdagskveld av og til, det unner jeg meg altså. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt enig! Ingen friske voksne trenger å sove til 10-12 på dagen. Da har man lagt seg for sent. 

Tullete svar 

Anonymkode: bad39...d75

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyndaquil skrev (4 timer siden):

Ikke senere enn 09.00-09.30 . Som mange sier ønsker man jo å få noe ut av dagen med ungene 😊 vi har gjerne felles frokost rundt 09.00 , og drar avgårde på hva vi skal finne på den dagen  mellom 10-11.  Å sitte inne en hel dag gjør både oss og ungene rastløse og  grinete

jeg klarer ikke sove senere enn 08.00  eller om jeg blir vekt . Så som regel forbedrer jeg frokost og hjelper ungene med klær før mannen vekkes 09.00 

Hvorfor må man sitte inne fordi en person sover?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi hadde en regel at den som hadde sovedag skulle vekkes tidligst kl 9 frem til barna klarte seg bedre på egenhånd et par timer (husker ikke alder, mener det var litt før skolestart). Har to barn. Da sto vi opp sammen. Hvis ikke behovet for to foreldre våkne, så fikk man sove videre til 11-12. 

Jeg syntes det var fint å være med barna, jeg. Vi hadde kosestunder før faren sto opp, spiste en liten fruktskål, malte, tegnet, annet kreative sysler, lagde hytter med alt av tepper og dyner, bøker og lommelykter, badet i badekaret eller en tur ut i nabolaget. De dagene som var heftige å stå opp, så kunne jeg rote ut ei skuff av barnas leker, type duplo eller lignende, så fikk de bygge over hele stua mens jeg "sløvet" på sofaen med øynene på gløtt. Eventuelt ordnet ei hytte, og slang meg inn dit mens de lekte rundt meg. 

At den ene forelderen sover, betyr ikke at "dagen står på vent", synes jeg. At jeg eventuelt velger å sove bort halve dagen på min sovedag, er et valg jeg i så fall tar - og pleide å ta. Da fikk faren den kosestunden med dem, uten meg. 

Anonymkode: a6e7c...342

Det er jo NETTOPP at hele dagen er på vent hvis én av to ansvarsinnehavere får sove så lenge som til 12! I alle dager - hadde jeg måttet vente til over tolv før vi fikk kommet oss ut og startet dagen hadde det RABLA for meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo NETTOPP at hele dagen er på vent hvis én av to ansvarsinnehavere får sove så lenge som til 12! I alle dager - hadde jeg måttet vente til over tolv før vi fikk kommet oss ut og startet dagen hadde det RABLA for meg! 

Og ikke minst hadde det rabla FOR BARNA 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eh hvorfor kan du ikke dra ut alene med barna?? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eh hvorfor kan du ikke dra ut alene med barna?? 

Fordi det er triveligere å være to? Og lettere. Og kanskje man tenker å dra på noe sammen og må utsette det. Men ja, man kan jo dra ut, men jeg personlig drar ikke på dagsutflukter uten partner. I min familie drar vi ofte ut på noe i 10- tiden (svømmehall, tur, museum osv) og er hjemme rundt 16-17. blir kipt å være alene med barna til kl 16 for at partner ikke gidder å stå opp før 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...